Lotte-copyrwriter

Meer weten? Neem contact op.

Met deze 5 stappen doe je inspiratie op voor je content

content inspiratie - Endeavour Heroes
Lotte van Nifterik
jan 17, 2023
- 4 min lezen

Het is januari 2023. Oud en nieuw ligt inmiddels al even achter ons en in de roes van de feestdagen ervaarde ik, zoals ik dat noem: opstartproblemen. Momenteel heb ik meer weg van een PC die nog moet inbellen (hallo, millennial hier) dan van een smartphone met 5G.

Zo ook met de inspiratie voor deze blog. Want waar moet ik nu over schrijven? It happens to all of us! Maar ik realiseerde me: dat is juist een mooie invalshoek! In deze blog lees je dan ook 5 stappen waarmee jij ervoor zorgt dat je inspiratie hebt voor je content. 

De 5 stappen

  1. Inventariseren
  2. Brainstormen
  3. Contentkalender uitwerken
  4. Content creëren 
  5. Evalueren

Het stappenplan voor content inspiratie

Stap 1: Inventariseer

Wat ik je als eerste aanraad om te doen is om zo nu en dan een brainstorm te houden. Dit is een manier om in een korte tijd snel tot creatieve ideeën te komen, maar voordat je dit doet, is vooronderzoek nodig.

Schrijf op wat je nu al aan onderwerpen hebt. Welke thema’s gebruik je nu? Als je dit overzicht hebt, start je met een overzicht van de thema’s van je doelgroep. Hier bedoel ik mee: dingen die leven bij je doelgroep. Dit kan je achterhalen door het gesprek aan te gaan met mensen uit je doelgroep. Waar praten ze veel over? 

Ook kan je online onderzoek doen naar bepaalde thema’s of woorden waar men veel naar zoekt (een zoekwoorden onderzoek). Dit is allemaal extra informatie die interessant kan zijn.

Stap 2: De brainstorm

Neem vijftien minuten de tijd om alleen, geen andere mensen om je heen, een brainstorm te doen. Op deze manier kan je full focus aan de slag. Zet een wekker en sluit je af van mogelijke storingen, want zo kom je tot betere ideeën.

Ga tijdens de brainstorm vijftien minuten helemaal los. Schrijf alles (maar dan ook écht alles) op post-its op wat je te binnen schiet. Niets is te gek!

Ga net zolang door tot je zo’n 50 ideeën hebt of tot de timer stopt. Heb je er meer? Alleen maar meegenomen. In het geval van minder dan 50 ideeën, is dat ook een mooie realisatie, want dit benodigt meer onderzoek.

Stap 3: Werk je contentkalender uit

Zo, hé hé, de brainstorm zit erop. Fijn! Nu je de content ideeën voor je hebt, is het belangrijk om dit te verwerken in een kalender. Heb je al een contentkalender (het liefst voor een heel jaar?) Zo niet, maak je contentkalender eenvoudig zelf in bijvoorbeeld Excel of Numbers. Er zijn online zat voorbeeldtemplates hiervoor te vinden!

Verwerk in deze kalender ook inhakers die passen bij je bedrijf. Dit zijn bijvoorbeeld bepaalde feestdagen, lanceringen of andere speciale data. Je hoeft het wiel hiervoor niet opnieuw uit te vinden, want er zijn genoeg inhaakkalenders in omloop, waarvan jij de data (in combinatie met je eerder bedachte content) kan implementeren in je contentkalender.

Vervolgens kijk je of je een bepaald thema aan een maand of een week kan koppelen. Stel dat je een sapjeskuur verkoopt, dan is een thema in januari: goede voornemens of de zomermaanden met: gezond de zomer door. Verdeel de content over de maanden, maar wees ook flexibel zodat er ruimte is voor wijzigingen.

Als je content ‘overhoudt’, maak dan een lijst met onderwerpen waarnaar je later nog kan teruggrijpen.

inspiratie-opdoen-voor-je-content

Stap 4: Start met content creëren

Nu je (ongeveer) weet wanneer je welke content inzet, start je met het daadwerkelijk creëren van de content. Schrijf je bijvoorbeeld een blog met vijf tips, dan kan je één blog weer onderverdelen in vijf posts voor een maand. Wat ook weer past bij een bepaald thema. Zo bestaat er een grotere kans dat de juiste personen je boodschap zien. 

Uiteraard mag er ook content tussen staan die maar één keer voorkomt. Het gaat er vooral om dat er waardevolle content gecreëerd wordt die aansluit bij je doelgroep.

Stap 5: Leer van je content

Na plaatsing raad ik je aan dat je je content nagaat. Welke content presteert goed? Kijk naar clicks, opens, weergaven en bereik. En welke content presteert minder? In het geval van de goed gepresteerde content betekent dit dus dat dergelijke content voor herhaling vatbaar is.

Conclusie

Voor succesvolle contentmarketing is een gestructureerd stappenplan erg hulpvol. Begin met een inventarisatie van bestaande onderwerpen en focus op relevante thema’s voor je doelgroep. Daarna volgt een brainstormsessie om creatieve ideeën te genereren. Werk deze ideeën vervolgens uit in een contentkalender, inclusief inhakers en seizoensgebonden thema’s. Creëer de content volgens je planning, met ruimte voor variatie en flexibiliteit. Leer ten slotte van de resultaten om je aanpak te optimaliseren. 

Ik wens je veel succes en hopelijk start jij hierdoor met inspiratie voor creatieve content.

Nog steeds hulp nodig?

Kun je toch nog wat extra handen gebruiken op het gebied van content? Bij Endeavour Heroes huur je een content specialist in die tegen een aantrekkelijk tarief bij jou op locatie komt werken. 

Wil jij je complete online marketing uitbesteden? Dat is ook mogelijk! Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op. 

Ook interessant?