Talitha-Management-Online-Marketing-Manager

Meer weten? Neem contact op.

In 5 stappen Instagram shopping instellen

Instagram shopping
Talitha Berger
jan 21, 2020
- 5 min lezen

Naast het plaatsen van mooie foto’s op Instagram, is het met de komst van Instagram Shopping nu ook nog eens gemakkelijk om producten aan te bieden. Waar je voorheen ‘link in bio’ in de omschrijving moest zetten om een product-URL te promoten, hoeft dat nu niet meer. Wist je trouwens dat deze functie helemaal gratis is? Thank you Instagram! Dit is dus zeker weten een kans die je niet mag missen. 

Verkoop jij producten online en wil je graag aan de slag gaan met de winkelfunctie? Lees dan snel verder hoe je dit kan instellen. Je bent binnen 5 simpele stappen ready to go!

5 stappen tot Instagram Shopping:

    1. Maak een bedrijfsprofiel aan (als je dit nog niet hebt)
    2. Koppel je Instagram-bedrijfsprofiel aan je Facebook pagina. 
    3. Maak een productcatalogus aan op Facebook (als je dit nog niet hebt)
    4. Laat je Instagram account vervolgens beoordelen door Instagram. 
    5. Wachten maar! 

Wat is Instagram Shopping?

Met Instagram Shopping is het mogelijk om producten te taggen in foto’s. Als er producten zijn getagd in een post dan zie je dat in de feed aan het witte tasje rechtsboven in het bericht. Dit kan je goed zien in het voorbeeld hieronder.

instagram-oud-shop-overzicht Endeavour Heroes

Wanneer er vervolgens op een post wordt geklikt zie je meteen alle producten die getagd zijn. Er staat ook een productnaam en prijs bij. 

instagram-oud-shop-post-e1591700543299

Als hier op geklikt wordt kom je in de shop omgeving van Instagram terecht. Er kan vervolgens op een button geklikt worden om door te gaan naar de website van de aanbieder waar het product aangeschaft kan worden. 

instagram-oud-shop-product
Naast het toevoegen van producten aan je feed is het ook mogelijk om producten toe te voegen aan je Stories. Je kunt namelijk een productsticker toevoegen. Wanneer iemand hier op klikt, wordt diegene naar dezelfde shop omgeving geleid als wanneer ze op een post in de feed klikken. Het is in Nederland helaas nog niet mogelijk om direct via de shop-omgeving van Instagram het product ook daadwerkelijk aan te schaffen. Er moet namelijk eerst op een button geklikt worden om naar de website te gaan waar het product gekocht kan worden. Gelukkig zal de checkout functie naar verwachting zeer binnenkort ook in Nederland beschikbaar zijn. Nog even wachten dus!

Hoe werkt Instagram Shopping?

Er zijn een aantal voorwaarden waar je aan moet voldoen om producten toe te voegen aan Instagram posts. Hieronder een overzicht met de belangrijkste vereisten:

  • Er kunnen alleen producten toegevoegd worden aan organische berichten. Het is dus niet mogelijk om producten toe te voegen aan advertenties.
  • Daarnaast kunnen er maximaal 5 producten aan een bericht worden toegevoegd. Wil je producten toevoegen aan een carrousel post met meerdere afbeeldingen? Dan mag je maximaal 20 producten toevoegen.
  • Als je meer dan 9 shopping berichten hebt, zal er een extra tabblad (shop) verschijnen op je profiel. Hier staan alle producten in die jij verkoopt. Hoe tof is dat!
  • Let op dat je niet tegelijkertijd personen en producten kan taggen in berichten. Het is het een óf het ander.

Hoe Instagram Shopping instellen?

Oke, je hebt nu alle basisinformatie over de winkelfunctie. Het wordt nu tijd om de handen uit de mouwen te steken en Instagram Shopping in te stellen. Maar geen zorgen, in slechts 5 stappen ben je klaar om je prachtige producten aan te bieden aan de volgers van jouw Instagram account.
    1. Maak een bedrijfsprofiel aan als je dit nog niet hebt. Dit is een verplichting om gebruik te kunnen maken van deze functie. Ga hiervoor naar instellingen op je Instagram account en klik op ‘account’. Vervolgens kan je kiezen voor ‘overschakelen naar professioneel account’.
    2. Koppel je Instagram-bedrijfsprofiel aan je Facebook pagina. Dit doe je ook bij de instellingen op Instagram. Klik op ‘account’ en vervolgens op ‘gekoppelde accounts’. Je kunt dan een Facebook pagina koppelen aan het Instagram account.
    3. Maak een productcatalogus aan op Facebook als je dit nog niet hebt. Heb je dit wel? Dan kun je deze stap overslaan. Lees hieronder hoe je een productcatalogus aanmaakt.Ga naar ‘catalog manager’ op Facebook en selecteer ‘catalogus maken’.Kies vervolgens welke categorie het beste bij jouw producten past.Bepaal dan hoe je je voorraad wilt toevoegen aan de catalogus. Je kunt producten handmatig toevoegen, maar ook automatisch via e-commerce platformen als Shopify, Woo-Commerce, Bigcommerce, Magento, 3dcart, Storeden of Opencart. Wanneer je kiest voor een automatische koppeling, wordt jouw catalogus op Facebook automatisch ge-update wanneer je bijvoorbeeld nieuwe producten toevoegt.Geef je catalogus vervolgens een naam en voeg de producten toe zoals in de stap hiervoor is beschreven. Ofwel door productgegevens te uploaden ofwel door een e-commerceplatform te koppelen. En voila, je catalogus is klaar!
    4. Laat je Instagram account vervolgens beoordelen door Instagram. Dit doe je in de instellingen op je account. Klik op je bedrijf en klik vervolgens op ‘shoppen op Instagram’. Volg de stappen.
    5. En nu wachten maar! Het kan namelijk enkele dagen duren voordat je account is beoordeeld. Zodra je account is goedgekeurd kun je onder bedrijfsinstellingen klikken op ‘winkelen’ en de juiste productcatalogus selecteren die je in stap 2 hebt gemaakt.

