Google Ads automatiseren: wel of niet doen?


Dylan Arnold
- mei 12, 2021
- 5 min lezen
Tags
De laatste tijd stuurt Google steeds meer aan op het automatiseren van Google Ads-campagnes. Veel marketeers maken dan ook de overstap naar ‘slimme’ campagnes, zoals ‘smart shopping’, ‘smart display’, maar ook ‘smart bidding’. Google heeft onlangs zelfs ‘Auto Applied Recommendations’ in het leven geroepen, waarbij Google haar aanbevelingen na 2 weken automatisch doorvoert (wanneer je dit niet uitschakelt). Hoewel dit handig klinkt, betekent het ook dat je minder controle hebt over je budget. In dit artikel behandel ik de mogelijkheden van smart bidding om je te helpen met het kiezen van je biedstrategie.
Laten we beginnen bij het begin. Wat is smart bidding? Google definieert het als: ‘een subset automatische biedstrategieën waarbij machine learning wordt toegepast om bij elke veiling het aantal conversies of de conversiewaarde te optimaliseren’. Een vrij ingewikkelde uitleg, dus laten we het iets simpeler verwoorden: smart bidding houdt in dat Google jouw Ads-campagnes optimaliseert op basis van verzamelde data en je gewenste doelstelling. Google kijkt naar de best mogelijke biedingen om bijvoorbeeld zoveel mogelijk conversies of een zo hoog mogelijk conversiewaarde te behalen. Hoe meer gegevens het algoritme verzamelt, hoe beter het wordt in het voorspellen van het juiste bod. En dat leidt tot betere resultaten.
Welke biedstrategieën zijn er?
Google Ads kent verschillende automatische biedstrategieën, die worden afgestemd op verschillende typen campagnes. Het type campagne is afhankelijk van je doelstelling. Wil je bijvoorbeeld klikken, vertoningen of conversies genereren?
Klikken maximaliseren De automatische biedstrategie ‘klikken maximaliseren’ is erop gericht om zoveel mogelijk websitebezoekers binnen te halen, binnen je ingestelde dagbudget. Deze biedstrategie is ideaal voor campagnes die beperkt worden door budget, omdat het lagere kosten per klik (CPC) oplevert.
Klikken maximaliseren De automatische biedstrategie ‘klikken maximaliseren’ is erop gericht om zoveel mogelijk websitebezoekers binnen te halen, binnen je ingestelde dagbudget. Deze biedstrategie is ideaal voor campagnes die beperkt worden door budget, omdat het lagere kosten per klik (CPC) oplevert.