Steven-online-allround-marketeer

Meer weten? Neem contact op.

Beginner's guide: Wat is SEA?

Beginners guide: Wat is SEA? - Endeavour Heroes
Steven Welp
mrt 31, 2023
- 7 min lezen

SEA (Search Engine Advertising) is simpel gezegd een betaalde manier om bovenaan te komen in zoekmachines. Adverteren in zoekmachines resulteert in meer verkeer naar je website, mits je aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker van de zoekmachine. Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw zoekmachine-advertentie relevant is ten opzichte van de ingevulde zoekterm? En hoe zorg je dat je boven de concurrentie komt te staan? In deze blog vertel ik je wat Search Engine Advertising is en hoe je het écht effectief inzet.

Beginners guide

  1. Wat is SEA?
  2. Wat is het verschil tussen SEA en SEO?
  3. Welke zoekmachine kies ik voor Search Engine Advertising?
  4. Wat kun je met Google Ads?
  5. Wat zijn de stappen voor het opzetten van een Google Ads campagne?
  • Stap 1: Verricht een zoekwoordenonderzoek
  • Stap 2: Bepaal de doelstellingen van je Google Ads campagne
  • Stap 3: Specificeer waar, wanneer en aan wie de advertenties worden getoond
  • Stap 4: Advertenties aanmaken
  • Stap 5: Stel je biedingen in
  • Stap 6: Lanceer je Google Ads campagne en volg de prestaties

Wat is SEA?

SEA is een afkorting van ‘Search Engine Advertising’. Dit kan in het Nederlands vertaald worden naar ‘Zoekmachine adverteren’. Het is een betaalde manier van adverteren via een zoekmachine. Door het inzetten van advertenties bereik je de doelgroep vaak sneller dan met organische zoekresultaten.

Wat is het verschil tussen SEA en SEO?

SEA (Search Engine Advertising) en SEO (Search Engine Optimization) zijn beide manieren om online beter gevonden te worden. Als je ze naast elkaar gebruikt kunnen SEA en SEO complentair werken. 

SEO richt zich op het verbeteren van de organische (niet-betaalde) positie van een website in de resultaten van een zoekmachine. SEA daarentegen is een vorm van adverteren, waar je pas betaald als er op je advertentie wordt geklikt (cost-per-click). De hoogte van het bedrag van deze klik varieërt sterk. Het is onder andere afhankelijk van de populariteit van een zoekwoord en de kwaliteit van zowel je advertentie als die van je website.

SEO wordt toegepast binnen een langetermijnstrategie. Een hoge positie in de onbetaalde zoekresultaten kan weken of zelfs maanden duren. Met SEA is dit veel sneller te realiseren. Zo kan een wijziging van het bod dat je per klik bereid bent te betalen al direct effect hebben op je plek in de ranglijst.

Welke zoekmachine kies ik voor Search Engine Advertising?

Hoe kies je de juiste zoekmachine voor het inzetten van SEA? Met een marktaandeel van bijna 92% is Google de meest gebruikte zoekmachine wereldwijd. Ver achter deze gigant volgt zoekmachine Bing met een marktaandeel van zo’n 3%. De zoekmachine van Google kent dan ook een vele malen hogere mate van concurrentie dan de andere zoekmachines.

De tool die je gebruikt voor SEA om advertentieruimte in te kopen heet Google Ads (voorheen: Google Adwords). Dankzij de populariteit van de zoekmachine van Google is hun platform de meest gebruikte tool voor SEA. In deze blog wordt daarom alleen Google Ads geïntroduceerd en worden andere zoekmachines buiten beschouwing gelaten. 

Goed om te weten: Nadat je jouw campagnes hebt ingericht in Google Ads, kun je deze binnen een paar klikken importeren naar Microsoft Ads (Bing). Je hoeft dus niet twee keer hetzelfde werk te doen!

Wat kun je met Google Ads?

