Talitha-Management-Online-Marketing-Manager

Meer weten? Neem contact op.

Win de e-commerce strijd: 5 tips voor jouw webshop

E-commerce strijd
Romee Selier
Romee Selier
- 5 min lezen

Een webshop is een krachtig middel om je online aanwezigheid te vergroten, klanten aan te trekken én je verkoopinkomsten te doen stijgen. Je onlinewinkel is immers 24/7 open. Daarentegen kost het veel kennis en know-how om een webwinkel tot een succesvol online e-commerce platform te maken, zeker met de  toenemende concurrentie en zeer grote spelers in de markt. Hoe maak je jouw winkel tot een online succes? Begin vandaag nog met optimaliseren! Win de e-commerce strijd met deze 5 tips voor jouw webshope.

Hoe win je de e-commerce strijd?

  1. Definieer en begrijp jouw doelpubliek
  2. Inhoud is belangrijker dan design
  3. Optimalisatie is een on going proces
  4. Houd de customer journey flow zo simpel mogelijk
  5. Vermijd de conversiekillers

Tips voor jouw e-commerce webshop

1. Definieer en begrijp jouw doelpubliek

Slechts jouw producten aanbieden, hoe perfect ze ook zijn, is niet genoeg om een succesvol e-commerce bedrijf te worden.

Het klinkt eenvoudig, maar één van de grootste vergissingen die ondernemers maken is het niet duidelijk definiëren van het doelpubliek en niet de tijd nemen om volledig te begrijpen wat deze gebruikers echt nodig hebben.

Het uitgebreid definiëren van jouw doelpubliek zal je helpen niet alleen een ervaring te creëren om enkel de gebruiker aan te spreken en hen een aankoop te laten doen, maar hen juist terugkerende klanten te maken en uiteindelijk te binden aan jouw bedrijf, merk of product. Schets jouw ideale klantprofiel door een uitgebreid marktonderzoek te doen. Focus daarbij op de volgende vragen:

  • Waar liggen de pijnpunten van jouw klanten?
  • Bij welke webwinkels hebben zij in het verleden soortgelijke producten aangeschaft en waarom voldeed het toen niet aan de behoeftes en/of verwachtingen?
  • Op welke manier en op welke kanalen spreek jij het beste de gebruiker aan met online content?
  • Wat is de tone of voice die het beste bij jouw doelpubliek past?
  • Welke problemen lossen jouw producten of website op?

2. Inhoud is belangrijker dan design

Google, Amazon of Bol.com zijn niet de mooiste websites ter wereld maar wel ontzettend succesvol, omdat ze precies weten wat gebruikers van hen verwachten. Daarnaast zijn ze geweldig in het bedienen van die gebruikers, o.a. omdat ze gebruikmaken van vele psychologische beïnvloedingsprincipes die het gedrag beïnvloeden en veranderen. Door gebruik te maken van de juiste woorden die de gebruikers precies weten te raken, realiseert Amazon prime bijvoorbeeld een conversieratio van boven de 70%. Inhoud weegt dus zwaarder dan een hip of mooi design als het gaat om conversie.

Een mooie website hoeft daarentegen niet gelijk minder succesvol te zijn en is immers ook goed voor merkuitstraling, onderscheidenheid en authenticiteit. Het is daarom noodzakelijk om een goede afweging te maken welke designaspecten worden toegevoegd en welke aspecten zo eenvoudig mogelijk worden gehouden met de focus op inhoud, omdat ‘mooi’ nu eenmaal een vrij onbelangrijke factor is in het conversieverhaal.

3. Optimalisatie is een on going proces

Je bestaande website om de 4 jaar vernieuwen omdat een nieuwe site wel beter zal zijn, of omdat je webbouwer zegt dat het tijd is voor een nieuwe site? Dat is in mijn ogen klinkklare onzin. Een nieuwe site doet vaak niet onder voor een oude en is meestal niet meer dan een nieuw design. Verbeteren en optimaliseren, dat is werk van elke dag waarmee je echt verschil gaat maken. Elke dag zou je moeten afvragen: wat kan ik verbeteren aan mijn website? Hoe kan ik meer producten verkopen? Waar lekt er geld en bezoekers op mijn website? Hoe kan ik mijn conversie verhogen? Dat zijn dagelijkse bezigheden die echt meer impact gaan maken dan een redesign. Kijk maar naar Amazon, Bol.com, Google en Facebook. Daar zie je nooit volledig nieuwe websites maar stap-voor-stap verbeteringen.

