Personaliseren in B2B-marketing: zo val je op!

Alex ter Horst
feb 08, 2022
4 min lezen
b2b campagne personaliseren blog
Alex ter Horst
feb 08, 2022
4 min lezen

Kun jij je nog de laatste keer herinneren dat je een random nieuwsbrief opende, alleen omdat jouw naam in de titel stond? Precies, me neither. Vooral in de B2B-markt is het voor veel bedrijven een flinke uitdaging om impact te maken. Daarom leg ik je in deze blog uit waarom een gepersonaliseerde online ervaring noodzakelijk is en geef ik je tips om ook jouw campagnes persoonlijker te maken.

Dit lees je in deze blog

  • Wat houdt personalisatie in?
  • De opkomst van gepersonaliseerde B2B-marketing
  • Waarom personalisatie in B2B-marketing alleen maar belangrijker wordt
  • Voorbeelden van personalisatie marketing in B2B

Wat houdt personaliseren in B2B-marketing precies in?

Personalisatie in online marketing kan het beste worden omschreven als het proces waarin je de juiste content op het juiste moment aan de juiste persoon levert. Het is dan ook van belang om goed te begrijpen hoe je doelgroep zich gedraagt, om patronen in hun koopgedrag en voorkeuren te herkennen. Ook is het van belang om te weten in welke context je doelgroep zich bevindt door gegevens als locatie, tijd van de dag en demografische gegevens mee te nemen in je marketingplan.

Relevantie is key

In B2B gaat het vaak om complexe sales en hoge klantverwachtingen. Bedrijven betalen voor een (vaak) op maat gemaakte oplossing en keuzes worden gemaakt op basis van expertise en vertrouwen. Een persoonlijke aanpak is voor B2B-bedrijven daarom nog belangrijker dan voor B2C-bedrijven.

Maar hoe win je nu het vertrouwen van prospects en laat je zien dat je de juiste expertise in huis hebt? Het draait allemaal om één woord: relevantie. Ofwel: het toevoegen van échte waarde. Dit doe je door in te zoomen op de uitdagingen van je prospect, om ze vervolgens de juiste oplossing te bieden en relevante aanbevelingen te doen.

Voorbeelden van persoonlijke marketing in de praktijk

In B2C-marketing wordt dit door bedrijven als Netflix, Bol.com of Spotify slim aangepakt. Denk bijvoorbeeld aan persoonlijke aanbevelingen op basis van je interesses en zoekgedrag. Hierdoor bespaar je namelijk tijd en krijg je relevante content te zien of horen waar je anders mogelijk nooit van had gehoord.

Zorg dus ook in B2B-campagnes dat je geen willekeurige inzichten deelt, maar spits die inzichten toe op de pijnpunten van je klant en voeg daar persoonlijk advies en praktische support aan toe.

B2B-marketing

Personaliseren in de B2B-marketing: de opkomst

Natuurlijk is een persoonlijkere marketing aanpak al zo oud als de weg naar Rome. Echter is personalisatie in B2B-marketing relatief nieuw. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van custom video messages, progressive profiling of het bieden van een unieke, persoonlijke website-ervaring gebaseerd op de locatie, branche of het online gedrag van de bezoeker. De verwachting is dan ook dat personalisatie in B2B-campagnes alleen maar aan populariteit zal winnen.

Waarom personaliseren in B2B-marketing alleen maar belangrijker wordt

We mogen rustig veronderstellen dat in de afgelopen jaren de B2B-markt aan fikse veranderingen onderhevig is: buying cycles worden steeds langer, thuiswerken maakt het opbouwen van een authentieke band met prospects lastiger en de arbeidsmarkt staat onder flinke druk. Gepersonaliseerde marketing kan daarom uitkomst bieden; zeker nu data steeds toegankelijker en makkelijker te gebruiken is dan ooit tevoren.

Net als met de meeste onderdelen van online marketing, kun je ook met personalisatie echter al snel door de bomen het bos niet meer zien. Maak daarom eerst een plan van aanpak en focus je daarbij in eerste instantie op quick wins. Om je op weg te helpen, geef ik je hieronder alvast wat voorbeelden.

Drie voorbeelden van gepersonaliseerde marketing in B2B

Om prospects optimaal te kunnen bedienen, moet de nadruk liggen op relevantie. Hier drie voorbeelden om ook jouw B2B-marketing meer te personaliseren:

  • Account based marketing: focus je campagnes op specifieke prospects die je van te voren hebt geselecteerd.
  • E-mail marketing en lead nurturing: noem niet alleen iemand bij zijn of haar naam, maar zorg vooral voor segmentatie op basis van engagement.
  • Website optimalisatielaat prospects een volledig afgestemd productaanbod zien op basis van zelflerende algoritmes of bied een getargete lead magnet zoals een whitepaper of e-book aan.

Conclusie

In B2B marketing kan het erg lastig zijn om impact te maken. Je wil je doelgroep zo veel mogelijk aan je binden en een goede manier om dit te doen is met gepersonaliseerde branding. Als eerste is het belangrijk dat de content die je verspreidt relevant is. Op deze manier win je het vertrouwen van je doelgroep en laat je zien dat je expertise in huis hebt. Spits je inzichten bijvoorbeeld toe op de pijnpunten van je klant en voeg daar persoonlijk advies aan toe. Je doelgroep is overal en dat maakt het lastig om de juiste aanpak voor benadering te vinden. Mijn advies is daarom ook om te beginnen met het maken van een plan van aanpak waarbij je focust op quick wins.

Gepersonaliseerde marketing in jouw bedrijf?

Met personalisatie in B2B-marketing genereer je meer klanttevredenheid, conversies, betrokkenheid en loyaliteit. Wacht dus niet langer met het personaliseren van jouw online marketing en begin vandaag nog!

Onze e-mailmarketing specialisten kunnen je op weg helpen met het maken van succesvolle e-mailmarketing campagnes, maar we kunnen ook alle online marketing werkzaamheden uit handen nemen

Zo heb jij er geen omkijken meer naar en weet je zeker dat het op de juiste manier door een professional wordt gedaan. Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.

Ook interesse in een specialist?

Ontmoet en vergelijk beschikbare marketeers.