Affiliate marketing als performance-based influencer marketing
- juni 28, 2021
De afgelopen 10 jaar stonden in het teken van influencer marketing en dit zal waarschijnlijk nog wel even zo blijven. Steeds meer bedrijven en merken zien in dat traditionele media voor jongeren minder relevant zijn en dat je deze doelgroep vooral online en via influencers moet benaderen.
Affiliate marketing heeft best wat weg van influencer marketing. Toch is dit een tak van sport die veel online marketeers liever vermijden. Zonde, want de juiste affiliate partners kunnen een goede aanvulling zijn op je influencer strategie. In dit artikel leg ik je uit hoe dat werkt.
Fixed Fees versus Performance Based
Industrialisatie
Hoe ziet zo’n affiliate strategie er dan uit?
Verwerkt door je publisher?
Personaliseer
Versterk de relatie met je publishers vervolgens door diverse CPA-categorieën te maken voor de verschillende type publishers. Cashback sites hebben een duidelijke conversiefocus en vragen veelal lagere CPA’s dan bijvoorbeeld bloggers of influencers.
Bied daarnaast specifieke campagnes aan tegen een hogere CPA om je merk op tactische momenten te pushen. Naarmate je de relatie verbetert, wordt er meer meegedacht. Een kroon op je samenwerking is een co-branded landingspagina. Een perfecte tool om je conversie gezamenlijk te optimaliseren.
Verstuur regelmatig nieuwsbrieven met bruikbare en relevante content om de kwaliteit te waarborgen en je bereik te vergroten. Wanneer je dit vaker doet, blijf je top-of-mind en bewaak je de output kwaliteit van je publishers.
De volgende stap is de vertaling van je klant persona in affiliate termen. Zijn het logische of emotionele kopers, vergelijken ze prijzen of willen ze geïnspireerd worden? En waar in je marketing funnel wil je ze benaderen? Je kunt hierbij heel specifiek inzetten op in-market consumenten, maar ook oriënterende klanten (die zich bv. inlezen voor een wereldreis, nieuwe auto, of gadgets) kun je verleiden met een impulsaankoop wanneer de call-to-action strategisch is verwerkt door je publisher. Kopen ze niet? Dan heb je in ieder geval een eerste touchpoint bewerkstelligd.
Win-win
Dankzij de diversiteit in het type affiliate partners ben je in staat om aan de hand van je marketing funnel en doelgroep de juiste publisher in te zetten op het juiste moment. De focus ligt voor beide partijen op het creëren van omzet en beide zijn gebaat bij een hoge conversieratio. Wanneer je dit proces van het benaderen en onderhouden van publisher relaties blijft herhalen, ontstaat er binnen afzienbare tijd een groot online netwerk van digitale influencers die je zichtbaarheid vergroten, producten voor je vergelijken en promoten, consumenten adviseren en inspireren én je klanten de snelste weg naar je webshop laten zien.
De synergie die door correct partner management ontstaat is een win-win die je kunt verantwoorden met een mooie ROI.
Tags
Ook interessant?
Zo komt je website hoger in Google – 15 SEO tips
Hoe kom je hoger in Google? Ga direct aan de slag met onze 15 SEO tips.
Hoe zet je ChatGPT in voor social media marketing?
Roos vertelt je de beste manieren om ChatGPT te prompten voor je social media marketing!
Op zoek naar een hero?
Wil je meer informatie over het inhuren van een online marketeer? Bel ons of laat je contactgegevens achter. We informeren je graag en vrijblijvend over alle mogelijkheden die de Heroes jou bieden.
Blijf op de hoogte
Maandelijkse nieuwsbrief met updates, blogs en achtergrondartikelen.
Ontdek Heroes
Hoofdkantoor Haarlem
Phoenixstraat 4, Haarlem
Coming soon:
Utrecht