Steven-online-allround-marketeer

Meer weten? Neem contact op.

Beginner's guide: Wat is SEA?

Beginners guide: Wat is SEA? - Endeavour Heroes
Steven Welp
Steven Welp
- 6 min lezen

Betalen om bovenaan in zoekmachines te komen? Simpel gezegd is dit wat je met SEA (Search Engine Advertising) bereikt. Adverteren in zoekmachines resulteert in meer verkeer naar je website, mits je voldoet aan de zoekintentie van de gebruiker van de zoekmachine. Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw zoekmachine-advertentie relevant is ten opzichte van de ingevulde zoekterm? En hoe zorg je dat je boven de concurrentie komt te staan? In deze blog vertel ik je wat Search Engine Advertising is en hoe je het écht effectief inzet.

SEA vs. SEO

SEA (Search Engine Advertising) en SEO (Search Engine Optimization) zijn beide manieren om online beter gevonden te worden. Als je ze naast elkaar gebruikt kunnen SEA en SEO complentair werken. 

SEO richt zich op het verbeteren van de organische (niet-betaalde) positie van een website in de resultaten van een zoekmachine. SEA daarentegen is een vorm van adverteren, waar je pas betaald als er op je advertentie wordt geklikt (cost-per-click). De hoogte van het bedrag van deze klik varieërt sterk. Het is namelijk onder andere afhankelijk van de populariteit van een zoekwoord en de kwaliteit van zowel je advertentie als die van je website.

SEO wordt toegepast binnen een langetermijnstrategie. Een hoge positie in de onbetaalde zoekresultaten kan weken of zelfs maanden duren. Met SEA is dit veel sneller te realiseren. Zo kan bijvoorbeeld een wijziging van het bod dat je per klik wilt betalen al direct effect hebben op je plek in de ranglijst.

Welke zoekmachine kies ik voor Search Engine Advertising?

Met een marktaandeel van bijna 92% is Google de meest gebruikte zoekmachine wereldwijd. Ver achter deze gigant volgt zoekmachine Bing met een marktaandeel van zo’n 3%. De zoekmachine van Google kent dan ook een vele malen hogere mate van concurrentie om online te adverteren dan de andere zoekmachines. 

De tool die je kan gebruiken om advertentieruimte in te kopen heet Google Ads (voorheen: Google Adwords). Dankzij de populariteit van de zoekmachine van Google, is Google Ads de meest gebruikte tool voor SEA. In deze blog wordt daarom alleen Google Ads geïntroduceerd en worden andere zoekmachines buiten beschouwing gelaten. 

Goed om te weten: Na het instellen van je ads in Google Ads, kun je deze binnen een paar klikken importeren naar Bing! Je hoeft dus niet twee keer hetzelfde werk te doen! 

Google Ads

Google Ads biedt bedrijven de mogelijkheid om gerichte advertenties te maken en deze te tonen aan mensen die op zoek zijn naar specifieke producten, diensten of informatie. Binnen het platform zijn er verschillende opties om te adverteren, waaronder:

  • Search (tekstuele advertenties, die tegenwoordig ook uit te breiden zijn met een visueel aspect, genaamd een beeldextensie);
  • Shopping (promotie van winkelaanbod);
  • Display (beeldadvertenties die worden weergeven op websites en apps die aangesloten zijn bij het Google Display Netwerk);
  • Video (advertenties die voor, tijdens en na video’s op YouTube en op websites en apps van Google Video-partners worden getoond).
  • App (advertenties die gericht zijn op het promoten van mobiele apps en kunnen worden weergegeven in de zoekresultaten van Google Play, YouTube, andere mobiele apps of op het Google Display Netwerk).

In deze blog focussen we op Search. Search advertenties zijn tekstuele advertenties. Ze zijn te herkennen aan de dikgedrukte tekst ‘gesponsord’ bovenaan het zoekresultaat.

Gesponsorde advertentie HotelSpecials

Campagnestructuur

Simpel gezegd zijn de Google Ads Search campagnes opgedeeld in drie lagen:

  • De campagne;
  • De advertentiegroep;
  • De advertentie.

Er zijn meerdere manieren om een goede campagnestructuur op te stellen. Een veel voorkomende aanpak is om de campagnes te structureren op basis van de producten/diensten die een bedrijf aanbiedt. Vervolgens een laag verder, in de advertentiegroep, groepeer je alle soortgelijke zoekwoorden die naar eenzelfde advertentie leiden. In de laatste laag, de advertentie, zorg je dat relevante zoekwoorden terugkomen en dat de pagina waar je naar toe leidt zoveel mogelijk aansluit op de zoekintentie.

