Talitha-Management-Online-Marketing-Manager

Meer weten? Neem contact op.

Is er nog leven zonder Internet of Things?

Netwerk-Internet of Things
Bob Kaag
aug 10, 2022
- 5 min lezen

Wellicht weet je al wat het Internet of Things (IoT) is, of las je er ooit wel eens iets over. We gebruiken IoT dagelijks, maar wat houdt het eigenlijk in? In deze blog leg ik je graag een aantal dingen uit: 

  • Wat is het Internet of Things?
  • Waarom is het IoT zo belangrijk voor jou of je bedrijf? 
  • 3 Cases van het IoT in de marketingwereld

Wat is het Internet of Things?

Het ‘internet der dingen’, oftewel het Internet of Things (IoT) zijn simpel gezegd alle apparaten die met het internet verbonden zijn. In het Nederlands noemen wij dit ook wel ‘slimme apparaten’. Dit gaat verder dan de bekende smartphone, tablet of computer. Er zijn namelijk meer slimme apparaten dan dat je in eerste instantie denkt. Om erachter te komen of een apparaat slim is, kun je kijken naar de volgende vragen:

  • Kan ik het apparaat bedienen met mijn smartphone?
  • Herkent het apparaat personen of hun naam.
  • Maakt het apparaat verbinding met WiFi of Bluetooth?
  • Praat het apparaat terug?
  • Toont mijn apparaat actuele informatie, zoals het weer op de plek waar ik mij momenteel bevind?

Kun je de meeste vragen met ‘ja’ beantwoorden? Dan is het waarschijnlijk een slim apparaat. Het is belangrijk om je slimme apparaten te updaten wanneer ze dat van je vragen. Dit houdt jouw apparaat veilig.

Waarom is het IoT zo belangrijk voor jou of je bedrijf?

Het IoT is één van de meest verreikende technologieën van deze eeuw. Elke dag gebruiken we allerlei voorwerpen, zoals bijvoorbeeld: auto’s, wasmachines of thermostaten. Deze apparaten bevatten tegenwoordig bijna allemaal een computersysteem, waarmee het kan verbinden met het internet. Dit heet ook wel ‘embedded devices’. Juist omdat wij dit soort apparaten dagelijks gebruiken, is een naadloze communicatie tussen apparaat, mens en het internet nodig. Denk bijvoorbeeld aan je thermostaat, die je al op je werk lager/ hoger kan zetten. De fysieke wereld ontmoet op deze manier de digitale werken – en via het IoT werken ze samen.

Slimmer leven én werken

Het Internet of Things helpt jou om slimmer te leven én te werken. IoT is niet alleen handig in jouw privé-sfeer, maar wordt ook steeds belangrijker in het bedrijfsleven. Het geeft bedrijven inzicht in hoe systemen nu écht werken, hoe logistieke operaties worden vormgegeven en hoe de prestaties van machines zijn. Met het IoT kunnen bedrijven ook de arbeidskosten verlagen door automatisering van processen. Dit is vooral handig bij gevaarlijke operaties op de werkvloer. Het verbetert de dienstverlening en vermindert ook nog verspilling. Bovendien biedt het een hoop transparantie, onder andere in klanttransacties. 

3 Cases van het IoT in de marketingwereld

1. Coinbase: advertentiestunt tijdens De Superbowl

Bedrijven geven miljoenen uit aan reclamespotjes, maar die van het bedrijf Coinbase was wel heel bijzonder. Coinbase, een platform voor de uitwisseling van crypto currency, kocht voor ongeveer dertien miljoen dollar een reclameslot van één minuut tijdens De Superbowl 2022. 

De één minuut durende reclame van Coinbase toonde een quick response code (een QR-code) die rond een zwart scherm stuiterde, wat de kijkers liet denken aan het vroegere “DVD”-logo op tv’s.

