Hoe werkt affiliate marketing? Een praktische gids
- Influencer marketing, Social media marketing, Strategie

jun 28, 2021


jun 28, 2021
De afgelopen 10 jaar stonden in het teken van influencer marketing en dit zal waarschijnlijk nog wel even zo blijven. Steeds meer bedrijven en merken zien in dat traditionele media voor jongeren minder relevant zijn en dat je deze doelgroep vooral online en via influencers moet benaderen. Maar hoe werkt affiliate marketing precies en hoe pak je dit aan als merk? Dat leg ik je uit in dit artikel.
In deze blog lees je meer over
Affiliate marketing heeft best wat weg van influencer marketing. Toch is dit een tak van sport die veel online marketeers liever vermijden. Zonde, want de juiste affiliate partners kunnen een goede aanvulling zijn op je influencer strategie. In dit artikel lees je:
- Het verschil tussen affiliate marketing en influencer marketing
- Hoe je affiliate marketing kan typeren als de industrialisatie van influencer marketing
- Hoe een affiliate marketingstrategie eruit ziet
- Hoe je publishers van affiliate marketing aan jouw merk bindt
Hoe werkt affiliate marketing: Fixed Fees vs. Performance Based
De meest eenvoudige en veelvoorkomende vorm van influencer marketing is het laten reviewen (al dan niet objectief) van een product of dienst. Interessant wanneer je werkt aan je brand awareness en engagement, maar veel verder kom je veelal niet. Hier staat vaak een fixed fee tegenover, die zich lastig laat afzetten t.o.v. een duidelijke ROI. Dit blijft opmerkelijk wanneer je je realiseert dat online marketing van nature performance-based is.
Affiliate marketing daarentegen, draait om performance. Diverse platforms helpen adverteerders en publishers elkaar te vinden met duidelijke afspraken omtrent CPC en CPA. In andere woorden; iedere publisher die jouw product promoot, wordt beloond met een deel van je omzet.
Een publisher is in die zin een additioneel verkooppunt dat zowel bijdraagt aan je brand awareness als je omzet. Ook steeds meer influencers melden zich inmiddels aan op affiliate platforms. Het enige nadeel voor influencers: die fixed fee is lastig te verdedigen wanneer je eenvoudig kunt meten in hoeverre je ‘influence’ daadwerkelijk bijdraagt aan de verkoop.
Affiliate marketing als industrialisatie van influencer marketing
De moderne affiliate strategie laat zich, met wat inbeeldingsvermogen, wellicht het beste omschrijven als de industrialisatie van influencer marketing. Niet iets dat Generatie Z graag hoort, maar voor ons marketeers wel relevant.
Het is een marketingstrategie die zich perfect leent voor het creëren van volume (cash-back en spaarprogramma’s), het aanspreken van specifieke in-market doelgroepen (vergelijkingssites en bloggers) en het vergroten van je zichtbaarheid.

Hoe ziet zo’n affiliate marketingstrategie er dan uit?
Vanzelfsprekend kom je er niet met het enkel aanmelden van je bedrijf op een platform, maar het is een begin. Een moderne affiliate strategie draait om relatiemanagement.
Allereerst zorg je dat een samenwerking zo makkelijk mogelijk is. Denk hierbij aan het aanbieden van beeldmateriaal, content, banners en producthandleidingen van kwaliteit die de publisher in staat stellen om zo eenvoudig mogelijk kwalitatieve pagina’s en content te creëren. Daarna begint het pas echt.
Jouw doelgroepen voor affiliate marketing in kaart brengen
De volgende stap is de vertaling van je klant persona in affiliate termen. Zijn het logische of emotionele kopers, vergelijken ze prijzen of willen ze geïnspireerd worden? En waar in je marketing funnel wil je ze benaderen?
Je kunt hierbij heel specifiek inzetten op in-market consumenten, maar ook oriënterende klanten (die zich bijvoorbeeld inlezen voor een wereldreis, nieuwe auto, of gadgets) kun je verleiden met een impulsaankoop wanneer de call-to-action strategisch is verwerkt door je publisher. Kopen ze niet? Dan heb je in ieder geval een eerste touchpoint bewerkstelligd.
Zorg voor een goede relatie met je publisher
Personaliseer je affiliate marketing
Versterk de relatie met je publishers vervolgens door diverse CPA-categorieën te maken voor de verschillende typen publishers. Cashback sites hebben een duidelijke conversiefocus en vragen veelal lagere CPA’s dan bijvoorbeeld bloggers of influencers.
Bied daarnaast specifieke campagnes aan tegen een hogere CPA om je merk op tactische momenten te pushen. Naarmate je de relatie verbetert, wordt er meer meegedacht. Een kroon op je samenwerking is een co-branded landingspagina. Een perfecte tool om je conversie gezamenlijk te optimaliseren.
Verstuur regelmatig nieuwsbrieven met bruikbare en relevante content om de kwaliteit te waarborgen en je bereik te vergroten. Wanneer je dit vaker doet, blijf je top-of-mind en bewaak je de output kwaliteit van je publishers.
Scoren met diverse affiliate partners
Dankzij de diversiteit in het type affiliate partners ben je in staat om aan de hand van je marketing funnel en doelgroep de juiste publisher in te zetten op het juiste moment. De focus ligt voor beide partijen op het creëren van omzet en beiden zijn gebaat bij een hoge conversieratio.
Wanneer je dit proces van het benaderen en onderhouden van publisherrelaties blijft herhalen, ontstaat er binnen afzienbare tijd een groot online netwerk van digitale influencers die je zichtbaarheid vergroten, producten voor je vergelijken en promoten, consumenten adviseren en inspireren én je klanten de snelste weg naar je webshop laten zien.
De synergie die door correct partner management ontstaat, is een win-win die je kunt verantwoorden met een mooie ROI.
Hoe werkt affiliate marketing voor jou?
Affiliate marketing is een cruciale aanvulling op de hedendaagse marketingstrategieën, vooral als het gaat om het bereiken en beïnvloeden van jouw online doelgroepen. Door zorgvuldig de juiste publishers te selecteren en de relaties te onderhouden, creëer je een netwerk dat niet alleen merkzichtbaarheid vergroot, maar ook direct bijdraagt aan de omzet. Het resultaat is een krachtige, flexibele en resultaatgerichte affiliate marketingstrategie.
Wil je hulp bij het inzetten van affiliate marketing voor jouw bedrijf? Endeavour Heroes biedt inhouse marketeers aan die je hierbij kunnen helpen, tegen een aantrekkelijk tarief. Denk aan social media hulp.
Hoe werkt affiliate marketing het beste voor jouw bedrijf?
Dat kan een van onze Heroes voor jou uitzoeken en opzetten.

Online marketeer nodig?
Wil je meer informatie over het inhuren van een online marketeer? Bel ons of laat je contactgegevens achter. We informeren je graag en vrijblijvend over alle mogelijkheden die de marketeers jou bieden.

Tim Stienen
9:00 – 17:00
Laat ons contact met je opnemen
Onze specialisaties
Ontdek Endeavour Heroes
Blijf op de hoogte
Nieuwsbrief met updates, blogs en achtergrondartikelen.
Volg ons




© 2024 Endeavour Heroes
Hoofdkantoor Haarlem
Phoenixstraat 4, Haarlem
Coming soon:
Utrecht