Beginner's Guide: Wat is SEA - Campagnestructur - Endeavour Heroes

Google Ads campagne opstellen

Voorafgaand aan het opstellen van je een campagne is het belangrijk dat je Google Ads account goed is ingesteld. Denk aan het toevoegen van betalingsgegevens (indien het een nieuw account is), het koppelen van Google Analytics en aanmaken of importeren van conversies die je wil meten. Vervolgens ga je stapsgewijs aan de slag met jouw Google Ads Search campagne:

Stap 1: Verricht een zoekwoordenonderzoek

Gebruik tools als Google Zoekwoordplanner en ontdek zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf. Achterhaal hiermee hoeveel concurrentie er op de door jou gekozen zoekwoorden zit en hoe vaak mensen zoeken op deze woorden (dit is het zoekvolume).

Zoekwoordplanner

Stap 2: Bepaal de doelstellingen van je campagne

Stel jezelf de vraag wat je wil bereiken met je advertenties (bijv. meer verkeer naar je website, meer verkopen, meer leads, meer naamsbekendheid, etc.) en maak vervolgens een keuze voor het campagnedoel dat daar op aansluit.

Doelstellingen campagne bepalen

Stap 3: Specificeer waar, wanneer en aan wie de advertenties worden getoond
  • Adverteren in het zoeknetwerk.
    Bij adverteren in het zoeknetwerk worden er advertenties boven of rechts van de werkelijk zoekresultaten vertoond, afhankelijk van de hoogte van de biedingen en die van andere adverteerders.
  • Adverteren in het displaynetwerk:
    Adverteren in het displaynetwerk van Google houdt in dat de advertenties vertoont worden in Google programma’s zoals bijvoorbeeld Gmail. Ook worden de advertenties vertoont op partnersites van Google. Deze sites hebben zich aangemeld bij Google Ads. Het nadeel van adverteren in het displaynetwerk is dat de bezoekers over het algemeen kwalitatief minder goed zijn. Omdat er in dit geveel geen duidelijke zoekintentie is. Display netwerk
  • Locatietargeting:
    Google biedt ook de mogelijkheid om advertenties in een bepaald gebied te vertonen. Hierdoor bereik je een specifieke doelgroep.

  • Targeting op taal:
    Hiermee kunnen adverteerders ervoor zorgen dat hun advertenties alleen worden weergegeven aan mensen die de geselecteerde taal spreken of begrijpen.

  • Adverteren op tijd:
    Het is oomogelijk om de Google Ads campagne zo in te stellen dat de advertenties alleen op bepaalde tijden worden vertoond, bijvoorbeeld tijdens de traditionele werktijden.

Stap 4: Advertenties aanmaken

Zorg dat je advertentie en de landingspagina aansluiten op de zoekintentie. Noem bijvoorbeeld altijd het zoekwoord in de advertentie of gebruik synoniemen. Verder kan je USP’s (Unique Selling Points) of je merknaam verwerken in je advertenties om duidelijk te maken welk bedrijf je bent en wat je te bieden hebt. Benut de ruimte van de koppen en beschrijvingen zoveel mogelijk. Laat in de beschrijving de essentie van je advertentie terugkomen, gebruik de zoekterm en maak het wervend.

Stap 5: Stel je biedingen in

Bepaal je dagbudget en stel biedingen in voor de zoekwoorden waarop je wil adverteren. Als het dagbudget op is, wordt de advertentie niet meer vertoond. Je wil het maximaal vertoningen krijgen, maar tegelijkertijd ook weer niet te veel uitgeven.

Stel in eerste instantie een dagbudget in wat 50% hoger is dan je daadwerkelijk wil uitgeven en controleer vervolgens dagelijks of je over je gewenste budget gaat of niet. Als blijkt dat je teveel uit geeft, pas dan de individuele biedingen voor de zoekwoorden naar beneden aan en niet het dagbudget. Op deze manier betaal je uiteindelijk minder per klik en haal je het meeste uit je budget. Je kunt biedingen handmatig instellen of gebruik maken van automatische biedingen.

Stap 6: Lanceer je campagne en volg de prestaties

Wanneer je alle stappen hebt volbracht, is het tijd om de campagne te lanceren en te beginnen met het volgen van de prestaties. Analyseer de gegevens om te zien wat werkt en wat niet werkt en optimaliseer je campagne waar nodig.

Hulp nodig bij het opzetten van SEA campagnes?

Endeavour Heroes heeft genoeg talenten in huis die kunnen ondersteunen bij het opzetten van SEA campagnes.  Ben jij op zoek naar een inhouse hero die jou kan helpen met jouw online marketing vragen of wil jij eerst verder sparren over wat SEA is en wat het voor je kan doen? Neem dan contact met ons op!

Ook interessant?