5 tips om het maximale te halen uit Google Ads tijdens Black Friday
- E-commerce, SEA, Strategie

nov 13, 2020


nov 13, 2020
Op vrijdag 29 november 2024 barst de koopgekte weer los vanwege Black Friday. De afgelopen jaren is het online shopgedrag van mensen erg veranderd. We bestellen meer dan ooit online. Het is daarom ook belangrijker dan ooit om goed online zichtbaar te zijn door te adverteren op Google Ads tijdens Black Friday. Wil jij als retailer of online marketeer voor jezelf of voor jouw klanten meer omzet behalen uit Google Ads campagnes tijdens Black Friday? In deze blog geeft Dylan je 5 tips om jouw Google Ads-account Black Friday-proof te maken.
Google Ads effectief inzetten in 5 stappen:
- Black Friday prijs- en promotie-extensies toevoegen
- Black Friday landingspagina maken
- Maak Black Friday doelgroeplijsten
- Verhoog je Google Ads biedingen én dagbudget tijdens Black Friday
- Maak gebruik van een countdown timer in je Black Friday advertentie
Tip 1: Black Friday prijs- en promotie-extensies toevoegen
Prijs- en promotie-extensies worden op mobiele apparaten en op desktop weergegeven onder je tekstadvertenties in de zoekresultaten op Google. Deze extensies zorgen ervoor dat je meer informatie kunt geven aan de consumenten over jouw product, dienst en bedrijf. Black Friday is dan ook een ideale gelegenheid om jouw BF Google Ads campagnes nog beter te maken door prijs- en promotie-extensies in te zetten. We lichten beide soorten extensies hieronder kort toe.
Promotie-extensies gebruiken voor Black Friday advertenties
Eind 2017 heeft Google het al mogelijk gemaakt voor adverteerders om hun acties opvallender te communiceren door het introduceren van een advertentie-uitbreiding (extensie). Tijdens actiedagen als Black Friday kun je een advertentieblok inrichten in je Google Ads advertenties. Deze verschijnt tijdens Black Friday zowel onderaan jouw advertentie als bovenaan de zoekresultaten onder ‘Black Friday deals’. Hieronder zie je een voorbeeld van de Black Friday promotie-extensie op Google Ads.

Prijs-extensies gebruiken voor Black Friday advertenties
Door gebruik te maken van prijsextensies in jouw Google Ads campagnes tijdens Black Friday kun je jouw product of dienst onder de aandacht brengen bij de consumenten. Door direct verschillende opties en prijzen te tonen van je Black Friday-deals, kun je de interesse verhogen bij de consument. Via de verschillende weergegeven opties in de prijsextensie, komen consumenten direct op de pagina terecht van het betreffende product of dienst op jouw website waar ze geïnteresseerd in zijn.
Tip 2: Black Friday landingspagina maken
Wanneer je Google Ads campagnes voor Black Friday hebt gemaakt, is het belangrijk dat je een landingspagina hebt die overeenkomt met jouw Google advertenties. Dit heeft namelijk effect op de kwaliteitsscore van je Google Ads campagnes. Een hoge kwaliteitsscore resulteert in lagere biedingen en meer vertoningen. Communiceer belangrijke keywords en kortingen die jij in de advertenties aanbiedt ook duidelijk op de landingspagina en maak daarnaast gebruik van een countdown om urgentie te creëren, zowel voor als tijdens Black Friday bij de bezoeker. Hieronder een voorbeeld van een organisatie die gebruik maakt van een countdown op de Black Friday landingspagina.
Black Friday countdown

