Zichtbaarheid en conversies verhogen met SEO copywriting

Sanne harmes
apr 17, 2024
4 min lezen
zichtbaarheid-en-conversies-verhogen-met-seo-copywriting
Sanne harmes
apr 17, 2024
4 min lezen

Om gevonden te worden in zoekmachines benoem je zo vaak mogelijk je primaire zoekwoord en daaromheen zet je zo veel mogelijk secundaire zoekwoorden. Toch? Nee, niet helemaal. Je mist dan namelijk een cruciaal punt. In deze blog verkennen we verschillende technieken om SEO en copywriting effectief te combineren, met als doel jouw zichtbaarheid en conversie te verhogen.

Content optimaliseren

Bij het optimaliseren van content voor SEO is het gemakkelijk om te vergeten dat je eigenlijk schrijft voor mensen, niet voor zoekmachines. Hoewel strategisch gekozen zoekwoorden inderdaad de zichtbaarheid bij zoekmachines en daarmee bij potentiële klanten kunnen vergroten, zal je publiek snel je pagina verlaten als ze merken dat je teksten vooral bestaan uit een opeenvolging van zoekwoorden.

Het is daarom essentieel om SEO te combineren met sterke copywritingvaardigheden, waarbij je de lezer altijd in je achterhoofd houdt. Zoekmachines geven de voorkeur aan content waar bezoekers langer blijven hangen en waarin op natuurlijke wijze de juiste zoekwoorden zijn verwerkt.

Wat is SEO copywriting?

De combinatie van SEO en copywriting draait om het schrijven van teksten die de lezer weten te boeien, maar ook strategisch gekozen zoektermen bevatten om hoger in de resultaten van zoekmachines te eindigen. Het is de balans tussen het gebruiken van de juiste zoekwoorden en het bieden van content waar je bezoekers echt iets aan hebben.Want laten we eerlijk zijn: je wil hoog scoren in Google zodat je bezoekers kunt informeren over waarom ze moeten kiezen voor jouw product of dienst. Niemand raakt overtuigd van een opsomming van zoekwoorden.

Vermijd opsomming van zoekwoorden

Zeg nu zelf, welke versie van een tekst over ‘terracotta bloempotten’ lees je liever:“Op zoek naar terracotta bloempotten? Terracotta bloempotten zijn een tijdloze decoratie voor uw tuin. Bij ons kunt u terracotta bloempotten kopen in verschillende formaten.”of“Verrijk uw tuin met de warme aardse uitstraling van onze terracotta bloempotten. Deze tijdloze klassiekers brengen een Zuid-Europese sfeer naar uw buitenruimte. Ontdek ons assortiment in diverse maten, perfect voor elk type plant.”

Engageren van de lezer

De eerste versie herhaalt simpelweg het zoekwoord zonder veel aandacht te besteden aan het engageren van de lezer. De tweede versie daarentegen, maakt gebruik van verhalende elementen en beschrijvende taal die niet alleen de zoekmachines tevreden stelt met het gebruik van relevante zoekwoorden, maar ook daadwerkelijk de interesse van de lezer wekt. Goede SEO copywriting gaat over het verbinden met je lezers door middel van overtuigende en relevante content, terwijl je ook zorgt voor een sterke online zichtbaarheid.

4 tips voor SEO copywriting

  1. Kies de juiste plekken voor zoekwoorden
  2. Schrijf voor je lezers
  3. Verbeter de structuur en leesbaarheid
  4. Pas psychologische triggers toe

1. Kies de juiste plekken voor zoekwoorden

Bij het verwerken van zoekwoorden gaat kwaliteit boven kwantiteit. Bezoekers en zoekmachines scannen teksten op de informatie waar ze naar op zoek zijn. Maak het voor iedereen makkelijker door duidelijk te maken welk deel van de tekst waarover gaat. Gebruik zoekwoorden dus vooral in koppen en kernzinnen. Dit trekt de aandacht van zoekmachines, maar vooral ook van de bezoeker.

2. Schrijf voor je lezers

Klinkt vanzelfsprekend, maar bij SEO copywriting speel je direct in op de zoekintentie achter de gebruikte zoekwoorden. Door content te bieden die waarde toevoegt en direct antwoord geeft op de vragen van je doelgroep, verhoog je de kans op engagement en conversie. Geef bijvoorbeeld antwoorden op vragen of gebruik specifieke long tail zoekwoorden. 

Bij het schrijven van je tekst heb je altijd een persona in je hoofd. Dat is een representatie van jouw ideale klant, gebaseerd op marketingonderzoek en relevante data. Je kruipt als het ware in de huid van jouw ideale klanten en onderzoekt wat hun wensen, behoeften, drempels en frustraties zijn, zodat je hier precies op kunt inspelen.

3. Verbeter de structuur en leesbaarheid

Een goed gestructureerde tekst met duidelijke tussenkopjes, bullet points en korte alinea’s verbetert de leesbaarheid voor je bezoekers. Daarnaast helpt het zoekmachines om de belangrijkste informatie in je content te identificeren.

Om Google een handje te helpen bij het begrijpen van de tekst maak je gebruik van een H1 en meerdere tussenkoppen, H2 t/m maximaal H6. Verder schrijf je een uitnodigende metabeschrijving (maximaal 155 tekens) en duidelijke URL (maximaal 55 tekens) met het primaire zoekwoord erin. Lees hierover ook ons blog over technical SEO.

4. Pas psychologische triggers toe

Als je lezers zich identificeren met jouw tekst, hun frustraties en behoeften herkennen, is het nog zaak ze te overtuigen om jouw product of dienst aan te schaffen. Hiervoor kun je psychologische triggers gebruiken, zoals de principes van Cialdini of het PASTOR-framework. Door deze elementen slim te integreren in je SEO-copywriting, kun je niet alleen de aandacht van je publiek trekken, maar ze ook motiveren om een stap verder te gaan.

PASTOR-framework-seo

Conclusie

SEO copywriting is een balans tussen optimalisatie voor zoekmachines en het bieden van waardevolle content voor lezers. Het succes ervan ligt niet alleen in strategisch gekozen zoekwoorden, maar ook in het vermogen om boeiende en relevante teksten te creëren die de interesse van het publiek vasthouden. Door SEO te combineren met sterke copywritingvaardigheden en aandacht te besteden aan structuur, leesbaarheid en psychologische triggers, kun je niet alleen de zichtbaarheid vergroten, maar ook de conversie stimuleren. Het draait uiteindelijk om het verbinden met je doelgroep op een authentieke en overtuigende manier.

Kun jij hier wel wat hulp bij gebruiken? Bij Endeavour Heroes werken getalenteerde copywriters die hier inhouse bij jou aan komen werken. Binnenkort even kennismaken?

Ook interesse in een specialist?

Ontmoet en vergelijk beschikbare marketeers.