Talitha-Management-Online-Marketing-Manager

Meer weten? Neem contact op.

Verhoog Employee Advocacy met Sociuu

Employee Advocacy - Martijn
Martijn Vrencken
jun 29, 2022
- 7 min lezen

Ja hoor, weer een blog over een onderwerp wat net als alle andere marketing richtingen cruciaal is voor een organisatie. Nou, daar hoef je hier gelukkig niet bang voor te zijn. Wat ik wel doe is uitleg geven over hoe Employee Advocacy jouw bedrijf kan helpen meer bereik te creëren via het netwerk van jouw medewerkers met behulp van de tool Sociuu. 

Klinkt goed toch? 

Als je deze blog alleen leest voor de tips om zelf met Sociuu aan de slag te gaan, klik dan hier zodat je de rest over slaat 😉

Dit lees je in deze blog

  1. Wat is Employee Advocacy?
  2. Waarom is Employee Advocacy belangrijk?
  3. Wat is Sociuu?
  4. 5 Tips om te beginnen met Sociuu
  • Begin klein
  • Ambassadeurs aanstellen
  • Denk niet alleen aan jouw bedrijfsdoelen
  • Pas je tone of voice aan aan jouw interne doelgroep
  • Testen met verschillende verzendopties

Wat is Employee Advocacy?

Een employee advocate is een werknemer die zich positief (verbaal of non-verbaal) uit over de organisatie zowel naar ontvangers intern als extern (Thelen, 2020)

Nou, dat was de formele versie. Anders gezegd, Employee Advocacy is de promotie van een merk of bedrijf door iemand die bij dat bedrijf werkt. In deze blog gaan we vooral focussen op verbale communicatie in de vorm van social media posts naar de buitenwereld.

Waarom is Employee Advocacy belangrijk?

Een goede Employee Advocacy strategie zorgt ervoor dat jouw medewerkers:

  • Jouw brand awareness vergroten met hun eigen netwerk.
  • Hun positieve ervaringen delen over hun werk en een “kijkje in de keuken” geven. Dit zal helpen talent aan te trekken. 
  • Zich naar hun volgers uitdragen als expert op het gebied van jouw producten en diensten. 


Kortom, het zorgt dus voor meer brand awareness voor jouw merk en campagnes en het vergroot je online bereik via het netwerk van jouw werknemers. Misschien nog wel belangrijker in de huidige markt, het zorgt voor een positief beeld rondom jou als werkgever wat helpt bij het aantrekken van nieuw personeel. 

Voorbeeld Employee Advocacy

Bedenk het zelf maar, welk bericht zou meer impact op jou maken:

Wij van bedrijf X vinden dat het leuk is om te komen werken bij bedrijf X. Wij investeren in ons personeel met trainingen en leuke feestjes! Wil je meer weten? Kijk op bedrijfX.nl

OF

Damn, vandaag weer een inspirerende training gehad bij bedrijf X. Maar het is niet alleen maar serieus hier hoor! Na de training gingen de stoelen aan de kant om met alle collega’s een biertje te doen! Wil jij nou ook hier komen werken? Kijk dan op bedrijfX.nl

Ik gok dat weinig mensen zouden kiezen voor de eerste optie! Natuurlijk is dit een overdreven voorbeeld. But you get the point. Het gaat dus om het verschil hoe een boodschap overkomt als deze komt vanuit een bedrijf versus vanuit een medewerker.

Hoe krijg je jouw medewerkers zo ver?

Maar hoe krijg je jouw medewerkers zo ver om positief over jouw bedrijf te praten op social media? Een goede vraag toch? Ja, vond ik dus ook. 

Het antwoord ligt, net als met alles rondom marketing wat ingewikkelder dan gedacht. Uit onderzoek blijkt dat drie factoren invloed hebben op Employee Advocacy (Thelen & Men, 2020)

  1. Individueel: emotie, job attitude, persoonlijkheid en instrumentele waarde
  2. Groep: leider-werknemer relatie en groep cohesie
  3. Organisatie: bedrijfscultuur, management en communicatie 


Inzoomend op de laatste zijn er manieren om die te beïnvloeden. Dit kan door een transparante cultuur te creëren waarbij werknemers het gevoel hebben dat ze gezien en gewaardeerd worden en zich dus “empowered” voelen (Thelen & Men, 2020).

Ervaringen delen op social media

Ook zijn er vaak praktische zaken waardoor medewerkers zich niet op social media uitten over hun werk. Ten eerste zijn er veel medewerkers die wel content zouden willen delen alleen niet goed weten hoe en wat ze moeten schrijven. Ten tweede zijn zij bang om verkeerde informatie te delen.

En dat is waar Sociuu om de hoek komt kijken. Daar ga ik zo verder op in. Maar nu eerst… 

Reclame.

Nee geintje, maar wat ik wel belangrijk vind om te benoemen is dat Endeavour geen partner is van Sociuu, dus wees niet bang voor een vervelend sales praatje 😉 #NoAd

Employee Advocacy

Wat is Sociuu?

Simpel gezegd is Sociuu een tool waarmee je LinkedIn en Facebook posts kunt aandragen naar collega’s met een voorgestelde tekst die zij gemakkelijk op hun eigen tijdlijn kunnen plaatsen. Hiermee tackle je de twee pijnpunten die ik hierboven noemde: mensen hoeven niet meer zelf na te denken over onderwerpen om te delen én ze zijn niet meer bang dat ze verkeerde of gevoelige informatie delen. 

