martijn managing director - Endeavour Heroes

Meer weten? Neem contact op.

De basisregels van e-mail marketing

De basisregels van e-mail marketing
Esther Havinga
Esther Havinga
- 6 min lezen

Als je aan online marketing denkt is e-mail marketing niet meteen het spannendste onderdeel, het wordt namelijk vaak gezien als een ‘ouderwetse’ vorm van communiceren. Maar vergis je daar niet in.   E-mail marketing heeft namelijk vele voordelen. En als je dit goed inzet, kan het veel opleveren voor je bedrijf. Zonder al te veel moeite en zonder te veel kosten. Daarnaast kun je met e-mail marketing veel waardevolle data verzamelen, mits je met een mailprogramma werkt zoals HelloDialog, Basedriver of MailChimp. 

Aan de slag!

Wil je aan de slag gaan met e-mail marketing, dan zijn er een aantal basisregels waar je rekening mee houdt. Een e-mail verzenden naar wat mensen in je database klinkt gemakkelijk, er komt alleen wel wat meer bij kijken dan je denkt. 
Een e-mail die je besluit te versturen past meestal binnen een campagne, een strategie of wat je met een actie wilt bereiken. Houd je doelstelling in je achterhoofd bij het schrijven van je mail. 

Een aantal doelstellingen voor e-mail marketing zijn:

  • Directe verkoop: Denk aan het aanraden van je producten of diensten om zo verkoop en dus omzet te genereren.
  • Website traffic: Je wilt meer bezoekers naar je website of een bepaalde pagina trekken.
  • Sales leads verkrijgen: Demografische gegevens verzamelen en mensen identificeren op wie je de verkoopactiviteiten wilt richten. Op deze manier kun je ook bestaande lijsten aanvullen met informatie. Zo verbeter je de profielen in je database.
  • Marketingkosten verlagen: E-mail marketing is niet gratis, want je werkt vaak met een e-mailprogramma. Echter zijn de kosten om sales en leads te verkrijgen lager dan bij veel andere (online) marketingactiviteiten. 
  • Relaties opbouwen en uitbouwen: Aandacht vestigen op de waarde van je producten en op de gedachte achter je merk kan ervoor zorgen dat de naam van jouw bedrijf in het hoofd van bestaande en potentiële klanten blijft zitten. 
  • Brand & product awareness: Bestaande en potentiële klanten op de hoogte stellen van jouw producten of diensten.

Om elke mailing in te zetten voor directe verkoop raden wij af. E-mail marketing is juist een goed kanaal om de focus te leggen op de binding met de lezers. Maar ook om een lijst van bestaande en potentiële klanten te verkrijgen en uit te bouwen. 

Het schrijven van je e-mail

Zodra je het onderwerp en de doelstellingen duidelijk voor ogen hebt ga je beginnen met het schrijven van je e-mail. Ook daar zijn handige tips voor. We schrijven er graag een aantal voor je uit:

  • Maak je content relevant, leuk, boeiend en deelbaar. Zo kun je bijvoorbeeld denken aan het delen van tips en lijstjes, stappenplannen of doorbreek mythes.
  • Schrijf je mail aan één persoon. Wat je wilt is betrokkenheid. Door te schrijven naar een grote groep mensen creëer je juist afstand. Een goede manier voor betrokkenheid bij je e-mail is door je mailing te schrijven naar je ideale klant.
  • Houd rekening met scannende lezers. Bepaalde doelgroepen scrollen direct naar beneden om op zoek te gaan naar de Call To Action en de boodschap. Korte alinea’s, opsommingen, ondersteunend beeldmateriaal zijn tips die je helpen met het opstellen van scanbare mailing. 
  • Gebruik linkteksten in je e-mail. Met de tekst ‘lees meer’ trek je onvoldoende belangstelling. Voorbeeld van een andere linktekst: ‘Bekijk de verschillende modellen van deze bank’ of ‘Meer over het restylen van je kledingkast’. 
Afbeelding en tekst ratio

Een mailing zonder afbeeldingen is niet erg aantrekkelijk. Maar een mailing met te veel (of alleen maar) afbeeldingen werkt ook niet optimaal. Veel providers blokkeren zelfs e-mails met afbeeldingen die te groot zijn of e-mails met enkel één afbeelding. Het advies dat vaak wordt aangehouden is een 40% (beeld)/ 60% (tekst) verhouding. Dit leidt onder andere tot een betere responsiveness maar speelt ook in op het feit dat bij een trage internetverbinding de afbeeldingen niet altijd geladen worden. Zo zorg je ervoor dat de boodschap en de Call To Action voor de lezer alsnog duidelijk zijn. 

