martijn managing director - Endeavour Heroes

Meer weten? Neem contact op.

Zakelijk succes met Pinterest: 10 tips & tricks

10 tips zakelijk succes met Pinterest
Kim Nieuwpoort
Kim Nieuwpoort
- 5 min lezen

Pinterest, een platform dat je waarschijnlijk wel kent of zelf veel gebruikt. Inspiratie opdoen voor het inrichten van je huis, op zoek gaan naar vakanties of speuren naar talloze recepten? Yes, op Pinterest raak je nooit uitgekeken. 

Misschien betrap je jezelf als ik nu vraag of je weleens iets hebt gekocht door Pinterest. Ja? Niet gek hoor, maar liefst 87% van de Pinterest gebruikers koopt producten die ze op Pinterest ontdekken. En dat is waar deze blog over gaat: hoe kun je Pinterest zakelijk inzetten als marketingtool om je producten of diensten succesvol te promoten? Ik geef je 10 tips en tricks voor jouw zakelijke succes met Pinterest. 

1. Plaats de juiste content

Pinterest is een visueel platform, dit betekent dat je als bedrijf zijnde kwalitatieve en relevante content dient te delen. Wanneer je een nieuwe pin creëert, denk dan aan de onderstaande best practices:

  • Gebruik verticale beelden. Uit onderzoek blijkt dat 82% van de gebruikers Pinterest via zijn of haar telefoon gebruikt. Maak gebruik van een beeldverhouding 2:3 om te voorkomen dat je afbeeldingen onhandig worden afgesneden. 
  • Kwaliteit. Vermijd pixel vervorming en gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit. 
  • Maak van je merk het middelpunt. Kies beelden uit die te linken zijn aan jouw merk. Zorg ervoor dat je logo goed zichtbaar is. Hou dit echter wel subtiel en vermijd de hoek rechtsonder. 
  • Tekst overlay. Overweeg een kop toe te voegen die de visuele boodschap versterkt. 
2. Creëer borden

Aangezien 97% van de Pinterest-zoekopdrachten merkloos zijn, kunnen borden je merk helpen nieuwe pinners te bereiken die geïnteresseerd zijn in specifieke onderwerpen. 

De meeste organisaties delen hun borden op in zogezegde ‘product borden’ waarin de producten staan gecategoriseerd. Overzichtelijk, maar om meer nieuwe klanten naar jouw merk toe te trekken is het ook effectief om meer nuttige en inspirerende content borden te creëren. 

Zit jij met jouw bedrijf in de voedselbranche? Denk dan bijvoorbeeld aan een bord met receptideeën, natuurlijk wel met jouw product erin verwerkt! 😉 

3. Optimaliseer je pins voor SEO

Pinterest werkt als een zoekmachine, dus al je content dient SEO-geoptimaliseerd te zijn. Doe een zoekwoordenonderzoek en zorg ervoor dat je de belangrijkste zoekwoorden opneemt in je bedrijfsprofiel, titels, beschrijvingen en borden. 

4. Probeer verschillende soorten pins uit

Pinterest staat het meest bekend om het delen van afbeeldingen, maar dit is zeker niet het enige effectieve format. Mix het! 

Probeer bijvoorbeeld eens een video waarin je je brand laat zien, of gebruik een carrousel waarmee je pinners aanmoedigt om te winkelen in jouw webshop. Zoals eerder gezegd dient Pinterest als een inspiratieplatform. Overweeg dus om naast het promoten van je producten ook je doelgroep te voorzien van leuke en waardevolle content zoals bijvoorbeeld how-to-pins. 

