25 marketingtermen die je moet kennen

Roos Steensma
sep 20, 2022
4 min lezen
25 Marketingtermen die je moet kennen
Roos Steensma
sep 20, 2022
4 min lezen

“Door een andere CTA hebben we de CTR verhoogd en de BR verlaagd”.
Eerlijk toegeven, heb jij net ook één van deze marketingtermen opgezocht? Dat is helemaal niet zo gek. 

‘Marketingtaal’ zit vol met acroniemen en afkortingen. Van CRO tot KPI’s, en van CLTV tot CTR. Veel termen heb je ongetwijfeld al eens gehoord. Het zijn er tegenwoordig alleen zó veel, dat ik mij best kan voorstellen dat het je soms een beetje te veel wordt. Daarom bespreek ik nu 25 marketingtermen die je moet kennen. Deze spiekbrief met de populairste marketing acroniemen en afkortingen helpt je elke meeting te ontcijferen.

Marketingtermen

1. BR: Bounce Rate

Dit is het percentage mensen dat je webpagina bezoekt, en binnen 3 seconden wegklikt.

2. CMS: Content Management System
Een websitesysteem dat je gebruikt om de inhoud van een site te beheren.

3. KPI: Key Performance Indicator
Een variabele om succes te meten. Voorbeelden zijn onder andere: omzet, aantal nieuwe klanten, aantal klachten etc.

4. UGC: User Generated Content

Dit is content die door klanten of bezoekers zelf is gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan tekst, foto’s of filmpjes van klanten die gebruik maken van jouw producten of diensten.

5. CLTV: Customer Lifetime Value
Een voorspelling van de nettowinst die een klant je oplevert, berekend over de hele periode dat iemand klant bij je is.

Webanalyse en tracking

6. GA: Google Analytics
Een programma van Google waarmee je inzicht kunt krijgen in de prestaties van je website en het gedrag van je bezoekers. Zo kun je bijvoorbeeld zien wat de BR is van een bepaalde LP. Alvast even oefenen! 😉

7. GSC: Google Search Console
Deze tool is gericht op het verbeteren van de vindbaarheid en prestaties van je website. Zo kun je zien of zoekmachines jouw pagina’s wel goed indexeren.

8. GTM: Google Tag Manager
Hiermee kun je zonder programmeerkennis tracken wat je wilt. Zo kun je bijvoorbeeld je Facebook Pixel aan je website koppelen.

Conversie optimalisatie

9. CPC: Cost Per Click

Dit betekent dat er betaald wordt voor elke klik op je advertenties. De CPC geeft het bedrag weer dat je per klik betaalt.

10. PPC: Pay Per Click
Dit is eigenlijk hetzelfde als CPC; je betaalt per klik op de advertentie een bepaald bedrag.

11. CMP: Cost Per Mille
Dit staat voor de kosten per duizend impressies. 

12. CR: Conversion Rate
De conversieratio is het percentage bezoekers dat een gewenste actie uitvoert, zoals het inschrijven voor de nieuwsbrief of het overgaan tot een aankoop.

13. CRO: Conversion Rate Optimization
Het proces van het verbeteren van je website. Denk bijvoorbeeld aan het ontwerp van de website voor het verhogen van de conversieratio.

14. CTA: Call To Action

Dit is meestal een button of tekst die de bezoeker aanmoedigt om tot een bepaalde actie over te gaan. Voorbeelden zijn: ‘koop nu’, ‘download gratis’, ‘meld je nu aan’ etc.

15. CTR: Click Through Rate
Oftewel, de doorklikratio. Dit is het percentage van mensen dat klikt op een link, advertentie of zoekresultaat.

16. ROAS: Return On Ad Spend
Hiermee wordt het meten van de effectiviteit van je advertenties bedoeld. Dit doe je door de totale omzet uit je advertenties te delen door je totale advertentiekosten.

17. ROI: Return On Investment
De ROI geeft de verhouding weer tussen de opbrengsten en de investering.

Sales Funnel

18. ToFu: Top Of Funnel

Ook wel ‘upper funnel’ genoemd. Hiermee wordt bedoeld dat bezoekers nog in de oriëntatiefase zitten.

19. MoFu: Middle Of Funnel
In MoFu bevindt de klant zich in de ‘overwegingsfase’. Je (potentiële) klanten zitten nu het dichtst bij het beslismoment.

20. BoFu: Bottom Of Funnel
Dit is de laatste fase van de customer journey.

Zoekmachine marketingtermen

21. SEA: Search Engine Advertising
Hiermee wordt het betaald adverteren in zoekmachines bedoeld.

22. SEO: Search Engine Optimization
Oftewel, zoekmachineoptimalisatie. De website verbeteren met als doel om organisch hoger in een zoekmachine te verschijnen.

23. SERP: Search Engine Results Page
De pagina die door een zoekmachine wordt weergegeven na het invoeren van een zoekopdracht.

24. SEM: Search Engine Marketing
Hiermee kun je webpagina’s beter vindbaar maken in zoekmachines zoals Google of Bing. SEM bestaat uit 2 componenten: SEA & SEO.

25. LP: Landing Page

Een pagina waar een bezoeker op ‘landt’ nadat deze bijvoorbeeld op een advertentie heeft geklikt.

Natuurlijk zijn er nog veel meer acroniemen en afkortingen die worden gebruikt. Welke afkortingen gebruik jij het meest?

Conclusie

Effectieve marketing begint bij het begrijpen van de taal. Door het begrijpen van de juiste termen kan je campagnes optimaliseren en doelen bereiken. Laat die bounce rate zakken, optimaliseer de conversies en zie je ROI groeien. Welke termen je ook het meest gebruikt, deze lijst zal je helpen je weg te vinden in de wereld van marketing en voorbereiden voor elke meeting.

Ook interesse in een specialist?

Ontmoet en vergelijk beschikbare marketeers.