Call to Action

Een Call To Action (CTA) is erg belangrijk voor je e-mail en daarom wil je ervoor zorgen dat dit bij de lezer opvalt. Dit doe je door de CTA te plaatsen in duidelijke knoppen die omgeven zijn door witruimtes. Let op dat je de knop niet laat verdwijnen in de rest van de e-mailtemplate. De positie van de CTA-knop is daarom erg belangrijk. 

In je CTA-knop geef je, door middel van een tekst, de lezer het gevoel dat zij de beslissing zelf maken om op de knop te drukken. Voorbeelden zijn: ‘Ja, stuur mij deze checklist’ of ‘Ik ga bestellen’. Daarnaast willen mensen niet het gevoel krijgen dat ze iets mislopen. Maak hier gebruik van. Het toevoegen van een zin dicht bij de CTA die urgentie creëert helpt. Voorbeelden zijn: ‘Alleen vandaag 20% korting’ of ‘Reserveer nu, nog maar 8 plekken beschikbaar’. 

Een CTA herhaal je meerdere keren in een e-mail. Denk aan meerdere knoppen verdeeld in je e-mailtemplate maar ook door de CTA-linkjes te plaatsen achter het beeld en in de tekst zelf. Hierdoor vergroot je de kans dat je de aandacht van je lezer grijpt. 

Maar waar let je dan op zodra je e-mail de deur uit is?

Je e-mail is verzonden. En nu? Een e-mail kun je op verschillende vlakken analyseren, zoals op de Open Rate, Click Through Rate of Click To Open. 

Open Rate

Vaak is het zo; hoe groter de campagnes, hoe lager de gemiddelde ratio’s. Dit kan bijvoorbeeld liggen aan het feit dat je met grote campagnes vaak ook minder actieve of zelfs slapende profielen meeneemt. Een slapende lezer is voor ieder bedrijf anders. Als je bijvoorbeeld één keer in de week een e-mail verstuurt en de ontvanger heeft de e-mails al zes maanden niet geopend, dan kun je dit zien als een slapende lezer. 

Tips voor het verhogen van je Open Rate
  • Testen van je onderwerpregel. 
  • Timing van je verzending testen.
  • Kwaliteit van je e-mail vergroten. Denk aan: scanbare teksten, geen zware beelden en de juiste verhoudingen. 
  • Slapende lezers uitsluiten. 
Click Through Rate

De Click Through Rate (CTR) geeft een eerste indruk van de mate van betrokkenheid van je verzendlijst. Als je kijkt naar de CTR, dan zie je hoe je ontvangers reageren op jouw verzonden e-mail. De CTR telt het aantal clicks van alle verzonden e-mails. Dus ook van de niet geopende mails. 

Dit percentage zegt dus niet alles over de effectiviteit van je campagne, maar wel over de leesbereidheid van jouw database of verzendlijst. 

Click To Open

Hoe meer je ontvanger doorklikt, hoe meer informatie jij in je database kunt verzamelen. Een Click To Open (CTO) geeft informatie over het aantal clicks van de geopende e-mails. Het meten van je CTO heeft twee belangrijke voordelen:

  • Het geeft je informatie over je doelgroep.
  • Het laat zien hoe interessant de mensen in jouw database de inhoud van de e-mails vinden. 


Er valt dus nog veel winst te boeken met e-mail marketing. Ben je al een stuk verder gekomen met deze tips, maar wil je toch nog advies van één van onze Heroes? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder! 

Een e-mailmarketeer via Endeavour Heroes

Er valt dus nog veel winst te boeken met e-mail marketing. Ben je al een stuk verder gekomen met deze tips, maar wil je toch nog advies van één van onze Heroes?

Onze e-mailmarketing specialisten kunnen je op weg helpen met het maken van succesvolle e-mailmarketing campagnes, maar we kunnen ook alle online marketing werkzaamheden uit handen nemen. Zo heb jij er geen omkijken meer naar en weet je zeker dat het op de juiste manier door een professional wordt gedaan. Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.

Ook interessant?