9 Stappen om jouw naamsbekendheid te optimaliseren
- Content marketing, Online marketing, Social media marketing

dec 30, 2024


dec 30, 2024
Een sterke naamsbekendheid heeft veel voordelen voor een bedrijf. Niet alleen kan het zorgen voor een band tussen de klant en het bedrijf maar een sterke naamsbekendheid zorgt ook voor een gevoel van vertrouwen en herkenning. Maar hoe bereik je dit? Ik neem je mee door de volgende 9 stappen die jij moet volgen voor het optimaliseren van jouw naamsbekendheid.
9 Stappen om jouw naamsbekendheid te optimaliseren
- Creëer een consistente merkidentiteit
- Weet wie je doelgroep is
- Kies een tone-of-voice
- Creëer een USP
- SEO onderzoek
- Maak optimaal gebruik van social media
- Maak jouw content deelbaar
- Maak gebruik van remarketing campagnes
- Meet jouw naamsbekendheid
1. Creëer een consistente merkidentiteit
Het hebben van een unieke merkidentiteit helpt jouw bedrijf met het creëren van een positieve associatie met het merk. Daarnaast stimuleert een sterke identiteit ook het vormen van relaties tussen bedrijf en doelgroep. Het doel is om jouw bedrijf te onderscheiden van de competitie en het winnen van het vertrouwen van de klant. Maar hoe doe je dit? Door het gebruik van terugkomende kleuren, lettertypes, en logo’s, kan je als bedrijf een eigen identiteit ontwikkelen waardoor jij je onderscheidt van de rest.
Een goed voorbeeld van een bedrijf met een sterke en consistente merkidentiteit is Coca-Cola. De combinatie van de kleuren rood en wit wordt vaak al snel geassocieerd met het merk en bijna iedereen zal het van het bedrijf kunnen inbeelden.
2. Weet wie je doelgroep is
Wie wil je eigenlijk bereiken? Voor het creëren van een goede naamsbekendheid is het belangrijk om te weten wie je wilt aanspreken. Maak hiervoor gebruik van een doelgroepanalyse of doelgroeponderzoek. Kijk naar demografische gegevens, maar ook naar interesses, ergernissen en op welke platforms zij het meest actief zijn. Zorg dat je een duidelijk beeld krijgt van het dagelijkse leven van de doelgroep en zoek naar manieren waarop jouw bedrijf hen kan helpen. Jouw advertentie content moet dus zo veel mogelijk overeenkomen met het soort content en de communicatiestijlen die de voorkeur hebben bij de doelgroep.
3. Kies een tone-of-voice
De tone-of-voice refereert aan de manier waarop je als bedrijf communiceert, denk aan taalgebruik, hoe je zinnen zijn opgebouwd en interpunctie keuze. De tone-of-voice die je als bedrijf kiest moet passen bij waar je als bedrijf voor staat. Ga dus niet voor een hele speelse en informele tone-of-voice als dat niet overeenkomt met het soort product of dienst dat je op de markt brengt.
Daarnaast is het belangrijk om je doelgroep in het achterhoofd te houden bij het kiezen of ontwerpen van de tone-of-voice. Wat voor soort toon spreekt hen het meeste aan en beïnvloedt hun koopgedrag? Denk ook na over de kanaalkeuze voor je advertenties, op verschillende platformen wordt namelijk verschillend gecommuniceerd.
De tone-of-voice van Netflix is een goed voorbeeld van een bedrijf met een eigen en unieke communicatiestijl. Het entertainment platform maakt gebruik van ‘inside jokes and references’ die alleen kunnen worden begrepen als iemand de serie of film heeft bekeken. Hierdoor voelt de consument zich speciaal.
4. Creëer een USP
Wat onderscheidt jouw bedrijf van anderen? Het is belangrijk om dit te laten zien zodat consumenten weten dat jouw bedrijf de beste keuze is. De Unique Selling Point (USP) van je bedrijf moet duidelijk zijn en bij de consument in het geheugen blijven hangen.
5. SEO onderzoek
Search Engine Optimization (SEO) refereert aan de positie van jouw website in de ranking van zoekmachines. Hoe hoger de positie van de website, hoe meer publiciteit voor jouw merk. Een hoge positie in de ranking bevordert een toename in websiteverkeer en dit leidt tot een hogere naamsbekendheid.
