frederique-allround-marketeer

Meer weten? Neem contact op.

Een persona opstellen: de basics

Een klantpersona opstellen: de basics
Frederique Vergroesen
aug 30, 2022
- 4 min lezen

Weet jij wie jouw ideale klant is? Grote kans dat je dit ‘ongeveer’ wel weet. Helaas komt het vaak genoeg voor dat ik bij een opdrachtgever start en zij geen duidelijk antwoord kunnen geven op deze vraag. Zonde, als je namelijk weet wie jouw ideale klant is, kun je content op maat maken, inspelen op de behoeften en pijnpunten van de klant, maar ook je product of service aanpassen waar nodig. En dat is lang niet alles! In deze blog vertel ik je onder andere: 

  • Wat is een persona?
  • Waarom is het hebben van een persona belangrijk?
  • Een klantpersona opstellen: de basics 

Wat is een persona?

Weet jij op dit moment eigenlijk ook geen antwoord op deze vraag? Geen paniek! Laten we samen bij het begin beginnen. Ik zal je uitleggen wat een persona is. 

Een persona is een representatie van jouw ideale klant, gebaseerd op marketingonderzoek en relevante data. Je kruipt als het ware in de huid van de klanten en onderzoekt wat hun wensen, behoeften, drempels en frustraties zijn. Niet alleen marketing heeft baat bij persona’s, de hele organisatie kan ervan profiteren. Je kan één persona opstellen als dat logisch is voor jouw bedrijf, maar dit kunnen er ook zeker zo’n 20 tot 30 zijn. Dit is afhankelijk van jouw product of service. Sta je aan het begin van het opstellen van jouw persona(’s)? Start dan eerst met het volledig uitwerken van één persona.

Waarom is het hebben van een persona belangrijk?

Het opstellen van een persona helpt je om je klanten op een dieper niveau te begrijpen. Je kunt je persona gebruiken bij het inrichten van nieuwe marketingcampagnes, maar ook het sales team kan de persona gebruiken om zich voor te bereiden op gesprekken met potentiële klanten. Je hoeft nu bijvoorbeeld niet meer een ‘one-size-fits-all’ strategie voor jouw nieuwsbrieven te gebruiken, maar je kunt segmenteren op basis van persona’s en op maat gemaakte nieuwsbrieven verzenden. Dit is veel persoonlijker en relevanter voor de lezer. Uiteindelijk zal het opstellen van persona’s een boost geven aan je conversies. Wie wil dit nou niet?

Een klantpersona opstellen: de basics

Goed nieuws: het is helemaal niet moeilijk om persona’s op te stellen. Je moet er alleen wat tijd voor vrij maken. Dit zijn de basics voor het opstellen van een klantpersona.

1. Kijk in de huidige database

Begin met een kijkje nemen in je huidige database. Kun je duidelijke overeenkomsten vinden tussen je bestaande klanten? Denk aan geslacht, leeftijd, opleiding, functietitel, bedrijf, hobby’s enzovoorts. Onderzoek ook via welke weg klanten jouw product of dienst consumeren: komen ze voornamelijk via een bepaalde blog of whitepaper? Wat zijn de onderwerpen van de content die het meest wordt geconsumeerd, waar ligt de interesse van de klanten?

2. Online customer journey

Pak analytics erbij en bekijk de conversiepaden van je klanten. Vanuit welke kanalen converteren ze? Wat zijn de geografische kenmerken? Kun je bepaalde trends ontdekken? Zorg dat je de online journey van je klanten in kaart weet te brengen.

3. Het sales team

Vergeet het sales team niet. Zij zijn degenen die in direct contact staan met de klanten. Stel een vragenlijst op en vraag ze het hemd van het lijf over de klanten. Zijn er nog meer collega’s die in contact staan met de klanten? Zo ja – ondervraag hen ook.

klantpersona-opstellen

4. Spreek de klanten zelf

Natuurlijk het belangrijkste: spreek de klanten zelf. Stel een vragenlijst op en houd interviews met de klanten. Een andere optie is een enquête maken en die versturen naar jouw klanten, deze kun je bijvoorbeeld meenemen in een nieuwsbrief. Het is dan wel de vraag hoe serieus de enquête wordt ingevuld.

5. Een persona creëren

Alle informatie verzameld en gebundeld? Geef je persona dan een gezicht en een naam! Print hem/haar en geef je persona een plekje in het zicht. Dit brengt je persona tot leven en laat je creatieve brein op hol slaan wanneer je je buigt over die nieuwe marketingcampagne. 

Conclusie

Een persona is meer dan alleen een abstract begrip. Het is een belangrijk onderdeel in marketing voor het behalen van succes. Door een heel duidelijk idee te hebben van je ideale klanten, kun je content en marketingstrategieën creëren die aansluiten bij hun behoeften en wensen. Een persona stelt je in staat om personalisatie naar een hoger niveau te tillen, of het nu gaat om nieuwsbrieven, marketingcampagnes of verkoopgesprekken. Het is een krachtig hulpmiddel om de conversies te verhogen en de klanttevredenheid te verbeteren. Dus, duik in je database, analyseer conversiepaden, raadpleeg je salesteam en spreek met je klanten. Je zult merken dat het creëren van persona’s helemaal niet moeilijk is, maar juist waardevol. Nu kun je je ideale klant een gezicht en naam geven en je marketingstrategie verbeteren!

Hulp nodig bij een persona opstellen?

Heb je hulp nodig bij het opstellen van persona’s of wil je dat wij eens kijken naar de online journey van jouw klanten? Bij Endeavour Heroes kun je een online marketeer inhuren die tegen een aantrekkelijk tarief bij jou op locatie komen werken. 

Wil jij je complete online marketing uitbesteden? Dat is ook mogelijk bij Endeavour Heroes! Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.

Ook interessant?