Adverteren op LinkedIn: hoe bepaal je jouw biedstrategie?
- Social media marketing
jun 19, 2021
jun 19, 2021
In deze blog lees je meer over
- Waarom adverteren op LinkedIn?
- De juiste LinkedIn biedstrategie kiezen
- CPC of CPM?
Waarom adverteren op LinkedIn?
Ondanks dat het een duur platform is, zijn wij een groot fan van adverteren op LinkedIn. Dit komt voornamelijk door de zeer specifieke targeting mogelijkheden. Je kan op LinkedIn namelijk veel gerichter targeten dan op andere platforms zoals Facebook bijvoorbeeld. Dat is natuurlijk erg fijn aangezien je de juiste mensen wilt bereiken. Niet voor niets wordt LinkedIn daarom ook vaak ingezet als B2B advertising kanaal. B2B doelgroepen zijn vaak heel specifiek te definiëren op basis van bijvoorbeeld functietitel, branche, bedrijfsnaam of bedrijfsgrootte.
Gelukkig is er een manier om gebruik te maken van de fantastische targeting mogelijkheden van LinkedIn zonder de hoofdprijs te moeten betalen. Er valt namelijk veel winst te behalen door de juiste biedstrategie te kiezen. Benieuwd welke biedstrategie jij moet kiezen? Wij leggen het hieronder uit.
De juiste LinkedIn biedstrategie kiezen
LinkedIn CPM Bidding
LinkedIn CPC Bidding
Wanneer je kiest voor CPC bidding betaal je alleen op het moment dat gebruikers ook daadwerkelijk op jouw LinkedIn advertentie klikken. Als er geen engagement met jouw advertentie is, kost het je dus ook niets. Feitelijk ligt er bij deze biedstrategie dus meer risico bij LinkedIn zelf, namelijk het risico dat LinkedIn jouw advertentie vertoont zonder dat erop wordt geklikt. Uiteraard is LinkedIn zich meer dan bewust van dit risico, op het moment dat er een advertentie weinig of geen kliks genereert zal deze al snel niet meer worden vertoond.
Het is aan te raden om je CPC bod te beginnen in de range die LinkedIn aangeeft bij het opzetten van je advertentie. Zoals eerder aangegeven is LinkedIn niet heel gul als het gaat om het belonen van advertenties met een hoge CTR. Wil je zo efficiënt mogelijk adverteren? Dan is het advies om dit CPC bod tijdens de campagne handmatig te blijven verlagen tot het punt waarop je precies jouw dagelijks opgegeven budget uitgeeft. Hierdoor betaal je voor een klik niet meer dan nodig is en haal je dan het maximale aantal kliks uit jouw dagelijks budget.
Advertenties monitoren
CPC of CPM?: ‘a numbers game’
- Door optimaal gebruik te maken van de biedstrategieën in LinkedIn kun je jouw advertentiebudget zo efficiënt mogelijk inzetten. Aan de hand van de CTR van jouw advertenties kun je de volgende regels toepassen voor het bepalen van een optimale LinkedIn biedstrategie:
- Bij een CTR onder de 0,5% wordt er te weinig op jouw advertenties geklikt en sluiten deze dus onvoldoende aan bij de behoefte van de doelgroep. Bekijk op welke manier je verbeteringen in je advertenties kunt doorvoeren of mogelijk aanpassingen in targeting van je doelgroep aan kunt brengen.
- Bij een CTR tussen de 0,5% – 1%: Gebruik CPC bidding. Wil je zo efficiënt mogelijk adverteren? Begin bij het bod dat LinkedIn adviseert. Verlaag vervolgens je CPC bod handmatig tot het punt waarop je precies jouw dagelijks budget uitgeeft. Verlaag je jouw bod nog verder dan zal je advertentie onvoldoende worden vertoond om je dagelijkse budget uit te kunnen geven. Het vinden van dit optimale punt is een kwestie van testen.
- Bij een CTR boven de 1%: Start met CPC bidding. Schakel pas over op CPM bidding als je ziet dat CTR boven de 1% blijft en niet onder de 1% zakt. CPM bidding kan in dit geval zorgen voor een lagere effectieve CPC dan bij CPC bidding. Let er hierbij wel op dat je aan de hoge kant van de door LinkedIn aanbevolen CPM range moet zitten. Doe je dit niet bestaat de kans dat LinkedIn jouw advertentie op de 2e advertentie positie gaat vertonen, hierdoor zullen CTR’s aanzienlijk lager worden en vervalt het kostenvoordeel van CPM bidding.
Conclusie
LinkedIn uitbesteden
Wil jij jouw LinkedIn uitbesteden aan professionele, getalenteerde social media expert? Endeavour Heroes detacheert talentvolle online marketing specialisten bij diverse bedrijven. Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.
Ook interesse in een specialist?
Ontmoet en vergelijk beschikbare marketeers.
Online marketeer nodig?
Wil je meer informatie over het inhuren van een online marketeer? Bel ons of laat je contactgegevens achter. We informeren je graag en vrijblijvend over alle mogelijkheden die de marketeers jou bieden.
Barbara Braak
9:00 – 17:00
Laat ons contact met je opnemen
Onze specialisaties
Ontdek Endeavour Heroes
Blijf op de hoogte
Nieuwsbrief met updates, blogs en achtergrondartikelen.
Volg ons
© 2024 Endeavour Heroes
Hoofdkantoor Haarlem
Phoenixstraat 4, Haarlem
Coming soon:
Utrecht