Met deze 5 stappen doe je inspiratie op voor je content
- Content marketing, Social media marketing
jan 17, 2023
jan 17, 2023
Het is januari 2023. Oud en nieuw ligt inmiddels al even achter ons en in de roes van de feestdagen ervaarde ik, zoals ik dat noem: opstartproblemen. Momenteel heb ik meer weg van een PC die nog moet inbellen (hallo, millennial hier) dan van een smartphone met 5G.
Zo ook met de inspiratie voor deze blog. Want waar moet ik nu over schrijven? It happens to all of us! Maar ik realiseerde me: dat is juist een mooie invalshoek! In deze blog lees je dan ook 5 stappen waarmee jij ervoor zorgt dat je inspiratie hebt voor je content.
De 5 stappen
- Inventariseren
- Brainstormen
- Contentkalender uitwerken
- Content creëren
- Evalueren
Het stappenplan voor content inspiratie
Stap 1: Inventariseer
Wat ik je als eerste aanraad om te doen is om zo nu en dan een brainstorm te houden. Dit is een manier om in een korte tijd snel tot creatieve ideeën te komen, maar voordat je dit doet, is vooronderzoek nodig.
Schrijf op wat je nu al aan onderwerpen hebt. Welke thema’s gebruik je nu? Als je dit overzicht hebt, start je met een overzicht van de thema’s van je doelgroep. Hier bedoel ik mee: dingen die leven bij je doelgroep. Dit kan je achterhalen door het gesprek aan te gaan met mensen uit je doelgroep. Waar praten ze veel over?
Ook kan je online onderzoek doen naar bepaalde thema’s of woorden waar men veel naar zoekt (een zoekwoorden onderzoek). Dit is allemaal extra informatie die interessant kan zijn.
Stap 2: De brainstorm
Stap 3: Werk je contentkalender uit
Zo, hé hé, de brainstorm zit erop. Fijn! Nu je de content ideeën voor je hebt, is het belangrijk om dit te verwerken in een kalender. Heb je al een contentkalender (het liefst voor een heel jaar?) Zo niet, maak je contentkalender eenvoudig zelf in bijvoorbeeld Excel of Numbers. Er zijn online zat voorbeeldtemplates hiervoor te vinden!
Verwerk in deze kalender ook inhakers die passen bij je bedrijf. Dit zijn bijvoorbeeld bepaalde feestdagen, lanceringen of andere speciale data. Je hoeft het wiel hiervoor niet opnieuw uit te vinden, want er zijn genoeg inhaakkalenders in omloop, waarvan jij de data (in combinatie met je eerder bedachte content) kan implementeren in je contentkalender.
Vervolgens kijk je of je een bepaald thema aan een maand of een week kan koppelen. Stel dat je een sapjeskuur verkoopt, dan is een thema in januari: goede voornemens of de zomermaanden met: gezond de zomer door. Verdeel de content over de maanden, maar wees ook flexibel zodat er ruimte is voor wijzigingen.
Als je content ‘overhoudt’, maak dan een lijst met onderwerpen waarnaar je later nog kan teruggrijpen.
Stap 4: Start met content creëren
Stap 5: Leer van je content
Conclusie
Voor succesvolle contentmarketing is een gestructureerd stappenplan erg hulpvol. Begin met een inventarisatie van bestaande onderwerpen en focus op relevante thema’s voor je doelgroep. Daarna volgt een brainstormsessie om creatieve ideeën te genereren. Werk deze ideeën vervolgens uit in een contentkalender, inclusief inhakers en seizoensgebonden thema’s. Creëer de content volgens je planning, met ruimte voor variatie en flexibiliteit. Leer ten slotte van de resultaten om je aanpak te optimaliseren.
Ik wens je veel succes en hopelijk start jij hierdoor met inspiratie voor creatieve content.
Ook interesse in een specialist?
Ontmoet en vergelijk beschikbare marketeers.
Online marketeer nodig?
Wil je meer informatie over het inhuren van een online marketeer? Bel ons of laat je contactgegevens achter. We informeren je graag en vrijblijvend over alle mogelijkheden die de marketeers jou bieden.
Barbara Braak
9:00 – 17:00
Laat ons contact met je opnemen
Onze specialisaties
Ontdek Endeavour Heroes
Blijf op de hoogte
Maandelijkse nieuwsbrief met updates, blogs en achtergrondartikelen.
Volg ons
© 2024 Endeavour Heroes
Hoofdkantoor Haarlem
Phoenixstraat 4, Haarlem
Coming soon:
Utrecht