Top 10 marketing trends in 2023
- Content marketing, Data en Analytics, Influencer marketing, Social media marketing, Strategie
dec 13, 2022
dec 13, 2022
We leven in een wereld van constante veranderingen, zowel in ons werk als in onze maatschappij. Voor online marketeers is het van groot belang om altijd op de hoogte te zijn van deze veranderingen en nieuwe marketingtrends, omdat het invloed heeft op de manier waarop consumenten handelen.
De afgelopen jaren zijn er verschillende marketingtrends ingezet, maar vooruitkijken is natuurlijk belangrijker dan terugkijken. Daarom hier de top 10 marketingtrends van 2023!
Welke top 10 Marketingtrends gaan we zien in 2023?
1. Influencer marketing zal zich verder ontwikkelen
2. Videos blijven kort
3. De combi social media & klantenservice neemt toe
Sociale media inzetten als klantenservice-instrument is relatief nieuw, maar deze trend wint snel aan kracht. Zozeer zelfs, dat meer dan een kwart van de marketeers directe berichten (DM’s) gebruikt om klantenondersteuning te bieden.
Meer weten over de trends op gebied van social media? Lees hier de 5 social media trends van 2023.
4. SEO zal meer ingezet worden
- Gebruik de juiste zoekwoorden
- Gebruik verschillende soorten content
- Geef antwoord op veelgestelde vragen.
5. Optimalisaties voor mobile
Consumenten brengen veel tijd door op mobiele apparaten. Meer dan de helft van het jaarlijkse online websiteverkeer komt van mobiele apparaten, waaronder tablets.
Naarmate de koopkracht van millennials en Gen Z blijft groeien, zal een voor mobiel geoptimaliseerde digitale ervaring nog belangrijker worden.
6. Sociale verantwoordelijkheid
Sociale verantwoordelijkheid, ethiek en transparantie zijn belangrijk voor de moderne consument. Zo wil 50% van de Gen Z-ers en 40% van de millennials dat bedrijven een standpunt innemen over sociale kwesties, vooral raciale rechtvaardigheid, LGBTQ+-rechten, genderongelijkheid en klimaatverandering. Als bedrijven zich voor deze kwesties inzetten, heeft dat een sterke invloed op de aankoopbeslissingen van deze consumenten.
7. Afgestemde marketing- en salesteams zullen winnen
Het klinkt vrij logisch, maar toch zie je in praktijk dat veel marketing- en salesteams nog ver van elkaar af staan. Maar wanneer marketing en sales op één lijn zitten, kunnen marketeers een veel completer beeld krijgen van hun klanten, inclusief hun interesses, hobby’s en demografie, waardoor ze succesvoller zullen zijn in het binnenhalen van leads. Ga dus vaker met elkaar aan tafel zitten in 2023!
8. Experiëntiële marketing zou een comeback kunnen maken
Experiëntiële marketingcampagnes stellen het publiek in staat om in een meeslepende ervaring te stappen, vaak op een fysieke plaats of via een AR/VR-platform. Hoewel immersieve ervaringen leuk, effectief en zeer deelbaar waren op sociale media, stuitten ze in 2020 en 2021 op hindernissen toen bedrijven, openbare gelegenheden en hele landen gedwongen werden hun openbare activiteiten te staken vanwege de wereldwijde pandemie.
Maar nu digitaal immersieve platforms steeds toegankelijker worden voor een groter publiek, ligt de mogelijkheid van ervaringsmarketing weer op tafel voor 2023.
9. Inbound marketing is en blijft best practice
In een tijd van digitale transformatie is het omarmen van inbound marketing een ongelooflijk slimme zet. De afgelopen twee jaar heeft de wereld te maken gehad met ongekende veranderingen, en outbound marketing tactieken zijn nog minder effectief geworden in het bereiken van prospects en leads.
De verschuiving van in-person naar het hybride thuiswerken (WFH) heeft ervoor gezorgd dat digitale inbound marketing op de voorgrond van effectieve tactieken is gekomen. Er is bijvoorbeeld een aanzienlijke toename van virtuele evenementen als gevolg van COVID-19, die marketeers dwingt creatief te worden om de aandacht van klanten te trekken.
10. Virtual reality (VR) en augmented reality (AR) zullen een langzame adoptie doormaken
Aanvankelijk waren er hoge verwachtingen van VR en AR binnen marketing. In 2021 maakte 35% van de marketeers gebruik van AR of VR in hun strategieën, en van die marketeers was bijna de helft van plan zijn investeringen in 2022 te verhogen.
Maar in 2023 zou het lager op de lijst kunnen komen te staan, omdat minder marketeers van plan zijn erin te investeren. Meer dan een kwart (27%) van de marketeers is van plan om volgend jaar te stoppen met het gebruik van VR en AR.
Over het algemeen is dit een trend die marketeers minder snel hebben overgenomen vanwege o.a. dure apparatuur. Maar, naarmate VR-brillen en AR-apps toegankelijker worden, zou dit kunnen omslaan.
Marketing ondersteuning nodig in 2023?
Heb je je marketingdoelen en jaarplannen voor 2023 opgesteld en mis je marketing capaciteit? Bij Endeavour Heroes kun je een allround online marketeer inhuren die tegen een aantrekkelijk tarief bij jou op locatie komt werken. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.
* Alle feiten en cijfers in dit artikel zijn afkomstig uit deze bron.Ook interesse in een specialist?
Ontmoet en vergelijk beschikbare marketeers.
Online marketeer nodig?
Wil je meer informatie over het inhuren van een online marketeer? Bel ons of laat je contactgegevens achter. We informeren je graag en vrijblijvend over alle mogelijkheden die de marketeers jou bieden.
Barbara Braak
9:00 – 17:00
Laat ons contact met je opnemen
Onze specialisaties
Ontdek Endeavour Heroes
Blijf op de hoogte
Nieuwsbrief met updates, blogs en achtergrondartikelen.
Volg ons
© 2024 Endeavour Heroes
Hoofdkantoor Haarlem
Phoenixstraat 4, Haarlem
Coming soon:
Utrecht