martijn managing director - Endeavour Heroes

Meer weten? Neem contact op.

22 tips voor meer volgers op Instagram

volgers instagram tips blog
Roos Steensma
Roos Steensma
- 7 min lezen

Wil jij meer volgers op Instagram? Dan ben je zeker niet de enige. Je Instagramprofiel is hét online visitekaartje voor je potentiële volgers en is een belangrijke tool als je je bereik wilt vergroten.

Er zitten veel voordelen aan het vergroten van je Instagram follower-base. Per dag gebruiken zo’n 500 miljoen mensen Instagram. Hiervan zoekt bijna 80% op het platform naar een product of dienst. Dat zijn dus veel ogen die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw posts. Daarbij helpt ‘social proof’ om nieuwe klanten aan te trekken. Sociale bewijslast is een belangrijk aspect bij elke koop. Ga maar na bij jezelf; voordat je een product koopt, of een vakantie boekt, check je dan de reviews? 

Met het verhogen van je volgersaantal op Instagram kun je dus ook je conversieratio verhogen. Immers; meer volgers zorgt voor meer verkeer naar je website, en meer verkeer naar je website leidt tot meer conversies. 

Waarom geen Instagramvolgers kopen?

Die 25K volgers staat natuurlijk leuk in je bio en tegenwoordig zijn er veel aanbieders die tegen een lage prijs honderden of duizenden Instagramvolgers verkopen. Dit is een verleidelijke manier, omdat het zo snel en gemakkelijk is. Toch kun je dit beter niet doen wanneer je als bedrijf wil groeien. Nepvolgers vallen niet in jouw doelgroep en ze zullen je posts niet liken of erop reageren. En ze klikken al helemaal niet door naar je website en converteren daar dus ook niet. Daarbij komt dat je onbetrouwbaar overkomt, wanneer 10.000 volgers hebt en maar 10 likes op je posts krijgt. Ook Instagram herkent nepvolgers en ze kunnen je hiervoor ‘straffen’ door je posts minder te tonen. Ten slotte kun je je huidige volgers verliezen, omdat ze minder vertrouwen in je bedrijf hebben als ze ontdekken dat je nepvolgers hebt. Zo wordt je bereik dus alleen maar lager.

Hoe krijg je meer volgers?

Oké, je wilt dus meer relevante volgers op Instagram. De volgende tips kunnen je hierbij helpen.

1. Begin met een Instagram marketing strategie
Meer Instagramvolgers hebben is een goed doel om mee te beginnen, maar dit moet deel uitmaken van een groter plan dat aansluit bij je bedrijfsstrategie en social marketing doelstellingen. Bedenk daarom goed wat je wilt bereiken met het inzetten van Instagram. Wil je meer naamsbekendheid krijgen? Je community vergroten? Of meer sales genereren?

2. Definieer je doelgroep
Via Instagram Insights, de analysetool van het platform voor zakelijke gebruikers, kun je zien wie je posts bekijkt. Als je weet wie ernaar kijkt, is het makkelijker om gerichte content te maken.

3. Optimaliseer je bio
Je bio vertelt potentiële volgers wie je bent, waar je voor staat en welke actie je hoopt dat mensen zullen ondernemen nadat ze je profiel hebben bekeken. Haal daarom het meeste uit die 150 tekens. Het URL-gedeelte van je bio is de enige klikbare link die je aan je Instagramprofiel kunt toevoegen, dus zorg ervoor dat je deze gebruikt! Daarnaast is het van belang dat je een goede profielfoto kiest. Gebruik daarom een foto waarmee je merk of bedrijf gemakkelijk te herkennen is (bijvoorbeeld een logo). 

4. Post content waar je doelgroep behoefte aan heeft
Klinkt logisch toch? Dit is essentieel als je wilt groeien. Het belangrijkste is dat je voor jouw doelgroep relevante en goede content post, zodat mensen je ook daadwerkelijk willen volgen. Als mensen je content leuk vinden of zich erin kunnen vinden, zullen ze het delen en zal dus ook automatisch je aantal volgers groeien. Als je al een behoorlijk aantal volgers hebt, zullen ze misschien ook wel suggesties of verzoeken hebben. Luister naar hun feedback. Hoe relevanter de inhoud is voor je volgers, des te langer ze je blijven volgen. 

5. Gebruik goed beeldmateriaal
Instagram is een visueel platform en we kennen allemaal wel het gezegde ‘een beeld zegt meer dan 1.000 woorden’. Om op te vallen heb je dus aantrekkelijke content nodig. Daarbij is het ook van belang dat je beeldmateriaal van hoogwaardige kwaliteit is. 

6. Zorg voor een goede beschrijving
Mooie foto’s die passen bij je doelgroep trekken de aandacht, maar een beschrijving kan je post maken of kraken. Gebruik deze plek dus om meer context of details te geven over de content die je post.  

7. Gebruik relevante #hashtags
De juiste hashtags kunnen je afbeelding tonen aan een nog grotere en specifieke doelgroep. Om de juiste hashtags te vinden kun je verschillende tools gebruiken, maar je kunt natuurlijk ook gewoon zelf op onderzoek uitgaan door te bekijken welke hashtags bedrijven in dezelfde branche gebruiken of in de zoekbalk verschillende hashtags invoeren. Zo zie je vanzelf hoe populair die zijn door het aantal berichten dat aan de hashtags is gelinkt. Verander ook af en toe eens van hashtags, zodat je de posts niet telkens met dezelfde groep mensen deelt. Overigens is het niet raadzaam om het maximale aantal van 30 hashtags per post te benutten. Dit laat je wanhopig overkomen.

