martijn managing director - Endeavour Heroes

Meer weten? Neem contact op.

AI gebruiken om sterkere klantrelaties op te bouwen

artificial intelligence klantrelaties - Endeavour Heroes
Roos Steensma
Roos Steensma
- 4 min lezen
Tags

Artificial Intelligence (AI), oftewel Kunstmatige Intelligentie, is momenteel een van de hotste onderwerpen in marketing. Juist de marketingafdeling kan door inzet van AI enorme stappen vooruit maken.

Zo kun je AI inzetten om de behoeften van je klanten beter te begrijpen en om ze te overtuigen je producten te kopen. En laten dat nou net de kernactiviteiten van marketing zijn.

Hoe werkt AI?

Artificial Intelligence verwijst naar de simulatie van menselijke intelligentie in machines. Het leert van ervaringen om taken uit te voeren zoals mensen dat doen en gebruikt vervolgens machine learning om die taken beter na te bootsen en te automatiseren. Waarschijnlijk is AI al in je dagelijks leven zonder dat je het je volledig realiseert. Misschien gebruik je Alexa of Siri als virtuele assistent? Klik je op de aanbevelingen die e-commerce websites zoals Amazon of Alibaba doen? Of maak je gebruik van de gepersonaliseerde playlists die Spotify speciaal voor jou samenstelt op basis van je luistergedrag? 

Waarom je AI nodig hebt in je marketingstrategie

Het is nu meer dan ooit tijd om AI te gebruiken om een betere ervaring voor je (potentiële) klanten te bieden. Klanten willen dat hun ervaring tot in de puntjes wordt gepersonaliseerd, maar zonder te veel privacygevoelige informatie te delen. Ze willen goede aanbevelingen op het juiste moment.

AI kan helpen met betere segmentatie en het afstemmen van de inhoud op de behoefte van de consument. Zo kun je AI gebruiken om gepersonaliseerde klantervaringen te leveren met de schaal en efficiëntie van een machine, wat uiteindelijk resulteert tot een betere klantrelatie. 

Hoe zetten marketeers AI in?

Slimme marketeers zetten AI in om kosten te besparen en de winstgevendheid te vergroten. Enkele voorbeelden van hoe AI de klantervaring verbetert zijn:

  1. ROI verhogen door het gedrag van de klant te voorspellen
    AI-tools kunnen historische gegevens analyseren en vervolgens bepalen welke marketinginspanningen waarschijnlijk de beste Return on Investment zullen opleveren. Berichten kunnen zo aangepast worden op de interacties van de bezoeker van je website. Zo kan AI bijvoorbeeld bezoekers met een adblocker identificeren en hen een alternatieve ervaring bieden. Door dieper inzicht te krijgen in het gedrag van de klant kun je de ervaring naadloos laten aansluiten en relevant maken, zo blijven klanten verbonden.
  2. Automatisering
    Automatisering maakt tijd vrij, waardoor je meer tijd kunt besteden aan het ontwikkelen van creatieve campagnes en strategieën om je bedrijf te laten groeien.
  3. Hyperrelevante advertenties
    Een goede klantrelatie draait om relevantie. Met AI kunnen marketeers advertenties aanpassen aan een individuele klant en advertenties inzetten op basis van duizenden signalen met behulp van voorspellende targeting.
  4. Efficiënte en vriendelijke 24/7 service
    Klanten krijgen graag ondersteuning, ook buiten kantooruren. Het liefst zo snel, efficiënt en zo vriendelijk mogelijk. Hier kunnen AI-chatbots of virtuele assistenten helpen om basisvragen op te lossen, contactmomenten te verminderen en interacties te stroomlijnen. Hierbij is het wel van belang om de balans tussen automatisering en menselijk contact te vinden.
  5. Fouten minimaliseren
    Fouten zijn menselijk, maar fouten kunnen kostbaar zijn. Met de kracht van AI kun je de kans hierop verkleinen, waardoor vertrouwen wordt opgebouwd en de werklast van het team wordt verlicht, een win-winsituatie.
Aan de slag met AI-marketing

Nu we de voordelen van AI hebben opgesomd wil je misschien weten waar je moet beginnen. Daarom hieronder een kort stappenplan voor jouw start met AI-marketing:

  1. Stel doelen en KPI’s vast
    Zoals bij elke marketingstrategie is het belangrijk dat er vanaf het begin duidelijke doelen worden vastgesteld. Vraag jezelf daarom af hoe je kan profiteren van AI. Stel vervolgens Key Performance Indicators (KPI’s) vast die helpen om het succes te meten. 
  2. AI-aangedreven tools voor klantgegevens
    AI-marketing is sterk afhankelijk van klantgegevens. Je hebt dus veel data nodig om hiermee aan de slag te kunnen. 
  3. Volg de regelgeving
    Zorg ervoor dat je de normen volgt met betrekking tot het omgaan met klantgegevens. Anders kun je hier later mee in de problemen komen. Voor de EU geldt dat de De Europese Commissie (EC) beleidsregels heeft voorgesteld voor de regulering van Artificial Intelligence (AI). Naar verwachting wordt deze nieuwe wetgeving over twee tot drie jaar ingevoerd.
  4. Schakel experts in
    Het kan moeilijk zijn om met enorme hoeveelheden data te werken en hier relevante inzichten uit te halen. Daarom is het van belang om te werken met experts die kunnen helpen bij het bouwen, verzamelen en analyseren van de gegevens.  
AI-marketing uitbesteden?

Wil je meer weten over AI-marketing of heb je ondersteuning nodig? Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie over dit onderwerp en wat Endeavour Heroes voor jou kan betekenen. 

Ook interessant?