Google Ads biedt bedrijven de mogelijkheid om gerichte advertenties te maken en deze te tonen aan mensen die op zoek zijn naar specifieke producten, diensten of informatie. Binnen het platform zijn er verschillende opties om te adverteren, waaronder:

  • Search (tekstuele advertenties, die tegenwoordig ook uit te breiden zijn met een visueel aspect, genaamd een beeldextensie);
  • Shopping (promotie van winkelaanbod);
  • Display (beeldadvertenties die worden weergeven op websites en apps die aangesloten zijn bij het Google Display Netwerk);
  • Video (advertenties die voor, tijdens en na video’s op YouTube en op websites en apps van Google Video-partners worden getoond).
  • App (advertenties die gericht zijn op het promoten van mobiele apps en kunnen worden weergegeven in de zoekresultaten van Google Play, YouTube, andere mobiele apps of op het Google Display Netwerk).

 

In deze blog focussen we op Search. Dit zijn tekstuele advertenties. Ze zijn te herkennen aan de dikgedrukte tekst ‘gesponsord’ bovenaan het zoekresultaat.

Gesponsorde advertentie HotelSpecials

Campagnestructuur van Google Ads

Hoe is een campagne in Google Search opgebouwd? De Search campagnes in Google Ads zijn opgedeeld in drie lagen:

  • De campagne;
  • De advertentiegroep;
  • De advertentie.
 

Er zijn meerdere manieren om een goede campagnestructuur op te stellen. Een veel voorkomende aanpak is om de campagnes te structureren op basis van de producten/diensten die een bedrijf aanbiedt. Vervolgens een laag dieper, in de advertentiegroep, groepeer je alle soortgelijke zoekwoorden die naar eenzelfde advertentie leiden. In de laatste laag, de advertentie, zorg je dat relevante zoekwoorden terugkomen en dat de pagina waar je naartoe leidt zoveel mogelijk aansluit op de zoekintentie.

Beginner's Guide: Wat is SEA - Campagnestructur - Endeavour Heroes

Google Ads campagne opstellen

Voorafgaand aan het opstellen van een campagne is het belangrijk dat je Google Ads account goed is ingesteld. Denk aan het toevoegen van betalingsgegevens (indien het een nieuw account is), het koppelen van Google Analytics en aanmaken of importeren van conversies die je wil meten. Vervolgens ga je stapsgewijs aan de slag met jouw Google Ads Search campagne.

Stap 1: Verricht een zoekwoordenonderzoek

Gebruik tools als Google Zoekwoordplanner en ontdek zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf. Achterhaal hiermee zaken als de mate van concurrentie en het zoekvolume.

Zoekwoordplanner

Stap 2: Bepaal de doelstellingen van je Google Ads campagne

Stel jezelf de vraag wat je wil bereiken met je advertenties (bijv. meer verkeer naar je website, meer verkopen, meer leads, meer naamsbekendheid, etc.) en maak vervolgens een keuze voor het campagnedoel dat daar op aansluit.

Doelstellingen campagne bepalen

Stap 3: Specificeer waar, wanneer en aan wie de advertenties worden getoond

  • Adverteren in het zoeknetwerk.
    Wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert op een zoekmachine worden je advertenties boven of onder de organische zoekresultaten weergeven. 
  • Adverteren in het displaynetwerk:
    Het displaynetwerk van Google omvat een breed scala aan plaatsingsmogelijkheden, waaronder partnersites van Google, maar ook op eigen platformen als Gmail en YouTube. Denk bij de partnersites ondermeer aan websites van bekende merken, nieuwswebsites, blogs en mobiele apps. Het nadeel van adverteren in het displaynetwerk is dat de bezoekers over het algemeen kwalitatief minder goed zijn. In de meeste gevallen heeft de persoon die de advertentie te zien krijgt namelijk geen duidelijke zoekintentie.
    Display netwerk
  • Locatietargeting:
    Google Ads biedt de mogelijkheid om advertenties in een bepaald gebied te vertonen. Hierdoor bereik je een specifieke doelgroep.