Wat werkt voor je e-commerce website?

Daarnaast is het aan te raden om van het onderbuikgevoel af te stappen en geen aanpassingen te doen op gevoel, of omdat iemand hoger op de bedrijfsladder het zo wil. Het gaat niet om de meningen van jou, het team of het bedrijf. Het gaat om wat werkt. En wat niet. Gelukkig zijn er verschillende methodes om hierachter te komen. Zo kan een gebruiksonderzoek worden ingezet om erachter te komen waarom gebruikers afhaken in een bestelproces of waarom ze wel op de enige pagina scrollen en op de andere niet. Een andere manier is het A/B testen. Met deze methodes zorg je ervoor dat je de juiste aspecten aanpast, die écht een verschil gaan maken.

4. Houd de customer journey flow zo simpel mogelijk

Maak de flow van jouw website zó eenvoudig dat bezoekers makkelijk converteren naar een klant. Een onlogische website navigatie, moeilijk terug te vinden productinformatie of slecht werkende delen van de webshop kunnen ervoor zorgen dat een heleboel kanten afhaken. Een goed uitgangspunt is om de customer flow zo makkelijk te maken, dat zij niet zouden hoeven na te denken wat wellicht de volgende stap zou kunnen zijn. Ze worden immers geleid door de flow van de webshop. Om dit te realiseren is voldoende tijd spenderen aan UX (user experience) een absolute must.

E-commerce

5. Vermijd de conversiekillers

Weinig productinformatie, kwalitatief lage productfoto’s, traag ladende pagina’s of een lange check-out flow; dit zijn allemaal conversiekillers waarbij gebruikers snel geneigd zijn af te haken en vervolgens naar de concurrent gaan. Los daarom zo veel mogelijk van deze conversiekillers op voor een positieve klantervaring.

Ook is het cruciaal dat de webshop duidelijkheid schept over de identiteit van de ondernemer of het bedrijf. Een webshop moet betrouwbaarheid uitstralen. Voeg daarom een keurmerk toe op de site, plaats klantreviews op de product detail pages en zorg ervoor dat er diverse betaal- en bezorgopties mogelijk zijn in de check-out.

En last but definitely not least, zorg ervoor dat de webshop op alle apparaten werkt, zeker op mobiele apparaten.

Conclusie

Nog even op een rijtje. Voor je webshop zijn er een aantal tips om te volgen die ervoor zorgen dat deze nog succesvoller wordt. Als eerste is het belangrijk om te zorgen dat je doelpubliek bekend is. Vervolgens kijk je naar welke boodschap het beste werkt voor je doelgroep, de inhoud is namelijk belangrijker dan het design. In veel gevallen, less is more. Houd je website vaak zo simpel mogelijk, ook om ervoor te zorgen dat de customer journey flow zo kort mogelijk blijft. Als laatste is het belangrijk om de zogenoemde conversiekillers te vermijden. Voorbeelden zijn lage kwaliteit productfoto’s, traag ladende pagina’s of weinig productinformatie.

Online marketeer voor jouw webshop?

Denk jij na het lezen van deze tips dat je nog wat hulp kan gebruiken met het optimaliseren van jouw webshop, of wil je dat wij eens meekijken naar de verdere mogelijkheden op het gebied van e-commerce of online marketing voor jouw bedrijf? Bij Endeavour Heroes huur je online marketeers met e-commerce kennis in die tegen een aantrekkelijk tarief bij jou op locatie komen werken

Wil jij je complete online marketing uitbesteden? Dat is ook mogelijk bij Endeavour Heroes! Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.

Ook interessant?