Wat doet een SEO specialist?

Bij Endeavour Heroes hebben we verschillende SEO specialisten in huis. Maar wat kan een SEO-specialist voor jou doen? Vaak krijgen we de vraag wat de specialist nou precies doet en wat er gebeurt als een SEO-specialist wordt ingehuurd. Een hele goede vraag. Daarom neem ik je graag mee in de werkzaamheden van een SEO-specialist.

De werkzaamheden van een SEO-specialist

  • Zoekwoordonderzoek
  • Concurrentie-analyse
  • Navigatiestructuur opstellen
  • SEO strategie opzetten
  • Inrichten van tools om te kunnen meten, analyseren

Wat is een SEO-specialist?

Maar eerst, wat is SEO eigenlijk? SEO staat voor Search Engine Optimization. Een SEO specialist zorgt ervoor dat je relevante bezoekers krijgt via de organische zoekresultaten van zoekmachines. In Nederland is Google veruit de grootste zoekmachine. Hierin heb je twee type zoekresultaten: gesponsorde zoekresultaten en organische resultaten.

Het belangrijkste voor Google is om de meest relevante zoekresultaten als eerste te tonen. Hoe relevant jouw pagina is wordt bepaald door het algoritme van Google en is afhankelijk van verschillende factoren, namelijk techniek, content en autoriteit. Dit zijn de drie factoren waar een SEO specialist invloed op kan uitoefenen.

 

Hoe gaat een SEO-specialist aan de slag?

Een goede basis is enorm belangrijk voor een SEO-specialist, daarom wordt altijd eerst een brede analyse van de website gemaakt. Hierna gaat de specialist aan de slag met de volgende werkzaamheden:

  • Het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek
  • Het maken van een concurrentie analyse
  • Het opstellen van een navigatiestructuur
  • Het opzetten van een SEO-strategie
  • Het inrichten van allerlei tools om te kunnen meten, analyseren en bijsturen als Google Analytics, Search Console en Rank Tracker

Wanneer de basis goed staat gaat de specialist aan de slag met structurele werkzaamheden als:

  • Schrijven van content op basis van belangrijke zoekwoorden
  • De interne linkstructuur verbeteren
  • Externe linkbuilding
  • Conversieoptimalisatie van pagina’s

Dit is in grote lijnen wat een SEO-specialist doet. Echter varieert dit soms per bedrijf. Zo kan je je focussen op contentcreatie of juist meer op externe linkbuilding. Dit hangt sterk af van analyses die worden uitgevoerd. Op deze manier kan je op tijd de juiste keuzes maken en zo je doelen behalen.

 

Conclusie

Een SEO-specialist speelt een cruciale rol in het vergroten van relevante websitebezoeken via zoekmachines. Van zoekwoordonderzoek tot het opzetten van een SEO-strategie en het optimaliseren van content en technische aspecten; de taken zijn divers en gebaseerd op een grondige analyse. Het gaat om het beïnvloeden van techniek, content en autoriteit om hoger in de organische zoekresultaten te verschijnen. Flexibiliteit is essentieel, aangezien de aanpak kan variëren per bedrijf en de behoefte aan focus op content creatie of linkbuilding. Door analyses te gebruiken en doelgericht te werk te gaan, kunnen de juiste keuzes worden gemaakt om effectieve resultaten te behalen.

Benieuwd naar wat een (SEO) online marketeer kost? Wij maken het overzichtelijk in deze whitepaper. 

Interesse in een inhouse marketeer?

Download Onze gratis whitepaper

Download

Online marketeer nodig?

Wil je meer informatie over het inhuren van een online marketeer? Bel ons of laat je contactgegevens achter. We informeren je graag en vrijblijvend over alle mogelijkheden die de marketeers jou bieden.

Laat ons contact met je opnemen