Renata-allround-online-marketeer-team-lead

Meer weten? Neem contact op.

Zo komt je website hoger in Google - 15 SEO tips

Renata Islamagic
jul 05, 2023
- 12 min lezen
hoger in google

Het zal je vast niet verbazen dat Google de meest bezochte website ter wereld is. Elke seconde zijn er meer dan 105.000 zoekopdrachten op Google. Bedenk maar eens hoe vaak jij zelf de zoekmachine gebruikt om iets op te zoeken. Hoe mooi zou het dan zijn als jouw website bovenaan in Google staat wanneer iemand naar jouw product of dienst zoekt? Veel bedrijven willen met hun website hoger in Google komen, maar dit blijkt in de praktijk veel lastiger dan gedacht. Om je op weg te helpen, delen we 15 SEO-tips die je direct kunt toepassen. 

15 SEO tips

  1. Zorg voor een veilige website
  2. Focus op een mobielvriendelijke website
  3. Verbeter de laadsnelheid van de website
  4. Stel Google My Business correct in
  5. Gebruik de juiste zoekwoorden
  6. Bepaal de zoekintentie van een zoekwoord
  7. Maak pagina’s goed leesbaar
  8. Gebruik verschillende vormen van content
  9. Geef antwoord op veelgestelde vragen
  10. Plaats interne en externe links
  11. Bouw autoriteit op
  12. Houd de aandacht vast
  13. Blijf up-to-date
  14. Analyseer de concurrentie
  15. Benut andere kanalen

Hoe bepaalt Google mijn positie?

Voor we tips geven, is het belangrijk om te begrijpen wat de achterliggende gedachte van Google is bij het tonen van websites in de zoekresultaten. Alleen zo kan je het uiterste uit de tips halen en met je website hoger in Google komen. Google werkt met een algoritme. Dit is echter topsecret en niemand (buiten Google om) weet hoe dit precies werkt. Maar niet getreurd, er worden vanuit Google geregeld updates en tips gegeven hoe je jouw website hoger kan laten ranken in de zoekmachine. Ze vinden het namelijk belangrijk dat de websites die ze aan mensen laten zien, zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn. Doet een website het goed volgens de richtlijnen van Google? Dan wordt een website beloond met een hogere positie in Google.

Het doel van Google

Als je zelf iets op Google zoekt, wil je direct het antwoord vinden, toch? Nou, dat willen andere mensen dus ook. Het doel van Google is dus om zo snel mogelijk het beste antwoord te geven wanneer iemand iets zoekt. Door je website te optimaliseren voor SEO, ofwel search engine optimization (zoekmachine optimalisatie), verbeter je de website om relevanter te zijn voor bezoekers. Google beloont je vervolgens door jouw website hoger in Google te plaatsen. Het omgekeerde geldt echter ook, is jouw website niet relevant of gebruiksvriendelijk genoeg? Dan krijg je een lagere positie in Google. 

Houd rekening met concurrentie

Onthoud dat concurrentie een belangrijke invloed heeft op de zoekmachine posities. Hoe meer websites op bepaalde zoekwoorden ranken, hoe moeilijker het is om ertussen te komen. Tegenwoordig zijn heel veel bedrijven actief bezig om de zoekmachine posities te verbeteren waardoor de concurrentie steeds heviger wordt. Je moet dus goed op alle details letten om het beter te doen dan de concurrentie en met je website hoog in Google te staan. Hoe je dat precies doet? We delen hieronder 15 SEO tips waar je direct mee aan de slag kan.

