Kirsten-onine-allround-marketeer

Meer weten? Neem contact op.

Het Instagram algoritme: hoe werkt het en what's to come?

Algoritme Instagram - Endeavour Heroes
Kirsten van der Kraan
Kirsten van der Kraan
- 6 min lezen

Instagram heeft het afgelopen jaar flink wat veranderingen doorgevoerd. Veel creators en organisaties merkten de gevolgen van deze veranderingen: bereik en volgers gingen namelijk in vele gevallen flink omlaag. Het nieuwe Instagram-algoritme vereist een andere contentstrategie om bereik en volgers toe te laten nemen.

In deze blog bespreek ik de wijzigingen van het Instagram-algoritme van het afgelopen jaar en welke richting Instagram opgaat. 

Dit lees je in deze blog

  1. Hoe werkt het algoritme precies?
  2. De toekomst van Instagram en het algoritme
  3. Reels krijgen prioriteit

Hoe werkt het algoritme precies?

Voordat we in de veranderingen van het afgelopen jaar duiken, leg ik kort uit hoe het algoritme werkt sinds 2016, en vandaag de dag nog steeds.

De ranking feed
Vroeger bestond je Instagram uit een reeks van foto’s van je vrienden op chronologische volgorde. In 2016 introduceerde het platform het concept ‘ranking’. Het doel van een ranking feed is dat jij ziet waar jij het meest in geïnteresseerd bent. “Making the most of your time on Instagram”,  volgens Adam Mosseri (CEO Instagram).

Hoe werkt ranking?
Een ranking feed bestaat uit verschillende processen. Eerst kijkt Instagram welke content er beschikbaar is. Wat is er geüpload en wat heb jij nog niet gezien?

Dan verzamelt het platform alle informatie die zij hebben over de post, de auteur en over jou. Op basis van deze informatie wordt er een score gegeven aan hoe geïnteresseerd jij zou zijn in bepaalde content. De meest belangrijke signalen hierbij zijn:

– De content zelf (onderwerp, type post, hoeveel views en likes)
– De auteur (is het een vriend van je en posten ze vaak)
– Jouw activiteit op Instagram (kijk je veel video’s, vind je foto’s leuk)
– De geschiedenis van de interactie tussen jou en de auteur (vind je foto’s leuk van de auteur of plaats je weleens een comment). 

Instagram probeert hierbij ook nog eens te voorspellen wat je gaat doen met de content die je ziet. Namelijk of je: tijd gaat spenderen aan de post, liken, een comment gaat plaatsen, de post bewaren of klikken op het profiel van de auteur. Op basis van deze uiteindelijke score, wordt de content in een bepaalde volgorde getoond. En dat is je feed. 

De explore functie van Instagram
Naast je feed bestaat ook nog de optie ‘explore’. Als je hier bent, zie je content van accounts die je vaak (nog) niet volgt, maar waar Instagram denkt dat je wel interesse in zal hebben. Dit is op basis van je activiteit in het verleden en gaat vooral om de posts die je een like hebt gegeven. Instagram zoekt dan naar andere gebruikers die dit ook hebben gedaan. Eigenlijk ‘soortgelijke gebruikers’ als jijzelf. Het platform kijkt vervolgens naar content die jouw soortgelijke gebruikers nog meer leuk vinden en laat deze aan jou zien in explore.

De toekomst van Instagram en het algoritme

Instagram is al een paar jaar meer dan alleen een photosharing app. In juli 2022 legde Adam Mosseri uit dat video de toekomst is van Instagram. Hierbij werd zelfs tijdelijk een full screen userface getest bij een kleine groep gebruikers. Ik was zelf een van die (un)lucky gebruikers die deze userface kreeg en ik was er niet bepaald blij mee, nee. 

De app stapte plotseling af van hun signature vierkante posts en leek ineens verdacht veel op TikTok. 

Na een hoop commotie, inclusief een ‘Make Instagram Instagram again‘ campagne van de fotograaf @illumitati, wat werd opgepakt door beroemdheden als de Kardashians/Jenners, stopte Instagram met het testen van de nieuwe interface. Adam Missori reageerde met een video waarin hij aangaf dat ze niet zullen afstappen van foto’s. Maar hij benadrukte nogmaals wat de toekomst is voor het platform: video content.