Mijn Instagram Shopping is afgekeurd

O, nee! Is jouw Instagram Shopping niet goedgekeurd? Controleer dan of je aan alle onderstaande voorwaarden voldoet.

  • Je mag alleen producten verkopen en dus geen diensten. Let hierbij op dat het verkopen van gepersonaliseerde producten als dienst wordt beschouwd.
  • Je hebt een zakelijk Instagram account.
  • Het Instagram is gekoppeld aan je Facebook account.
  • Je moet gevestigd zijn in een door Facebook goedgekeurd land (als je in Nederland bent, zit dit goed).
  • Je webshop moet minstens 9 artikelen bevatten
  • Je Instagram bedrijfs-profielfoto mag geen persoonlijke foto zijn. Instagram moet duidelijk kunnen zien dat het om een bedrijfsaccount gaat. Dit geldt ook voor de foto’s in je feed. Let er dus op dat je niet te veel persoonlijke foto’s plaatst.
  • Heeft jouw winkel op Facebook als betaaloptie ‘chatbericht sturen naar verkoper’? Dan zal het helaas niet werken om Instagram te koppelen. Verwijder in dat geval jouw winkel op Facebook en maak een nieuwe aan met een andere betaaloptie.


Klopt alles maar werkt het nog steeds niet? Neem dan contact op met Facebook of laat het door één van onze online marketing specialisten regelen!

Hoe producten toevoegen aan Instagram?

Is je account goedgekeurd? YEY! Dan kan je aan de slag gaan met het toevoegen van producten aan berichten. Dat werkt precies hetzelfde als het ‘taggen’ van een persoon. Hieronder leggen we in 4 stappen uit hoe je dit kunt doen.

  • Kies een foto waar het product op staat, voeg een omschrijving en eventueel een filter toe.
  • Klik op het product (of producten) in de foto die je wil taggenEr verschijnt een catalogus waar je de naam van het product kan intypen. Kies het product.
  • Je bericht is ready to go! Je hoeft alleen nog maar te klikken op ‘delen’.

 
Gefeliciteerd! Je bent nu helemaal klaar om jouw producten aan te bieden via Instagram. Kom je er niet helemaal uit en heb je hulp nodig van een Instagram expert? Geen zorgen! Wij willen je hier graag bij helpen! Neem hiervoor contact met ons op of bekijk de mogelijkheden om jouw online marketing uit te besteden.

Nu je Instagram shopping ingesteld hebt, kan je hier  lezen waarom dit je e-commerce een boost gaat geven!

Even samengevat...

Met de evolutie van Instagram naar een platform dat niet alleen inspiratie biedt maar ook directe verkoop mogelijk maakt, opent zich een wereld van kansen voor ondernemers. Het gemak waarmee Instagram Shopping nu geïntegreerd kan worden in jouw strategie, biedt een directe route naar jouw publiek. Hoewel Nederland nog wacht op de volledige functionaliteit, is de voorbereiding essentieel. Door de vijf eenvoudige stappen te volgen, ben je klaar om jouw producten aan te bieden aan de wereld.

Het toevoegen van producten aan je Instagram-posts, het creëren van een naadloze gebruikerservaring en het benutten van deze innovatieve functie zijn slechts enkele stappen verwijderd van het vergroten van jouw e-commerce impact. Het is een kans die niet gemist mag worden in de wereld van online verkoop.

Benut deze mogelijkheid om jouw producten op een visueel aantrekkelijke en directe manier aan te bieden aan je doelgroep. En als je nog twijfelt of hulp nodig hebt, aarzel dan niet om contact op te nemen. Instagram Shopping is niet alleen een feature, het kan een gamechanger zijn voor jouw online winkelervaring. Sta klaar om je e-commerce te versterken en je publiek te verrassen met de prachtige wereld van Instagram Shopping!

Ook interessant?