Tip 3: Maak Black Friday doelgroeplijsten
Remarketing geeft jou als adverteerder de mogelijkheid om specifieke Black Friday Google Ads campagnes te creëren, gericht op consumenten die al eerder jouw website hebben bezocht. Wanneer je nog geen doelgroep hebt gemaakt, dan is nu, voor Black Friday, het ideale moment om dit te doen!
Wanneer je verschillende doelgroeplijsten hebt aangemaakt, creëer dan campagnes die specifiek gericht zijn op deze doelgroepen. Een voorbeeld hiervan is wanneer je een doelgroeplijst hebt gecreëerd voor winkelmand verlaters. Je kunt op basis van deze doelgroep gerichte Black Friday Google Ads campagnes maken en hogere biedingen instellen. Denk bijvoorbeeld aan 30% hoger bieden voor deze lijst dan je normale biedingen. Deze doelgroep heeft immers al interesse getoond in jouw product, dus is het van belang bij hen een goede positie te behalen in Google door hoger te bieden.
Lees ook: Hoe maak je doelgroeplijsten in Google Ads?
Tip 4: Verhoog je Google Ads biedingen én dagbudget tijdens Black Friday
Zowel het zoekverkeer als de concurrentie zal toenemen tijdens Black Friday. Meer consumenten zullen zoeken op Black Friday gerelateerde zoektermen, dus zullen organisaties hierop inspelen door meer te gaan adverteren op Google. Wees voorbereid door hierop in te spelen met je biedingen en dagbudget. Het is belangrijk om bodaanpassingen te doen op Google Ads tijdens Black Friday, maar ga niet blindelings opbieden tegen de concurrentie. Dit kan veel meer geld gaan kosten dan je denkt en daarnaast zal het claimen van de absolute toppositie (nummer 1) niet altijd betekenen dat je de enige adverteerder bent die converteert. Een nummer 2 of 3 doet het vaak namelijk ook erg goed en de kosten zijn vaak een stuk lager dan een nummer 1 positie.
Door in ieder geval je marketingbudget voor Black Friday met 10-20% te verhogen, krijg je wat meer ruimte om je biedingen te verhogen. Kijk goed naar de voorgaande periode. Wat liep goed en wat niet? Speel hierop in.
Tip 5: Maak gebruik van een countdown timer in je Black Friday advertentie

Conclusie
Tijdens Black Friday zijn er enorm veel advertenties van bedrijven die boven de menigte uit willen steken. Haal voor jouw bedrijf ook alles uit je Google Ads met onze 5 tips. Start met het toevoegen van prijs- en promotie extensies. Dit wordt weergegeven bij een zoekresultaat op Google waardoor je meer opvalt. Als een consument uiteindelijk op je website zit is het belangrijk om ook daar aandacht te besteden aan Black Friday door een speciale landingspagina te maken. Vervolgens kan je remarketing inzetten en werkt het goed om voor deze periode je Google Ads biedingen en dagbudget te verhogen. In je advertentie is het ook mogelijk om een countdown timer toe te voegen. Hierdoor breng je het gevoel van urgentie over aan de consument.
Lees ook: 9 last minute marketingstrategieën voor Black Friday.
Hulp nodig bij het opzetten van Google Ads campagnes voor Black Friday?
Wil jij heel graag aan de slag met Google Ads tijdens Black Friday, maar heb je hier zelf geen tijd en/of kennis voor? Endeavour Heroes kan jou helpen. Bij Endeavour Heroes huur je al een SEA specialist in tegen een aantrekkelijk tarief bij jou op locatie komen werken. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.
Ontdek meer over Google Ads in onze blog over de mogelijkheden van Google Discovery Ads.
Ook interesse in een specialist?
Ontmoet en vergelijk beschikbare marketeers.

Online marketeer nodig?
Wil je meer informatie over het inhuren van een online marketeer? Bel ons of laat je contactgegevens achter. We informeren je graag en vrijblijvend over alle mogelijkheden die de marketeers jou bieden.

Tim Stienen
9:00 – 17:00
Laat ons contact met je opnemen
Onze specialisaties
Ontdek Endeavour Heroes
Blijf op de hoogte
Nieuwsbrief met updates, blogs en achtergrondartikelen.
Volg ons



