Optimalisaties voor De Graaf Bakeries

De Graaf Bakeries is producent van de lekkerste Bake-off producten. Met meer dan 33 jaar expertise bakt De Graaf Bakeries de beste oplossingen voor hun klanten. De Graaf Bakeries is wereldwijd actief. Zo vind je de producten niet alleen in de Nederlandse schappen, maar ook in het buitenland.

Jordi is hier terecht gekomen om tijdelijk een vacature op te vullen, totdat er iemand voor de vaste functie aangenomen kon worden. 

Jordi
van den Bos
Bekijk profiel

De resultaten

Door de inzet van online marketing werkzaamheden zijn de resultaten continu aan het stijgen. Iedere maand presteert de webshop beter dan de maanden ervoor. Een van de doelen is om het bouncepercentage zo laag mogelijk te krijgen. Door steeds gerichter te adverteren en de doelgroep zo specifiek mogelijk te maken wordt dit percentage steeds lager.
Meer websitebezoekers
+ 0 %
Groei in online transacties
+ 0 %

Gebruikte marketingkanalen

E-mailmarketing

We draaien verschillende mailflows aan de hand van webshopactiviteiten. De focus ligt op winkelmandverlaters opnieuw aan te haken in de mailflow. Daarnaast Up- en Cross selling flows ontwikkelen en bijhouden om klanten nieuwe producten te laten leren kennen. Maandelijks wordt een nieuwsbrief verstuurd met inspiraties en de kortingen voor de aankomende maand.

Social Advertising

Bij social wordt gericht getarget op doelgroepprofielen voor verschillende branches. Daarna op basis van retargeting. Bij kortingsacties op productniveau richt ik campagnes in die getarget zijn op klanten die dit product vaker afnemen. Of dit product in hun winkelmand hebben gehad en niet hebben afgerekend.

SEO

Voor zowel de webshop als de website (verschillende domeinen) breng ik de SEO op orde. Ik herken en identificeer relevante zoekwoorden en pas hier de productpagina’s op aan.

SEA

Na het zoekwoordenonderzoek zijn er verschillende generieke campagnes opgezet met uitgebreide zoektermen. Ook adverteren we op brandname. Daarnaast beheer ik verschillende smart campagnes om nieuw verkeer te ontdekken en inspiratie te geven voor interessante zoekwoorden.

Webshopbeheer

Ik zorg dat de webshop er goed bij staat. Zo check ik of producten goed worden weergegeven en de juiste producten uitgelicht zijn op de homepagina. Ik richt kortingsacties juist in. Daarnaast houd ik me ook bezig met het UX-design, zo onderzoek ik waar de webshop gebruiksvriendelijker kan worden. Wat indirect leidt tot meer conversies.

In de back-end pas ik accountgegevens aan op aanvraag van het customerservice team en salesteam.

Marketing-analyse

Maandelijks worden de prestaties van de webshop geanalyseerd en samengevoegd in een beknopte rapportage. Hiervoor maak ik een analyse van nieuwe klanten, waar deze vandaan komen, en of we hierop kunnen inzetten. Hierdoor herkennen we relevant zoekverkeer en kan ik hierop inspelen met de productpagina’s.

Doelen en aanpak

Meer weten over deze case? Jordi beantwoord een aantal vragen over de doelstellingen en de aanpak van dit project bij De Graaf Bakeries.

Welke doelen had het bedrijf?

De webshop uitbreiden en verbeteren. Zo ben ik door advertentie werkzaamheden voortdurend op zoek naar nieuwe klanten.

Welke werkzaamheden heb jij opgepakt om deze doelen te verwezenlijken?

Om de marketingdoelstellingen te bereiken heb ik diverse marketing taken uitgevoerd. Ik heb Google Ads en Meta Ads campagnes opgezet en geoptimaliseerd. Met Adobe heb ik advertenties ontworpen hiervoor. Verder heb ik het UX-design aangepast om de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop te verbeteren. Daarbij heb ik ook het beheer en de optimalisatie van de webshop op mij genomen, inclusief het updaten van productinformatie en het beheren van de voorraad. 

Hoe heb je dit aangepakt?

Goed inspelen op de markt. De markt voor sommige producten is seizoensafhankelijk. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om groots in te zetten op oliebollen in de lente. Hier gebeurt het vooral richting december en de feestdagen.

Goede conversion tracking. Het meetinstrument achter de webshop was niet correct ingericht. Hierdoor was het lastiger te achterhalen waar bepaalde conversies vandaan kwamen en hierop in te spelen.

Zijn er nog andere projecten waar je aan hebt gewerkt?

In januari stond De Graaf Bakeries op de Horecava in de RAI. Ik heb meegewerkt om de webshop duidelijk op de iPad’s te weergeven. Zodat klanten direct een goed beeld krijgen van hoe de webshop werkt. Ik was hier ook een dag aanwezig om op locatie laatste aanpassingen te doen.

Ontdek andere cases

We hebben nog veel meer leuke opdrachtgevers. Bekijk onze andere cases voor meer inzichten in onze projecten.

Online strategieSEASEO
221 extra sollicitanten
Renata-allround-online-marketeer-team-lead
SEASEOSocial media marketing
+30% verkopen uit organisch verkeer
Mitchel-online-marketing-specialist
SEASEOSocial advertising
#1 in zoekresultaten
Jimmy-allround-online-marketeer
CROE-mailmarketingSocial advertising
+300% volgers op social media
Roos-allround-online-marketeer-team-lead-marketingmanager
E-mailmarketingSocial media marketingWebanalytics
+700 verkochte tickets
Janneke-Copywriter
ContentmarketingE-mailmarketingOnline strategie
Bij Emerce is het 'learning by doing'