kim-content-marketeer-endeavour-heroes

Meer weten? Neem contact op.

9 last minute marketing strategieën voor Black Friday

Kim Nieuwpoort
nov 21, 2022
- 5 min lezen
Black Friday - Endeavour Heroes

Black Friday staat weer voor de deur! De uitgelezen dag – of inmiddels periode – om een boost te geven aan je sales. Waarschijnlijk word je al een tijdje beladen met alle speciale kortingen en acties gericht op BFCM (Black Friday Cyber Monday). Sommige winkels zijn al maanden met de voorbereidingen in de weer. 

Heb jij een webshop en ben je nog niet voorbereid op deze dagen? No worries, er zijn altijd nog een aantal marketingstrategieën die je op relatief korte termijn kunt implementeren. Zo doe je toch nog mee!

9 Tips voor een Black Friday marketing campagne

1. Optimaliseer de belangrijkste landingspagina’s van je website
2. Zet een e-mail campagne op
3. Zet in op je Google Ads
4. Maak je socials Black Friday-proof
5. Free shipping
6. Optimaliseer je mobiele site
7. Zorg voor een flexibel retourbeleid
8. Zet in op verlaten winkelwagens
9. Geef iets gratis weg

Wanneer is Black Friday 2023?

Om je goed voor te bereiden, is het belangrijk om te weten dat Black Friday elk jaar op de laatste vrijdag van november valt. Dit jaar is dat op 24 november. Direct daaropvolgend is Cyber Monday op 27 november. Vanwege de populariteit van deze dagen, starten webshops als Bol, Mediamarkt en Coolblue al aan het begin van de week met speciale acties waar consumenten jaarlijks naar uitkijken.

1. Optimaliseer de belangrijkste landingspagina's van je website

Het is van belang om je website aan te passen gedurende de Black Friday-run. Pop-up banners zijn een krachtige en eenvoudige manier om de online verkoop te stimuleren. Deze zijn ook zeer haalbaar voor op korte termijn.

Stel bijvoorbeeld een pop-up in met een speciale coupon  op de homepage (of andere landingspagina). Wanneer een bezoeker op je pagina terechtkomt, biedt de pop-up hen een couponcode aan in ruil voor een e-mailadres. Mocht de bezoeker op dat moment niets met de couponcode doen, heb je altijd nog de gegevens in bezit om een eventuele remarketing campagne op te zetten.

black friday optimalisatie

2. Start met een Black Friday
e-mail campagne

Black Friday is inmiddels een bekend begrip. Veel van je klanten zijn dan ook specifiek op zoek naar speciale Black Friday deals. Bovenal controleren zij hierbij ook hun e-mail om deze deals te vinden. Dit betekent dus dat e-mailmarketing cruciaal zijn tijdens deze dagen. 

Gezien je klanten waarschijnlijk tientallen e-mails binnenkrijgen, is het heel belangrijk om je te onderscheiden. Je kunt bijvoorbeeld een gevoel van urgentie creëren door het toevoegen van aftelfuncties zoals ‘nog maar 5 dagen…’ of ‘nog 48 uur…’. Zorg in elk geval dat je opvalt!

email campagne black friday

3. Zet in op je Google Ads

Wanneer je een speciale Black Friday campagne opzet, is het belangrijk om zowel in de ad tekst als op je landingspagina de speciale korting/coupon terug te laten komen. Zo kun je ad groups creëren die zich alleen richten op BFCM met advertenties die relevant zijn voor de keywords waarop je wilt gaan targeten. Verhoog daarnaast je campagnebudget en biedingen binnen Google Shopping voor de producten die gepromoot worden. 

4. Maak je socials Black Friday-proof

Zorg ervoor dat al je kortingen en acties ook op je social media kanalen staan aangekondigd. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een speciale kortingscode voor jouw Instagram volgers.

Aangezien Black Friday nu om de hoek staat, kun je geen uitgebreide planning meer maken om je volgers alvast warm te maken voor alle speciale kortingen. Wél kun je deze week nog een social campagne uitzetten via Facebook en Instagram. Probeer de campagne zo in te richten dat je na Black Friday nog slim gebruik kunt maken van remarketing campagnes. Op deze manier kun je toch nog het maximale uit BFCM halen. 

5. Free shipping op Black Friday

Het lijkt een simpele strategie, maar het aanbieden van gratis verzending is bijna een must om interessant te blijven tussen alle Black Friday deals. Bied je al gratis verzending aan? Of wil je de gratis verzending speciaal aanbieden als strategie voor deze dagen. Maak dit in beide gevallen zichtbaar in je campagne, zoals:

“SPECIAL Black Friday Deal: alleen dit weekend 35% korting op al onze producten incl. gratis verzending!”.

gratis verzending

Heb je nog tijd (en een beetje zin) over? Dan heb ik hier nog een aantal andere tips voor je op een rijtje gezet.

6. Optimaliseer je mobiele site

De meeste aankopen vinden plaats via onze telefoons. Kijk nog even goed naar je mobiele versie: is deze voldoende geoptimaliseerd om zoveel mogelijk conversies te genereren?

7. Zorg voor een flexibel retourbeleid

Black Friday staat vaak bekend om impulsaankopen. En impulsaankopen kunnen ook vaak leiden tot retourzendingen. Retouren zijn niet ideaal. Toch is het wel belangrijk hierin een goed beleid aan te bieden. Consumenten kijken hier vaak eerst naar het retourbeleid voordat ze overgaan tot aankoop.

8. Zet in op verlaten winkelwagens

Zet een e-mail campagne op om consumenten terug te krijgen die wel iets in hun winkelmandje hebben gestopt, maar niet hebben besteld.

Speel bijvoorbeeld in op de beperkte tijd waarin de consument nog gebruik kan maken van de deal: ‘nog 22 uur om je bestelling af te ronden met onze Black Friday deal!’

9. Geef iets gratis weg

Iedereen houdt nu eenmaal van free gifts. De kleinste geschenken kunnen de mooiste conversies genereren. Soms is een meegestuurde kortingscode voor de eerstvolgende aankoop al voldoende!

Conclusie

Black Friday nadert snel en dit is de kans om jouw webshop naar nieuwe hoogten te tillen. Met deze 9 last-minute marketingstrategieën kun je nog steeds deelnemen aan de BFCM-gekte, zelfs als je laat begint.

Optimaliseer je landingspagina’s, ontketen een unieke e-mailcampagne, maak indruk met Google Ads en maak je social media Black Friday-ready. Gratis verzending is een must, en kleine geschenken kunnen de aandacht grijpen. Zorg ervoor dat je mobiele site soepel draait, bied een flexibel retourbeleid aan en haal consumenten met verlaten producten in winkelwagens terug naar je website.

marketing black friday

Marketing ondersteuning nodig de komende maanden?

Kun je wel wat extra ondersteuning gebruiken in je marketing team de komende maanden? Met Endeavour Heroes kun je binnen no-time een online marketeer inhuren voor een aantrekkelijk tarief. Jouw hero komt bij jou op locatie werken en wordt ondersteund door onze senior back-up specialisten. 

Wil jij je complete online marketing uitbesteden? Dat is ook mogelijk bij Endeavour Heroes! Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.

Ook interessant?