Talitha-Management-Online-Marketing-Manager

Meer weten? Neem contact op.

De 4 grootste voordelen van een chatbot

Voordelen chatbot - endeavour heroes
Talitha Berger
jan 21, 2021
- 4 min lezen

Sinds 2021 zie je op meer websites de chatbot verschijnen. Nu een paar jaar later, in 2023, is dit zo uitgebreid dat ChatGPT niet meer weg te denken is. Chatbots op de websites van bedrijven vragen aan je hoe het met je gaat of waarmee ze je kunnen helpen. Het lijkt net alsof je met een echte medewerker aan het chatten bent. Dit zorgt ervoor dat de klantenservice verbetert kan worden en dat de informatie op een website toegankelijker wordt. Er zitten vele voordelen aan het investeren in een chatbot. In dit artikel vertel ik jullie 4 voordelen van een chatbot. 

In deze blog lees je meer over:

Wat is een chatbot?

  • Kunstmatige Intelligentie (NLP)
  • Rule based

4 voordelen van een chatbot 

  1. Verlaging van de druk op de klantenservice
  2. Klanttevredenheid omhoog
  3. Kostenverlagend
  4. Versterken van de sales

Wat is een chatbot?

Voordat we kunnen beginnen met het bespreken van de grootste voordelen is het belangrijk om de werking van de chatbot te begrijpen. Het woord chatbot komt van de twee woorden chat en robot. Het is dus een robot waarmee je kunt chatten. Een chatbot werd voornamelijk gebruikt door websites om de klantenservice aan te vullen of om de verkoop te stimuleren. Communiceren met deze chatbot kan via tekst maar zelfs ook met spraak. Veelal is een chatbot ingericht op bepaalde termen zoals ‘vraag’ of ‘mijn pakketje’. Op basis hiervan kan een chatbot een aansluitend antwoord geven. Het doel van een chatbot is om zo goed mogelijk antwoord te geven. Er bestaan twee verschillende vormen van chatbots. 

Kunstmatige Intelligentie (NLP)

Deze chatbots gebruiken kunstmatige intelligentie op de intentie van de vraag te begrijpen en hier een passend antwoord op te geven. Door middel van machine learning worden de chatbots constant getraind en leren zij op basis van de respons beter antwoord geven. Deze chatbots hoeven niet voorgeprogrammeerd te worden met standaard antwoorden maar leren op basis van respons. Dit is wel direct een van de meest uitgebreide varianten van de chatbots.

Rule based

De rule based chatbot zijn voorgeprogrammeerde chatbots die aan de hand van verschillende scenario’s antwoord geven. Deze chatbot zoekt op basis van de gestelde vraag naar een passend antwoord. Indien dit niet in zijn systeem staat, zal er doorverwezen worden naar een echte medewerker. Deze variant is over het algemeen een goedkopere variant maar kan toch een goede eerste stap en verlichting van de klantenservice zijn.

voordelen-van-een-chatbot

4 voordelen van een chatbot

Nu we weten wat de mogelijkheden en beperkingen van een chatbot zijn, kunnen we door naar de voordelen van deze simulatie-gesprekspartner voor jouw website. Een chatbot kan al gauw van toegevoegde waarde zijn voor jouw bedrijf. Ik neem je mee in de voordelen.

1. Verlaging van de druk op de klantenservice

Een chatbot kan direct vanuit de chat informatie verschaffen aan zijn gesprekspartner. Vragen zoals “Wanneer komt mijn pakketje” of “Wat is de gemiddelde levertijd” kan een chatbot gemakkelijk beantwoorden. Dit soort standaardvragen worden normaalgesproken door een echte medewerker beantwoord, maar kosten wel tijd. Met een chatbot op jouw website kan de klantenservice zich richten op de lastigere cases en daar meer tijd aan besteden.

2. Klanttevredenheid omhoog

Door een combinatie van voordelen voor klanten met de komst van de chatbot is het aannemelijk dat de klanttevredenheid hoger zal zijn. Een chatbot kan namelijk makkelijk informatie verschaffen waardoor een klant niet de hele website hoeft af te speuren. Ook reageert een chatbot direct en kan deze makkelijk contactgegevens verschaffen. Deze punten samen zorgen voor een flinke verbetering in de klantenservice en klanttevredenheid.

3. Een chatbot is kostenverlagend

De chatbot is een investering die zich op de lange termijn zal terugbetalen. Doordat de chatbot routinewerkzaamheden kan oppakken en dit razendsnel doet, kunnen medewerkers zich richten op de complexe klantvragen en zal de service verbeteren. HEMA zag bijvoorbeeld een kostenvermindering van 17% en er werden binnen de e-commerce zelfs reducties van 30% behaald.

4. Versterken van de sales

Een chatbot kan naast het verbeteren van de klantenservice ook een goede tool zijn om de verkopen te stimuleren. Zo heeft een Nederlandse leasemaatschappij een chatbot gebruikt om leads te generen door direct een vraag te stellen aan de bezoeker. Als hier interactie op volgde kon de chatbot direct informatie verschaffen waardoor er gemiddeld 7 leads per dag binnenkwamen via de chatbot. Doordat deze chatbot al veel basisinformatie verschaft, hoeft een verkoper alleen nog maar na te bellen om de deal rond te krijgen.

Conclusie

Sinds hun opkomst hebben chatbots zich ontpopt tot onmisbare tools op websites. In 2023 is ChatGPT niet meer weg te denken. Deze virtuele assistenten, zowel gebaseerd op Kunstmatige Intelligentie als op regelgebaseerde systemen, brengen voordelen met zich mee. Ze verlichten de klantenservice, verhogen de klanttevredenheid, dragen bij aan kostenverlaging en versterken zelfs de verkoop. Door routinevragen te beantwoorden, verschaffen ze niet alleen snel informatie, maar stellen ze menselijke medewerkers ook in staat om zich te richten op complexere taken. Chatbots zijn niet slechts een trend; ze zijn van groot belang voor een efficiëntere, klantgerichte en kostenbewuste toekomst voor bedrijven.

 

Lees ook > Hoe ChatGPT jouw bedrijf kan helpen

Chatbots slim inzetten?

Wil jij meer informatie over het gebruik van een chatbot? Bij Endeavour Heroes huur je een online marketeer in die tegen een aantrekkelijk tarief bij jou op locatie komt werken. Meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Ook interessant?