10 Tips voor het inzetten van affiliate marketing voor jouw bedrijf
- Online marketing, Strategie
sep 10, 2024
sep 10, 2024
Affiliate marketing is een marketingkanaal dat al zeker meer dan 20 jaar bestaat en nog steeds erg populair is. Volgens onderzoek ziet 20% van de marketeers affiliate marketing als belangrijkste kanaal. Daarnaast plaatst 52% van de marketeers affiliate marketing in de top drie marketingkanalen. In deze blog lees je 10 tips hoe je waardevolle (en duurzame) samenwerkingen opbouwt met publishers en affiliate marketing effectief kan inzetten voor jouw bedrijf.
10 tips voor effectieve affiliate marketing
- Bepaal je doel
- Wie is je doelgroep?
- Wat wordt het verdienmodel?
- Op welke sites zit je doelgroep?
- Bij welk netwerk zijn veel van deze sites aangesloten?
- Met welke publishers wil je samenwerken?
- Starten en onderhouden van samenwerkingen
- Content creatie voor affiliate kanaal
- Belonen van publishers
- Evalueren (samen met publishers) (maken publishers misbruik van jouw merk) (+tip dat je niet moet concurreren met eigen merk in Google)
Wat is affiliate marketing?
Adverteerders, publishers en netwerken
Het affiliate marketing proces
Door de verschillende betrokken partijen binnen affiliate marketing is het proces iets complexer dan bijvoorbeeld bij andere marketingkanalen. Een consument zal scrollen op social media of ergens naar opzoek zijn in de zoekmachine.
Als een publisher goede promotie doet, kan het dat de consument op het social media kanaal of de website van de affiliate komt. Afhankelijk van het type publisher, kan de consument hier bijvoorbeeld een kortingscode zien of een banner van een desbetreffend merk. Als dit de interesse van de consument gewekt heeft, klikt hij of zij op een link of banner. De consument wordt vervolgens doorverwezen naar de website of webshop van het merk. Wanneer de consument overgaat tot bijvoorbeeld een aankoop, zal de adverteerder een commissie betalen aan de publisher.
Adverteerder en publisher werken vaak samen met een gezamenlijk doel en dat kunnen meer aankopen, klikken of leads zijn.
Hoe zet je affiliate marketing effectief in voor jouw bedrijf?
Heel leuk zo’n proces, maar hoe weet je als bedrijf nou waar je moet starten? Met welke publishers moet je samenwerken en wat komt hier dan allemaal bij kijken?
1. Bepaal je doel
Voordat je start met affiliate marketing is het goed om je doel vast te stellen wat je met dit kanaal wil bereiken. Er zijn verschillende doelen, namelijk meer verkopen, leadgeneratie, meer websiteverkeer, grotere merkbekendheid, cross-selling of upselling, productbewustzijn vergroten of meer klantloyaliteit opbouwen.
2. Wie is je doelgroep?
3. Wat wordt het verdienmodel?
Net als bij andere marketingkanalen zijn er verschillende verdienmodellen:
- Pay Per Impression (PPI): Hierbij geef je publishers een commissie op basis van het aantal vertoningen van bijvoorbeeld hun affiliate link of banner, ongeacht of er een interactie is geweest. Deze methode wordt zelden gebruikt binnen affiliate marketing vanwege de beperkte meetbaarheid.
- Pay Per Click (PPC): Met dit verdienmodel verdienen affiliates een commissie elke keer dat een bezoeker op hun affiliate link klikt, ongeacht of er een verkoop of lead plaatsvindt. Dit verdienmodel is minder gebruikelijk omdat het meer afhankelijk is van het verkeer dat de affiliate genereert en minder van de daadwerkelijke conversies.
- Pay Per Lead (PPL): Bij dit verdienmodel verdienen affiliates een commissie voor elke lead die ze genereren voor de verkoper. Een lead kan bijvoorbeeld een nieuwe nieuwsbriefinschrijving, een aanvraag voor een offerte, of een gratis proefperiode zijn.
- Pay Per Sale (PPS): Dit is het meest voorkomende verdienmodel binnen affiliate marketing. Affiliates verdienen een commissie voor elke verkoop die ze genereren via hun unieke affiliate link. De commissie kan een vast bedrag zijn of een percentage van de verkoopprijs.
