Puck-content-marketeer

Meer weten? Neem contact op.

Wil je een opvallend social media kanaal? - 9 tips

Puck Mols
nov 01, 2022
- 6 min lezen

Ik ontdek regelmatig nieuwe merken op social media. Binnen een paar seconden beslis ik of ik ze ga volgen of het profiel verlaat. In die paar seconden dat ik het profiel beoordeel stel ik mezelf eigenlijk twee vragen: Is de content visueel aantrekkelijk en is de content interessant voor mij?

9 tips die ervoor zorgen dat een social page opvalt

1. Zorg voor een sterke merkidentiteit
2. Begrijp je doelgroep
3. Zorg voor consistentie en samenhang
4. Gebruik kleuren om je merkidentiteit naar voren te laten komen
5. Wissel grafische beelden af met afbeeldingen
6. Gebruik ontwerpsjablonen
7. Zorg dat je ontwerp bij het platform past
8. Volg de design best practices 
9. Pimp je profiel

Opvallende social pages triggeren

Ik durf te wedden dat de meeste gebruikers van social media eigenlijk hetzelfde doen. Daarom is social media design een belangrijk onderdeel van je social strategie. 

Hoe zorg je er dan voor dat je social kanalen de juiste doelgroep aantrekken? En dat je doelgroep je ook gaat volgen? In deze blog geef ik je 9 tips hiervoor.

1. Zorg voor een sterke merkidentiteit op je social pagina's

Een sterk merk wordt nog krachtiger met de juiste beeldtaal. Voordat je aan de slag gaat met ontwerpen moet je je merkidentiteit duidelijk hebben. De merkidentiteit van een bedrijf komt voort uit de bedrijfsidentiteit en positionering. Het zijn alle elementen die het merk een gezicht geven in de markt, dus eigenlijk de persoonlijkheid van je merk. Je merkidentiteit en brandbook kun je als basis gebruiken om je social designs mee te maken. 

2. Begrijp je doelgroep

De volgende stap is het uitvoeren van marktonderzoek om je doelgroep te begrijpen. Vragen om je hierbij te helpen zijn onder andere:

  • Wat zoeken ze in een merk?
  • Wat zijn hun waarden?
  • Waar zijn ze in geïnteresseerd?
  • Waar maken ze zich zorgen over?
  • Wat zien ze graag op social media? 
  • Wat zien ze graag op welk kanaal?
  • Op welke dagen/tijden zijn ze actief? 

 

Verder kun je ook de pagina’s en content van je concurrentie bekijken. Hoewel je natuurlijk een unieke aanpak wilt hebben, is het handig om te weten welke visuele strategie ze gebruiken en hoe de doelgroep hierop reageert. 

doelgroep social media
logo - Endeavour Heroes

3. Zorg voor consistentie en samenhang op je social media kanaal

Consistentie is echt key bij het ontwerpen van je social pagina’s. Waarom? Omdat het helpt met je naamsbekendheid. Merkherkenning is belangrijk voor het opbouwen van vertrouwen en loyaliteit bij je doelgroep. 

Je zorgt voor consistentie door regelmatig te posten, maar ook door een vast visueel thema wat je doorvoert in je social media pagina’s. Hierbij is het goed om jezelf de vraag te stellen wat je wilt dat je pagina oproept. Is dit bijvoorbeeld rust, vrolijkheid of luchtig? Gebruik dit als inspiratie voor het bepalen van je thema. Nog meer inspiratie nodig? Lees dan hier 5 tips voor het op doen van inspiratie voor content. 

Een voorbeeld hoe je je dit kunt aanpakken is door dezelfde filter- of bewerking stijl op al je foto’s te gebruiken om ervoor te zorgen dat ze allemaal binnen je branding passen. Daarnaast is het ook goed om dezelfde lettertypes te gebruiken en voor bepaalde soorten posts (bijvoorbeeld voor een aankondiging van een blog) hetzelfde ontwerp te gebruiken. 

4. Gebruik kleuren om je merkidentiteit naar voren te laten komen

Het is natuurlijk geen verrassing dat kleuren van invloed zijn op hoe je doelgroep je merk waarneemt. Daarom worden bijvoorbeeld populaire voedselmerken meestal geassocieerd met de kleuren rood en geel, en financiële instellingen met blauw.

