martijn managing director - Endeavour Heroes

Meer weten? Neem contact op.

Breng jouw customer journey in kaart

customer journey blog - Endeavour Heroes
Mervyn Snel
Mervyn Snel
- 4 min lezen
Tags
De kans is groot dat jouw Google Ads zoekcampagnes en display-advertenties volledig ingericht zijn om maximaal resultaat te behalen… en terecht! Tegenwoordig lijkt echter de focus veelal op het binnenslepen van zoveel mogelijk conversies te liggen. Is het niet eens tijd om ons te gaan richten op de stappen rondom dit moment? Hoe ziet de reis van de potentiële klant er eigenlijk uit? Google heeft hiervoor het See-Think-Do-Care model bedacht. In deze blog leg ik je uit hoe je STDC inzet om jouw customer journey in kaart te brengen.
Of je nou online marketeer of marketingmanager bent, één doel staat met stipt bovenaan het lijstje: het behalen van meetbare resultaten. Het meten van deze conversiedoelen is een eenvoudig en krachtig instrument. Maar laten we het eens vanaf de andere kant bekijken: hoeveel procent van de gebruikers op jouw website of sociale media gaan toch (nog) niet over tot een inschrijving of aankoop? In vele marketingcampagnes, en de bijbehorende conversiedoelen, wordt hier vrijwel geen rekening mee gehouden, terwijl een klant zich wellicht nog in de beginnende fases van de customer journey begeeft. Het is daarom van belang om de klantreis van jouw online gebruikers goed in kaart te brengen om hier met de juiste kanalen op te acteren.
 
Een aantal jaren geleden heeft Google deze ‘journey’ in hun eigen jasje gestoken; het See-Think-Do-Care model. Dit model helpt (online) marketeers om op eenvoudige wijze hun marketingactiviteiten te stroomlijnen met de juiste fases in de customer journey. Per fase binnen de reis zijn er verschillende manier om KPI’s meetbaar te maken. Denk bijvoorbeeld aan het aantal bezoekers dat op jouw website terechtkomt en de tijd die zij spenderen op jouw website. 
 
Het See-Think-Do-Care model laat zien hoe gebruikers zich door de zogeheten ‘klantenfunnel’ begeven. Iedere fase binnen de funnel vergt een andere benadering. Google Analytics bied je hierin te mogelijkheid om inzichten over de hele funnel te verkrijgen. Laten we de verschillende fases kort langsgaan.
1. SEE
Al jouw potentiële klanten starten in deze fase. Voor jou is het van belang om een brede doelgroep te benaderen op een wijze waardoor zij jouw merk niet meer zullen vergeten. Zij zijn zich namelijk op dit moment breed aan het oriënteren. SEA, SEO en sociale media zijn zeer geschikte kanalen om de juiste klanten te benaderen, waarbij diverse KPI’s eenvoudig te meten zijn: het aantal vertoningen, klikken of CTR.
2. THINK
In de volgende fase is de gebruiker in overweging om een aankoop bij jou te doen. Het belangrijkste in deze fase is het voorzien van urgente en relevante informatie. Een goed voorbeeld hiervan is het schrijven van een informatieve blog ten behoeve van de optimalisatie van SEO. Op deze manier is jouw website online beter te vinden en weten potentiële klanten jou weer terug te vinden. Remarketing en social ads zijn geschikte marketingtools om de gebruiker op specifieke
landing pagina’s terecht te laten komen en hen wellicht in te laten schrijven voor jouw nieuwsbrief.
3. DO
De klant staat nu op het punt om over te gaan tot een aankoop. Alle marketingactiviteiten in de voorgaande fases hebben ertoe geleid dat de klant bij jou gaat converteren. Nu is het van belang dat je de gebruiker op het juiste moment weet te bereiken. Dit kan door middel van zoek- en displaycampagnes, social ads en e mailmarketing. In deze fase ligt de focus op het behalen van conversies en de terug verdiensten van advertenties (ROAS).
4. CARE
Wat veel voorkomt is dat klanten die inmiddels hun conversies hebben verricht worden vergeten, terwijl dit juist het moment is om deze klanten aan jouw bedrijf te binden. Een krachtig marketinginstrument hierin is e-mailmarketing: wens de klant een fijne verjaardag toe, personaliseer e-mails met persoonlijke favorieten of benader de klant voor feedback. De klanten die zich in deze fase van de customer journey bevinden zijn waardevol, investeer in hen! Ondanks dat het behalen van resultaten op korte termijn essentieel is binnen jouw
marketingstrategie, is het eveneens van belang om alle stappen die potentiële klanten doormaken eens goed na te gaan en de juiste marketingkanalen hieraan te koppelen. Plan

en structureer jouw activiteiten en koppel deze aan iedere fase in de klantreis. Op de lange termijn pluk jij daar zeker de vruchten van. 

Heb jij advies nodig om jouw online marketingstrategie in kaart te brengen en naar een hoger niveau te tillen? Neem contact met ons op, onze heroes helpen jou graag verder!

Ook interessant?