aug 23, 2022
Programmatic advertising is niet nieuw in Nederland, maar toch weten weinig marketeers wat het precies inhoudt. Veel lastige termen en grafieken worden je kant opgestuurd als je op zoek gaat naar informatie over ‘Wat is Programmatic Advertising’. Wij zullen het wat makkelijker maken en vertellen waarom deze manier van adverteren de toekomst is voor online marketeers. Daarbij zetten we ook de voordelen van programmatic advertising op een rijtje.
In deze blog lees je meer over
- Wat is Programmatic Advertising?
- De toekomst van Programmatic Adverteren
- De voordelen van Programmatic Advertising
- De nadelen van Programmatic Advertising
Wat is Programmatic Advertising?
Laten we bij de basis beginnen, want wat is programmatisch adverteren precies? Met programmatic adverteren bedoelen we: het gebruik van automatisering bij aan- en verkoop van (betaalde) media. Voor marketeers is plaats, tijd en context van adverteren ontzettend belangrijk. Je wilt tenslotte je doelgroep op het juiste moment bereiken met de juiste content. Hiervoor maken we gebruik van onze klantendata en verschillende databronnen.
In plaats van het handmatig beheren van campagnes, gaat dit tegenwoordig steeds meer over naar automatisering. Hierbij beslissen systemen (automatisch) welke biedingen geplaatst worden voor een bepaalde advertentieruimte, oftewel programmatic advertising.
Hoe werkt programmatisch adverteren?
Om de uitleg nog wat te verduidelijken zullen we in een paar stappen uitleggen hoe Programmatic Advertising werkt.
1. De gebruiker klikt op een webpagina.
2. De eigenaar van de webpagina zet de advertentieruimte op een veiling.
3. De ad exchange houdt een veiling onder de adverteerders.
4. De winnaar van de veiling wordt gekozen.
5. De adverteerder wordt ingeladen voor de gebruiker.
6. De gebruiker klikt op de advertentie en gaat (mogelijk) tot aankoop over.
De toekomst van Programmatic Adverteren
De toekomst van marketeers ligt vooral bij het begrijpen, optimaliseren en automatiseren van marketingprocessen. Voor veel marketeers is deze ‘nieuwe’ manier van adverteren vaak nog onbekend terrein, maar de online marketing wereld staat niet stil. De volgende ontwikkelingen staan namelijk al klaar. Zorg dus dat je op de hoogte bent van deze ontwikkelingen en ga er direct mee aan de slag.
Voordelen van Programmatic Advertising
Om een nog beter beeld te krijgen van Programmatic Advertising hebben we ook gekeken naar de voordelen en nadelen. Hier zijn een aantal voordelen:
1. Vraag-gestuurde benadering
2. Gerichte doelgroeptargeting
3. Lagere kosten per klik
4. Contentaanpassing per fase van de klantreis
5. Real-time optimalisatie op basis van resultaten
Nadelen van Programmatic Advertising
1. Consumentenbehoefte aan anonimiteit
2. Blokkering van 3rd party cookies door browsers
3. Nieuwe ontwikkelingen in de Europese Privacywetgeving
Conclusie
Ook interesse in een specialist?
Ontmoet en vergelijk beschikbare marketeers.
Online marketeer nodig?
Wil je meer informatie over het inhuren van een online marketeer? Bel ons of laat je contactgegevens achter. We informeren je graag en vrijblijvend over alle mogelijkheden die de marketeers jou bieden.
Barbara Braak
9:00 – 17:00
Laat ons contact met je opnemen
Onze specialisaties
Ontdek Endeavour Heroes
Blijf op de hoogte
Nieuwsbrief met updates, blogs en achtergrondartikelen.
Volg ons
© 2024 Endeavour Heroes
Hoofdkantoor Haarlem
Phoenixstraat 4, Haarlem
Coming soon:
Utrecht