4. Op welke sites zit je doelgroep?
5. Bij welk netwerk zijn veel van deze sites aangesloten?
- Awin
- Daisycon
- Tradetracker
- Bol Partnerprogramma
- Tradedoubler
- Coolblue
- Amazon Partnernet
6. Met welke publishers wil je samenwerken?
Publishers worden ingedeeld in een aantal categorieën waar de meeste focus op ligt, bijvoorbeeld content, weergave, e-mail of zoeken.
- Binnen content vallen vaak cashback sites, UGC creators, vergelijkingssites, contentmakers en influencers, kortingscode sites, lead generatie sites, spaarprogramma’s, shopping directory en virtual incentives.
- Publishers die zich richten tot weergave zijn vaak ad networks, media broker, contexttargeting, retargeting (display), direct traffic, mobile traffic, sociaal traffic en sub-netwerken.
- E-mail affiliates hebben vaak de focus op leadgeneratie, nieuwsbrieven en retargeting via e-mail.
- Tot slot zijn er publishers die zich bezighouden met zoeken. Denk hierbij aan directe linking, domein registratie, linking via landingspagina’s, mobile search, social search en CSS. CSS is een shopping vergelijkingsservice, ofwel Comparison Shopping Service. Met deze affiliates moet je vaak even opletten wanneer je zelf ook adverteert via zoekmachines. Deze publisher verzamelt namelijk producten (via productfeeds) en plaatst vervolgens advertenties namens de adverteerder in de zoekmachine. Wanneer je met een CSS wil samenwerken moet je duidelijke afspraken maken, want anders zal je vervolgens concurreren in Google met je eigen producten.
7. Starten en onderhouden van samenwerkingen
8. Productfeeds
Verkoop jij producten in een feed? Dan is dit handig om te delen met affiliates. Als jouw productfeed vaak up to date is en zorgt voor veel conversie, dan kan dit natuurlijk aantrekkelijk zijn voor affiliates om met jou samen te willen werken.
9. Contentcreatie voor affiliates
10. Evalueren
Allemaal heel leuk die samenwerkingen, maar zonder evaluatie heb je geen idee wat het oplevert. Evalueer zo nu en dan of al je tracking nog goed gaat. Zorg ervoor dat je reputatie behouden wordt en affiliates hier geen misbruik van maken. Tot slot is het belangrijk om een goede band met publishers op te bouwen, zodat zij ook hun statistieken met jou kunnen delen. Zo weet je wat er op hun site speelt, en vervolgens op je eigen site. Dan heb je de gehele affiliate customer journey in beeld.
Conclusie
In deze blog heb je meer gelezen over de wereld van affiliate marketing, een dynamisch marketingkanaal dat al meer dan twee decennia bestaat en nog steeds een belangrijke rol speelt in het digitale landschap. Door te focussen op het opbouwen van waardevolle en duurzame samenwerkingen met publishers, en door deze 10 effectieve tips toe te passen, kan je als bedrijf optimaal profiteren van de mogelijkheden die affiliate marketing te bieden heeft. Met een duidelijk doel, gerichte doelgroepanalyse, passende verdienmodellen en nauwe samenwerkingen, kan jouw bedrijf succesvolle affiliate marketingcampagnes opzetten en de online aanwezigheid versterken.
Wil je na het lezen van deze blog graag hulp bij het opzetten van affiliate marketing of wil je jouw affiliate kanaal uitbreiden? Neem dan vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Ook interesse in een specialist?
Ontmoet en vergelijk beschikbare marketeers.
Online marketeer nodig?
Wil je meer informatie over het inhuren van een online marketeer? Bel ons of laat je contactgegevens achter. We informeren je graag en vrijblijvend over alle mogelijkheden die de marketeers jou bieden.
Barbara Braak
9:00 – 17:00
Laat ons contact met je opnemen
Onze specialisaties
Ontdek Endeavour Heroes
Blijf op de hoogte
Nieuwsbrief met updates, blogs en achtergrondartikelen.
Volg ons
© 2024 Endeavour Heroes
Hoofdkantoor Haarlem
Phoenixstraat 4, Haarlem
Coming soon:
Utrecht