1. Zorg voor een veilige website

Een veilige website is ontzettend belangrijk voor Google. Ze willen natuurlijk niet dat mensen via Google op onbetrouwbare of spammy websites komen waarbij bijvoorbeeld hun gegevens gelekt worden. Als dat namelijk het geval zou zijn, dan zouden weinig mensen Google zelf nog vertrouwen en gebruiken. Ook al heb je zelf geen kwade bedoelingen, het kan gebeuren dat je website gehackt wordt en gegevens van klanten in verkeerde handen terechtkomen. Voorkom dat je op de blacklist van Google komt te staan en zorg dat je website beveiligd is met een HTTPS-domein en een SSL-certificaat. Je herkent een veilige website aan het slotje voor de url. 

veilige website seo

2. Focus op een mobielvriendelijke website

Je hebt het vast al eens eerder gehoord, maar ook dit is een hele belangrijke: zorg dat je website mobile-first geoptimaliseerd is. Mensen bezoeken websites steeds vaker via hun mobiel dan via een desktop. Dit houdt een aantal dingen in. Zorg ten eerste dat je website responsief is, wat betekent dat je website zich automatisch aanpast aan het formaat dat iemand gebruikt. Daarnaast is het belangrijk dat je website perfect op mobiel werkt. Als je een website of pagina maakt, bekijk je zeer waarschijnlijk de aanpassingen via je desktop, aangezien je ook op een desktop aan het werk bent. Maar dit is niet ideaal, want je maakt dan een design op basis van desktop en niet mobiel. Terwijl de meeste websitebezoekers via mobiel komen.

mobiel vriendelijke website seo

3. Verbeter de laadsnelheid van de website

Google rekent de laadsnelheid van websites steeds meer mee in het bepalen hoe hoog jouw website in Google komt. Dit heeft onder andere met gebruiksvriendelijkheid te maken. Mensen willen nou eenmaal niet meer een paar seconden wachten tot een website geladen is. Als het te lang duurt, klikken ze op de terugknop en kiezen ze een andere website uit. Dit doe jij zelf waarschijnlijk ook! Hierdoor verlies je niet alleen veel websitebezoekers, maar dit is een factor waar Google naar kijkt om te beslissen hoe hoog jij wordt geplaatst in de zoekresultaten. Hoe sneller jouw website is, hoe gebruiksvriendelijker het is en hoe meer punten je bij Google scoort. Je kunt hier allerlei tools voor gebruiken zoals het rapport Site-vitaliteit van Google zelf.

snelle website seo

4. Stel Google My Business correct in

Google My Business, ook wel Google Mijn Bedrijf genoemd, is een gratis dienst van Google waar je allerlei bedrijfsgegevens kunt invullen:

  • Website url 
  • Locatie
  • Openingstijden
  • Reviews van klanten
  • Foto’s
  • Contactgegevens
  • Posts
  • En nog veel meer

Je herkent het vast wel als je zelf een bedrijf googelt. Je ziet dan een Google Maps kaart staan met allerlei informatie over het bedrijf. Zorg dus dat je zoveel mogelijk informatie in GMB zet. Je bedrijf is online beter zichtbaar en je laat aan Google zien dat je een echt bedrijf bent en aan gebruiksvriendelijkheid denkt. Mensen kunnen zo sneller informatie over je bedrijf inzien en doorklikken naar je website. 

Lokaal beter zichtbaar met GMB

Als je Google Mijn Bedrijf goed hebt ingericht, ben je lokaal beter zichtbaar in de zoekresultaten wanneer mensen op een bepaalde locatie zijn waar jouw bedrijf gevestigd is en zoekwoorden zoeken die met jouw bedrijf te maken hebben. Je komt dan ook hoger in de zoekresultaten op Google Maps te staan.

lokale seo verbeteren

5. Gebruik de juiste zoekwoorden

Over zoekwoorden gesproken, je moet natuurlijk wel eerst weten op wélke zoekwoorden jouw doelgroep zoekt in zoekmachines. Pas als je dat weet, weet je ook voor welke zoekwoorden je moet gaan optimaliseren zodat je op die zoekwoorden hoog in Google komt met je website. Wij geven een aantal tips hoe je het beste een zoekwoorden onderzoek uitvoert:

  • Het klinkt vanzelfsprekend, maar wat typ je zelf in als je iets zoekt? 
  • Google een zoekwoord en scrol naar beneden naar het blok ‘gerelateerde zoekopdrachten’ om veel gezochte zoektermen te zien die met jouw zoekwoord te maken hebben. 
  • Typ een zoekwoord in Google in, maar klik nog niet op enter. Kijk welke opties de zoekmachine zelf geeft om de rest aan te vullen. Je kan ook het alfabet afgaan door achter het zoekwoord eerst ‘a’ te typen en dan naar de resultaten te kijken, dan ‘b’ etc. 
  • Gebruik een keyword tool zoals keywordtool.io om de zoekvolumes van zoekwoorden in te zien en ideeën op te doen van veel gezochte zoekwoorden die erop lijken. Kijk ook naar veelgestelde vragen en synoniemen van zoekwoorden.
  • Maak vervolgens een lijst met zoekwoorden waar jij op gevonden wilt worden en waar mensen op zoeken.  
  • Beslis welke zoekwoorden genoeg zoekvolume hebben en het meest relevant zijn voor jouw bedrijf. Wees hier heel kritisch op zodat je maar een aantal focus keywords overhoudt. Je kunt je beter op een paar interessante zoekwoorden focussen dan proberen overal op te ranken. Pick your battles en maak een plan hoe en wanneer je dit gaat implementeren op de website. 
  • Optimaliseer de content op je website met de zoekwoorden waar je mee wilt ranken. Je moet de zoekwoorden namelijk wel op je website vertonen om gevonden te kunnen worden. Let op dat de tekst goed leesbaar moet zijn voor de gebruikers. De tekst vol spammen met zoekwoorden werkt (helaas) niet meer. Google heeft dit door en kijkt vooral naar of de tekst voor de gebruiker geschreven is en niet voor zoekmachines. 
 

Over dit stuk kan echter een heel boek geschreven worden, we delen daarom in een ander artikel: 10 tips hoe je goede SEO blog artikelen schrijft

zoekwoordenonderzoek seo

6. Bepaal de zoekintentie van een zoekwoord

De zoekintentie van een zoekwoord houdt in: wat is het doel van degene die het zoekwoord in Google typt? Wilt diegene informatie over iets vinden of bijvoorbeeld iets kopen? De zoekintentie achterhalen is ontzettend belangrijk omdat je daar de content op de pagina op moet laten aansluiten. Zoals in de inleiding al benoemd: Google wilt dat iemand direct geholpen wordt wanneer hij/zij iets googelt. Dat betekent dus ook dat de websites die het beste antwoord geven op de vraag, bovenaan in de zoekresultaten staan.

Tip om de zoekintentie te bepalen

Een tip om de zoekintentie te bepalen is om het zoekwoord zelf te googelen en te kijken wat voor pagina’s in de top 3 staan en met wat voor content. Is het informatief of commercieel? Ze staan tenslotte niet voor niets bovenaan en doen het blijkbaar goed in de ogen van Google. Neem dit mee in het schrijven van de tekst en het bepalen van de inhoud op de pagina waarmee jij hoger in Google wilt staan. 

zoekwoordintentie seo

7. Maak pagina’s goed leesbaar

We hebben het al eerder benoemd, maar gebruiksvriendelijkheid is zo belangrijk dat we dit nogmaals benadrukken. De pagina’s goed leesbaar maken is een belangrijk onderdeel om de gebruiksvriendelijkheid van de bezoekers te verhogen en uiteindelijk hoger in Google te komen. Denk hierbij aan:

  • Een overzichtelijk design
  • Leesbare typografie
  • Inhoudsopgave
  • Koppen
  • Tussenkoppen
  • Alinea’s
  • Witruimte
  • Kleuren
  • Bulletpoints
  • Conclusie

websitestructuur seo

8. Gebruik verschillende vormen van content

Een pagina met alleen maar tekst leest niet fijn. Bezoekers haken daardoor sneller af en blijven minder lang op je website. Door gebruik te maken van andere soorten content maak je de pagina beter leesbaar en overzichtelijker. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Animaties
  • Infographics
  • Whitepapers
  • Podcast


seo content

9. Geef antwoord op veelgestelde vragen

Veel mensen typen letterlijk een vraag in zoekmachines in plaats van korte zoekwoorden. Vergeet dit dus niet mee te nemen in jouw SEO teksten. Er is daarnaast een FAQ gedeelte binnen de Google zoekresultaten, waarbij in de zoekresultaten zelf al direct antwoord op een vraag wordt gegeven zonder dat iemand door hoeft te klikken naar een website. Dit wordt via een FAQ markup (structured data) uit een website gehaald. 