  • Targeting op taal:
    Met het instellen van de juiste taal zorgen adverteerders ervoor dat hun advertenties alleen worden weergegeven aan mensen die de geselecteerde taal spreken of begrijpen.

  • Adverteren op tijd:
    Je kan een Google Ads campagne zo instellen dat de advertenties alleen op bepaalde tijden worden vertoond, bijvoorbeeld tijdens traditionele werktijden.

Stap 4: Advertenties aanmaken

Zorg dat je advertentie en de landingspagina aansluiten op de zoekintentie. Noem bijvoorbeeld altijd het zoekwoord in de advertentie of gebruik synoniemen. Verder kan je USP’s (Unique Selling Points) of je merknaam verwerken in je advertenties om duidelijk te maken welk bedrijf je bent en wat je te bieden hebt. Benut de ruimte van de koppen en beschrijvingen zoveel mogelijk. Laat in de beschrijving de essentie van je advertentie terugkomen, gebruik de zoekterm en maak het wervend.

Stap 5: Stel je biedingen in

Bepaal je dagbudget en stel biedingen in voor de zoekwoorden waarop je wil adverteren. Als het dagbudget op is, wordt de advertentie niet meer vertoond. Je wil het maximaal aantal vertoningen krijgen, maar tegelijkertijd ook weer niet te veel uitgeven.

Stel in eerste instantie een dagbudget in dat 50% hoger is dan je daadwerkelijk wil uitgeven. Controleer vervolgens dagelijks of je over je gewenste budget gaat of niet. Als blijkt dat je teveel uit geeft, pas dan de individuele biedingen voor de zoekwoorden naar beneden aan en niet het dagbudget. Op deze manier betaal je uiteindelijk minder per klik en haal je het meeste uit je budget. Je kunt biedingen handmatig instellen of gebruik maken van automatische biedingen.

Stap 6: Lanceer je Google Ads campagne en volg de prestaties

Wanneer je alle stappen hebt volbracht, is het tijd om de campagne te lanceren en te beginnen met het volgen van de prestaties. Analyseer de gegevens om te zien wat werkt en wat niet werkt en optimaliseer je campagne waar nodig.

Conclusie

Kortom, SEA is een snelle en effectieve manier om online beter gevonden te worden. Het wijzigen van het bod dat je per klik bereid bent te betalen, kan direct invloed hebben op je plek in de ranglijst. Google Ads is de meest gebruikte tool om in te zetten voor SEA, waarbij je werkt met een vaste campagnestructuur. Je richt een campagne in met advertentiegroepen. Aan deze advertentiegroepen hang je vervolgens verschillende advertenties.

Voor het inrichten van een Google Ads campagne volg je verschillende stappen. Het is belangrijk om je Google Ads account goed in te stellen. Hierbij kan je denken aan het toevoegen van betalingsgegevens, het koppelen van Google analytics en het importeren van conversies. Vervolgens ga je aan de slag met een zoekwoordenonderzoek en bepaal je de doelstellingen van je campagne, voordat je begint met het aanmaken van de advertenties. Als alles is ingesteld is het van belang om je campagne goed in de gaten te houden en de prestaties te volgen. Je analyseert de gegevens om te zien wat werkt en wat niet werkt, aan de hand hiervan kan je de campagne optimaliseren.

Hulp nodig met SEA campagnes?

Endeavour Heroes heeft genoeg talenten in huis die kunnen ondersteunen bij het opzetten en optimaliseren van SEA campagnes. Ben jij op zoek naar een hero die jou inhouse kan helpen met jouw online marketing vragen of wil jij eerst verder sparren over wat SEA is en wat het voor je kan doen? Neem dan contact met ons op!

Ook interessant?