Allround online marketeer Dion

Meer weten? Neem contact op.

Top 10 marketing trends in 2023

Marketingtrends 2023
Dion Brouwer
Dion Brouwer
- 4 min lezen

We leven in een wereld van constante veranderingen, zowel in ons werk als in onze maatschappij. Voor online marketeers is het van groot belang om altijd op de hoogte te zijn van deze veranderingen, omdat het invloed heeft op de manier waarop consumenten handelen.

De afgelopen jaren zijn er verschillende trends ingezet, maar vooruitkijken is natuurlijk belangrijker dan terugkijken. Daarom hier de top 10 marketingtrends om op te letten in 2023!

1. Influencer marketing zal zich verder ontwikkelen

Influencer marketing kwam echt op stoom in 2022. Dit zal zich voortzetten in 2023. Waarom? 89% van de marketeers die zich momenteel bezighoudt met influencer marketing zal zijn investering volgend jaar verhogen of handhaven.

Daarnaast is 17% van de marketeers van plan er volgend jaar voor het eerst in te investeren.

Wanneer marketeers samenwerken met influencers en thought leaders in hun branche, kunnen ze de merkbekendheid vergroten en fans winnen uit het eigen publiek van de influencer.

2. Videos blijven kort

Short-form video heeft de marketingwereld veroverd en dat zal in 2023 ook het geval zijn. Hoewel long-form video’s diepgang en grote hoeveelheden informatie over een product, merk of diensten kunnen bieden, hebben zowel B2C- als B2B-marketeers geleerd dat to the point komen met short-form video’s veel effectiever is.

3. De combi social media & klantenservice neemt toe

Sociale media inzetten als klantenservice-instrument is relatief nieuw, maar deze trend wint snel aan kracht. Zozeer zelfs, dat meer dan een kwart van de marketeers directe berichten (DM’s) gebruikt om klantenondersteuning te bieden.

4. SEO zal meer ingezet worden

Als marketeers moeten we ervoor zorgen dat onze websites en inhoud zo vindbaar mogelijk zijn – vooral op Google – wat zowel op lange als op korte termijn verkeer kan opleveren.

Als het gaat om de trend waar marketeers het meeste geld in zullen investeren voor 2023, staat SEO op de derde plaats na short-form video en influencer marketing.

5. Optimalisaties voor mobile

Consumenten brengen veel tijd door op mobiele apparaten. Meer dan de helft van het jaarlijkse online websiteverkeer komt van mobiele apparaten, waaronder tablets. 

Naarmate de koopkracht van millennials en Gen Z blijft groeien, zal een voor mobiel geoptimaliseerde digitale ervaring nog belangrijker worden.

6. Sociale verantwoordelijkheid

Sociale verantwoordelijkheid, ethiek en transparantie zijn belangrijk voor de moderne consument. Zo wil 50% van de Gen Z-ers en 40% van de millennials dat bedrijven een standpunt innemen over sociale kwesties, vooral raciale rechtvaardigheid, LGBTQ+-rechten, genderongelijkheid en klimaatverandering. Als bedrijven zich voor deze kwesties inzetten, heeft dat een sterke invloed op de aankoopbeslissingen van deze consumenten.

7. Afgestemde marketing- en salesteams zullen winnen

Het klinkt vrij logisch, maar toch zie je in praktijk dat veel marketing- en salesteams nog ver van elkaar af staan. Maar wanneer marketing en sales op één lijn zitten, kunnen marketeers een veel completer beeld krijgen van hun klanten, inclusief hun interesses, hobby’s en demografie, waardoor ze succesvoller zullen zijn in het binnenhalen van leads. Ga dus vaker met elkaar aan tafel zitten in 2023! 

8. Experiëntiële marketing zou een comeback kunnen maken

Experiëntiële marketingcampagnes stellen het publiek in staat om in een meeslepende ervaring te stappen, vaak op een fysieke plaats of via een AR/VR-platform. Hoewel immersieve ervaringen leuk, effectief en zeer deelbaar waren op sociale media, stuitten ze in 2020 en 2021 op hindernissen toen bedrijven, openbare gelegenheden en hele landen gedwongen werden hun openbare activiteiten te staken vanwege de wereldwijde pandemie.

Maar nu digitaal immersieve platforms steeds toegankelijker worden voor een groter publiek, ligt de mogelijkheid van ervaringsmarketing weer op tafel voor 2023.

9. Inbound marketing is en blijft best practice

In een tijd van digitale transformatie is het omarmen van inbound marketing een ongelooflijk slimme zet. De afgelopen twee jaar heeft de wereld te maken gehad met ongekende veranderingen, en outbound marketing tactieken zijn nog minder effectief geworden in het bereiken van prospects en leads.

De verschuiving van in-person naar het hybride thuiswerken (WFH) heeft ervoor gezorgd dat digitale inbound marketing op de voorgrond van effectieve tactieken is gekomen. Er is bijvoorbeeld een aanzienlijke toename van virtuele evenementen als gevolg van COVID-19, die marketeers dwingt creatief te worden om de aandacht van klanten te trekken.

10. Virtual reality (VR) en augmented reality (AR) zullen een langzame adoptie doormaken

Aanvankelijk waren er hoge verwachtingen van VR en AR binnen marketing. In 2021 maakte 35% van de marketeers gebruik van AR of VR in hun strategieën, en van die marketeers was bijna de helft van plan zijn investeringen in 2022 te verhogen.

Maar in 2023 zou het lager op de lijst kunnen komen te staan, omdat minder marketeers van plan zijn erin te investeren. Meer dan een kwart (27%) van de marketeers is van plan om volgend jaar te stoppen met het gebruik van VR en AR.

Over het algemeen is dit een trend die marketeers minder snel hebben overgenomen vanwege o.a. dure apparatuur. Maar, naarmate VR-brillen en AR-apps toegankelijker worden, zou dit kunnen omslaan.

Marketing ondersteuning nodig in 2023?

Heb je je marketingdoelen en jaarplannen voor 2023 opgesteld en mis je marketing capaciteit? Bij Endeavour Heroes kun je een allround online marketeer inhuren die tegen een aantrekkelijk tarief bij jou op locatie komt werken. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.

* Alle feiten en cijfers in dit artikel zijn afkomstig uit deze bron: https://blog.hubspot.com/marketing/hubspot-blog-marketing-industry-trends-report 

Ook interessant?