roos content specialist - Endeavour Heroes

Meer weten? Neem contact op.

25 Marketing termen die je moet kennen

25 Marketingtermen die je moet kennen
Roos Steensma
Roos Steensma
- 4 min lezen

“Door een andere CTA hebben we de CTR verhoogd en de BR verlaagd”.
Eerlijk toegeven, heb jij net ook één van deze termen opgezocht? Dat is helemaal niet zo gek. 


‘Marketingtaal’ zit vol met acroniemen en afkortingen. Van CRO tot KPI’s, en van CLTV tot CTR. Veel termen heb je ongetwijfeld al eens gehoord. Het zijn er tegenwoordig alleen zó veel, dat ik mij best kan voorstellen dat het je soms een beetje te veel wordt. Daarom bespreek ik nu 25 marketingtermen die je moet kennen. Deze spiekbrief met de populairste marketing acroniemen en afkortingen helpt je elke meeting te ontcijferen. 

1. BR: Bounce Rate

Het percentage mensen dat je webpagina bezoekt, en binnen 3 seconden wegklikt. 

2. BOFU: Bottom Of Funnel

De laatste fase van de customer journey.

3. CLTV: Customer Lifetime Value

Een voorspelling van de nettowinst die een klant je oplevert, berekend over de hele periode dat iemand klant bij je is. 

4. CMS: Content Management System

Een websitesysteem dat je gebruikt om de inhoud van een site te beheren. 

5. CPC: Cost Per Click

Hierbij wordt er betaald voor elke klik op je advertenties. 

6. CPM: Cost Per Mille

Dit staat voor de kosten per duizend impressies.

7. CR: Conversion Rate

De conversieratio is het percentage bezoekers dat een gewenste actie uitvoert, zoals het inschrijven voor de nieuwsbrief of het overgaan tot een aankoop. 

8. CRO: Conversion Rate Optimization

Het proces van het verbeteren van je website. Denk bijvoorbeeld aan het ontwerp van de website voor het verhogen van de conversieratio.

9. CTA: Call To Action

Dit is meestal een button of tekst die de bezoeker aanmoedigt om tot een bepaalde actie over te gaan. Voorbeelden zijn: ‘koop nu’, ‘download gratis’, ‘meld je nu aan’ etc. 

10. CTR: Click Through Rate

Oftewel, de doorklikratio. Dit is het percentage van mensen dat klikt op een link, advertentie of zoekresultaat. 

11. GA: Google Analytics

Een programma van Google waarmee je inzicht kunt krijgen in de prestaties van je website en het gedrag van je bezoekers. Zo kun je bijvoorbeeld zien wat de BR is van een bepaalde LP. Alvast even oefenen! 😉 

12. GSC: Google Search Console

Deze tool is gericht op het verbeteren van de vindbaarheid en prestaties van je website. Zo kun je zien of zoekmachines jouw pagina’s wel goed indexeren. 

13. GTM: Google Tag Manager

Hiermee kun je zonder programmeerkennis tracken wat je wilt. Zo kun je bijvoorbeeld je Facebook Pixel aan je website koppelen. 

14. KPI: Key Performance Indicator

Een variabele om succes te meten. Voorbeelden zijn onder andere: omzet, aantal nieuwe klanten, aantal klachten etc. 

15. LP: Landing Page

Een pagina waar een bezoeker op ‘landt’ nadat deze bijvoorbeeld op een advertentie heeft geklikt. 

16. MoFU: Middle Of Funnel

In MoFu bevindt de klant zich in de ‘overwegingsfase’. Je (potentiële) klanten zitten nu het dichtst bij het beslismoment. 

17. PPC: Pay Per Click

Dit is eigenlijk hetzelfde als CPC; je betaalt per klik op de advertentie een bepaald bedrag. 

18. ROAS: Return On Ad Spend

Hiermee wordt het meten van de effectiviteit van je advertenties bedoeld. Dit doe je door de totale omzet uit je advertenties te delen door je totale advertentiekosten. 

19. ROI: Return On Investment

De ROI geeft de verhouding weer tussen de opbrengsten en de investering. 

20. SEM: Search Engine Marketing

Hiermee kun je webpagina’s beter vindbaar maken in zoekmachines zoals Google of Bing. SEM bestaat uit 2 componenten: SEA & SEO. 

21. SEA: Search Engine Advertising

Hiermee wordt het betaald adverteren in zoekmachines bedoeld.  

22. SEO: Search Engine Optimization

Oftewel, zoekmachineoptimalisatie. De website verbeteren met als doel om organisch hoger in een zoekmachine te verschijnen. 

23. SERP: Search Engine Results Page

De pagina die door een zoekmachine wordt weergegeven na het invoeren van een zoekopdracht. 

24. ToFU: Top Of Funnel

Ook wel ‘upper funnel’ genoemd. Hiermee wordt bedoeld dat bezoekers nog in de oriëntatiefase zitten. 

25. UGC: User Generated Content

Dit is content die door klanten of bezoekers zelf is gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan tekst, foto’s of filmpjes van klanten die gebruik maken van jouw producten of diensten. 

Natuurlijk zijn er nog veel meer acroniemen en afkortingen die worden gebruikt. Welke afkortingen gebruik jij het meest? 

Wil jij dat wij helpen met andere CTA’s bedenken om de CTR te verhogen en de BR te verlagen? Bij Endeavour Heroes kun je een online marketeer inhuren die tegen een aantrekkelijk tarief bij jou op locatie kan komen werken. 

Wil jij je complete online marketing uitbesteden? Dat is ook mogelijk bij Endeavour Heroes! Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.

Ook interessant?