Talitha-Management-Online-Marketing-Manager

Meer weten? Neem contact op.

Vindbaarheid verbeteren door zoekwoorden-onderzoek

Vindbaarheid verbeteren zoekwoordenonderzoek - endeavour heroes
Mervyn Snel
Mervyn Snel
- 4 min lezen

Bedrijven gebruiken vaak een lange lijst met populaire zoektermen om hun webpagina’s bovenaan in de zoekresultaten te krijgen als onderdeel van hun contentstrategie. Dit levert vaak weinig successen op, omdat een hoog zoekvolume ook resulteert in veel online concurrentie. De afgelopen jaren heeft Google zich namelijk getransformeerd tot een organische zoekmachine waarbij niet langer de kwantiteit, maar de kwaliteit van keywords centraal staat. Tijd dus voor een zoekwoordenonderzoek.

Belangrijke onderwerpen

  1. Longtail zoekwoorden
  2. Wat is een zoekwoordenonderzoek?
  3. Een keywordanalyse uitvoeren
  4. Zoekwoorden optimaliseren​

Longtail zoekwoorden

Om de kans op een hogere positie binnen de zoekresultaten te verhogen,  is het dus belangrijk om een goed zoekwoordenonderzoek of een keywordanalyse uit te voeren. Hiermee onderzoek je  specifieke en relevante termen waarmee je de concurrentie aan zou kunnen gaan en waarop jij de kennis van jouw bedrijf kunt inzetten om bijvoorbeeld vragen uit de markt te beantwoorden. Dit soort keywords noemen we ook wel longtail zoekwoorden. Voor iemand die op zoek is naar een online marketing bureau in de buurt, vervult de zoekterm ‘online marketing bureau Amsterdam’ bijvoorbeeld specifieker de behoefte dan alleen ‘online marketing’.

Gebruikers klikken hierdoor eerder door naar je website waardoor de kans tot conversie verhoogt wordt. Daarnaast hebben deze specifieke zoekwoorden ook een positief effect op de ranking van je betaalde zoekadvertenties. Hierbij gebruikt Google namelijk eveneens de keywords op je website om de positie van je advertentie te bepalen. Door duidelijk en specifiek te zijn is het dus mogelijk om synergieën te creëren tussen organische en betaalde zoekadvertenties.

Wat is een zoekwoordenonderzoek? 

In een Google keyword onderzoek (zoekwoordonderzoek) ontdek jij welke formuleringen relevant en specifiek genoeg zijn om te implementeren in de content van jouw webpagina’s. Een zoekwoordonderzoek bestaat uit een aantal opeenvolgende stappen:

  1. Brainstorm welke woorden aansluiten bij de dienst of product die jij levert; 
  2. Ga jouw webpagina’s langs en noteer de termen die langskomen en specifiek aansluiten op de behoeftes van jouw doelgroep;
  3. Zoek op een zoekmachine zoals Google naar keywords die verwijzen naar jouw website; 
  4. Breng jouw concurrenten in kaart, en ontdek welke formuleringen zij vaak gebruiken; 
  5. Voer een zoekwoordenonderzoek in Google uit met de tool zoekwoordplanner die eveneens gerelateerde keywords overzichtelijk in kaart brengt. 

Al deze stappen resulteren uiteindelijk in een waslijst aan woorden die je vervolgens gebruikt in jouw contentstrategie .

Een zoekwoordonderzoek kan op Google

Een keywordanalyse uitvoeren

De volgende stap in een zoekwoordenonderzoek is de analyse van de zoekwoorden, waardoor duidelijk wordt in hoeverre deze relevant en specifiek aansluiten bij jouw doelgroep. Dit kun je bepalen aan de hand van drie (kwantitatieve) criteria: 

  • Het zoekvolume van de zoekterm;
  • Jouw online positie in zoekmachines met betrekking tot deze zoekterm;
  • De concurrentie en de invloed van de concurrentie op het keyword.

Vanuit deze criteria dien je een optimale balans te vinden tussen een hoog zoekvolume en een laag concurrentieniveau. De termen vanuit jouw onderzoek moeten er immers voor zorgen dat online gebruikers jou, en niet de concurrentie, tussen hun resultaten zien staan. Online zijn diverse zoekwoorden tools, zoals de zoekwoordplanner van Google of keywordtool.io, te vinden. Deze helpen je om zoektermen te analyseren en te ontdekken of ze van waarde zijn voor klanten, en daarmee jouw website.

Zoekwoorden optimaliseren

Om resultaat te behalen vanuit deze analyse is het van belang dat de content van jouw webpagina’s aangepast wordt aan de resultaten. Dat kun je op diverse manieren doen:

  • Verwerk de termen in de paginatitels, beschrijvingen, url’s, koppen, afbeeldingen en teksten op jouw website. Op deze manier kunnen zoekmachines je website op de juiste wijze categoriseren. 
  • Bedenk hoe de zoektermen verwerkt kunnen worden in de structuur van de website. Kunnen de termen meegenomen worden in de navigatiestructuur van de website? Of is het wellicht beter om ze te verwerken in losse webpagina’s, bijvoorbeeld in de vorm van blogs? 
  • Probeer deze structuur ook visueel te maken: teken jouw website structuur uit, en bepaald op welke specifieke pagina’s en menu’s de zoekwoorden geïntegreerd moeten worden. 

Tot slot, voorkom herhalingen van zoekwoorden. Velen denken dat herhaling leidt tot een hoger zoekvolume, maar keyword stuffing zorgt er uiteindelijk voor dat je op een lagere positie komt. Check altijd de zoekwoord dichtheid van je tekst in een van de vele tools die, hoe kan het ook anders, via Google te vinden zijn.

Conclusie

Voorheen draaide alles om veel zoekwoorden gebruiken om bovenaan te komen in Google. Maar nu is dat anders. Google kijkt meer naar goede woorden dan naar veel woorden. Lange en precieze zoekwoorden zijn belangrijker geworden. Die helpen mensen om sneller op jouw website te komen.

Hoe vind je die woorden? Door slim te kijken welke woorden passen bij jouw bedrijf én waar mensen naar zoeken. Ook is het handig om te weten wat je concurrenten doen. Dan kies je de beste woorden uit. Die moeten niet te populair zijn (dan is er te veel concurrentie), maar ook niet te stil (dan zoekt niemand ernaar). Die woorden gebruik je slim op je website: in titels, teksten, en zelfs in hoe je website eruitziet.

Zoekwoorden zijn geen eenmalige truc. Het is iets waar je steeds mee bezig moet zijn. Maar als je het goed doet, trek je meer mensen naar je website én maak je ze blijer. Zo word je beter gevonden én gewaardeerd op het internet.

Zoekwoordenonderzoek uitbesteden?

Heb je hulp nodig bij een zoekwoordenonderzoek of de optimalisatie van jouw online vindbaarheid? Bij Endeavour Heroes huur je al een SEO specialist in die tegen een aantrekkelijk tarief bij jou op locatie komen werken. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.

Ook interessant?