Games en marketing: een gouden combinatie?

Jesse Booij
aug 16, 2022
7 min lezen
Games en marketing: een gouden combinatie?
Jesse Booij
aug 16, 2022
7 min lezen

Je hoort wel eens verhalen dat marketeers en bedrijven twijfelen aan de effectiviteit van marketing in combinatie met games. Is dat terecht? Of liggen hier juist kansen en mogelijkheden om jouw product, merk of bedrijf op een unieke en creatieve manier online te promoten? Ik was nieuwsgierig naar de mogelijkheden en ging op onderzoek uit. Zijn games en marketing een gouden combinatie?

In deze blog lees je meer over

In deze blog kijk ik naar 5 voorbeelden en hun voordelen, namelijk:

  1. Transmedia in gaming
  2. Gamification
  3. Advertenties als betaalmiddel
  4. Brandification in games
  5. Advert games

Combineren van games en marketing

Er zijn een aantal verschillende manieren waarop je (online) marketing kunt combineren met games. Dit kan door adverteren of het ontwikkelen van een (leerzame) game specifiek voor jouw merk/ doelgroep. In de huidige online marketing worden gaming en adverteren op verschillende manieren gecombineerd.

1. Transmedia in gaming

Door transmedia in gaming kun je meer aandacht creëren door de gebruiker mee te nemen in het verhaal. Zo zou je speciaal een game kunnen ontwikkelen ter ondersteuning van je campagne. Door deze manier van storytelling krijgen gebruikers meer feeling met jouw product. 

Dit deden de makers van de film ‘James Bond, GoldenEye’ in 1997 ook. Zij vroegen de gamestudio ‘Rare’ een spel te ontwikkelen om de film extra onder de aandacht te brengen. Het spel ‘007 GoldenEye’ kwam uit tijdens de release van de toenmalige, nieuwe Nintendo spelcomputer. Uiteindelijk leverde de game meer omzet op dan de film zelf. 

Nu, 25 jaar later, is de videogame-industrie zelfs groter dan de muziek- en filmindustrie bij elkaar. Kortom, een goede reden om te overwegen reclame te maken binnen deze industrie.

2. Gamification

Je hebt deze term vast wel eens voorbij zien komen, maar wat houdt het precies in? Gamification is het gebruiken van spelelementen en technieken, in een niet-game omgeving. Het doel is door spelenderwijs gedrag te veranderen, betrokkenheid te creëren en kennis over te dragen. Het is  dus een prima tool om in te zetten in de hedendaagse online marketing. 

Een bedrijf dat bijna volledig gebaseerd is op gamification is Duolingo, een taalonderwijs-app. De app houdt constant bij hoe ver je bent in de ontwikkeling van de taal die je aan het leren bent. Op basis van deze ontwikkeling zijn er beloningen te verdienen waardoor de gebruiker extra gemotiveerd raakt om de nieuwe taal te leren. Je zou deze vorm van beloning en voortgang ook kunnen toepassen op online marketingactiviteiten.

3. Advertenties als betaalmiddel

Sommige games geven de speler de mogelijkheid een advertentie te kijken om zo extra levens of in-game valuta te genereren in plaats van hiervoor te betalen. Dit wordt vaak gedaan in mobiele- of webgames.Denk bijvoorbeeld aan mobiele games als Candy Crush en Online Soccer Manager. Het kan als adverteerder aantrekkelijk zijn om in dit soort games te adverteren als jouw doelgroep goed vertegenwoordigd is bij deze games. Als jouw core business het verkopen van voetbalspullen is, dan is het natuurlijk geen gek idee om deze te promoten in voetbalgames.
blog-games-marketing-combineren

4. Brandification in games

Dit is een vorm van in-game advertenties voor echte producten en diensten. Deze advertenties kunnen eruit zien als berichten, afbeeldingen of video’s die een merk, product of dienst promoten binnen de gamewereld. Zo kan je bijvoorbeeld billboards of posters in een game laten plaatsen waar de reclame-uitingen van jouw bedrijf op te zien zijn. Maar dit kan ook op meer creatieve manieren.Zo draaide Tesla in 2020 een campagne in de online game ‘PUBG’. Zij lieten een Tesla auto in het spel plaatsen waarin spelers zich konden vervoeren. De game werd elke dag dag door miljoenen mensen gespeeld en online bekeken op kanalen als Youtube en Twitch. Een ander voorbeeld is de game Farmville, waar een verzekeringsbedrijf voor boeren de optie gaf om online oogst te beschermen tegen onvoorziene zaken.

5. Advert games

Dit zijn games die men speciaal maakt voor een organisatie of merk. Deze games dragen dan ook vaak de identiteit en huisstijl van de merken of organisatie. Ze hebben als doel gebruikers subtiel te beïnvloeden om uiteindelijk meer merkbinding te creëren, of gebruikers tot aankopen te verleiden. Een voorbeeld hiervan is de McDonalds XMasters game waarbij tijdens de feestdagen elke dag prijzen te winnen zijn voor gebruikers van de game. De te winnen prijzen variëren van verschillende elektronica en sokken tot een hamburger. Doordat er elke dag een nieuwe actie is, stimuleer je gebruikers elke dag opnieuw gebruik te maken van de app.

Voordelen van games en marketing

Naast het benoemen van de vijf voorbeelden, zijn er ook vijf voordelen van het combineren van games en marketing.

