martijn managing director - Endeavour Heroes

Meer weten? Neem contact op.

5 manieren om gepersonaliseerde e-mailcampagnes in te zetten

e-mailmarketing-personaliseren
Lotte Borkent
Lotte Borkent
- 3 min lezen
E-mail marketing ontwikkelt zich tot een steeds krachtiger kanaal om in contact te komen en te blijven met je (potentiële) klanten. Maar hoe houd je subscribers geboeid wanneer zij zich eenmaal hebben ingeschreven? Door personalisatie natuurlijk! Lees hieronder 5 manieren om je e-mail campagnes te personaliseren.
1. De onderwerpregel personaliseren

Val op in de inbox van je ontvangers! Personaliseer de onderwerpregel van de e-mail door je te richten tot de voor- of bedrijfsnaam van je ontvangers. Dit kan door in de onderwerpregel een stukje code toe te voegen dat gekoppeld is aan de gegevens van je ontvanger. Bijvoorbeeld: *Voornaam*, heb jij onze nieuwe collectie al gezien? 

2. Personalisatie in de tekst van de e-mail

Datzelfde stukje code kun je ook in de tekst van de e-mail plaatsen. De ontvanger zal denken dat de e-mail speciaal aan hem/haar geschreven is. Goed uitgevoerde, gepersonaliseerde e-mails kunnen de effectiviteit van je e-mailcampagnes met 25-30% vergroten.

3. Personalisatie in marketing automation

Weet jij van je ontvangers wanneer ze jarig zijn? Stuur hen een verjaardagsmail met daarin een verjaardagswens, kortingscode of een leuke actie! Een verjaardagsmail verhoogt het imago van je bedrijf. De ontvanger heeft zich ingeschreven voor jouw nieuwsbrief, omdat diegene geïnteresseerd is in jouw aanbiedingen of ontwikkeling. Wees attent en laat je ontvangers zien dat jij moeite wilt doen om hen te feliciteren. En het is natuurlijk een gemiste kans als je een verjaardagsmail stuurt, maar diegene niet bij de voornaam aanspreekt. Vergeet niet om ook de aanhef te personaliseren in een verjaardagsmail.

4. Segmentatie gebruiken om te personaliseren

Je kunt ook segmentatie gebruiken om je e-mail te personaliseren. Een segment is een groep mensen, gevormd op basis van één of meerdere dezelfde kenmerken. Deze segmenten kun je aan bepaalde producten, tekst of afbeeldingen in je e-mail koppelen. Op basis van de kenmerken van een segment, bepaal je of deze groep ontvangers bepaalde content te zien krijgen. 

Het is dus mogelijk dat je een nieuwsbrief wilt sturen met daarin de nieuwe collectie romans, thrillers, kookboeken en prentenboeken en dat alleen de mensen die hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn in thrillers, het contentblok met de nieuwe thrillers te zien krijgen. Op deze manier hoef je maar één mail te versturen die voor je totale klantenbestand relevant is!

5. Personaliseer op basis van bestelgegevens

Als laatste kun je ook de e-mail personaliseren op basis van bestelgegevens, mits je hiervoor een legitieme opt-in op de nieuwsbrief hebt verkregen. Wanneer je klanten hebben aangegeven ook je nieuwsbrief te willen ontvangen, kun je met e-mail marketing inspelen op hun bestelgeschiedenis. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een cross-selling mail te sturen met productaanbevelingen die passen bij zijn/haar recente aankoop.

Wil je je klanten vragen wat ze van hun recent gekochte product vinden? Stuur dan een reviewmail. Vergeet niet om een afbeelding van dit product automatisch in te laden. Zo maak je je e-mail marketing gepersonaliseerd.

Starten met gepersonaliseerde e-mailcampagnes

E-mail marketing is en blijft een belangrijke marketing tool en het niet inzetten van personalisatie is een gemiste kans. Wil jij een expert inzetten om je e-mail marketing campagnes personaliseren? Neem contact op. We helpen je graag verder.

Ook interessant?