online marketeer Romee

Meer weten? Neem contact op.

Social media in 2023: 5 grootste trends

social media in 2023: de 5 grootste trends
Romee Selier
Romee Selier
- 4 min lezen

Na een turbulent 2022 waarbij we veel verschuivingen zagen in het social media landschap, kijken we hoopvol vooruit naar het nieuwe jaar en alle grote trends en veranderingen dat het met zich mee gaat brengen.

Benieuwd naar wat een paar van deze veranderingen en trends zijn? Ik neem je graag mee in wat ons komend jaar te wachten staat op het gebied van social media in 2023 met de 5 grootste trends. 

1. Gaming wordt een alternatief voor social platforms

Mensen zoeken sinds de lockdowns naar meer nieuwe manieren om zichzelf te vermaken, en willen daarbij ook hun sociale contacten behouden. Dit zorgt ervoor dat de game-industrie naar verwachting in 2026 naar $321 miljard zal groeien.
De groeiende populariteit van AR- en VR-games is ook een een belangrijke kracht achter de groei van deze branche.

Hoewel het de social platforms niet snel zal vervangen, biedt de game-industrie voldoende kansen voor merken om sociale interactie en betrokkenheid te stimuleren. Sponsoring via bannering in games, samenwerkingen met populaire streamers en het creëren van digital garments die gekocht kunnen worden in games zijn een paar voorbeelden waar merken zoals, Adidas, Moschino, Mastercard en Rebull zich binnen de game-industrie al aan wagen. 

2. Korte en hapklare video content zal de social platforms domineren

Short-form film zal de social media platforms domineren. Uit vele onderzoeken is gebleken dat naar verwachting de komende jaren een meerderheid (rond 80%) van de online content video content zal zijn. De interesse zal dan voornamelijk gericht zijn op korte, intrigerende video content.

Naast dat video meer betrokkenheid van een target audience genereert, is deze vorm van content van onschatbare waarde voor marketeers. Volgens dezelfde onderzoeken bekijkt 73% van de mensen liever een korte video om meer te weten te komen over een product of dienst.

Door de overvloed aan informatie, reclame en content heeft het publiek op sociale media een kortere aandachtsspanne, met een gemiddelde van 8,25 seconden. Desondanks heeft inhoud van hoge kwaliteit nog steeds de kracht om door de overvloed aan content heen te snijden en de aandacht van het publiek vast te houden. Hapklare inhoud en kwalitatieve, kortere video’s met duidelijke boodschappen zijn dus cruciaal om de betrokkenheid van jouw target audience te behouden en te vergroten.

3. De 'human touch' zal een prominentere rol gaan spelen

UGC (user generated content) groeide al fors in 2022, met verschillende merken die hun doelgroep aanmoedigen om deel te nemen aan hun campagnes of om hun eigen creativiteit, beeld en inhoud met een merk te creëren en delen. Verwachting is dat deze trend volgend jaar nog groter zal worden, waarbij merken de kracht van de ‘human touch’ benutten om authenticiteit te benadrukken en engagement op te wekken bij de doelgroep. Naarmate merken nog interactiever worden met hun volgers, kunnen we ook een meer ‘relaxed engaging’ benadering bij onze doelgroep zoeken. Dit kan bijvoorbeeld door met meer gemoedelijke tonen onze doelgroep aan te spreken of om het imago van een merk nog herkenbaarder, transparanter, toegankelijker en empathischer te maken, in plaats van een zorgvuldig samengesteld beeld of een gelikt plaatje te delen.

4. Nano- en micro-influencer marketing wordt mainstream

Influencer marketing gaat niet alleen over grote namen op Instagram of TikTok. Hoewel ze misschien een leger aan volgers hebben verzameld, hangt er vaak ook een hoge prijs aan hun invloed, wat kleinere merken ervan kan weerhouden om met hen samen te werken. En gezien het aantal volgers kan het een uitdaging zijn om met hen in contact te komen.

Bovendien worden de hedendaagse consumenten steeds meer aangetrokken tot meer authentieke ervaringen, en staan ​​ze open voor interactie met merken en influencers die niet alleen waarde bieden, maar ook authenticiteit. Zo kun je de komende jaren verwachten dat meer merken werken met nano- en micro-influencers. Ondanks hun relatief kleinere aanhang, hebben nano- en micro-influencers vaak meer engagement. Nano-influencers hebben bijvoorbeeld een gemiddeld engagement percentage van 3,69%, wat hoger is dan dat van macro-influencers.

In de komende jaren kunnen we verwachten dat nano- en micro-influencers centraal zullen staan, aangezien meer merken waarschijnlijk zullen kiezen voor een meer ‘community-led approach’.

5. Decentralized social networks worden alternatieven voor reguliere en populaire social platforms

Decentralized social networks zullen de komende jaren een levensvatbaar alternatief worden voor sommige reguliere social platforms zoals Facebook en WhatsApp. De reden is gedeeltelijk te wijten aan problemen zoals het gebrek aan controle en censuur van de gebruikers. Volgend jaar zullen we misschien zien dat dergelijke platforms aan terrein winnen, aangezien de gebruikers meer controle en betere maatregelen voor gegevensprivacy eisen. Een paar voorbeelden van gedecentraliseerde netwerken zijn:

– Minds: Alternatief voor Facebook en Instagram.
– Mastodon: Alternatief voor Twitter.
– LBRY: Alternatief voor YouTube.
– Signal: Alternatief voor WhatsApp.

Social media ondersteuning nodig in 2023?

Zoals je al leest belooft 2023 weer een ever changing social media landschap, waarbij verbinding en engagement centraal staan. Benieuwd wat 2023 nog meer gaat brengen? Kijk voor meer marketing trends van 2023 ook eens naar deze blog. 

Zoek je voor 2023 nog ondersteuning voor social media? Bij Endeavour Heroes huur je een content specialist in die tegen een aantrekkelijk tarief bij jou op locatie komt werken. 

Wil jij je complete online marketing uitbesteden? Dat is ook mogelijk bij Endeavour Heroes! Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.

Ook interessant?