Kijkers, die de stuiterende QR-code scanden, werden geleid naar de website van Coinbase. Op de gelinkte pagina kregen zij vijftien dollar aangeboden wanneer zij zich zouden registreren én de app zouden downloaden. De reclame was echter zo succesvol, dat de hele website van Coinbase crashte… Een QR-code is een vorm van het IoT en wordt beschouwd als ‘toegangspoort’ voor IoT-apparaten. Bedrijven kunnen middels een QR-code op een betaalbare en creatieve manier een product/ dienst op de markt brengen.

Klik hier voor reclamespotje van Coinbase.

2. Allen Solly: geslaagde weggeefactie via Twitter

Het Indiase merk Allen Solly bedacht zo’n 10 jaar geleden een ludieke actie om real life en Twitter te laten samenkomen met gebruik van het IoT. Allen Solly vroeg aan mensen, wat niet per se heel gebruikelijk is, om een tweet te plaatsen. Wanneer voorbijgangers een tweet plaatste met de hashtag #RainingSolly bestond er de kans dat er vanuit een interactief billboard een overhemd werd gedrukt. De persoon die de tweet plaatste, en een beetje geluk had, mocht het overhemd vervolgens houden! 

Dit interactieve billboard werd met behulp van het IoT verbonden met het social-mediakanaal, waardoor Allen Solly op ludieke wijze haar kledingmerk massaal gedeeld kon laten worden op social media. In 2012 werd er dus ook al gebruik gemaakt van het IoT! 

We zijn nog maar aan het begin van het IoT-marketingtijdperk. Hoewel sommige tactieken meer middelen vereisen dan andere, zijn er veel betaalbare en creatieve methoden die merken kunnen gebruiken om IoT in hun marketingstrategie op te nemen.

3. Heineken: flesopener verbonden met bluetooth

Dit jaar lanceerde het Nederlandse biermerk Heineken een campagne ‘The Closer’, die ondersteund was met het IoT. Heineken raakte geïnspireerd door werknemers die het lastig vonden om ná de coronapandemie thuis de laptop dicht te klappen. Dit door het ‘nieuwe’ hybride werken.

Heineken | The Closer

With the once-rigid boundaries between work and personal time rapidly deteriorating following the COVID-19 pandemic, we want to spark a much-needed conversation about the importance of resisting the societal pressures to be in a constant state of busy work and encourage workers around the world to reprioritize social and leisure time with the people who matter most.” – Bram Westenbrink (Global Head Heineken® Brand bij HEINEKEN)

The Closer werd dus geïntroduceerd om de balans tussen privé en werk aan te pakken. Maar hoe werkt het dan? Nou je raadt het al, met IoT! The Closer, een flesopener, werd onder de man gebracht middels een weggeefactie (slechts één dag!). De flesopener was verbonden met bluetooth en wanneer er gedetecteerd werd dat er een flesje werd opengemaakt (met behulp van IoT-technologie), werden online werk-apps via de bluetoothverbinding afgesloten. Hoe vet?! Deze campagne laat zien hoe creatief merken kunnen zijn in IoT-marketing.

Benieuwd naar het gehele persbericht van Heineken? Die vind je hier.

Conclusie

We zijn nog maar aan het begin van het IoT-marketingtijdperk. Maar toch zijn er al slimme apparaten en naadloze interacties tussen mensen, apparaten en het internet met een aanzienlijke impact. IoT verbetert niet alleen persoonlijke levens, maar ook bedrijfsvoering en marketing. Cases zoals Coinbase’s Superbowl-advertentie met een QR-code, Allen Solly’s interactieve billboard en Heineken’s Bluetooth-flesopener tonen de creatieve mogelijkheden van IoT in marketing. Het biedt bedrijven de kans om op innovatieve wijze producten en diensten te promoten.

Wil jij ook onderdeel zijn IoT?

Heb je hulp nodig bij bijvoorbeeld jouw SEA of wil je dat wij eens kijken naar jouw Google campagnes? Bij Endeavour Heroes huur je al een SEA specialist in die tegen een aantrekkelijk tarief bij jou op locatie komen werken. 

Wil jij je complete online marketing uitbesteden? Dat is ook mogelijk bij Endeavour Heroes! Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.

Ook interessant?