esther-content-marketeer

Meer weten? Neem contact op.

De basisregels van e-mail marketing

De basisregels van e-mail marketing
Esther Havinga
apr 12, 2023
- 5 min lezen

Wanneer je aan online marketing denkt, wordt e-mail marketing niet meteen beschouwd als het meest opwindende onderdeel. Het wordt vaak beschouwd als een ‘ouderwetse’ vorm van communicatie. Maar vergis je niet, e-mailmarketing heeft vele voordelen. Als je het goed aanpakt, kan het aanzienlijke voordelen opleveren voor je bedrijf, zonder al te veel inspanning én tegen lage kosten. Daarnaast kun je waardevolle gegevens verzamelen met e-mailmarketing, vooral als je werkt met e-mailmarketingprogramma’s zoals HelloDialog, Basedriver of MailChimp.

Hoe maak je een goede mailing?

  1. Aan de slag met e-mailmarketing!
  2. Het schrijven van je e-mail
  3. Analyseer je e-mailmarketing
  4. Conclusie

 

Aan de slag met e-mailmarketing!

Als je aan de slag wilt gaan met e-mailmarketing, zijn er een aantal basisregels om in gedachten te houden. Het verzenden van een e-mail naar mensen in je database lijkt eenvoudig, maar er komt meer bij kijken dan je denkt. Een e-mail die je verzendt, maakt meestal deel uit van een campagne, een strategie of een bepaalde actie die je wilt bereiken. Houd je doelstellingen voor ogen bij het schrijven van je e-mail.

Enkele doelstellingen voor e-mailmarketing zijn:

  • Directe verkoop: Overweeg het aanbevelen van je producten of diensten om verkoop en omzet te genereren.
  • Websiteverkeer: Je wilt meer bezoekers naar je website of een bepaalde pagina trekken.
  • Verzamelen van sales leads: Verzamel demografische gegevens en identificeer mensen op wie je je verkoopactiviteiten wilt richten, en vul bestaande lijsten aan met informatie.
  • Verlagen van marketingkosten: E-mail marketing is niet gratis, echter zijn de kosten om sales en leads te verkrijgen lager dan bij veel andere (online) marketingactiviteiten.
  • Relaties opbouwen en uitbouwen: Vestig de aandacht op de waarde van je producten en je merk, zodat je bedrijfsnaam in de hoofden van bestaande en potentiële klanten blijft hangen.
  • Merkbekendheid en productbekendheid: Informeer bestaande en potentiële klanten over je producten of diensten.

Het wordt niet aanbevolen om elke e-mail uitsluitend te richten op directe verkoop. E-mail marketing is juist een geschikt kanaal om de nadruk te leggen op het opbouwen van relaties met lezers en het verzamelen en uitbreiden van lijsten van bestaande en potentiële klanten.

Het schrijven van je e-mail

Zodra je de doelstellingen en het onderwerp duidelijk voor ogen hebt, kun je beginnen met het schrijven van je e-mail. Hier zijn enkele handige tips:

  • Maak je content relevant, boeiend en deelbaar. Denk aan het delen van tips, lijstjes, stappenplannen en het doorbreken van mythen.
  • Schrijf je e-mail alsof je deze aan één persoon richt om betrokkenheid te creëren.
  • Maak de e-mail gemakkelijk te scannen met korte alinea’s, opsommingstekens en ondersteunend beeldmateriaal.
  • Gebruik beschrijvende linkteksten (een tekst waarachter zich een link bevindt) in je e-mail om de interesse van lezers te wekken.

Afbeelding en tekst verhouding

Een e-mail zonder afbeeldingen kan saai zijn, maar een e-mail met te veel of uitsluitend afbeeldingen werkt vaak niet optimaal. Veel providers blokkeren zelfs e-mails met te grote afbeeldingen of e-mails met slechts één afbeelding. Een verhouding van ongeveer 40% (beeld) tot 60% (tekst) wordt vaak aanbevolen. Dit verbetert de responsiviteit en zorgt ervoor dat de boodschap en de Call To Action duidelijk blijven, zelfs als afbeeldingen niet worden geladen.