1. Meer plezier voor de gebruiker

Dit is natuurlijk het meest voor de hand liggende voordeel. Games worden bijna altijd geassocieerd met plezier en zijn een vorm van entertainment.De mens is van nature op zoek naar avontuur, prestatie en overwinning. Dit zijn zaken waar games ideaal op kunnen inspelen. De meeste games geven gebruikers een vorm van plezier en dát is verkoopbaar. Daarnaast helpt plezier om een positieve kijk te creëren op een merk dat bij de game hoort. Ook kan het gebruikers een uitlaatklep geven om voldoening te voelen en beloningen te verdienen. De keuze die een gebruiker heeft om zelf deel te nemen aan een activiteit in plaats van het verplicht kijken naar advertenties, geeft consumenten het gevoel van controle en kan een grote bijdrage leveren aan de positieve associatie van gebruikers bij een merk.

2. Het creëren van een grotere engagement

Eén van de grootste voordelen van online games is het meten van de betrokkenheid van gebruikers. Je kunt met data veel informatie zichtbaar maken. Zo kan je bijvoorbeeld zien hoeveel unieke spelers het spel spelen, welke beloningen zij inwisselen en wie prestaties delen op social media. Het kan ook zorgen voor een gevoel van community tussen de verschillende spelers, en hier kan je met jouw marketingplannen dan weer goed op inhaken.Veel gebruikers zien het spelen van games ook helemaal niet als een vorm van marketing maar meer als een vorm van entertainment of een stimulerende activiteit. Een voordeel hierbij, in tegenstelling tot online advertenties, is dat games niet bij gebruikers zullen opduiken in social feeds of Google advertenties. In plaats daarvan zullen gebruikers vaak uit zichzelf het spel (opnieuw) gaan spelen. Dit betekent dat elke betrokkenheid vanaf dat moment proactief van de gebruiker komt. Zo hebben gebruikers zelf de keuze en controle om met het bedrijf te communiceren. Natuurlijk kun je gebruikers een extra stimulans geven door een pushbericht of e-mail te sturen.

3. Volledig GDPR-Proof en makkelijk aan te passen naar jouw wensen

Tegenwoordig is GDPR een hot topic binnen online marketing. De richtlijnen over wat wel en niet mag met betrekking tot het verzamelen en gebruiken van gebruikersgegevens worden steeds strenger. Gelukkig kun je via games op een AVG-vriendelijke manier informatie van gebruikers verzamelen. De informatie die verzameld wordt is geheel in te richten op een manier zoals een bedrijf dat zou willen. De verkregen informatie is daarna makkelijk te gebruiken voor andere marketingdoeleinden.

4. Merkbekendheid creëren op een andere manier

De meeste gebruikers koppelen het spelen van een game niet aan branding, waardoor zij onbewust makkelijker worden beïnvloed. Een perfect voorbeeld hiervan is te vinden in de Wheat Thins-casestudy, waarin gebruikers 9 seconden hadden om vallende chips te verzamelen voordat ze een pagina met Wheat Thins-producten te zien kregen. Dit gebeurde elke keer als ze het spel speelden. De bedoeling was dat spelers hun highscore elke keer probeerden te verbeteren, terwijl Wheat Thins probeerde om de spelers vertrouwd te maken met de producten die het bedrijf te bieden had.De bedoeling van dit marketingproces is om het koopgedrag te beïnvloeden. De volgende keer dat een consument overweegt een product te kopen is de kans groter dat hij juist kiest voor dit merk, vanwege de merkherinnering die is ontstaan tijdens het spelen van het spel.

5. Vermijden van Adblockers

Het toenemende gebruik van AdBlocker-software zorgt ervoor dat een deel van de doelgroep jouw banners en video- advertenties niet zal zien. Ook gaat er veel geld verloren bij websites die deze advertentieruimtes verkopen. HTML-games zijn daarentegen niet te detecteren door deze AdBlockers. Dit zorgt ervoor dat deze manier van adverteren een ideaal middel is om voor meer engagement te zorgen. Hier liggen naar mijn mening dan ook zeker kansen om op een unieke en creatieve manier te adverteren, zonder dat een deel van jouw doelgroep de advertenties niet ziet.

Conclusie

Er kan geconcludeerd worden dat games en marketing een veelbelovende combinatie vormen. Er zijn verschillende manieren om marketing en games te integreren, zoals transmedia in gaming, gamification, advertenties als betaalmiddel, brandification in games en advert games. Deze benaderingen bieden voordelen, zoals meer plezier voor de gebruiker, grotere betrokkenheid, GDPR-conformiteit, alternatieve merkbekendheid en omzeiling van adblockers. De combinatie van games en marketing biedt marketeers de kans om op een unieke en boeiende manier met hun doelgroep te communiceren en merkloyaliteit te stimuleren.

Dit wil ik ook?!

Nieuwsgierig geworden naar dit onderwerp? En zou je wel eens willen weten hoe jij game-elementen zou kunnen toevoegen in jouw marketingstrategie? Bij Endeavour Heroes huur je een SEA specialist in die tegen een aantrekkelijk tarief bij jou op locatie komen werken. 

Wil jij je complete online marketing uitbesteden? Dat is ook mogelijk bij Endeavour Heroes! Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.

Ook interesse in een specialist?

Ontmoet en vergelijk beschikbare marketeers.

logo - Endeavour Heroes