Probeer het eens uit: typ een vraag in Google en kijk wat er gebeurt. Het voordeel hieraan is, is dat je een grote ruimte inneemt in de zoekresultaten en bezoekers kunnen eenvoudig doorklikken naar jouw website. Je bent daarnaast ook beter vindbaar op keywords die in de vragen die gesteld worden staan. Dit versterkt elkaar. 

veelgestelde vragen seo

10. Plaats interne en externe links

Het plaatsen van interne en externe links op je website is belangrijk voor SEO (Search Engine Optimization) om verschillende redenen:

Waarom interne links plaatsen?

Door interne links te plaatsen verbeter je de gebruikservaring. Mensen kunnen makkelijker door je website navigeren en bezoeken meer pagina’s. Dit draagt bij aan hoger in Google komen doordat bezoekers langer op je website blijven en meer engagement tonen. Daarnaast verspreid je ook de autoriteit van pagina’s waaruit je linkt. Zo kan je een lager gerankte pagina meer waarde meegeven. Ten slotte creëer je een duidelijke websitestructuur waardoor zoekmachines makkelijker je website kunnen crawlen. Let wel op dat je dit met mate doet. Hoe meer links er op een pagina staan, hoe minder waarde ze per link meegeven. Lees meer over interne linkbuilding in dit artikel. 

Waarom externe links plaatsen?

Door externe links te plaatsen versterk je de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van je website. Het is hierbij belangrijk om naar kwalitatieve websites te linken die qua context matchen met de pagina. Dit is niet alleen fijn voor de websitebezoeker, want je geeft aanvullende informatie over het onderwerp, maar ook Google kijkt hiernaar. Ook hier moet je oppassen met overmatig gebruik van links. Het moet echt voor de bezoeker geplaatst worden en niet alleen met de intentie om hoger in Google te staan.

linkbuilding seo

11. Bouw autoriteit op

Waarom is het belangrijk om meer autoriteit op te bouwen? Door autoriteit op te bouwen, krijgt jouw website meer waarde. Dit resulteert in hogere posities in Google. Dit doe je onder andere door:

  • Meer websitebezoekers krijgen
  • Kwalitatieve websites naar jouw website laten linken (linkbuilding)
  • Meer engagement op je website creëren 
  • Hoogwaardige content aanbieden
  • Een goede gebruikservaring hebben
  • Expertise tonen 
  • Virale/deelbare content hebben

autoriteit seo

12. Houd de aandacht vast

Om hoger in Google te komen, is het belangrijk om de aandacht van de websitebezoeker vast te houden. Waarom? Wanneer websitebezoekers je website direct verlaten zonder interactie te hebben gehad, denkt Google dat ze het antwoord op hun vraag niet op jouw website hebben gevonden. Ze laten jouw website de volgende keer dan ook minder snel of minder hoog in de zoekresultaten zien wanneer iemand een soortgelijk zoekwoord intypt. Hoe langer een bezoeker op jouw website blijft en hoe meer interactie diegene heeft, hoe meer punten jij van Google krijgt en hoger in de zoekmachine resultaten komt. 

seo tips

13. Blijf up-to-date

Google hecht waarde aan relevante en recente content. Door je website regelmatig te updaten met nieuwe en relevante informatie, laat je Google zien dat je actief en betrouwbaar bent, wat kan leiden tot een hogere positie in de zoekresultaten. Het up-to-date houden van je website zorgt er ook voor dat je technologie en code up-to-date zijn, waardoor Google je website gemakkelijker kan crawlen en indexeren. Door te streven naar een actuele en relevante website investeer je in de lange termijn SEO-succes en bouw je een positieve reputatie op bij zowel Google als websitebezoekers.

