jun 13, 2020
In mei 2019 kondigde Google tijdens het jaarlijkse Google Marketing Live event de Discovery Ads campagnes aan. Waar deze nieuwe campagnevorm eerst alleen in bèta beschikbaar was, zijn Discovery Ads sinds 2020 voor alle adverteerders in Google toegankelijk. Maar wat zijn Google Discovery Ads en hoe zien de advertenties er in de praktijk uit? En niet te vergeten: hoe stel je een Google Discovery Ads campagne in?
Wat zijn Google Discovery Ads?
De Google Discovery Ad is een dynamische smart campagne binnen Google Ads. Een dynamische smart campagne is een display campagne die je eenvoudig kunt opzetten in Google Ads. Google stuurt middels kunstmatige intelligentie de campagne aan en optimaliseert deze door gebruik te maken van meerdere optimalisatie technologieën. Als adverteerder bespaart je dit veel tijd. De advertenties van een Google Discovery Ad campagne vind je terug in de Google Discover feed, YouTube Home Feed, YouTube Watch Feed en Gmail.
Een Google Discovery advertentie kun je voor verschillende doeleinden inzetten. Bijvoorbeeld wanneer je meer verkopen, leads of website bezoeken wilt genereren. Met een Google Discovery advertentie kun je enerzijds potentiële klanten bereiken en ze bekend laten worden met jouw merk. Anderzijds is een Google Discovery advertentie in te zetten in de retargeting fase of wanneer je opnieuw in contact wilt komen met huidige klanten.
Wat is Google Discover?
Zoals ik net benoemde, vind je de advertenties van Google Discovery Ads onder andere terug in de Google Discover feed. Google Discover (voorheen Google Now & Google Feed) is een onderdeel van de Google applicatie op Android & Apple. Je kunt de Google Discover feed vinden in de app, onderaan de zoekbalk. In de Disocver feed wordt allerlei content getoond, waaronder video’s, blogartikelen en nieuwsberichten. Deze content wordt door Google bepaald op basis van informatie uit je Google-account, surfgedrag en je recente zoekopdrachten in Google Search en Google Chrome. Google Discover laat je dus content zien die voor jou, volgens Google, op dat moment relevant is. Ook kun je als gebruiker zelf aangeven in welke onderwerpen je geïnteresseerd bent. Op basis van je activiteiten in Google geeft Google ook een aantal suggesties van onderwerpen die je kunt toevoegen aan je Discover feed.
Hoe stel je een Google Discovery campagne in?
Een Google Discovery campagne instellen is heel eenvoudig. Je hebt hiervoor een Google-Ads account nodig die gekoppeld is aan jouw website. Een beetje budget is misschien ook wel handig 😉
Stap 1: Campagne doelstelling & campagnetype bepalen
Google Discovery Ads kun je gebruiken bij de volgende campagne doelstellingen:
- Sales: Door te kiezen voor deze doelstelling stimuleer je het aantal verkopen op je website, in je app, in je fysieke winkel of per telefoon
- Leads: Genereer leads en andere conversies door klanten aan te moedigen actie te ondernemen
- Websiteverkeer: Zorg ervoor dat de juiste mensen je website weten te vinden
Vervolgens selecteer je het campagnetype ‘Discovery’.
Je kunt nu beginnen met de campagne-instellingen. Vergeet niet om je campagne een logische naam te geven. Op welke locaties wil je de advertenties tonen, in welke talen, wat word je biedstrategie (conversies maximaliseren of doel-CPA) en wat is het budget dat je wilt uitgeven aan deze campagne? Dit kun je allemaal zelf bepalen en instellen. Vergeet ook niet de optionele functies waarmee jij je campagne kunt optimaliseren om zo met het ingestelde budget nog beter te presteren, denk hierbij aan de advertentieplanning. Plan je advertenties bijvoorbeeld op specifieke tijdstippen in en sluit ze juist uit op bepaalde tijdstippen die minder goed werken.
Good to know: Google Discovery Ads worden weergegeven naast advertentie vriendelijke content. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je advertentie zomaar wordt weergegeven naast bijvoorbeeld seksuele of gewelddadige content.
Stap 2: Advertentiegroep aanmaken & doelgroep targeting
Vervolgens maak je binnen een Discovery Ads campagne een of meerdere advertentiegroepen aan. Het aantal advertentiegroepen dat je aanmaakt, is afhankelijk van hoeveel doelgroepen jij met je campagne wilt bereiken. Mijn tip is om per doelgroep een aparte advertentiegroep aan te maken. Het voordeel hiervan is dat je per doelgroep de prestaties in de gaten kunt houden. Je ziet per doelgroep de vertoningen, klikken, CTR, gemiddelde CPC en het aantal conversies. Dit is hele waardevolle informatie om je campagne op den duur te optimaliseren. Wanneer je bijvoorbeeld opmerkt dat de CTR van een doelgroep laag is, kun je overwegen deze doelgroep binnen je campagne aan te passen of te verwijderen.
Je kiest dus per advertentiegroep de doelgroep die je wilt bereiken. Google biedt verschillende targeting mogelijkheden aan om je doelgroep te specificeren: in-market doelgroep, affiniteit, (vergelijkbare) website bezoekers, geconverteerde bezoekers en custom intent.
