Yannick - Content Marketeer - Endeavour Heroes

Meer weten? Neem contact op.

Sociale verantwoordelijkheid en merkimago: Hoe je positieve verandering kunt promoten

Yannick Wirjosentono
feb 21, 2024
- 5 min lezen

In de huidige maatschappij draait het niet alleen om winst maken. Het gaat ook om het maken van een positieve impact. Consumenten verwachten meer van merken dan ooit tevoren. Ze willen weten waar een merk voor staat en hoe het bijdraagt aan een betere samenleving. Tegelijkertijd zien consumenten steeds sneller welk merk woord bij daad voegt en welke niet. Hoe omarm je als merk je sociale verantwoordelijkheid en versterk je tegelijkertijd je merkimago? Hieronder leg ik je uit hoe je een verschil maakt en een van de grootste valkuilen, greenwashing vermijdt.

Waarom sociale verantwoordelijkheid?

Merkimago gaat verder dan alleen producten en diensten. Het gaat over de waarden en overtuigingen die je merk vertegenwoordigt. Sociale verantwoordelijkheid is het pad naar een sterker merkimago, omdat het laat zien dat je merk begaan is met de wereld waarin we leven. Het toont empathie en geeft je merk een menselijk tintje. Maar het is niet alleen voor de goede zaak. Sterker nog, het is ook slim zakendoen. Consumenten geven hun geld liever uit aan merken die positieve verandering nastreven. 

    • Authentieke betrokkenheid tonen
    • Concrete stappen naar verandering 
    • De voordelen van positieve verandering
    • Greenwashing: De valkuil van schijnbare betrokkenheid

 

Authentieke betrokkenheid tonen

Het is gemakkelijk om met de stroom mee te gaan en trendy kwesties te omarmen. Maar echte betrokkenheid vereist authenticiteit. Begin met te begrijpen welke sociale kwesties resoneren met je merk en je doelgroep. Als je een sportkledingmerk bent, kun je bijvoorbeeld streven naar duurzaamheid en gezondheid. Als je een voedingsbedrijf bent, kun je je richten op voedselverspilling en hongerbestrijding. Het draait allemaal om de juiste match vinden tussen wat je merk doet en waar je merk in gelooft. Hoe vind je deze match? De golden-circle van Sinek is een goed startpunt om erachter te komen waar je merk eigenlijk voor staat. Zo kom je erachter waarom je doet wat je doet, hoe je het doet en wat je precies doet. Je waarom of “Why” is daarbij het belangrijkste. 

Merkimago Golden Circle Simon Sinek

Concrete stappen naar verandering

Je kunt niet zomaar zeggen dat je betrokken bent. Je moet het laten zien. Hier zijn een paar concrete stappen die je kunt nemen om positieve verandering te bevorderen:

  • Duurzaamheid in de praktijk: Verminder je ecologische voetafdruk door duurzame productieprocessen en verpakkingen te omarmen. Ook minderen in het gebruik van papier en werknemers aanmoedigen met de fiets of het openbaar vervoer naar werk te komen zijn manieren om duurzaamheid te omarmen!
  • Lokale gemeenschappen ondersteunen: Doe vrijwilligerswerk of doneer aan lokale liefdadigheidsorganisaties om de gemeenschappen te ondersteunen waar je actief bent. Tuurlijk versterkt het je naamsbekendheid in de buurt, maar belangrijker: je buren zijn blij met je!
  • Transparantie: Communiceer openlijk over je inspanningen voor sociale verantwoordelijkheid. Laat zien wat je doet, waarom je het doet en waar je mee bezig bent. Deel niet alleen je successen, maar wees ook open over de uitdagingen die je nog tegemoet moet komen. Iedereen leert van fuck-ups. Daar zijn ze voor. Door ze te delen hebben anderen er ook wat aan. En wie weet springt er iemand in je netwerk op je af met dé oplossing?
  • Samenwerkingen aangaan: Werk samen met non-profitorganisaties of andere merken om grotere impact te creëren. Zorg wel voor een logische verbinding en zorg ervoor dat je niet iets financiert dat er recht tegenover staat. 