Om je naamsbekendheid te versterken door middel van SEO, is het belangrijk om te weten waar jouw doelgroep op zoekt. Wat voor zoekwoorden gebruiken ze? Zoeken ze op specifieke producten of productgroepen? De antwoorden op deze vragen moeten bepalen op wat voor soort zoekwoorden jouw bedrijf vindbaar moet zijn om jouw bedrijf zo vaak en relevant mogelijk te tonen aan de doelgroep.
Daarnaast zijn er nog andere aspecten die invloed hebben op de positie van jouw website in de zoekmachines. Renata neemt je mee door haar SEO tips in dit blog.
6. Maak optimaal gebruik van social media
Volgens onderzoek wordt social media steeds meer gebruikt door consumenten, maar ook door bedrijven. 81% van de bedrijven die gebruik maken van sociale media, gebruiken het kanaal met het doel om interactie met de doelgroep te verhogen en hun naamsbekendheid te verbeteren. Dat er zoveel bedrijven gebruik maken van adverteren via sociale media, betekent ook dat het erg belangrijk is dat jouw content de aandacht trekt en zich onderscheidt van de concurrentie. Dus doe eens gek en denk out of the box!
Wil je meer weten over hoe je social media advertising het beste kan inzetten? Lees dan het blog van Yannick!
7. Maak jouw content deelbaar
Jouw content moet mensen enthousiasmeren, inspireren en gesprekken starten. Zorg daarom dat jouw content inspeelt op een vraag of probleem van je doelgroep. Mensen delen graag content die hen helpt en die ook anderen kan helpen. Bovendien is het verspreiden van deelbare content een manier om kosten te besparen doordat de doelgroep de advertentie voor jou verspreidt.
Deelbare content kan verschillende vormen hebben. Denk bijvoorbeeld aan een blogpost, of een infographic. Op Meta-platforms, zoals Instagram en Facebook, is er standaard een optie om een post te delen. Hier wordt dan ook door veel platform gebruikers gebruik van gemaakt. Dus speel hier op in, en maak jouw content te relevant om niet te delen.
8. Maak gebruik van remarketing campagnes
First things first, wat is remarketing? Remarketing is het opnieuw bereiken van groepen die al eerder interactie hebben gehad met jouw merk. De interactie kan zijn door een eerdere aankoop of door het aanmelden voor een nieuwsbrief.
Maar waarom zou je eerdere klanten benaderen voor het versterken van je naamsbekendheid? Nou, het is makkelijker om je naamsbekendheid te optimaliseren onder consumenten die al bekend zijn met je merk dan consumenten die nog nooit van jouw bedrijf hebben gehoord. Dit is omdat je de waarde en betrouwbaarheid van jouw merk of product opnieuw aan de aandacht brengt bij deze eerdere klanten. Je helpt ze dus herinneren aan de voordelen van jouw product of dienst.
8. Meet jouw naamsbekendheid
Last but not least; meten, meten, meten! Het is erg lastig om je naamsbekendheid te verbeteren zonder te weten hoe je campagnes of advertenties presteren bij de doelgroep.
Het meten van je naamsbekendheid kan op verschillende manieren. Uiteraard kan er gekeken worden naar websiteverkeer en engagement om te bepalen of meer mensen interactie hebben gehad met jouw merk. Maar er zijn andere mogelijkheden, door bijvoorbeeld te kijken naar Top of Mind Awareness of Totale spontane bekendheid. In ieder geval is het belangrijk dat je de gekozen KPI’s in de gaten houdt en deze bij stuurt wanneer dat nodig is.
Conclusie
Dus, het opbouwen en optimaliseren van jouw naamsbekendheid bestaat voornamelijk uit het kennen van de doelgroep. Speel in op hun interesses en behoeftes, wees uniek, maar vooral jezelf, en zorg ervoor dat alles meetbaar wordt gemaakt! Et voila! Jouw naamsbekendheid is about to be sky high!
Wil je hulp hierbij? We’ve got you! Bekijk hier ons aanbod aan marketeers.
Ook interesse in een specialist?
Ontmoet en vergelijk beschikbare marketeers.

Online marketeer nodig?
Wil je meer informatie over het inhuren van een online marketeer? Bel ons of laat je contactgegevens achter. We informeren je graag en vrijblijvend over alle mogelijkheden die de marketeers jou bieden.

Tim Stienen
9:00 – 17:00
Laat ons contact met je opnemen
Onze specialisaties
Ontdek Endeavour Heroes
Blijf op de hoogte
Nieuwsbrief met updates, blogs en achtergrondartikelen.
Volg ons



