Talitha-Management-Online-Marketing-Manager

Meer weten? Neem contact op.

Belangrijkste online marketing trends 2021

Online-marketing-trends-2021_uitgelicht Endeavour heroes
Talitha Berger
dec 23, 2020
- 5 min lezen

Het nieuwe jaar staat alweer bijna voor de deur. Dit betekent natuurlijk ook dat er weer nieuwe trends, ontwikkelingen en voorspellingen worden gedaan over de online marketing toekomst. Wij begrijpen dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom lichten wij de meest interessante online marketing trends van 2021 toe. Een must-read als jij bezig bent met je online marketing strategie, of gewoon om up-to-date te blijven met de nieuwste online marketing trends 2021. 

De Google Page Experience Update

Een belangrijke online marketing trend in 2021 is op het gebied van SEO. Google zal namelijk in 2021 de zogeheten ‘Page Experience Update’ lanceren. Dit zal veel impact hebben op de vindbaarheid van iedere website, dus dit is zeker interessant voor alle SEO-specialisten onder ons. Maar wat houdt deze update in? De ervaring van de gebruiker op de website wordt na de update meegerekend in de SEO-ranking. Verschillende UX-elementen zullen daarom invloed hebben op de zoekresultaten, de zogenaamde ‘Core Web Vitals’.

Een voorbeeld van een belangrijk element is dat Google prioriteit geeft aan websites die prijzen en winkelwagen knoppen op de categorie pagina’s hebben toegevoegd. Wat alle andere relevante elementen gaan zijn, wordt nog onderzocht en weten we nog niet precies. Wel weten we dat een slechte gebruikerservaring invloed gaat hebben op je organische ranking. Dat willen we allemaal natuurlijk voorkomen. Zorg dus dat je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk is.

Voicesearch trend 2021

Een ander 2021 online marketing trend binnen SEO is het gebruik van voice search, zoals Siri en Google. Voor SEO is het slim om keywords te gebruiken die worden gezocht met behulp van voice assistants. Het is een aanrader om content te schrijven alsof het een conversatie is, zodat dit overeenkomt met veel gesproken zoektermen. Waarom? Omdat deze trend al een tijdje een stijgende lijn heeft en dit is niet voor niets. Steeds meer mensen maken gebruik van voice search. Zorg dus dat je website gevonden kan worden op gesproken zoektermen. 

Volgens Hubspot zoekt maar liefst 80% wel eens door middel van voice assistants. 

De social media engagement trend

Op social media is de concurrentie van bedrijven en merken erg hoog. De tijd dat mensen online besteden is door de COVID-19 crisis ook enorm gestegen. Hierdoor spenderen wij ook meer tijd in het onderzoeken van producten, bedrijven en organisaties. Daarom is het belangrijk om op te vallen: kwaliteit staat boven kwantiteit. 

Maar hoe val je nou echt op? Volgens de online marketing trends van 2021 draait het vooral om engagement. Polls, videos, gifjes, ratings, contests en answer widgets komen veel voor op platforms als Instagram en TikTok. Content met veel interactieve elementen is een goede manier om je bezoekers te boeien. Zo komen ze meer over jouw product of bedrijf te weten, zonder dat het jou veel tijd kost om te implementeren. De bezoekers zorgen immers voor de engagement. Ook geeft dit meer inzicht in de behoeften van je doelgroep, door alle data die je verzamelt. Een win-win situatie dus!

De WhatsApp- en Facebook chat optie via betaalde advertenties

Een andere ontwikkeling die in lijn is met de engagement trend is de optie om een Facebook of WhatsApp chat te beginnen via betaalde advertenties. Verder is de groei van TikTok ook in Nederland aanzienlijk gestegen, waardoor wordt verwacht dat hier advertentiemogelijkheden voor dit platform in 2021 worden gelanceerd. Er zitten veel kansen in het gebruik van social media als bedrijf, om zowel nieuwe klanten aan te trekken als het contact met bestaande klanten te onderhouden. Goede redenen dus om te investeren in je social strategie in het nieuwe jaar.

Het verzamelen en gebruiken van klantdata zonder Third-party cookies

In 2021 gaan we grote veranderingen zien in het verzamelen en gebruik van (online) data voor marketingdoeleinden. Third-party cookies worden vanaf 2022 verbannen, dus het verzamelen van eigen klantdata moet in de toekomst op andere manieren, zoals met een Customer Data Platform (CDP). Lees meer hierover in dit artikel.

Daarbij wordt door COVID-19 de lokale afhankelijkheid steeds groter en Google speelt hier slim op in. Reizen is een stuk lastiger, waardoor velen van ons leuke lokale spots opzoeken. Doelgroepen in de buurt van attracties of winkels zijn nu de belangrijkste target. Daarom is Google bezig met het lanceren van lokale functionaliteiten in Europa, zoals Local Ads, Store Visit-conversies en nog veel meer. 

E-Mail marketing: privacywetgeving en interactiviteit

Eén van de thema’s die een grote rol speelt binnen de e-mail marketing trends van 2021, is privacy. In 2021 krijgen we waarschijnlijk te maken met de e-Privacy vordering en een wijziging van de Telecommunicatiewet. Dit betekent dat de privacybescherming van de gebruiker nog meer voorop komt te staan en wij als marketeers creatief moeten omgaan met het verzamelen van data.

Mede hierdoor staat de 2021 online marketing trend om je te richten op interactiviteit binnen e-mail marketing  centraal. Zo zullen de e-mails die wél geopend (mogen) worden, steeds leuker en interactiever worden voor de gebruiker. Voorbeelden hiervan zijn het gebruik van CSS-animaties, de groei van AMP-e-mail, en effecten zoals rollovers en carrousels. 

Al met al kost het minder om de bestaande klanten geboeid te houden dan nieuwe klanten te werven. Personalisatie zal daarom een grotere rol spelen door koppelingen met andere systemen. Marketing experts raden dan ook aan om meer tijd te steken in de latere fases van de Customer Journey. Blije klanten zullen jouw product of service sneller aanraden en zij zijn meer geneigd om directe en eerlijke feedback te geven over jouw bedrijf. Personalisatie (en dus relevantie voor de doelgroep), door middel van het segmenteren van jouw klanten staat daarom centraal. Zo krijgt iedereen die heeft aangegeven interesse te hebben in rode schoenen, content in de mailbox van rode schoenen (en niet de groene). Ideaal, toch?

Focuspunten digital marketing in 2021

Personalisatie, engagement en creatief omgaan met het verzamelen van data. Dit zijn drie hoofdonderwerpen die deel moeten uitmaken van jouw online marketing strategie voor 2021. Zorg dat je met jouw bedrijf opvalt door middel van interactieve en persoonlijke content. Heb jij hulp nodig met het uitrollen van je online strategie of ondersteuning binnen één van bovenstaande takken? Onze online marketing specialisten helpen graag met alle vraagstukken omtrent online marketing.

Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden!

Ook interessant?