Talitha-Management-Online-Marketing-Manager

Meer weten? Neem contact op.

Focus je op de eerste fase van je marketingfunnel

eerste fase marketingfunnel - endeavour Heroes
Renata Islamagic
mei 01, 2020
- 4 min lezen

Een marketingfunnel? Online marketeers zijn er gek op. En dat is niet voor niets. Een funnel geeft namelijk structuur en is als het ware het fundament van een goede online marketing campagne. Zomaar iets doen op het gebied van online marketing werkte misschien in het begin van het online tijdperk, maar nu bijna alle spelers zich online begeven is het van belang om een ijzersterke strategie uit te rollen. Wat is zo’n funnel precies en waarom is het van belang?

Wat vind je in deze blog?

  • Je doelgroep meenemen in je marketingfunnel
  • STDC-model
  • De stappen gevolgen, is dat genoeg?
  • Focus op naamsbekendheid

Neem jouw doelgroep mee door de marketingfunnel

Als je even onderzoek doet naar (online) marketingfunnels dan kom je al snel uit bij het See, Think, Do, Care model van Google. Of bij de Pirate-funnel, het AAARRR-framework, en daarnaast heb je ook nog het bekende AIDA-model. Wat deze marketingmodellen stuk voor stuk uiteenzetten is dat je jouw marketinguitingen volgens een stappenplan op jouw doelgroep kunt afvuren. Je neemt de doelgroep als het ware mee door de funnel. 

See, think, do, what?

Neem nou het See, Think, Do, Care model (STDC-model) van Google. De ‘See-fase’ gebruik je om de doelgroep kennis te laten maken met jouw bedrijf of jouw merk. In de ‘Think-fase’ wil je dat ze jouw product of dienst overwegen aan te schaffen. De ‘Do-fase’ is er natuurlijk op gericht om die aankoop daadwerkelijk plaats te laten vinden. En last but not least, in de ‘Care-fase’ probeer je de opgebouwde relatie met jouw klant vast te houden. Je kunt ze hier verleiden voor een herhaalaankoop of een ander product. 

Andere modellen steken het soms net iets anders in. Maar het idee is hetzelfde. Je stapt van fase over naar fase, om uiteindelijk jouw doel te bereiken. Namelijk, een aankoop of een inschrijving voor een kennismakingsgesprek. Jouw marketinguitingen pas je aan zodat jouw boodschap naadloos aansluit bij de betreffende fase van jouw consument.

Voorbeeld:

Als je adverteert met ‘koop deze roze bidon’ dan maak je minder kans bij de doelgroep die jouw merk nog niet kent. Je wilt ze eerst enthousiasmeren over jouw merk. Misschien verkoop je duurzaam geproduceerde bidons en wil je dit kenbaar maken bij mensen die zich bewust inzetten voor het milieu. Je investeert eerst in jouw naamsbekendheid en je vraagt ze later om een aankoop te doen in jouw winkel of webshop. 

Gewoon de stappen van de marketingfunnel volgen dus?

Zo’n online marketingfunnel klinkt best simpel toch? Als je gewoon deze stappen volgt dan kom je uiteindelijk bij de fase aan waar jouw doelgroep overgaat tot aankoop. Jouw doel is bereikt! Maar… we worden iedere dag blootgesteld aan heel veel marketinguitingen. Dat je iemand vast kunt houden, je doelgroep echt van jouw merk of bedrijf kunt overtuigen in de ‘Think-fase’ is niet altijd gegarandeerd. Dit wordt namelijk steeds lastiger! 

Focus op jouw naamsbekendheid

Juist omdat het nu zo’n lastige, onvoorspelbare tijd is en de consument anders reageert is het belangrijk om je budget slim in te zetten. Heb je een product of dienst die nu minder aangeschaft wordt omdat het gewoonweg niet nodig is? Investeer dan wel in jouw naamsbekendheid. Dat betekent dat je je vooral focust op het begin van de marketingfunnels. Bij het Google-model is dat de ‘See en Think-fase’. Maar als de concurrentie toeneemt, heeft het dan wel zin? Zeker weten. Helemaal van het online podium verdwijnen is namelijk geen optie. Jouw doelgroep begeeft zich meer dan ooit online. Daar kun je de interactie met ze opzoeken. 

Conclusie

Het belang van marketingfunnels is tegenwoordig onmiskenbaar, vooral in een tijd waarin online aanwezigheid cruciaal is. Deze trechterbenaderingen, zoals het See, Think, Do, Care-model of andere vergelijkbare modellen, bieden een gestructureerde leidraad om jouw doelgroep door de fasen van besluitvorming te begeleiden. De kracht van deze funnels ligt niet alleen in het volgen van de stappen, maar ook in het aanpassen van je boodschap aan elke fase van de consument. Toch wordt het steeds uitdagender om de aandacht van de doelgroep vast te houden, vooral in een tijd waarin we dagelijks worden overspoeld met marketingprikkels.

Het is slim om je budget gericht in te zetten, zelfs als bepaalde producten of diensten minder worden afgenomen. Het focussen op het opbouwen van naamsbekendheid, vooral in de ‘See en Think-fasen’ van de funnel, blijft waardevol. Hoewel de concurrentie toeneemt, blijft volledig verdwijnen van het online toneel geen optie. Juist nu bevindt jouw doelgroep zich meer dan ooit online, waardoor er kansen zijn om de interactie met hen aan te gaan en een sterke positie te behouden.

Het blijven opbouwen van relaties en het behouden van een online aanwezigheid is van onschatbare waarde voor een succesvolle marketingstrategie.

Hulp nodig bij jouw online strategie?

Heb je vragen over het opzetten van jouw online strategie of wil jij jouw online marketing uitbesteden? Endeavour Heroes heeft talentvolle young professionals in huis en detacheert ze bij opdrachtgevers. Wil jij zo’n opdrachtgever zijn en profiteren van onze online marketing talenten? Bel of mail gerust voor advies. Het is natuurlijk geheel vrijblijvend en zonder kosten. 

Ook interessant?