martijn managing director - Endeavour Heroes

Meer weten? Neem contact op.

5 tips om te groeien op TikTok

5 tips om te groeien op TikTok
Puck Mols
Puck Mols
- 4 min lezen

We kunnen er niet meer omheen, TikTok is booming. Terwijl je er misschien niet als eerste aan denkt als merk, kun je toch je zichtbaarheid erg vergroten door Tiktok in te zetten. Het leuke en interessante van TikTok is dat je geen grote following hoeft te hebben om ineens viral te gaan. De key is om de juiste content te maken op het juiste moment. Ik geef je 5 belangrijke tips mee zodat ook jouw bedrijf kan groeien op TikTok.

1. Het format

Op TikTok wordt vooral gebruik gemaakt van korte, verticale video’s van ongeveer 15 seconden tot maximaal 3 minuten. De zogenoemde ‘for you page’ is het belangrijkste. TikTok laat volgens een algoritme de meest interessante video’s aan jou als gebruiker zien. Hierbij zitten heel vaak video’s van personen die je zelf niet eens volgt. Dit is dus een kans om als merk TikToks aan je doelgroep te laten zien en je zichtbaarheid te vergroten. Zorg dus dat het verticale, korte video’s zijn. TikTok gebruikers zoeken naar snel vermaak, dus zorg echt dat je de aandacht trekt binnen 5 seconden.

Verder is het goed om echte ‘fun’ content te plaatsen en minder in te zetten op het commerciële. ‘Behind the scenes’, ‘how to’s’ en inspirerende video’s zijn enkele voorbeelden van pakkende content op TikTok.

2. Speel in op de trends

Je zal je zichtbaarheid op TikTok zeker vergroten als je gebruik maakt van de trending muziek/geluiden van dat moment. Deze worden namelijk massaal gedeeld en bekeken. Soms zit hier een specifieke challenge aan die je in kan zetten, maar dit is niet altijd het geval. Kijk hierbij vooral wat ook bij jouw merk past. Wees creatief! Een challenge of geluid dat in het eerste opzicht misschien niet lijkt aan te sluiten bij jouw merkwaarden, kan met de juiste creatieve insteek opeens wel heel relevant gemaakt worden. Zoek ter inspiratie naar bedrijven uit dezelfde branche die ook actief zijn op TikTok, en bekijk hoe zij dit hebben aangepakt.

3. Post minimaal 1 keer per dag

Voor het meeste bereik is het aan te raden om minimaal 1 keer per dag een TikTok te plaatsen. Voor het ideale bereik post je tussen de 1 en 3 keer op een dag. Hierdoor kom je sneller in het algoritme van TikTok, en is de kans groter dat de doelgroep jouw video’s te zien krijgt.

Verder is het goed om te kijken naar de tijd wanneer je gaat posten. Uit onderzoek blijkt dat de ochtend de beste tijd is om je TikToks te posten, maar je kan het beste je statistieken goed in de gaten houden. Hier kun je namelijk vinden wanneer jouw volgers het meest actief zijn, en op deze tijden jouw TikToks inplannen.

4. Interacteer met je doelgroep

Om de zichtbaarheid van je TikToks te vergroten is het goed om altijd de comments onder je video te liken of er op te reageren. Dit zorgt er niet alleen voor dat je doelgroep zich gehoord voelt, maar het leidt ook tot meer views! Als er meer interactie onder jouw TikTok plaatsvindt, zal de video meer getoond worden. Het is dus goed om altijd te reageren, zelfs op negatieve reacties. Je kan bijvoorbeeld een misvatting verhelderen of uitleg geven, dit ziet je doelgroep namelijk ook.

Naast het reageren op comments onder je eigen TikTok, kan het ook zeker helpen om te reageren onder andere filmpjes binnen jouw doelgroep. Dit zorgt voor meer profielbezoeken en uiteindelijk tot meer zichtbaarheid en volgers.

5. Gebruik de juiste hashtags

Veel TikTok gebruikers zoeken video’s met behulp van hashtags. Het is dus goed om hier gebruik van de maken. Als je een hashtag intypt zie je hoe vaak deze bekeken wordt. De key is om rond de 5-6 hashtags per video te gebruiken, met een combinatie van vaak bekeken hashtags en minder vaak bekeken hashtags. Daarnaast moeten de hashtags uiteraard goed aansluiten bij de content die je maakt. Ook een goede tip is om de trending hashtags te gebruiken, deze vind je bij de ‘ontdek’ pagina.

Heb je hulp nodig bij het opzetten van een TikTok account of wil jij een kick-ass contentstrategie? Bij Endeavour Heroes huur je al een content specialist in die tegen een aantrekkelijk tarief bij jou op locatie komen werken. 

Wil jij je complete online marketing uitbesteden? Dat is ook mogelijk bij Endeavour Heroes! Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.

Ook interessant?