5. Maak gebruik van Pinterest Ads

Een effectieve manier om met jouw bedrijf zakelijk succes op Pinterest te krijgen is door middel van advertenties. Dit kan nuttig zijn voor het genereren van verkopen of website traffic. Pinterest biedt een gedetailleerde doelgroeptargeting waarmee je als adverteerder kunt targeten op basis van onder meer zoekwoorden, interesses, locatie en leeftijd. Daarnaast biedt Pinterest ook de mogelijkheid om je als bedrijf op specifieke groepen te richten zoals:

  • Mensen die jouw website hebben bezocht.
  • Mensen die interactie hebben gehad met je pins. 
  • Mensen die soortgelijke inhoud op het platform hebben gebruikt. 
  • Een aangepaste lijst, zoals nieuwsbriefabonnees.

Je kunt hierbij kiezen tussen het creëren van volledige campagnes of ‘quick ads’ voor een eenmalige promotie van een bepaald product. 

6. Creëer shopping ads

Shopping ads is een van de ad formats voor het uitvoeren van campagnes die zich richten op catalogus verkopen. Hiervoor dien je dus een productcatalogus te uploaden. Een catalogus is een gegevensbron van al je producten en hun kenmerken. Deze kun je handmatig uploaden met behulp van een TSV, CSV of XML bestand, maar kan ook automatisch worden geconfigureerd. Werk jij als bedrijf zijnde met bijvoorbeeld Shopify? Dan kun je deze twee met elkaar koppelen. Op deze manier wordt je Pinterest catalogus ook automatisch geüpdatet. 

Met een catalogus kun je als bedrijf eenvoudig je productfeed omzetten in product pins om zo je e-commerce verkoop te verhogen. Zeker een aanrader!

7. Tag altijd je producten

Pinterest biedt de optie aan om de producten binnen je pin te taggen. Doe dit altijd! Het taggen van producten maakt het voor de doelgroep gemakkelijker om precies die items te kopen die ze zien in je pin. 

Nog een extra tip van mij: mocht je al verschillende pins hebben staan in je business hub zonder product tag: no worries. Je kunt deze ook bij bestaande pins toevoegen!

8. Track the metrics!

Een succesvolle Pinterest-marketingstrategie is data gedreven. Het volgen, meten en analyseren van de belangrijkste Pinterest-statistieken en het gedrag van de doelgroep laat zien welke content het best presteert en wat voor content iets minder relevant wordt gevonden. 

Op basis hiervan kun je je Pinterest-strategie aanpassen om deze zo te optimaliseren en betere resultaten te boeken. Kijk hier dus ook naar! Zorg er ook voor dat je Pinterest-tag is geïnstalleerd: hiermee meet je hoe de inzet van Pinterest bijdraagt aan je websiteverkeer of het aantal verkopen. 

9. Deel user-generated content (UGC)

UGC werkt ook op dit platform! Zie je een influencer of ander bekend persoon die jouw product gebruikt? Maak er gebruik van! Je kunt er zelfs voor kiezen hier een influencer-marketing campagne op te zetten. Social proof is tegenwoordig alles. Wanneer de doelgroep ziet dat iemand die hij of zij volgt gebruik maakt van jouw producten of diensten, is de kans vele malen groter dat diegene het koopt. Give it a try! 

10. Promoot je Pinterest-profiel

Is je Pinterest Business Hub er helemaal klaar voor? Zorg ervoor dat je trouwe volgers van andere platformen ook weten dat je actief bent op Pinterest. Promoot je Pinterest-profiel door:

  • Te linken naar je Pinterest-profiel op je website.
  • Te promoten op je andere social mediakanalen.
  • Je Pinterest-profiel te delen in je nieuwsbrief.


Wil je meer tips voor zakelijk succes met Pinterest? Heb je hulp nodig bij het opzetten van je Pinterest Business Hub of wil je graag de uitvoering van je Pinterest-strategie uitbesteden? Bij Endeavour Heroes huur je al een Content specialist in die tegen een aantrekkelijk tarief bij jou op locatie komen werken. 

Wil jij je complete online marketing uitbesteden? Dat is ook mogelijk bij Endeavour Heroes! Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.

Ook interessant?