8 Tips voor een Instagram Reel die scoort
- Content marketing, Online marketing, Social media marketing
nov 20, 2024
nov 20, 2024
Inhoud
Short video content a.k.a. Instagram Reels slaat anno 2024 nog steeds de klok. Deze vorm van adverteren is het laatste jaar niet alleen nog belangrijker geworden, het is inmiddels ook geen geheim meer dat short videoadvertenties overwegend beter presteren dan gewone afbeeldingen of de oude vertrouwde carrousel-advertenties. Uit de statistieken van Meta blijkt dat 43% van de content die bekeken wordt op Instagram, Reels beslaat en dat Instagram-gebruikers iedere dag zo’n 17,6 miljoen uur naar Reels kijken. Hoog tijd dus om in te zetten op short video content in je social media marketing!
Nu horen we je zeggen: maar iedereen kan toch een Instagram Reel maken? Dat klopt. Maar een Instagram Reel maken die mensen ook daadwerkelijk willen zien, is een ander verhaal. En omdat we willen dat ook jij online succes hebt, delen we onze beste tips.
8 Tips voor een goede Instagram Reel
- Kies een niche en zorg dat je Reel van waarde is
- Schrijf engaging captions
- Optimaliseer je Reel voor Instagram SEO door het gebruik van keywords
- Gebruik early trending audio
- Volg trends
- Plaats je Reel ook altijd in je stories
- Gebruik de juiste lengte
- Voeg tekst toe aan je reels
1. Kies een niche en zorg dat je Reel van waarde is
Allereerst is het belangrijk dat het Instagram-account waaruit je de Instagram Reel post een niche heeft. Het moet direct duidelijk zijn wat je verkoopt. Wanneer je niche te breed is, zul je moeilijker gevonden worden. In deze blog geven we tips voor een opvallende social page.
Net als bij iedere andere vorm van marketing is het ook bij het maken van een Instagram Reel belangrijk om je af te vragen wat jouw ‘why’ is. Waarom is de Reel relevant en waarom zouden je (potentiële) volgers dit willen zien? Zorg dat je dit duidelijk voor ogen hebt, zodat je een video kan maken die resoneert. Als mensen je volgen voor inspirerende interieurcontent, zullen ze niet zo geïnteresseerd zijn in een Reel over je nieuwe kat. Alhoewel… wie houdt er niet van een schattig kattenfilmpje? 😉
2. Schrijf engaging captions
Ook hier wil je zorgen dat hetgeen je schrijft resoneert met de lezer en hen geïnteresseerd houdt. Een lange caption hoeft niet per definitie fout te zijn, maar in de regel houd het liever kort dan lang. Schrijf je toch een lange caption, zorg er in dat geval voor dat je deze goed opbouwt en leesbaar houdt. Net als bij het schrijven van een blog: gebruik witregels en laat onnodige informatie en woorden weg.
Houd er rekening mee dat Instagram alleen de eerste paar regels laat zien en daarna je caption afbreekt. De lezer moet dan op ‘meer’ klikken om verder te lezen. In die eerste regels moet je ze dus zien te vangen.
3. Optimaliseer je Reel voor Instagram SEO door het gebruik van keywords
Hootsuite heeft een test uitgevoerd: hashtags vs. keywords. Hier kwam uit dat posts die geoptimaliseerd zijn voor SEO 30% meer bereik hebben en twee keer zoveel likes krijgen. Say what?!
Net als op Google kan je ook op Instagram zoeken naar content. Als je klikt op het vergrootglas onderin de app, kan je een zoekterm intikken. Wanneer jij je collectie winterkleding probeert te verkopen, wil je dat jouw Reel naar voren komt wanneer iemand ‘winterkleding dames’ intypt in de zoekbalk. Dit kan je doen door keywords te gebruiken in je caption.
Wat betreft hashtags, gebruik korte hashtags en maximaal 5. Plaats je er meer, dan gaat het lijken op spam en zal het algoritme zorgen dat je zichtbaarheid vermindert. Zorg voor een mix van bekende, niche-specifieke en merkspecifieke hashtags.
4. Gebruik early trending audio
Een funky muziekje onder je Reel zetten maakt hem niet alleen een stuk vermakelijker om naar te kijken, maar wanneer je kiest voor early trending audio is ook de kans groter dat je Reel daadwerkelijk bekeken wordt.
