martijn managing director - Endeavour Heroes

Meer weten? Neem contact op.

Scoren met SEO? Vergeet Google Maps niet.

google maps instellen seo
Renata Islamagic
Renata Islamagic
- 7 min lezen
Tags

Hoog staan in de zoekresultaten van Google is iets voor iedere organisatie belangrijk. Want zeg nou zelf, hoe ver scroll jij door naar beneden op Google? En hoe vaak klik je door naar de volgende pagina?

71% van de mensen die een zoekmachine gebruikt kijkt alleen op de 1e pagina. En maar liefst 28,5% klikt meteen op de allereerste link die bovenaan staat in Google. Reken maar uit hoeveel klanten je misloopt als je niet goed scoort in zoekmachines. 

De 3 SEO-pijlers

Een goede SEO-score is dus ontzettend belangrijk voor bedrijven en online marketeers. Waar moet je op letten? Een goede SEO-strategie bestaat uit 3 pijlers; techniek, content en linkbuilding. Zorg er allereerst voor dat je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk is. Denk aan goed werkende pagina’s, een responsive design, een snelle laadtijd, een sterk (intern en extern) linkprofiel, een duidelijk sitestructuur, waardevolle content die geoptimaliseerd is aan de hand van een zoekwoordenonderzoek en de daarbij behorende meta- descriptions, titels en koppen. Natuurlijk is SEO nog veel meer dan bovengenoemde, maar you get the point. Er is echter een belangrijk onderdeel waar vaak nog te weinig aandacht aan wordt besteed. Ik heb het over Google Maps marketing, oftewel Google Local 3-Pack.

Wat is Google Maps Marketing?

Iedereen weet wat Google Maps is, maar wat is Google Maps Marketing? Bij Google Maps Marketing probeer je ervoor te zorgen dat je in de lokale zoekresultaten op Google Maps (Google Local 3-Pack) zo hoog mogelijk komt te staan. Het is dus hetzelfde als een hoge positie scoren in de SERP van Google, alleen dan specifiek gericht op de lokale zoekresultaten in Google Maps, ook wel Google Local 3-Pack genoemd. Je ziet deze resultaten staan wanneer je in Google of in de app op Google Maps klikt, maar ook in de algemene zoekresultaten van Google. Ze nemen behoorlijk veel ruimte tussen de zoekresultaten in, dus je valt direct op. De resultaten zijn afhankelijk van de locatie en dus zeer interessant voor de lokale vindbaarheid van je bedrijf. 

De ranking van de resultaten op Google Maps is vaak op afstand gebaseerd wanneer iemand zijn locatie aan heeft staan. Maar ook als je GPS uit staat, kun je lokale resultaten te zien krijgen, afhankelijk van wat je zoekwoord is. Stel: je zoekt naar ‘schoenenwinkel Haarlem’ en je GPS staat uit. Dan krijg je dus de ranking van Google Maps te zien die niet specifiek op afstand gebaseerd is, maar op andere ranking factoren.

Google Mijn Bedrijf optimaliseren

Hoe zorg je ervoor dat iemand die dicht bij jouw bedrijf in de buurt is of een relevant zoekwoord intypt met een plaatsnaam, jouw bedrijf te zien krijgt in de zoekresultaten? En nog belangrijker: hoe zorg je ervoor dat je dan bovenaan staat in de lokale zoekresultaten van Google? Dit kun je doen via Google Mijn Bedrijf.

In Google Mijn Bedrijf kun je jouw bedrijfsgegevens invullen zoals onder andere je openingstijden en adresgegevens. Ook kun je foto’s toevoegen en reageren op reviews. Iedereen kan een Google Bedrijfsaccount aanmaken, dit is gratis. Met de checklist hieronder kun je jouw Google My Business verbeteren, zodat je lokaal beter vindbaar bent.

1. Verifieer je Google Mijn Bedrijf

Je begint bij het checken of je jouw Google Mijn Bedrijf hebt geverifieerd. Wanneer jij je aanmeldt krijg je via de post een verificatiecode toegestuurd. Dit is belangrijk zodat Google weet dat het om een legit bedrijf gaat.

2. Vul je bedrijfsgegevens in

Dit klinkt vanzelfsprekend, maar vaak missen er toch een aantal belangrijke bedrijfsgegevens. Check dus of je alles ingevuld hebt en of de informatie up-to-date is. De volgende bedrijfsgegevens vul je in:

  • Bedrijfsnaam 

Vul je bedrijfsnaam in. Je kunt jouw belangrijkste zoekwoord hier aan toevoegen om je SEO een boost te geven. Bijvoorbeeld: ‘bedrijfsnaam – zoekwoord’. Het moet natuurlijk wel goed leesbaar en niet te lang zijn. 

  • Categorie

Kies een categorie waar jouw bedrijf onder valt. Let op: je kunt meerdere categorieën kiezen. Maak hier vooral gebruik van en kies er meer dan één. Er zijn namelijk veel categorieën waar je uit kunt kiezen die op elkaar lijken en relevant zijn voor jouw hoofdcategorie. 

  • Adres

Vul je bedrijfsadres in. 

  • Servicegebied

In welk regio biedt je jouw diensten aan? Dit kan een specifieke stad zijn als je een fysieke locatie hebt en niet aan verzending doet. Denk aan een bootverhuurder in Amsterdam. Zijn servicegebied is dan Amsterdam. Maar het kan ook zo zijn dat je jouw diensten of producten op meerdere plekken of zelfs over het hele land aanbiedt. 