google update

14. Analyseer de concurrentie

Door de concurrentie te analyseren, ontdek je welke zoekwoorden, strategieën en technieken zij gebruiken om succesvol te zijn. Een belangrijke tip is om een zoekwoord in Google te typen waar jij op wilt ranken, en de websites te analyseren die bovenaan in de zoekresultaten staan. Hoe ziet zo’n concurrentieanalyse er dan uit? Denk onder andere aan de volgende punten:

  • Op welke zoekwoorden richten zij zich?
  • Hoeveel zoekwoorden gebruiken ze?
  • Welke vormen van content gebruiken ze?
  • Hoeveel tekst staat er op de pagina?
  • Hoe is de paginastructuur opgebouwd? 
  • Hoeveel websitebezoekers hebben ze?
  • Wat is het doel van de pagina? Informeren of activeren?
  • Hoe snel laad de pagina?
  • Hoe hoog is hun autoriteit?
  • Hoeveel websites linken naar hun en wat voor websites zijn dat?
  • Hoeveel interne en externe links plaatsen ze?

concurrentie analyse seo

15. Benut andere kanalen

Maak gebruik van andere kanalen om jouw SEO waarde een boost te geven. Je denkt misschien “hoe kunnen andere kanalen effect hebben op mijn Google positie?”, maar dit kan zeker het verschil maken. Door actief te zijn op meerdere kanalen, kunnen mensen via meer plekken op jouw website komen. Dit resulteert in meer websitebezoekers. En zoals we ondertussen weten, kijkt Google naar hoe populair een website is. Meer websitebezoekers betekent dan ook meer SEO-waarde en een hogere positie in Google. Denk bijvoorbeeld aan de volgende kanalen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • TikTok
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • Forums
  • Gastblogs op andere websites
  • Review platforms
  • TripAdvisor
  • Marktplaatsen
  • E-mailmarketing

tips voor seo

Conclusie

Het is duidelijk dat hoger in Google komen een lastige klus is en veel tijd en expertise vergt. Maar dat maakt het geen onmogelijke klus. Door bovenstaande 15 SEO tips te volgen, heb je een stap voor op de concurrentie en vergroot je de kans om uiteindelijk op plek 1 in Google te staan. 

Nog even voor het overzicht de belangrijkste tips. Denk na over de zoekwoorden die mensen gebruiken en waar jij je op wilt richten (pick your battles). Zorg ervoor dat je de juiste informatie geeft aan de websitebezoeker en vergroot de gebruiksvriendelijkheid van je website. Dat betekent dus mobile-first en een snelle laadtijd. Denk goed na over je paginastructuur en de zoekintentie om de juiste content aan te bieden aan je doelgroep. Zorg er vervolgens voor dat je online goed zichtbaar bent en aan je autoriteit werkt. 

seo advies

SEO podcast

Wil je nog meer SEO tips horen? Luister naar onze podcast aflevering: SEO tips voor 2023: Hoger scoren in Google? Zo doe je dat! Marketing Manager Talitha Berger en SEO Specialist Renata Islamagic gaan in gesprek over zoekmachineoptimalisatie en geven antwoord op veelgestelde SEO vragen.

SEO uitbesteden

Heb je zelf geen tijd om bovenstaande SEO tips door te voeren of heb je al een deel gedaan, maar wil je nog méér doen zodat je boven de concurrentie staat? De SEO-specialisten van Endeavour Heroes helpen jou hier graag bij. Zij kennen alle ins en outs over hoger in Google staan. Na een grondige analyse van jouw website en de concurrentie, gaan zij direct aan de slag met het optimaliseren van jouw website voor SEO. Zo weet je zeker dat de website in goede handen is en hoger in Google komt op relevante zoekwoorden. 

Ook interessant?