Is er nog leven zonder Internet of Things?
- Artificial Intelligence, Content marketing, Strategie
aug 10, 2022
aug 10, 2022
2. Allen Solly: geslaagde weggeefactie via Twitter
Wellicht weet je al wat het Internet of Things (IoT) is, of las je er ooit wel eens iets over. We gebruiken IoT dagelijks, maar wat houdt het eigenlijk in? In deze blog leg ik je graag een aantal dingen uit:
- Wat is het Internet of Things?
- Waarom is het IoT zo belangrijk voor jou of je bedrijf?
- 3 Cases van het IoT in de marketingwereld
Wat is het Internet of Things?
Het ‘internet der dingen’, oftewel het Internet of Things (IoT) zijn simpel gezegd alle apparaten die met het internet verbonden zijn. In het Nederlands noemen wij dit ook wel ‘slimme apparaten’. Dit gaat verder dan de bekende smartphone, tablet of computer. Er zijn namelijk meer slimme apparaten dan dat je in eerste instantie denkt. Om erachter te komen of een apparaat slim is, kun je kijken naar de volgende vragen:
- Kan ik het apparaat bedienen met mijn smartphone?
- Herkent het apparaat personen of hun naam.
- Maakt het apparaat verbinding met WiFi of Bluetooth?
- Praat het apparaat terug?
- Toont mijn apparaat actuele informatie, zoals het weer op de plek waar ik mij momenteel bevind?
Kun je de meeste vragen met ‘ja’ beantwoorden? Dan is het waarschijnlijk een slim apparaat. Het is belangrijk om je slimme apparaten te updaten wanneer ze dat van je vragen. Dit houdt jouw apparaat veilig.
Waarom is het IoT zo belangrijk voor jou of je bedrijf?
Slimmer leven én werken
3 Cases van het IoT in de marketingwereld
1. Coinbase: advertentiestunt tijdens De Superbowl
Bedrijven geven miljoenen uit aan reclamespotjes, maar die van het bedrijf Coinbase was wel heel bijzonder. Coinbase, een platform voor de uitwisseling van crypto currency, kocht voor ongeveer dertien miljoen dollar een reclameslot van één minuut tijdens De Superbowl 2022.
De één minuut durende reclame van Coinbase toonde een quick response code (een QR-code) die rond een zwart scherm stuiterde, wat de kijkers liet denken aan het vroegere “DVD”-logo op tv’s.
ijkers, die de stuiterende QR-code scanden, werden geleid naar de website van Coinbase. Op de gelinkte pagina kregen zij vijftien dollar aangeboden wanneer zij zich zouden registreren én de app zouden downloaden. De reclame was echter zo succesvol, dat de hele website van Coinbase crashte… Een QR-code is een vorm van het IoT en wordt beschouwd als ‘toegangspoort’ voor IoT-apparaten. Bedrijven kunnen middels een QR-code op een betaalbare en creatieve manier een product/ dienst op de markt brengen.
Klik hier voor reclamespotje van Coinbase.
Vroege lead opvang en begeleiding door het aankooptraject
Dit interactieve billboard werd met behulp van het IoT verbonden met het social-mediakanaal, waardoor Allen Solly op ludieke wijze haar kledingmerk massaal gedeeld kon laten worden op social media. In 2012 werd er dus ook al gebruik gemaakt van het IoT!
We zijn nog maar aan het begin van het IoT-marketingtijdperk. Hoewel sommige tactieken meer middelen vereisen dan andere, zijn er veel betaalbare en creatieve methoden die merken kunnen gebruiken om IoT in hun marketingstrategie op te nemen.
3. Heineken: flesopener verbonden met bluetooth
Dit jaar lanceerde het Nederlandse biermerk Heineken een campagne ‘The Closer’, die ondersteund was met het IoT. Heineken raakte geïnspireerd door werknemers die het lastig vonden om ná de coronapandemie thuis de laptop dicht te klappen. Dit door het ‘nieuwe’ hybride werken.
“With the once-rigid boundaries between work and personal time rapidly deteriorating following the COVID-19 pandemic, we want to spark a much-needed conversation about the importance of resisting the societal pressures to be in a constant state of busy work and encourage workers around the world to reprioritize social and leisure time with the people who matter most.” – Bram Westenbrink (Global Head Heineken® Brand bij HEINEKEN)
The Closer werd dus geïntroduceerd om de balans tussen privé en werk aan te pakken. Maar hoe werkt het dan? Nou je raadt het al, met IoT! The Closer, een flesopener, werd onder de man gebracht middels een weggeefactie (slechts één dag!). De flesopener was verbonden met bluetooth en wanneer er gedetecteerd werd dat er een flesje werd opengemaakt (met behulp van IoT-technologie), werden online werk-apps via de bluetoothverbinding afgesloten. Hoe vet?! Deze campagne laat zien hoe creatief merken kunnen zijn in IoT-marketing.
Conclusie
Ook interesse in een specialist?
Ontmoet en vergelijk beschikbare marketeers.
Online marketeer nodig?
Wil je meer informatie over het inhuren van een online marketeer? Bel ons of laat je contactgegevens achter. We informeren je graag en vrijblijvend over alle mogelijkheden die de marketeers jou bieden.
Barbara Braak
9:00 – 17:00
Laat ons contact met je opnemen
Onze specialisaties
Ontdek Endeavour Heroes
Blijf op de hoogte
Maandelijkse nieuwsbrief met updates, blogs en achtergrondartikelen.
Volg ons
© 2024 Endeavour Heroes
Hoofdkantoor Haarlem
Phoenixstraat 4, Haarlem
Coming soon:
Utrecht