8. Verbind Instagram aan je Facebookpagina en volg je connecties
Als je mensen in je netwerk uitnodigt, krijgen ze hier een melding van. Deze mensen kennen je al en zijn daarom eerder geneigd zich betrokken te voelen. Ga er niet direct vanuit dat ze je ook gaan volgen, maar het is een makkelijke stap en zeker het proberen waard. Vooral in het begin van de groeifase kan dit helpen. Vaak zijn de eerste connecties familie, vrienden en kennissen, maar je moet ergens beginnen, toch? Dit kan een goede eerste stap zijn op weg naar meer volgers. 

9. Post op het moment dat je volgers online zijn
Niet alleen wat je post, maar ook wanneer je post heeft invloed op je bereik. Maak gebruik van het algoritme en probeer erachter te komen wat voor jou de beste tijden zijn om te posten, want als je niet op het juiste moment post is de kans kleiner dat jouw doelgroep je post te zien krijgt. 

10. Plan je posts in
Zo kun je ervoor zorgen dat je op het juiste moment je posts deelt en dat je feed er visueel aantrekkelijk uitziet. Binnen Instagram is er nog geen manier om posts in te plannen. Er zijn echter wel tools, zoals Meltwater, Later of Planoly, die dit voor je kunnen inplannen of je post kunnen klaarzetten zodat je alleen nog op ‘delen’ hoeft te klikken.  

11. Link naar je Instagramaccount
Plaats in elk geval een link naar je Instagramaccount op je website. Andere manieren om je Instgramprofiel te promoten zijn bijvoorbeeld je e-mailhandtekening, nieuwsbrieven of blogs.

12. Zorg voor interactie met je volgers
Je vergroot de betrokkenheid onder je volgers door ze aan te moedigen om actief te zijn. Dit kun je doen door een Call-To-Action te plaatsen (CTA) of een vraag te stellen aan je volgers in je story of in de bijschriften van je posts. Dit kan voor een restaurant bijvoorbeeld zijn: ‘Wie ga jij trakteren op een diner?’. Of in de toeristensector: ‘Tag iemand met wie jij deze plek wilt bezoeken’. Of voor een stylist: ‘Welke kleur zou jij kiezen?’. Je snapt het idee 😉  

13. Maak Story Highlights
Dit is een handige manier om je inhoud te segmenteren, maar vooral ook om je stories te bewaren. Deze verdwijnen namelijk na 24 uur. Zo kunnen ook potentiële of nieuwe volgers je top stories zien.  

14. Gebruik locaties
Geotags kunnen worden toegevoegd aan feedposts en stories. Door locaties te taggen kan dit mensen helpen je account te vinden wanneer ze op Instagram op locatie zoeken.

15. Maak gebruik van de features IGTV en Reels
Gebruik vooral veel video’s. Dit type content genereert namelijk de meeste betrokkenheid onder je volgers. 

16. Volg, like, reageer of repost andere accounts
Een manier om zichtbaar te worden onder je doelgroep is om je doelgroep te volgen, hun posts te liken of te reageren of te reposten. Wees bij het reageren wel oprecht. Het mag niet klinken alsof het gekopieerd en geplakt is. Bonustip: vergeet niet om ook te reageren op de reacties onder je eigen posts, zodat je betrokken blijft met je eigen volgers.

17. Post consistent
Post 1-2 foto’s of video’s per dag. Voeg 5-30 Instagram-verhalen per dag toe – dat lijkt veel, maar is betrekkelijk eenvoudig. Post bijvoorbeeld een foto.
Post live video’s altijd op hetzelfde moment – als je steeds op willekeurige tijdstippen live gaat kan dit zijn op tijden waarop je volgers niet actief op Instagram zijn en heb je dus ook minder interactie. 

18. Adverteer op Instagram
Hoewel je niet hoeft te betalen voor likes, comments of meer volgers, kun je Meta (het moederbedrijf van Facebook en Instagram) wel betalen om je berichten bij de juiste mensen te krijgen. Experimenteer daarom eens in Facebook Ads Manager met verschillende campagnes en advertenties. Je kunt hiermee snel en makkelijk een specifieke doelgroep bereiken. Je zult zien dat je organische performance hierdoor ook automatisch meestijgt.  

19. Tag andere accounts
Als je iets over anderen post, tag ze dan zowel in de foto zelf als in het bijschrift. Zo komen mensen via deze accounts ook op jouw profiel terecht.

20. Ga samenwerkingen aan
Samenwerken met andere invloedrijke gebruikers op het platform is een goede manier om snel te groeien. Op deze manier kun je profiteren van hun volgers en die naar jouw account leiden. Let wel op dat je samenwerkingen alleen aangaat met relevante gebruikers. Dit werkt omdat we vertrouwen op aanbevelingen van anderen. De mening van mensen waar je waarde aan hecht beïnvloedt onze acties. 

21. Gebruik Instagram Shopping
Omdat Instagram een visueel platform is, is het een perfecte plek voor bedrijven die producten verkopen om te laten zien wat ze te bieden hebben. Met een Instagram Shop krijg je een prominente ‘View Shop’ button op je profiel en zo kun je naar jouw producten linken in je posts.

22. Wees niet saai
Let erop dat je posts niet continu hetzelfde zijn en voorspelbaar worden. Zorg dus voor afwisseling in de content die je post, maar ook in je type posts. Wissel stories, feed posts, IGTV en Reels met elkaar af en gebruik ook eens features als polls in je stories.

Social media specialist nodig?

Wil je meer weten over hoe je het bereik van je merk vergroot?

Wij denken graag met je mee. Onze social media specialisten kunnen bijvoorbeeld helpen door een content kalender te maken, maar we kunnen ook alle online marketing werkzaamheden uit handen nemen. Zo heb jij er geen omkijken meer naar en weet je zeker dat het op de juiste manier door een professional wordt gedaan.

Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden. 

Ook interessant?