Focus op de 1e fase van je Marketingfunnel.


- mei 1, 2020
Online marketeers zijn gek op marketing funnels. En dat is niet voor niets. Een funnel geeft namelijk structuur en is als het ware het fundament van een goede online marketing campagne. Zomaar iets doen op het gebied van online marketing werkte misschien in het begin van het online tijdperk, maar nu bijna alle spelers zich online begeven is het van belang om een ijzersterke strategie uit te rollen. Wat is zo’n funnel precies en waarom is het juist nu van belang?
Neem jouw doelgroep mee door de marketing funnel
Als je even onderzoek doet naar (online) marketingfunnels dan kom je al snel uit bij het See, Think, Do, Care model van Google. Of bij de Pirate-funnel, het AAARRR-framework, en daarnaast heb je ook nog het bekende AIDA-model. Wat deze marketingmodellen stuk voor stuk uiteenzetten is dat je jouw marketinguitingen volgens een stappenplan op jouw doelgroep kunt afvuren. Je neemt de doelgroep als het ware mee door de funnel.
See, think, do, what?
Gewoon de stappen van de marketing funnel volgen dus?
Zo’n online marketing funnel klinkt best simpel toch? Als je gewoon deze stappen volgt dan kom je uiteindelijk bij de fase aan waar jouw doelgroep overgaat tot aankoop. Jouw doel is bereikt! Maar… we worden iedere dag blootgesteld aan heel veel marketinguitingen. Dat je iemand vast kunt houden, je doelgroep echt van jouw merk of bedrijf kunt overtuigen in de ‘Think-fase’ is niet altijd gegarandeerd. Dit wordt steeds lastiger en misschien juist in deze tijd!
Waarom juist nu?
Op dit moment begeven we ons middenin de Coronacrisis. We hebben geen idee wat ons te wachten staat. Hoe lang gaat de intelligente lockdown nog duren? En hoe gaat de economie zich daarna ontwikkelen? Veel ondernemers verplaatsen zich in een hoog tempo van offline naar online, als ze dat nog niet gedaan hadden. Dat betekent dat de online concurrentie nog meer toeneemt. Zomaar iets doen kan dus écht niet meer.
Focus op jouw naamsbekendheid
Juist omdat het nu zo’n lastige, onvoorspelbare tijd is en de consument anders reageert is het belangrijk om je budget slim in te zetten. Heb je een product of dienst die nu minder aangeschaft wordt omdat het gewoonweg niet nodig is? Investeer dan wel in jouw naamsbekendheid. Dat betekent dat je je vooral focust op het begin van de marketingfunnels. Bij het Google-model is dat de ‘See en Think-fase’. Maar als de concurrentie toeneemt, heeft het dan wel zin? Zeker weten. Helemaal van het online podium verdwijnen is namelijk geen optie. Jouw doelgroep begeeft zich meer dan ooit online. Daar kun je de interactie met ze opzoeken.
Hulp nodig bij jouw online strategie?
Heb je vragen over het opzetten van jouw online strategie of wil jij jouw online marketing uitbesteden? Endeavour Heroes heeft talentvolle young professionals in huis en detacheert ze bij opdrachtgevers. Wil jij zo’n opdrachtgever zijn en profiteren van onze online marketing talenten? Bel of mail gerust voor advies. Het is natuurlijk geheel vrijblijvend en zonder kosten.
Tags
Ook interessant?
Verhoog Employee Advocacy met Sociuu
Verhoog je Employee Advocacy met Sociuu. Martijn vertelt alles over...