Stel je bent een bedrijf dat plastic verpakkingen maakt. Consumenten weten dat jouw corebusiness niet goed is voor het milieu. Door actief op zoek te zijn naar een oplossing, te investeren in onderzoeken in bioplastic of andere oplossingen, actief doelen als de Plastic Soup Foundation te ondersteunen en een dialoog aan te gaan met onderzoekers en de mensen die de impact hiervan voelen, laat je zien dat je wilt veranderen en helpen aan een schonere toekomst. Dit verpest je meteen wanneer je aan het lobbyen bent tegen iets als een plastic belasting. 

socialeverantwoordelijkheid Plastic Soup Foundation

De voordelen van positieve verandering

Het bevorderen van sociale verantwoordelijkheid kan leiden tot tal van voordelen voor je merk. Ten eerste vergroot het je geloofwaardigheid en vertrouwen bij je klanten. Consumenten zullen eerder kiezen voor een merk dat laat zien dat het om meer geeft dan alleen winst. Daarnaast kan het je merkdifferentiatie en concurrentievoordeel bieden. Het kan ook een positieve invloed hebben op de betrokkenheid van je werknemers, wat leidt tot een gelukkiger en productiever team. Zeker als je meer jonge mensen wilt aantrekken is het een goed idee. Binnen de millennial en gen-z doelgroepen heerst er steeds meer angst over de toekomst. Werk heeft hierdoor meer zingeving nodig dan ooit. Een werkplek die laat zien dat ze meedenken, wint meteen pluspunten.

Greenwashing: De valkuil van schijnbare betrokkenheid

Hoewel het promoten van sociale verantwoordelijkheid essentieel is, is het belangrijk om eerlijk te zijn over je inspanningen. Greenwashing is een valkuil waarin sommige merken vallen. Het houdt in dat merken zichzelf als milieuvriendelijk of sociaal betrokken presenteren zonder daadwerkelijke veranderingen door te voeren. Je hoeft geen marketeer te zijn om dit te begrijpen, maar dit is echt een van de slechtste dingen die je kan doen voor je merkimago. Niet alleen kan het leiden tot verlies van vertrouwen bij consumenten, maar ook bij je werknemers en stakeholders. Een goed schandaal zal altijd meer aandacht krijgen dan al het goede wat je hebt gedaan. Doe het dus niet!

Hoe vermijd je greenwashing?

Om greenwashing te vermijden, moet je transparant zijn over je inspanningen en resultaten. Vermijd mooie marketingtermen en manieren om iets mooier te verkopen dan het is. Als je belooft om duurzamer te worden, laat dan zien welke concrete stappen je hebt genomen en welke vooruitgang je hebt geboekt. Wees eerlijk over de uitdagingen en obstakels die je tegenkomt. Zet je content marketeers in en laat ze over het proces schrijven. Dan heb je meteen twee vliegen in één klap. Het opbouwen van vertrouwen kost namelijk tijd en transparantie, maar het is de moeite waard. 

Conclusie

Het promoten van sociale verantwoordelijkheid is niet alleen goed voor de wereld, maar ook voor je merk. Het stelt je in staat om een sterker merkimago op te bouwen, het vertrouwen van je klanten te winnen en een positieve impact te hebben op de samenleving. Maar wees voorzichtig om niet in de valkuil van greenwashing te vallen. Eerlijkheid en authenticiteit zijn de sleutelwoorden. Dus waar wacht je nog op? Ga aan de slag en laat zien hoe jouw merk een positieve verandering teweeg kan brengen. Samen kunnen we een verschil maken! Liever hulp bij het overbrengen van je sociale doelstellingen? Neem dan contact op en ontdek wat Heroes voor jou kan betekenen.

Ook interessant?