Stephanie-allround-online-marketeer

Meer weten? Neem contact op.

Campagne management like a boss

Campagne management like a boss - Endeavour Heroes
Stephanie Janga
mrt 24, 2023
- 4 min lezen

Wil je een product of dienst promoten, een evenement bekend maken, hogere verkoopcijfers behalen of juist zoveel mogelijk mensen gebruik laten maken van een kortingsactie? Er zijn talloze redenen om een campagne op te starten. Maar hoe manage je jouw campagnes het beste? Dat lees je in deze blog!

Wat is campagne management?

Campagne management bestaat uit plannen, produceren, uitvoeren, tracken, analyseren en rapporteren. Hiervoor maak je gebruik van verschillende processen, activiteiten, software en platforms. 

Wil je weten hoe? Dit hangt vooral af van de doelstellingen, targeting en de beschikbare middelen. Er zijn een paar algemene best practices voor effectief campagnebeheer.

Campagne management in het kort

  1. Wat wil je met de campagne bereiken?
  2. Maak een plan
  3. Klantpersona’s bepalen
  4. Selecteer de juiste kanalen
  5. Maak bijpassende content
  6. Performance tracking
  7. Evalueer, leer en rapporteer

7 best practices voor campagne mangement

1. Wat wil je met de campagne bereiken?

Een van de belangrijkste best practices voor campagnebeheer is van tevoren je doelstelling bepalen. Wat is het gewenste resultaat dat je wil behalen en maak deze dan ook specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden (SMART).

2. Maak een plan

Na het bepalen van je doelstelling is het belangrijk om een plan op te stellen. Beschrijf welke stappen je wilt nemen om de doelstelling te bereiken. Neem hierin mee: een tijdschema, de relevante kanalen en het budget. Door een tijdschema te maken en hierin de communicatiekanalen te verwerken, houd je de inhoud en strategie scherp in de gaten. Met name het budget is een belangrijke graadmeter die je goed moet bepalen om het succes van de campagne te meten. Ga na hoeveel een campagne je waard is.

3. Klantpersona's bepalen

Door je doelgroep te identificeren sluit de marketingboodschap beter aan. Het is belangrijk om uitgebreid onderzoek te doen, relevante klantgegevens te vinden en hiermee een klantprofiel op te stellen. Met deze kennis leer je de klanten beter kennen en kom je achter hun behoeften en pijnpunten. Dit leidt tot meer leads, stimulans van de klanttevredenheid en verhoging van de conversie.

4. Selecteer de juiste kanalen

Met je opgedane kennis na het bepalen van een persona en de marketingboodschap is de volgende stap: de juiste promotiekanalen selecteren. Maak keuze uit de kanalen die het effectiefst zijn om je doelgroep te bereiken, zoals social media, e-mail, zoekmachines, display en influencermarketing. Vaak is niet één kanaal het beste kanaal, omdat je doelgroep juist op verschillende websites, platforms of media actief is. Kies daarom voor een mix van kanalen.

5. Maak bijpassende content

Nu is het tijd voor het creëren van visuals, video’s, gamification, blogberichten, infographics en/of social media berichten. Welke strategie pas je toe en wat wordt de inhoud hiervan? Doorloop de volgende 5 stappen om inspiratie op te doen voor creatieve content.

6. Performance tracking

Tijdens de campagne houd je bepaalde statistieken bij, zoals het aantal views, aantal clicks, CTR, conversies en ROI. Ga na welke KPI’s voor jouw campagne belangrijk zijn om het succes te meten. Door regelmatig de performance te tracken, weet je tijdig waar en wanneer je moet bijsturen.

Track je performance bijvoorbeeld met Google sheets of in dashboards. Er zijn ook complete campagnebeheersystemen, waarbij je terugkerende processen creëert, automatiseert en implementeert.

Denk hierbij aan:

  • HubSpot: Dit is een sales- en marketing automation tool om een inbound marketing strategie te realiseren. In de tool kan je klanten genereren, beheren en onderhouden.
  • Adobe Campaign: Dit is een sales- en marketing automation tool om een inbound marketing strategie te realiseren. In de tool kan je klanten genereren, beheren en onderhouden.
  • Dynamics 365: Dit is een boekhoud- en verkoopsoftwareproducten voor ondernemingen van Microsoft. Hierdoor kunnen zakelijke processen geoptimaliseerd worden.


Bekijk deze tools & softwares als je tijd wilt besparen, efficiënter wilt tracken door A/B-testfuncties, maatwerk en personalisering voor je campagnes.

7. Evalueer, leer en rapporteer

Aan het einde van de campagne is het belangrijk om het proces te evalueren en er learnings uit te halen voor een volgende (soortgelijke) campagne. Een evaluatie is zowel voor de klant als voor jou belangrijk. Maak hier een rapportage van en presenteer het aan je klant of aan je stakeholders.

Door deze best practices te volgen, plan en voer je succesvolle campagnes uit. Je bereikt en beïnvloedt je doelgroep op een effectieve manier. Blijf je concurrenten een stap voor en ga voor efficiëntie ter ondersteuning van je marketingcampagnes.

Campagne management

Conclusie

Voor het managen van een campagne kun je dus het beste vasthouden aan een aantal best practices. Een van de belangrijkste best practices voor campagnebeheer is het van tevoren bepalen van doelstellingen en vervolgens het maken van een plan. Daarnaast is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn van je doelgroep en aan de hand daarvan een klantprofiel samen te stellen. Als dit bekend is, kunnen de juiste kanalen geselecteerd worden en content gemaakt die aansluit op de doelgroep. Het laatste onderdeel van het managen van een campagne is evalueren, leren en rapporteren. Dit doe je aan het einde van een campagne en helpt je om het in de toekomst anders of beter aan te pakken.

Het maximale uit je campagnes halen? Schakel onze hulp in!

Wil je het maximale halen uit je campagnes en ben je op zoek naar een campagne of content manager? Bij Endeavour Heroes huur je een marketeer in die tegen een aantrekkelijk tarief  ‘inhouse’ werkt bij jou op kantoor. Meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij vinden het altijd leuk om kennis te maken!

Ook interessant?