  • Openingstijden

Denk bij het invullen van je openingstijden ook aan afwijkende openingstijden, bijvoorbeeld tijdens feestdagen. 

  • Telefoonnummer

Dit is een belangrijke, want zo weten potentiële klanten je in één klik te bereiken.

  • Website

Vul je website in, zodat mensen direct naar je website kunnen gaan vanuit Google Maps.

  • Afspraaklinks (indien van toepassing)

Hiermee kun je mensen doorsturen naar een pagina op je website waar ze direct een afspraak kunnen maken. 

  • Producten

Voeg indien van toepassing je producten toe. Zo zien mensen direct wat je verkoopt. Heb je geen producten maar diensten? Dan kun je hier alsnog gebruik van maken. Je kunt namelijk zelf tekst en beeld toevoegen. Zorg er in ieder geval voor dat je hier iets aan toevoegt zodat dit niet leeg is, dat zou zonde zijn.

  • Services 

Aan de categorieën die je eerder hebt gemaakt kun je services toevoegen. Hiermee kun je extra toelichten wat jouw bedrijf precies aanbiedt. Voeg aan iedere categorie minstens één service toe.

  • Kenmerken

De naam zegt het al: dit zijn speciale kenmerken waar jouw bedrijf over beschikt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een rolstoeltoegankelijk toilet.

  • Beschrijving van je bedrijf

Vertel wat jouw bedrijf doet, waarom jij de beste bent en geef vooral een duidelijke call-to-action. Gebruik ook een aantal belangrijke zoekwoorden, maar overdrijf hier niet in. De tekst moet vooral heel uitnodigend zijn. Nodig mensen bijvoorbeeld uit om door te klikken naar de website of om contact op te nemen. Het is maar net wat je het liefst wilt dat ze doen als ze jouw bedrijf in Google zien staan. De tekst moet prikkelen om door te klikken, maar ook genoeg informatie geven zodat mensen weten wat ze kunnen verwachten. 

  • Openingsdatum

Geef hier aan wanneer je bedrijf ontstaan is. 

  • Google foto’s 

De foto’s zijn heel belangrijk. Google Maps is een visueel platform en beelden zeggen meer dan duizend woorden. Daarnaast geeft Google zelf aan dat mensen veel vaker op de routebeschrijving en website klikken wanneer bedrijven foto’s hebben toegevoegd dan wanneer dit niet het geval is. Je wilt ervoor zorgen dat mensen op jouw website klikken en niet op die van een concurrent. Het is dus belangrijk om op te vallen en foto’s zijn hier perfect voor. Maak duidelijke foto’s van je zaak zodat je niet alleen betrouwbaar overkomt, maar ook een positief gevoel geeft aan de zoeker. Zorg dus voor mooie foto’s die overhalen om door te klikken. Klanten kunnen ook foto’s toevoegen, hiermee kun je dus user generated content verzamelen. 

3. Maak geregeld een nieuwe Google-post

Google waardeert het als je informatie up-to-date is. Daarvoor kun je heel goed de post-functie gebruiken in Google Bedrijf. De posts zijn direct in Google te lezen en dit is een goede manier om je producten, diensten, nieuwtjes of aanbiedingen onder de aandacht te brengen. Je kunt hier ook foto’s aan toevoegen en doorlinken naar je website. Een gemiste kans dus als je hier niets mee doet!

4. Laat klanten reviews schrijven én reageer hierop

De kracht van reviews is groot.  Reviews dragen bij aan betrouwbaarheid, transparantie en bevestiging. Het is daarom ontzettend belangrijk om zo veel mogelijk (positieve) reviews te verzamelen van klanten. Het is niet bewezen in hoeverre het algoritme van Google hier rekent mee houdt wat betreft de ranking op Google Maps, maar je ziet vaak wel dat bedrijven met veel positieve reviews een stukje hoger scoren in Google Maps. Zie het als een citation flow. Hoe meer ‘links’, hoe beter dat is voor je SEO-waarde. 

Naast het verzamelen van reviews, is het ook ontzettend belangrijk om op de reviews te reageren. Hiermee geef je een seintje aan Google dat jouw bedrijf actief is en interactie aangaat. Bedank dus de mensen die een positieve review hebben geschreven en antwoord ook vooral op de mensen die een negatieve review hebben geplaatst. Ga geen discussie aan, dit is een goed moment om uitleg te geven. Zo laat je aan de mensen die de negatieve review lezen zien dat je hier correct mee omgaat. Hiermee verzwak je de negativiteit van de review. Ga dus vooral de interactie aan en laat zien dat je actief bent en klanten zo goed mogelijk helpt.

5. Maak gebruik van Google Insights

Je kunt Google Insights vinden in jouw Google My Business account. Maak hier gebruik van. Dit geeft je inzicht in de onderdelen die ik hierboven heb benoemd. Hoe vinden klanten je bedrijf? Op welke bedrijfsinformatie wordt veel geklikt? Wat voor soort posts werken goed? Je kunt er veel inzichten uit halen om je Google Maps Marketing nog beter te optimaliseren. 

Google Maps Marketing uitbesteden?

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van jouw Google My Business zodat je hoger in Google scoort met jouw bedrijf? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Ook interessant?