Reels krijgen prioriteit

Omdat video de toekomst is volgens Instagram, krijgen vooral reels veel prioriteit. Reels zijn mobile first video’s. In een verticaal formaat dus. Goed om te weten: op reels wordt eenzelfde soort ranking toegepast als bij explore. Je ziet dus niet per se eerst reels van mensen die je volgt. 

Waar moet je op letten bij Reels?
Oké je moet dus Reels gaan maken om veel mensen te bereiken via Instagram. Maar waar moet je dan op letten? In deze uitlegvideo op Youtube, worden drie metrics benoemd die belangrijk zijn voor Reels.

1. Views
Dit houdt in hoe vaak een Reel bekeken wordt.

2. Watch time
Watch time houdt in hoelang gebruikers kijken naar je video. 

3. Average-View-Duration (AVD)
Dit is de totale watch time gedeeld door het totaal aantal keer dat je video is afgespeeld (inclusief replays). Het is een metric om te achterhalen hoeveel van je video wordt bekeken door een gebruiker voordat hij of zij doorscrolt naar de volgende. Een 100% AVD betekent dat ze de video volledig bekeken. 

Op dit moment heeft Instagram de voorkeur voor kortere videos. Deze hebben namelijk vaak een hogere watch time en AVD. Dit zou in de toekomst wel kunnen veranderen. 

Voor foto's: gebruik van carrousels

Hoewel Reels dus zeker de voorkeur hebben, betekent dit niet dat je helemaal geen foto’s kunt plaatsen. Als je toch foto’s plaatst op Instagram, zorg dan dat je er meerdere in een post gebruikt, oftewel: een carrousel. Carrousels scoren beter dan single image posts, omdat de engagement rate hoger is.

Gebruikers blijven namelijk langer kijken naar een carrousel post dan naar één foto, en hier geeft Instagram ook meer prioriteit aan.

Concurrentie met TikTok

Dat Instagram met TikTok wil concurreren, is vrij duidelijk. Maar of het succesvol zal gaan zijn, daar valt wel wat voor te zeggen. Voor een lange tijd dit jaar bestond een groot deel van de Instagram Reels zelfs uit TikTok video’s die gewoon ook op Instagram werden geplaatst. Omdat deze video’s het TikTok logo bevatten, zorgt Instagram er nu voor dat deze minder bereik behalen en wordt er prioriteit gegeven aan originele Instagram Reels

Maar er heerst nog steeds wel onvrede bij gebruikers. Als Instagram echt op TikTok gaat lijken, zoals het duidelijk deed in de tijdelijke test, is het de vraag of het platform niet ontzettend veel gebruikers gaat verliezen. Want waarom heb je twee dezelfde apps nodig? 

Momenteel is Instagram met 1.3 miljard gebruikers wel populairder dan TikTok met 1 miljard gebruikers, maar heeft TikTok wel meer nieuwe installaties per maand dan Instagram.

Een ding is zeker. Instagram is in ieder geval een pad aan het bewandelen dat ver staat van haar origine, namelijk: leuke foto’s zien van je vrienden.

Conclusie

Het Instagram algoritme verandert altijd en onverwachts. Voor creators en organisaties is het soms lastig om hierop in te spelen, zeker omdat zij soms veel last hebben van de gevolgen van de veranderingen in het algoritme. Video’s zijn volgens Instagram de toekomst, hierdoor krijgen vooral Reels prioriteit. Daarnaast wordt geadviseerd om bij het posten van foto’s gebruik te maken van carrousels. Carrousels scoren beter dan single image posts, omdat de engagement rate hoger is. Door op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen van het algoritme, kan je hier het beste op inspelen.

Hulp nodig met jouw social media?

Tips nodig om op te vallen op Instagram? Social expert Puck vertelt je hier precies hoe je een opvallende social page inricht!

Heb je hulp nodig met het verbeteren van je social media kanalen, waaronder Instagram? Of kun je sowieso (tijdelijk) extra handen gebruiken in je marketingteam? 

Bij Endeavour Heroes kun je een social media expert inhuren die tegen een aantrekkelijk tarief bij jou op locatie komt werken. 

Wil jij je complete online marketing uitbesteden? Dat is ook mogelijk bij Endeavour Heroes! Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.

Ook interessant?