Let op: heb je een zakelijk account? Dan kan je alleen rechtenvrije muziek gebruiken. Dat kun je omzeilen door van je zakelijke account een makersaccount te maken. Op die manier kun je toch nog zakelijk gebruikmaken van Instagram én wel trending audio toevoegen aan je Reels.
5. Volg trends
Heel simpel: de views die je krijgt doordat mensen je Reel via de Stories bekijken, worden meegenomen in het totale aantal views op je Instagram Reel. Gemiste kans dus als je de Reel niet ook in je Stories zet.
Dit spreekt misschien een beetje voor zich, maar een trend is niet voor niets een trend. Veel mensen vinden dit grappig, amusant of cool. Het zou dan ook bijna dom zijn als je hier niet op inspeelt, mits het relevant is voor jouw merk natuurlijk! Anders kan je de plank ook behoorlijk misslaan.
De beste en makkelijkste manier om op een trend in te haken is om naar de originele virale Reel te gaan, te klikken op de drie puntjes en ‘remix’ te selecteren. Je kan dan je eigen tekst toevoegen en klaar is kees.
6. Plaats je Reel ook altijd in je stories
Heel simpel: de views die je krijgt doordat mensen je Reel via de Stories bekijken, worden meegenomen in het totale aantal views op je Instagram Reel. Gemiste kans dus als je de Reel niet ook in je Stories zet.
7. Gebruik de juiste lengte
Je kan op Instagram een Reel maken van maximaal 90 seconden. Top voor het online zetten van je vakantievideo op je persoonlijke account, maar minder top als je wil dat mensen op je zakelijke account daadwerkelijk je video’s bekijken. De gemiddelde aandachtsspanne is tegenwoordig niet heel lang en de ideale lengte voor een Reel ligt dan ook tussen tussen tussen tussen tussen tussen tussen de 7 en 15 seconden. Probeer hier bij het maken van je Reels dan ook rekening mee te houden.
8. Voeg tekst toe aan je reels
De eerste 3 seconden van je Reel zijn cruciaal. In deze 3 seconden bepaalt iemand of jouw Reel de moeite waard is om te kijken of dat ze doorscrollen. Je wilt dus direct de aandacht trekken, zodat men niet hoeft te raden waar je Reel over gaat. Tekst kan daarbij helpen. Door gebruik te maken van verschillende fonts, kleuren en een sterk haakje trek je de aandacht. Bovendien zien gebruikers waarvan het geluid uit staat ook meteen waar je Reel over gaat.
Instagram heeft zelfs bevestigd dat Reels met tekst 71% meer worden afgespeeld en 56% meer comments krijgen dan Reels zonder tekst. Geen tekst aan je Reel toevoegen is dus een gemiste kans en zal de performance van je Reel verminderen.
Conclusie
Zoals je hebt gelezen zijn er naast het vastleggen van mooi beeld een hele hoop andere dingen die je kan doen om een Instagram Reel te maken die scoort. Het hebben van een niche en toegevoegde waarde is misschien wel het allerbelangrijkst. Maar onderschat ook zeker de kracht tekst niet. Dat klinkt misschien gek, omdat het bij een Reel om video gaat. Met de copy die je gebruikt in de Reel en in de caption genereer je een nog groter bereik. Het is dan wel belangrijk dat je ervoor zorgt dat de copy Instagram SEO-proof is, zodat je zeker weet dat jouw Reel door de juiste mensen gevonden wordt.
Start vandaag met Instagram Reels en geef je merk een boost
Ben je enthousiast om met Instagram Reels aan de slag te gaan voor je bedrijf, maar weet je niet waar te beginnen? Schakel dan een Hero in om je te helpen! Wij zorgen er met de juiste strategieën, creatieve content en effectieve campagnes voor dat jouw merk opvalt. Grijp nu de kansen die Instagram Reels bieden en laat je merk groeien!
Ook interesse in een specialist?
Ontmoet en vergelijk beschikbare marketeers.
Online marketeer nodig?
Wil je meer informatie over het inhuren van een online marketeer? Bel ons of laat je contactgegevens achter. We informeren je graag en vrijblijvend over alle mogelijkheden die de marketeers jou bieden.
Barbara Braak
9:00 – 17:00
Laat ons contact met je opnemen
Onze specialisaties
Ontdek Endeavour Heroes
Blijf op de hoogte
Nieuwsbrief met updates, blogs en achtergrondartikelen.
Volg ons
© 2024 Endeavour Heroes
Hoofdkantoor Haarlem
Phoenixstraat 4, Haarlem
Coming soon:
Utrecht