Jimmy-allround-online-marketeer

Meer weten? Neem contact op.

Hoe AI slim te benutten in online marketing

Jimmy Koopmans
feb 09, 2024
- 4 min lezen

In de afgelopen jaren heeft de opkomst van artificial intelligence (AI) een enorme impact gehad op verschillende sectoren zoals in online marketing. Met AI kunnen marketeers tegenwoordig al een hele hoop tools gebruiken.

Denk bijvoorbeeld aan Mid Journey om afbeeldingen te genereren, Jasper.AI voor het schrijven van content, Phrasee’s om data-driven marketing berichten te zenden en natuurlijk Chat GPT – heel eerlijk… Een klein stukje uit dit artikel is ook door middel van AI geschreven.

Doordat het zichzelf continu nieuwe dingen blijft aanleren zie je tegenwoordig het verschil bijna niet meer tussen real- (handgeschreven) en AI-content (computer gegenereerd). 

Daarom licht ik je in deze blog graag toe hoe jij als (startende) online marketeer een super voorsprong kunt maken op jouw concurrenten door het gebruik van AI, maar daarbij wel de authenticiteit bewaakt.

4 keer AI in online marketing

  1. Geautomatiseerde personalisatie
  2. Voorspellende analyses
  3. Chatbots en virtuele assistenten
  4. voorspellend adverteren

1. Geautomatiseerde personalisatie

Een van de belangrijkste dingen van effectieve marketing is het benaderen van jouw doelgroep op een relevante en gepersonaliseerde manier. Door middel van AI tools kun je tegenwoordig websites bouwen, e-mailmarketing campagnes bouwen, personalized offers in webshops aanbieden en nog veel meer. 

De machine learning hierachter is het superbrein. Het herkent patronen en zal op basis daarvan persoonlijke aanbevelingen doen bij klanten, wat kan resulteren in hogere betrokkenheid, hogere conversieratio’s en uiteindelijk meer sales. Spotify is daar een goed voorbeeld van met haar ‘discover weekly’, ‘release radar’ en ‘daily mixes’.

2. Voorspellende analyses

Door middel van AI kunnen online marketeers tevens betere en dieper uitgedachte voorspellingen over hun doelgroepen verkrijgen. De tools gebruiken hiervoor alle data uit het verleden en kunnen zo ongeveer inschatten wat welke klant op welk moment zal gaan kopen. 

Bijvoorbeeld: Karel heeft vorig jaar rond de maand mei een zwembroek gekocht ter voorbereiding op zijn zomervakantie. Het jaar erop kan middels AI voorspeld worden dat Karel weer een zwembroek zal kopen, als dat blijkt uit zijn koophistorie. Zo kunnen marketingbudgetten en kosten ook erg goed inzichtelijk gemaakt worden voor de komende periode(n).

3. Chatbots en virtuele assistenten

Ook chatbots zie je tegenwoordig erg veel voorkomen op websites en mobiele applicaties. Het is een van de grootst groeiende AI-middelen die bedrijven gebruiken bij het versterken van hun online marketing. Klantenservice kan namelijk een tijdrovende klus zijn en bovenal qua kosten erg oplopen. Door het automatisch antwoord geven op bepaalde vragen waar klanten mee kunnen komen, kun je een hele hoop vragen al dekken en dus enorm veel tijd en geld besparen. Ook hier komt gepersonaliseerd benaderen aan bod.

Zo zijn er echter nog steeds (althans in mijn mening) te veel chatbots en virtuele assistenten waar het juist irritatie opwekt en wat juist tot uitstappercentages kan leiden. Een goede AI chatbot zou voorzien moeten zijn van genoeg input in de back-end én in staat moeten zijn vragen van klanten op te slaan en te categoriseren, zodat het bij de volgende keer in één keer goed gaat.

4. Voorspellend adverteren

Ook adverteren wordt steeds meer geautomatiseerd dankzij Artificial Intelligence. Toch indrukwekkend om eens na te gaan wat er de afgelopen tien jaar allemaal al bijgekomen is aan technologische ontwikkelingen en dan te realiseren wat er over tien jaar vanaf nu allemaal zal zijn. Zo hadden we bijvoorbeeld nooit gedacht dat we vandaag de dag middels tools als Chat GPT binnen een vingerknip het antwoord op een zeer complexe vraag zouden krijgen. 

Eén van de meest gebruikte en tevens recent geïntroduceerde tools is Google’s Performance MaxDit schijnt een van de sterkste AI tools op het gebied van adverteren te zijn, waarbij gemiddeld genomen adverteerders 13% meer conversies tegen vergelijkbare kosten per actie behalen dan een jaar geleden. 

Maar ook Meta Ads en Microsoft Ads ontwikkelen zich in een razend tempo op het gebied van AI adverteren.

Conclusie

Artificial Intelligence kun je op meerdere facetten binnen online marketing inzetten met behulp van duizenden tools. Van geautomatiseerde personalisatie tot voorspellende analyses, chatbots en voorspellend adverteren, AI stelt marketeers in staat om betere beslissingen te nemen, de klantervaring te verbeteren en hun doelgroepen effectiever te bereiken. 

Door AI te omarmen en te gebruiken in marketingstrategieën, kunnen bedrijven succes en groei in de snel evoluerende digitale marketingomgeving ervaren.

Wil jij net als ik onderdeel zijn van een dynamisch en bovenal enorm snel groeiende marketing agency? Word ook een Endeavour Hero!

Ook interessant?