jul 05, 2023
Het zal je vast niet verbazen dat Google de meest bezochte website ter wereld is. Elke seconde zijn er meer dan 105.000 zoekopdrachten op Google. Bedenk maar eens hoe vaak jij zelf de zoekmachine gebruikt om iets op te zoeken. Hoe mooi zou het dan zijn als jouw website bovenaan in Google staat wanneer iemand naar jouw product of dienst zoekt? Veel bedrijven willen met hun website hoger in Google komen, maar dit blijkt in de praktijk veel lastiger dan gedacht. Om je op weg te helpen, delen we 15 SEO-tips die je direct kunt toepassen.
15 SEO-tips
- Zorg voor een veilige website
- Focus op een mobielvriendelijke website
- Verbeter de laadsnelheid van de website
- Stel Google My Business correct in
- Gebruik de juiste zoekwoorden
- Bepaal de zoekintentie van een zoekwoord
- Maak pagina’s goed leesbaar
- Gebruik verschillende vormen van content
- Geef antwoord op veelgestelde vragen
- Plaats interne en externe links
- Bouw autoriteit op
- Houd de aandacht vast
- Blijf up-to-date
- Analyseer de concurrentie
- Benut andere kanalen
Hoe bepaalt Google mijn positie?
Het doel van Google
Houd rekening met concurrentie
1. Zorg voor een veilige website
Een veilige website is ontzettend belangrijk voor Google. Ze willen natuurlijk niet dat mensen via Google op onbetrouwbare of spammy websites komen waarbij bijvoorbeeld hun gegevens gelekt worden. Als dat namelijk het geval zou zijn, dan zouden weinig mensen Google zelf nog vertrouwen en gebruiken. Ook al heb je zelf geen kwade bedoelingen, het kan gebeuren dat je website gehackt wordt en gegevens van klanten in verkeerde handen terechtkomen. Voorkom dat je op de blacklist van Google komt te staan en zorg dat je website beveiligd is met een HTTPS-domein en een SSL-certificaat. Je herkent een veilige website aan het slotje voor de url.
2. Focus op een mobielvriendelijke website
3. Verbeter de laadsnelheid van de website
Google rekent de laadsnelheid van websites steeds meer mee in het bepalen hoe hoog jouw website in Google komt. Dit heeft onder andere met gebruiksvriendelijkheid te maken. Mensen willen nou eenmaal niet meer een paar seconden wachten tot een website geladen is. Als het te lang duurt, klikken ze op de terugknop en kiezen ze een andere website uit. Dit doe jij zelf waarschijnlijk ook! Hierdoor verlies je niet alleen veel websitebezoekers, maar dit is een factor waar Google naar kijkt om te beslissen hoe hoog jij wordt geplaatst in de zoekresultaten. Hoe sneller jouw website is, hoe gebruiksvriendelijker het is en hoe meer punten je bij Google scoort. Je kunt hier allerlei tools voor gebruiken zoals het rapport Site-vitaliteit van Google zelf.
4. Stel Google My Business correct in
Google My Business, ook wel Google Mijn Bedrijf genoemd, is een gratis dienst van Google waar je allerlei bedrijfsgegevens kunt invullen:
- Website url
- Locatie
- Openingstijden
- Reviews van klanten
- Foto’s
- Contactgegevens
- Posts
- En nog veel meer
Je herkent het vast wel als je zelf een bedrijf googelt. Je ziet dan een Google Maps kaart staan met allerlei informatie over het bedrijf. Zorg dus dat je zoveel mogelijk informatie in GMB zet. Je bedrijf is online beter zichtbaar en je laat aan Google zien dat je een echt bedrijf bent en aan gebruiksvriendelijkheid denkt. Mensen kunnen zo sneller informatie over je bedrijf inzien en doorklikken naar je website.
Lokaal beter zichtbaar met GMB
Als je Google Mijn Bedrijf goed hebt ingericht, ben je lokaal beter zichtbaar in de zoekresultaten wanneer mensen op een bepaalde locatie zijn waar jouw bedrijf gevestigd is en zoekwoorden zoeken die met jouw bedrijf te maken hebben. Je komt dan ook hoger in de zoekresultaten op Google Maps te staan.
5. Gebruik de juiste zoekwoorden
Over zoekwoorden gesproken, je moet natuurlijk wel eerst weten op wélke zoekwoorden jouw doelgroep zoekt in zoekmachines. Pas als je dat weet, weet je ook voor welke zoekwoorden je moet gaan optimaliseren zodat je op die zoekwoorden hoog in Google komt met je website. Wij geven een aantal tips hoe je het beste een zoekwoorden onderzoek uitvoert:
- Het klinkt vanzelfsprekend, maar wat typ je zelf in als je iets zoekt?