Stap 4: Een Google Discovery advertentie maken
Dan is het nu tijd om een nieuwe advertentie aan te maken. Aan de rechterkant zie je direct een voorbeeld van jouw advertentie zoals deze straks wordt weergegeven op YouTube, Gmail en Google Discover.
Je hebt de keuze uit de Discovery-carrousel advertentie en de ‘standaard’ Discovery-advertentie. Bij beide advertentie-vormen voeg je de uiteindelijke URL toe. Dit is de pagina op jouw website waar bezoekers naartoe worden geleid nadat ze op je advertentie hebben geklikt.
Discovery-carrousel advertentie
Standaard discovery-advertentie
De standaard discovery-advertentie is een stuk minder uitgebreid dan de carrousel-variant. Zoals de naam van deze variant al doet vermoeden, heeft het veel weg van een statische advertentie. Bij de standaard discovery-advertentie voeg je maximaal tien afbeeldingen (1200×628), vijf koppen en vijf beschrijvingen, je bedrijfsnaam en een call-to-action tekst toe. Google kan met deze headlines en omschrijvingen testen welke advertentie het beste resultaat geeft. Vervolgens gaat het algoritme van Google aan de slag om te bepalen welk formaat van de advertentie op de juiste plek bij de juiste doelgroep converteert.
De standaard discovery advertentievorm is geschikt als je bijvoorbeeld merkbekendheid wil genereren of slechts één product uit je assortiment wilt uitlichten.
Wat zijn de voordelen van Google Discovery Ads?
Deze nieuwe vorm van adverteren in Google Ads brengt zeker voordelen met zich mee:
- Bereik een grote en relevante doelgroep: Door het inzetten van Google Discovery Ads heb je een groot bereik. Google geeft aan dat de Google Discover feed door 800 miljoen mensen wordt gebruikt. Tel daar het aantal gebruikers van YouTube en Gmail nog eens bij op! Door de verschillende doelgroeptargeting mogelijkheden in Google Ads, kun je nauwkeurig aangeven op welke doelgroep jij je Google Discovery advertentie wilt richten. Dit heeft natuurlijk als voordeel dat je advertentie heel relevant is voor je (potentiële) klant.
- Interactie middels de advertentie: De Google Discovery Ads zijn interactief, zeker de carrousel variant. Je kunt letterlijk door de advertentie, bijvoorbeeld een deel van je productassortiment, heen swipen. Dit doet de interactiviteit tussen de gebruiker en jouw merk ten goede. Je geeft dus relevante en betekenisvolle advertenties weer aan mensen wanneer ze het meest geïnteresseerd zijn en meer informatie willen hebben over je product of dienst. De CTR van je Discovery advertentie zal door deze interactieve aard stijgen.
- In-feed advertenties: De Google Discovery Ads worden in-feed getoond. Dit zorgt voor een betere gebruikerservaring. Je ervaart als gebruiker dus geen irritante banners all over de pagina, maar een advertentieruimte die zo ontworpen is dat het ‘thuishoort’ op Discover, YouTube of Gmail).
- Machine Learning: Google maakt gebruikt van machine learning. Dit betekent dat het algoritme van Google op basis van gebruikersgedrag beslist welke beste combinaties van koppen, beschrijvingen en afbeeldingen van de Discovery-advertentie wordt weergegeven aan een gebruiker. Doordat Google gebruik maakt van machine learning, sluiten de Discovery-advertenties naadloos aan op de verschillende apparaten van de gebruiker. Ook sluit de advertentie aan op de weergegeven content op bijvoorbeeld Google Discover en YouTube. Dit leidt tevens tot een positieve gebruikerservaring. Voor adverteerders heeft het gebruik van machine learning als voordeel dat Google de beste combinaties van de advertentie toont, wat resulteert in een verhoogde prestatie van de advertentie. Daarnaast hoef je als adverteerder niet verschillende soorten ads te creëren en te testen welke het beste presteert; dit doet Google al voor jou!
Bonustip! Discovery Ads optimaliseren
Zodra je discovery campagne eenmaal loopt, is het zaak om deze te optimaliseren. Je wilt immers zoveel mogelijk uit je budget halen! Een aantal optimalisatiepunten om rekening mee te houden:
- Vervang slecht presterende doelgroepen: Door slecht presterende doelgroepen te vervangen door nieuwe doelgroepen blijf je testen welke doelgroep interesse heeft in jouw product/dienst. Zie het als een on going leerproces!
- Vervang slecht presterende koppen, beschrijvingen of afbeeldingen en experimenteer met nieuwe koppen, beschrijvingen en afbeeldingen. Google Ads geeft dit aan onder ‘Prestatie’
- Demografische optimalisaties: sluit slecht presterende demografische kenmerken uit. Bijvoorbeeld leeftijd of geslacht, dit is afhankelijk van de doelgroep waar jij je op richt.
Hulp nodig met Google Discovery Ads?
Wil je meer weten over de mogelijkheden van Google Discovery Ads voor jouw bedrijf? Als officiële Google Partner denken we graag met je mee over jouw SEA-strategie en stellen we search campagnes voor je op.
Bij Endeavour Heroes huur je al een SEA specialist in tegen een aantrekkelijk tarief bij jou op locatie komen werken. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.
Ook interesse in een specialist?
Ontmoet en vergelijk beschikbare marketeers.