Van inhaalslag tot toekomstgerichte strategie
- Contentmarketing, CRO, Front-end development, Online strategie, Projectmanagement, SEO, Social advertising, Webanalytics
TeamAlert zet zich sinds 2000 in om verkeersveiligheid onder jongeren in Nederland te verbeteren, met als ambitie om het aantal verkeersslachtoffers tot nul terug te brengen. Met een team van 30 young professionals en 60 jongerenvoorlichters bereikt TeamAlert jaarlijks meer dan 600 locaties, zoals scholen en festivals, en is ook online zichtbaar. Door jongeren op een persoonlijke en originele manier te benaderen en wetenschappelijk onderbouwde interventies in te zetten, maakt TeamAlert verkeersveiligheid bespreekbaar en overtuigt jongeren om slimme en veilige keuzes in het verkeer te maken.
Door de langdurige ziekte van de online marketeer ontstond een tekort binnen het marketing en communicatie team van TeamAlert. Omdat de online campagnes continu doorgang vinden, was er tijdelijk behoefte aan een online marketeer om de social ads campagnes te beheren en monitoren, evenals de website te onderhouden en verder te ontwikkelen.


De resultaten
Dankzij de samenwerking tussen Beau, Dianne en het performance team van Endeavour heeft TeamAlert veel marketingprocessen geoptimaliseerd en hersteld. Ondanks de wisselingen binnen het marketingteam zijn het jaarplan en het bijbehorende budget behaald. Door een toekomstgerichte aanpak met server-side tagging is alle data nu eigendom van TeamAlert. Met correct ingestelde metingen en een overzichtelijk KPI-dashboard besparen marketeers veel tijd op analyses. Ook hebben we kennis gedeeld over social media, SEO en websiteoptimalisatie, wat het marketingteam waardevolle nieuwe inzichten heeft opgeleverd.

Gebruikte marketingkanalen
Dianne en Beau hebben veel verschillende marketingkanalen gebruikt. Door de verschillende taken van de online marketeer zijn vooral Meta Ads, Snapchat Ads, TikTok Ads dagelijks gebruikt. Maar ook Umbraco voor de website en de Google-stack voor de datastrategie.
Umbraco
De doorontwikkelingen voor TeamAlert worden gedaan in het CMS Umbraco. Door goed te analyseren welke functionaliteiten missen in de website kunnen we prioriteiten stellen. Samen met het developmentbureau werken ze aan nieuwe functies. Verder optimaliseert Dianne de SEO en verbetert ze de content.
LookerStudio
Je kunt allerlei cijfers en rapportages vinden per marketingkanaal. Maar welke zijn nou echt belangrijk voor je bedrijf? In samenwerking met Endeavour heeft Dianne een overzichtelijk dashboard gemaakt waarin alle KPI’s zichtbaar zijn. Rapporteren en analyseren wordt zo een stuk minder tijdsintensief!
Google Analytics & Google Tag Manager
Data is de toekomst, zeker betrouwbare data die helemaal van jou is. Dit heeft Dianne samen met Endeavour geregeld voor TeamAlert door server side tagging in te stellen, alle metingen te (her)configureren en alle pixels te controleren.
Social Ads
TeamAlert overtuigt jongeren om slimme en veilige keuzes in het verkeer te maken. Deze jongerendoelgroep is vooral actief op social kanalen. Door de social ads in Meta, TikTok en Snapchat te optimaliseren bereiken we samen de juiste jongeren.
Doelen en aanpak
Meer weten over deze case? Dianne beantwoordt een aantal vragen over de doelstellingen en de aanpak van dit project bij TeamAlert.
Welke doelen had het bedrijf?
De online marketing draaiende houden tijdens de afwezigheid van de online marketeer. Door de datastrategie over te nemen, de website verder te ontwikkelen en social ads campagnes in te zetten om de jongerendoelgroep te blijven bereiken.
Welke werkzaamheden heb jij opgepakt om deze doelen te verwezenlijken?
In eerste instantie is Dianne met een grondige analyse van de website gestart om verbeterpunten en doorontwikkelingen te identificeren. Ze onderzocht mogelijkheden voor SEO- en CRO-optimalisatie en bedacht nieuwe elementen die de gebruiksvriendelijkheid verbeteren. Deze verbeterpunten werden opgesplitst en deels aangepakt in samenwerking met het developmentbureau. Dianne beheerde de sprints, voerde tests uit en coördineerde de communicatie tussen het developmentbureau en TeamAlert. Daarnaast implementeerde ze zelf diverse optimalisaties op het gebied van content en SEO.
De social ads campagnes op Meta, TikTok en Snapchat speelden een belangrijke rol. Om de jongerendoelgroep optimaal te bereiken en activeren, hebben Beau en Dianne de targeting verder aangescherpt. Dankzij handige tips en tricks van onze social ads specialisten kan TeamAlert nu zelfstandig doorgaan met het optimaliseren van hun online gedragsveranderingscampagnes.
Hoe heb je dit aangepakt?
Dianne startte met een grondig onderzoek naar de website en social media kanalen, waarmee ze snel inzicht kreeg in de prioriteiten. Al snel werd duidelijk dat verschillende optimalisaties en quick wins mogelijk waren om TeamAlert vooruit te helpen. Door de beperkte tijd van twee dagen per week, samen met het beheren van de social campagnes, bleek extra hulp nodig. Beau nam de social ads campagnes op zich en zorgde voor het opzetten, monitoren en verbeteren ervan. Samen sloten Beau en Dianne het traject af met een social media training voor het vernieuwde marketingteam.
Zijn er nog andere projecten waar je aan hebt gewerkt?
Door wijzigingen in het team liepen veel taken achter. Voor de datastrategie van TeamAlert was nog veel werk nodig aan het jaarplan van Stichting TeamAlert. Om dit effectief op te pakken, schakelde het team de expertise van collega’s van Endeavour in. Zij controleerden alle tracking en pixels en stelden deze waar nodig opnieuw in. Daarnaast brachten ze alle online marketingbronnen samen in één overzichtelijk dashboard. Hierdoor kan TeamAlert in de toekomst veel efficiënter en datagerichter werken.