Er zijn verschillende manieren om kleur in je social media ontwerpen op te nemen. Je kan dit bijvoorbeeld in je templates verwerken, zo komen de verschillende kleuren uit je identiteit terug. Ook een goede tip is om de kleuren in de overlays van je highlights te verwerken. Op deze manier vergroot je je merkherkenning. 

kleuren in merkidentiteit bedrijven

5. Wissel grafische beelden af met afbeeldingen

Soms kunnen alleen foto’s best een druk en warrig beeld uitstralen. Hierdoor is het goed om grafische beelden af te wisselen met echte afbeeldingen. Dit is ook een goede manier om je merkidentiteit, bijvoorbeeld met kleuren en lettertypes makkelijk naar voren te laten komen. Zo kun je bijvoorbeeld quotes of reviews delen in deze vorm. 

6. Gebruik ontwerpsjablonen in social posts

Als je je strategie voor social media wilt schalen, zijn sjablonen echt een must-have. Ze besparen enorm veel tijd en zorgen voor een consistente branding. Platforms zoals Canva maken het teams gemakkelijk om sjablonen te maken en te delen. 

Zorg voor een gevarieerde set sjablonen die voor verschillende inhoudstypen kunnen worden gebruikt, zoals blogs, infographics en video’s.  

7. Zorg dat je ontwerp bij het social media kanaal past

Elk platform heeft verschillende richtlijnen voor grootte en inhoud. Instagram heeft bijvoorbeeld vierkante foto’s, en reels zijn in portretformaat. TikTok is alleen gericht op video’s, ook in portretformaat. Youtube daarentegen is ingericht voor landschapsvideo’s. Pinterest heeft daarnaast dan weer bijvoorbeeld ook weer hele andere maten. Zo is het goed om een overzicht te maken welke maten voor welke platformen geschikt zijn. Met name voor video’s wil je voorkomen dat je inhoud met zwarte zijbalken hebt, omdat dat visueel niet aantrekkelijk is.

Naast de maatvoering, moet je ook goed overwegen welke kanalen geschikt zijn voor bepaalde ontwerpen. Een infographic zou het bijvoorbeeld waarschijnlijk niet goed doen op Twitter, maar wel op LinkedIn. Als je hier rekening mee houdt, is de kans groter dat de content goed presteert. 

opvallen op social media

8. Volg de design best practices

Het belangrijkste doel van je social media ontwerp is om visueel aantrekkelijke inhoud te creëren die de aandacht van je doelgroep trekt en ze overtuigen om je te volgen.

Hoewel verschillende factoren dit beïnvloeden, zijn er algemene ontwerp regels waarvan bekend is dat ze aantrekkelijke beelden creëren. De eerste is witte of negatieve ruimte, dat is wanneer een gebied in uw frame leeg wordt gelaten. Het gebruik van witte of negatieve ruimte helpt de aandacht te trekken naar waar je je doelgroep op wilt laten concentreren. Daarnaast is contract ook altijd goed. Door elementen met tegenovergestelde kleuren, maten of texturen te gebruiken, vallen ze meer op. 

9. Pimp de profielpagina van je social media kanalen

Hoewel de nadruk vooral ligt op je posts op social media, moet je niet vergeten om je profielen van verschillende kanalen goed in te richten. Denk bijvoorbeeld aan je profielfoto, omslagfoto, highlights en bio. Een tip hiervoor is om op alle social kanalen dezelfde profielfoto, dus je logo, gebruikt. Ook met highlights op Instagram kun je veel doen, en met je omslagfoto op LinkedIn of Pinterest

Conclusie

In een wereld waar de eerste indruk alles is, is doordacht social media design van onschatbare waarde. Het is daarom belangrijk om in enkele seconden de aandacht van je doelgroep te grijpen en deze vast te houden. Dit bereik je door je merkidentiteit te definiëren, je doelgroep te begrijpen, consistentie en merkherkenning te waarborgen, kleuren slim te gebruiken, grafische en echte afbeeldingen af te wisselen, sjablonen te benutten, je ontwerpen aan te passen aan verschillende platforms, design best practices te volgen en je profielen te optimaliseren.

Social media specialist inhuren

Ben jij op zoek naar een social media specialist die jou hierbij kan helpen? Bij Endeavour Heroes heb jij al binnen één dag een hero in huis die jouw bedrijf een boost kan geven. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op. 

Ook interessant?