adam - programmatic advertising

Meer weten? Neem contact op.

Wat is Programmatic Advertising?

Wat is programmatic advertising?
Adam Ben Youb
Adam Ben Youb
- 4 min lezen

Programmatic advertising: voor de meeste mensen een onbekend begrip, maar in de wereld van online marketing steeds meer aanwezig. Wat is programmatic advertising? Waarvoor wordt het ingezet? In dit blog zal ik als programmatic consultant bij één van de grootste mediabureaus van Nederland een korte samenvatting geven, om zo ook mijn steentje bij te dragen aan het bekender maken van deze bijzondere vorm van adverteren. De onderdelen zijn als volgt: 

  • Eerste fase van advertising
  • Verschillende vormen van programmatic advertising
  • Programmatic Guaranteed deals
  • Private marketplace deals

Eerste fase van advertising

De allereerste display advertenties werden direct verkocht aan kopers, en waren maar beschikbaar voor enkele websites. Vervolgens werd het mogelijk om advertenties te kopen van organisaties die meerdere websites beheerden, en dit bleef groeien. Omdat niet alle inventory verkocht kon worden werden er vervolgens ad spaces bedacht: een plek waar verschillende partijen hun inventory konden verkopen. Dit was een grote stap vooruit, maar toch bleef er een groot probleem; de targeting. Iedere bezoeker kreeg dezelfde advertentie te zien, dus nergens was nog sprake van gepersonaliseerde advertenties. De oplossing hiervoor was RTB (Real-Time Bidding). 

Verschillende vormen programmatic advertising

Real-Time Bidding is een vorm van kopen en verkopen van ad slots middels real time veilingen. Dit betekent dat transacties gemaakt worden binnen de tijd dat een webpagina laadt, en de ad slots worden ingevuld met de advertenties van de hoogste bieder. Wanneer een bezoeker op een website komt, wordt direct een verzoek verstuurd naar de ad exchange waar het type website en het soort bezoeker wordt doorgegeven. Als deze vervolgens matcht met de criteria die zijn opgegeven door de programmatic buyer, dan doet deze mee aan de veiling. Dit betekent dus dat echt alleen bezoekers die perfect matchen met jouw doelgroep de advertentie te zien krijgen. 

Ook zijn er nog andere vormen van programmatic buying die niet, of in mindere mate, gebruik maken van RTB, zoals programmatic guaranteed deals (PG deals) en private market place deals (PMP’s).

Programmatic Guaranteed deals

Dit is een vorm van programmatic advertising waar de targeting wordt afgesproken met de publisher, en waar een vast aantal impressies tegen een vaste prijs wordt verkocht. Dit is de meest statische manier van programmatic advertising, en meestal niet de goedkoopste, maar het heeft wel meerdere voordelen, namelijk:  

1. Grote zekerheid van uitlevering

Programmatic Guaranteed deals staan het hoogste in de pikorder als het op ad inventory aankomt. Dus wanneer een programmatic buyer een PG deal aanzet zal deze de meeste kans maken op uitlevering.

2. Premium Content

Met premium content kan je denken aan broadcasters, in Nederland zijn dit bijvoorbeeld AD Alliance en Talpa. De meeste premium titels van deze sites gaan veelal via PG deals, omdat merken erg graag op deze sites adverteren. Een merk dat zichzelf als premium ziet wil natuurlijk maar al te graag op een website adverteren die als kwalitatief goed wordt beschouwd. Ook is het vaak een handige manier om take-overs mee te doen. Hier kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een Spotify video take-over. Dit wil zeggen dat een luisteraar een take-over van het scherm krijgt als advertentie, wanneer bevestigd is dat de luisteraar daadwerkelijk naar het scherm aan het kijken is. 

wat-is-programmatic-advertising

Private marketplace deals

Private market place deals zijn deals die door publishers (bijvoorbeeld DPG Media, Mediahuis) naar een programmatic buyer worden gestuurd. Vervolgens zijn er maar een select aantal buyers die bieden op deze ad inventory van de publisher. Deze vorm staat onder programmatic guaranteed in de hiërarchie, maar boven de open market place. Ook is de targeting hier van tevoren afgesproken, en hoeft deze niet meer door de programmatic buyer in de DSP (systeem waarmee de programmatic buyer advertenties inkoopt) te worden ingesteld. Publishers bieden graag hun inventory via PMP deals aan omdat dit minder kosten (fees) met zich meebrengt. 

Conclusie

Sommige mensen zeggen dat programmatic advertising de toekomst is, maar eigenlijk is het tegenwoordig al lang niet meer weg te denken. Het begon met directe advertentieverkoop, maar evolueerde naar Real-Time Bidding (RTB), waardoor adverteren persoonlijker en doelgerichter werd. Daarnaast zijn er alternatieve vormen van programmatic buying, zoals Programmatic Guaranteed Deals en Private Marketplace Deals, met elk hun eigen voordelen. Elk jaar groeit het aandeel programmatic advertenties in display en video advertising. 

In dit blog heb ik alleen maar het tipje van de sluier kunnen oplichten wat betreft programmatic advertising, maar ik hoop je interesse te hebben gewekt. Wellicht is programmatic advertising ook iets voor jouw bedrijf?

Programmatic Advertising voor jouw bedrijf?

Heb je hulp nodig bij het inzetten van programmatic advertising voor jouw bedrijf? Bij Endeavour Heroes huur je een SEA specialist in die tegen een aantrekkelijk tarief bij jou op locatie komen werken. 

Wil jij je complete online marketing uitbesteden? Dat is ook mogelijk bij Endeavour Heroes! Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.

Ook interessant?