Vervolgens kun je in Sociuu verschillende groepen aanmaken en verschillende content naar hen doorsturen. Zo zorg je ervoor dat de voorgestelde berichten ook echt relevant zijn voor de ontvanger. Hierdoor verhoog je de kans dat zij de berichten ook delen!

Succes meten

Nu hoor ik de data liefhebbers van jullie al denken: hartstikke leuk dit allemaal, maar hoe weet ik wat me dit oplevert? Daar is natuurlijk over nagedacht! Het tweede voordeel van dit platform is dat je kunt zien hoeveel ontvangers de mail hebben geopend, hoeveel daarvan het bericht hebben gedeeld maar ook hoeveel clicks dat heeft opgeleverd vanuit de volgers van jouw medewerker. Hierdoor kun je  een waarde koppelen aan een klik en dus de Earned Media Value berekenen. Uit ervaring kan dit bedrag hoog oplopen. Zo hebben we bij mijn huidige opdracht bij PostNL dit jaar al meer dan €37.000 aan EMV gehad!

Ook het percentage mensen dat de mail opent en het bericht ook deelt kan je goed helpen om jouw proces te optimaliseren. Misschien is er een groep die de mail helemaal niet opent, of als ze hem wel openen maar niet delen is het een goed idee om in gesprek te gaan. Misschien is dit  niet de content die ze zouden delen en kunnen ze je helpen om onderwerpen aan te dragen.

5 Tips om te beginnen met Sociuu

Ik ga jullie natuurlijk niet achterlaten zonder een aantal tips om zelf aan de slag te gaan met Sociuu.

#1 Begin klein

Begin met een klein clubje van medewerkers die je vanaf begin af aan meeneemt in Sociuu. Zo is het makkelijker om mensen mee te krijgen in plaats van iedereen in één keer mee te nemen. Leg ze uit waarvoor het gebruikt wordt en vooral ook wat het hen zelf ook brengt. Door vaker berichten te posten worden zij ook zichtbaarder in de markt wat ook goed is voor hun eigen netwerk. 

#2 Ambassadeurs aanstellen

Ik zou aanraden om een aantal mensen in jouw bedrijf te vragen of zij willen helpen om Sociuu bekender te maken. Je kunt vragen of zij hun afdeling/ directe collega’s willen uitleggen wat Sociuu is en wat de voordelen ervan zijn. Maar ook of zij willen helpen met het bedenken van content om te delen.

#3 Denk niet alleen aan jouw bedrijfsdoelen

Waarom zou iemand dit willen delen? Wat is de meerwaarde voor hem/haar als individu? Bedenk waarom een collega jouw bericht zelf op zijn tijdlijn zou willen zetten. Uit mijn ervaring zie je vooral bij dit tweede een grote gap. Ga dus bij ieder bericht dat je via Sociuu uitzet na waarom de ontvanger dit op zijn/haar eigen socials wil delen.

#4 Pas je tone of voice aan aan jouw interne doelgroep

Er zijn weinig bedrijven die bestaan uit één type persoonlijkheid. 

Sommige groepen zullen een compleet ander imago en schrijfstijl hebben dan andere medewerkers binnen jouw bedrijf. Zo zal een jonge, net afgestudeerde marketeer misschien de voorkeur hebben voor korte zinnen, “je/jij” in plaats van “u” en een meme als afbeelding. Aan de andere kant is er de specialistische data analyst die het vooral belangrijk vindt dat alle informatie perfect is geformuleerd, ook als dat ten koste gaat van het leesgemak. 

Daarom deze dikke tip: zorg ervoor dat je het bericht customized voor de ontvanger. Dit zorgt er dan ook voor dat hij sneller gedeeld wordt omdat het simpelweg relevanter is. 

#5 Testen met verschillende verzendopties

Als je dit hebt gedaan is het slim om te gaan testen met de verschillende verzendopties die Sociuu aanbiedt. Zo kun je ervoor kiezen om de mails verspreid over een paar dagen uit te sturen. Ook kun je meerdere berichten in één keer versturen zodat collega’s zelf kunnen kiezen welk bericht zij willen delen. Tot slot is er ook een optie om na een aantal dagen de mail opnieuw te verzenden naar iedereen die de eerste niet hebben geopend.

Conclusie

Even samenvattend, Employee Advocacy is dus de promotie van een merk of bedrijf door een werknemer. Dit is erg interessant om verschillende redenen. De belangrijkste daarvan is dat je het bereik vergroot en daarnaast komen berichten van medewerkers zelf ook overtuigender over dan als het door het bedrijf zelf wordt verteld. 

Sociuu is een tool dat je kan helpen om jouw Employee Advocacy te vergroten en daarnaast ook inzichten biedt in de effectiviteit van jouw uitingen.

Hopelijk heb ik je kunnen triggeren om eens te kijken hoe Employee Advocacy jou kan helpen. Mocht je nou vragen hebben, of wil je bijvoorbeeld wat dieper in gaan op de tips om zelf te beginnen met Sociuu? Neem dan contact op met Endeavour Heroes. 

Bronnen:

Thelen, P. D. (2020). Internal communicators’ understanding of the definition and importance of employee advocacy. Public Relations Review, 46(4), 101946.

Thelen, P. D., & Men, L. R. (2020). Commentary: The role of internal communication in fostering employee advocacy: An exploratory study. International Journal of Business Communication, 2329488420975832.

Ook interessant?