- Google een zoekwoord en scrol naar beneden naar het blok ‘gerelateerde zoekopdrachten’ om veel gezochte zoektermen te zien die met jouw zoekwoord te maken hebben.
- Typ een zoekwoord in Google in, maar klik nog niet op enter. Kijk welke opties de zoekmachine zelf geeft om de rest aan te vullen. Je kan ook het alfabet afgaan door achter het zoekwoord eerst ‘a’ te typen en dan naar de resultaten te kijken, dan ‘b’ etc.
- Gebruik een keyword tool zoals keywordtool.io om de zoekvolumes van zoekwoorden in te zien en ideeën op te doen van veel gezochte zoekwoorden die erop lijken. Kijk ook naar veelgestelde vragen en synoniemen van zoekwoorden.
- Maak vervolgens een lijst met zoekwoorden waar jij op gevonden wilt worden en waar mensen op zoeken.
- Beslis welke zoekwoorden genoeg zoekvolume hebben en het meest relevant zijn voor jouw bedrijf. Wees hier heel kritisch op zodat je maar een aantal focus keywords overhoudt. Je kunt je beter op een paar interessante zoekwoorden focussen dan proberen overal op te ranken. Pick your battles en maak een plan hoe en wanneer je dit gaat implementeren op de website.
- Optimaliseer de content op je website met de zoekwoorden waar je mee wilt ranken. Je moet de zoekwoorden namelijk wel op je website vertonen om gevonden te kunnen worden. Let op dat de tekst goed leesbaar moet zijn voor de gebruikers. De tekst vol spammen met zoekwoorden werkt (helaas) niet meer. Google heeft dit door en kijkt vooral naar of de tekst voor de gebruiker geschreven is en niet voor zoekmachines.
Over dit stuk kan echter een heel boek geschreven worden, we delen daarom in een ander artikel: 10 tips hoe je goede SEO blog artikelen schrijft.
6. Bepaal de zoekintentie van een zoekwoord
Tip om de zoekintentie te bepalen
7. Maak pagina’s goed leesbaar
We hebben het al eerder benoemd, maar gebruiksvriendelijkheid is zo belangrijk dat we dit nogmaals benadrukken. De pagina’s goed leesbaar maken is een belangrijk onderdeel om de gebruiksvriendelijkheid van de bezoekers te verhogen en uiteindelijk hoger in Google te komen. Denk hierbij aan:
- Een overzichtelijk design
- Leesbare typografie
- Inhoudsopgave
- Koppen
- Tussenkoppen
- Alinea’s
- Witruimte
- Kleuren
- Bulletpoints
- Conclusie
8. Gebruik verschillende vormen van content
Een pagina met alleen maar tekst leest niet fijn. Bezoekers haken daardoor sneller af en blijven minder lang op je website. Door gebruik te maken van andere soorten content maak je de pagina beter leesbaar en overzichtelijker. Denk bijvoorbeeld aan:
- Afbeeldingen
- Video’s
- Animaties
- Infographics
- Whitepapers
- Podcast
9. Geef antwoord op veelgestelde vragen
Veel mensen typen letterlijk een vraag in zoekmachines in plaats van korte zoekwoorden. Vergeet dit dus niet mee te nemen in jouw SEO teksten. Er is daarnaast een FAQ gedeelte binnen de Google zoekresultaten, waarbij in de zoekresultaten zelf al direct antwoord op een vraag wordt gegeven zonder dat iemand door hoeft te klikken naar een website. Dit wordt via een FAQ markup (structured data) uit een website gehaald.
Probeer het eens uit: typ een vraag in Google en kijk wat er gebeurt. Het voordeel hieraan is, is dat je een grote ruimte inneemt in de zoekresultaten en bezoekers kunnen eenvoudig doorklikken naar jouw website. Je bent daarnaast ook beter vindbaar op keywords die in de vragen die gesteld worden staan. Dit versterkt elkaar.
10. Plaats interne en externe links
Waarom interne links plaatsen?