Call to Action (CTA)

Een Call To Action (CTA) is van cruciaal belang voor je e-mail en moet opvallen voor de lezer. Plaats de CTA in duidelijke knoppen die omgeven zijn door witruimtes. Zorg ervoor dat de knop niet verdwijnt in de rest van de e-mailtemplate, en let op de positie van de CTA-knop. 

In je CTA-knop geef je de lezer het gevoel dat ze zelf beslissen om op de knop te klikken. Gebruik teksten als ‘Ja, stuur mij deze checklist’ of ‘Ik ga bestellen’. Creëer een gevoel van urgentie door zinnen toe te voegen als ‘Alleen vandaag 20% korting’ of ‘Reserveer nu, nog maar 8 plekken beschikbaar’.

Herhaal de CTA meerdere keren in je e-mail, zowel als knoppen in de e-mailtemplate en als CTA-linkjes achter afbeeldingen en in de tekst zelf. Hierdoor vergroot je de kans om de aandacht van je lezer te trekken.

Een CTA herhaal je meerdere keren in een e-mail. Denk aan meerdere knoppen verdeeld in je e-mailtemplate maar ook door de CTA-linkjes te plaatsen achter het beeld en in de tekst zelf. Hierdoor vergroot je de kans dat je de aandacht van je lezer grijpt. 

e-mailmarketing

Analyseer je e-mailmarketing

Nadat je e-mail is verzonden, kun je deze op verschillende vlakken analyseren, zoals de Open Rate, Click Through Rate en Click To Open Rate.

  • Open Rate: Hoe groter de campagnes, hoe lager vaak de gemiddelde ratio’s. Test de onderwerpregel, timing van verzending, en verbeter de kwaliteit van je e-mail om de Open Rate te verhogen.
  • Click Through Rate (CTR): De CTR geeft inzicht in de betrokkenheid van je verzendlijst. Het toont hoe ontvangers reageren op je e-mails, inclusief e-mails die niet zijn geopend.
  • Click To Open Rate (CTO): Dit geeft inzicht in hoe interessant de mensen in je database de inhoud van de e-mails vinden en laat zien hoe vaak ontvangers doorklikken.

Conclusie

Hoewel e-mailmarketing soms als ouderwets wordt beschouwd, biedt het tal van voordelen voor bedrijven. Met de juiste aanpak kan het waardevolle resultaten opleveren zonder buitensporige inspanningen of kosten. Het begint met het definiëren van duidelijke doelstellingen voor je e-mailmarketing, zoals het stimuleren van directe verkoop, het vergroten van websiteverkeer, het verzamelen van sales leads, het verlagen van marketingkosten, het opbouwen van relaties, en het vergroten van merk- en productbekendheid.

Het schrijven van effectieve e-mails vereist relevante, boeiende en deelbare inhoud, gericht op individuele lezers. Overwegingen voor scannende lezers en de juiste verhouding tussen afbeeldingen en tekst zijn van essentieel belang. Een duidelijke Call To Action (CTA) is cruciaal, en herhaling ervan in de e-mail verhoogt de kans op betrokkenheid.

Na het verzenden van e-mails, kan je de prestaties van je campagnes analyseren op basis van metrics zoals Open Rate, Click Through Rate (CTR), en Click To Open (CTO). Het optimaliseren van deze metrieken kan helpen bij het verbeteren van de effectiviteit van je e-mailmarketing. Het benutten van e-mailmarketing vereist zorgvuldige planning en continue aanpassingen om succesvol te zijn. Als je verder advies nodig hebt, staan onze experts graag voor je klaar.

Een e-mailmarketeer via Endeavour Heroes

Er valt dus nog veel winst te boeken met e-mail marketing. Ben je al een stuk verder gekomen met deze tips, maar wil je toch nog advies van één van onze Heroes?

Onze e-mailmarketing specialisten kunnen je op weg helpen met het maken van succesvolle e-mailmarketing campagnes, maar we kunnen ook alle online marketing werkzaamheden uit handen nemen. Zo heb jij er geen omkijken meer naar en weet je zeker dat het op de juiste manier door een professional wordt gedaan. Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.

Ook interessant?