Door interne links te plaatsen verbeter je de gebruikservaring. Mensen kunnen makkelijker door je website navigeren en bezoeken meer pagina’s. Dit draagt bij aan hoger in Google komen doordat bezoekers langer op je website blijven en meer engagement tonen. Daarnaast verspreid je ook de autoriteit van pagina’s waaruit je linkt. Zo kan je een lager gerankte pagina meer waarde meegeven. Ten slotte creëer je een duidelijke websitestructuur waardoor zoekmachines makkelijker je website kunnen crawlen. Let wel op dat je dit met mate doet. Hoe meer links er op een pagina staan, hoe minder waarde ze per link meegeven. Lees meer over interne linkbuilding in dit artikel.
Waarom externe links plaatsen?
11. Bouw autoriteit op
Waarom is het belangrijk om meer autoriteit op te bouwen? Door autoriteit op te bouwen, krijgt jouw website meer waarde. Dit resulteert in hogere posities in Google. Dit doe je onder andere door:
- Meer websitebezoekers krijgen
- Kwalitatieve websites naar jouw website laten linken (linkbuilding)
- Meer engagement op je website creëren
- Hoogwaardige content aanbieden
- Een goede gebruikservaring hebben
- Expertise tonen
- Virale/deelbare content hebben
12. Houd de aandacht vast
13. Blijf up-to-date
14. Analyseer de concurrentie
Door de concurrentie te analyseren, ontdek je welke zoekwoorden, strategieën en technieken zij gebruiken om succesvol te zijn. Een belangrijke tip is om een zoekwoord in Google te typen waar jij op wilt ranken, en de websites te analyseren die bovenaan in de zoekresultaten staan. Hoe ziet zo’n concurrentieanalyse er dan uit? Denk onder andere aan de volgende punten:
- Op welke zoekwoorden richten zij zich?
- Hoeveel zoekwoorden gebruiken ze?
- Welke vormen van content gebruiken ze?
- Hoeveel tekst staat er op de pagina?
- Hoe is de paginastructuur opgebouwd?
- Hoeveel websitebezoekers hebben ze?
- Wat is het doel van de pagina? Informeren of activeren?
- Hoe snel laad de pagina?
- Hoe hoog is hun autoriteit?
- Hoeveel websites linken naar hun en wat voor websites zijn dat?
- Hoeveel interne en externe links plaatsen ze?
15. Benut andere kanalen
Maak gebruik van andere kanalen om jouw SEO waarde een boost te geven. Je denkt misschien “hoe kunnen andere kanalen effect hebben op mijn Google positie?”, maar dit kan zeker het verschil maken. Door actief te zijn op meerdere kanalen, kunnen mensen via meer plekken op jouw website komen. Dit resulteert in meer websitebezoekers. En zoals we ondertussen weten, kijkt Google naar hoe populair een website is. Meer websitebezoekers betekent dan ook meer SEO-waarde en een hogere positie in Google. Denk bijvoorbeeld aan de volgende kanalen:
- TikTok
- YouTube
- Forums
- Gastblogs op andere websites
- Review platforms
- TripAdvisor
- Marktplaatsen
- E-mailmarketing
Conclusie
Het is duidelijk dat hoger in Google komen een lastige klus is en veel tijd en expertise vergt. Maar dat maakt het geen onmogelijke klus. Door bovenstaande 15 SEO tips te volgen, heb je een stap voor op de concurrentie en vergroot je de kans om uiteindelijk op plek 1 in Google te staan.
Nog even voor het overzicht de belangrijkste tips. Denk na over de zoekwoorden die mensen gebruiken en waar jij je op wilt richten (pick your battles). Zorg ervoor dat je de juiste informatie geeft aan de websitebezoeker en vergroot de gebruiksvriendelijkheid van je website. Dat betekent dus mobile-first en een snelle laadtijd. Denk goed na over je paginastructuur en de zoekintentie om de juiste content aan te bieden aan je doelgroep. Zorg er vervolgens voor dat je online goed zichtbaar bent en aan je autoriteit werkt.
SEO-podcast
SEO uitbesteden
Ook interesse in een SEO-specialist?
Ontmoet en vergelijk beschikbare marketeers.
Ook interessant?
Online marketeer nodig?
Wil je meer informatie over het inhuren van een online marketeer? Bel ons of laat je contactgegevens achter. We informeren je graag en vrijblijvend over alle mogelijkheden die de marketeers jou bieden.
Barbara Braak
9:00 – 17:00
Laat ons contact met je opnemen
Onze specialisaties
Ontdek Endeavour Heroes
Blijf op de hoogte
Nieuwsbrief met updates, blogs en achtergrondartikelen.
Volg ons
© 2024 Endeavour Heroes
Hoofdkantoor Haarlem
Phoenixstraat 4, Haarlem
Coming soon:
Utrecht