Talitha-Management-Online-Marketing-Manager

Meer weten? Neem contact op.

Retentiemarketing: handige strategieën waarmee jouw klanten terugkomen

Retentie-marketing-handige-strategieën-blog- endeavour heroes
Talitha Berger
mrt 01, 2021
- 3 min lezen

Retentiemarketing is bij veel organisaties helaas een ondergeschoven kindje. Er wordt te weinig aandacht besteed aan de betrokkenheid van bestaande klanten. Zonde, want retentiemarketing is belangrijk in het stimuleren van herhalingsaankopen en het opbouwen van een duurzame klantrelatie. Klantretentie kan zorgen voor een stijging van jouw omzet en is goedkoper om toe te passen dan klant acquisitie. In dit artikel delen we handige retentiemarketing strategieën die ervoor zorgen dat jouw klanten terugkomen voor een herhalingsaankoop en betrokken bij jouw bedrijf blijven.

In deze blog lees je meer over:

– Wat is retentiemarketing?

– 5 voordelen van retentiemarketing. 

  1. Kostenbesparing
  2. Omzetstijging
  3. Verhoogd conversieratio
  4. Verhoogd gemiddeld aankoopbedrag
  5. Langdurige klantrelaties

Wat is retentiemarketing?

Laten we dit artikel eenvoudig beginnen. Of je het retentiemarketing, lifecycle marketing of loyaliteitsmarketing noemt; het betekent allemaal hetzelfde. Deze vorm van marketing omvat de acties die bedrijven ondernemen om te zorgen bestaande klanten een herhalingsaankoop doen en hen te laten uitgroeien tot loyale klanten met een maximale levensduur. Door retentiemarketing in jouw bedrijf toe te passen, voorkom je dat klanten na hun eerste aankoop vertrekken en niet terugkomen voor een vervolgaankoop. Door tijd (en wellicht een beetje geld) te investeren in het opbouwen van een langdurige klantrelatie, wordt de levenslange klantwaarde (customer lifetime value) verhoogd. Klanten doen tenslotte vaker een aankoop bij je, waardoor ze meer geld besteden en je omzet uiteindelijk stijgt. Kassa!

5 voordelen van retentiemarketing

Als je landurig succes wil hebben is retentiemarketing een belangrijke factor. Het behouden van je klanten is erg waardevol. Laten we eens kijken naar enkele overtuigende voordelen die deze strategie met zich meebrengt:

1. Kostenbesparing

Het behouden van klanten blijkt een stuk kosteneffectiever te zijn dan het aantrekken van nieuwe klanten. Volgens onderzoek is een nieuwe klant werven, vijf keer zo duur als het behouden van een bestaande klant. Dit is niet alleen vanuit financieel oogpunt, maar het bespaart ook kostbare tijd en middelen die anders zouden worden besteed aan het binnenhalen van nieuwe klanten.

2. Omzetstijging

Een bescheiden toename van slechts 5% in klantbehoud kan een opmerkelijke omzetstijging van maar liefst 95% tot gevolg hebben. Dit benadrukt de directe link tussen klantloyaliteit en de bedrijfswinst. Het is niet alleen een kwestie van het behouden van bestaande klanten, maar ook van het stimuleren van herhaalde aankopen en positieve mond-tot-mondreclame.

3. Verhoogd conversieratio

Bestaande klanten hebben een beduidend hoger conversieratio vergeleken met nieuwe klanten. De kans om iets te verkopen aan bestaande klanten ligt tussen de 60 en 70 procent hoger dan bij nieuwe klanten, wat de effectiviteit van retentiemarketing verklaart. Dit benadrukt het belang van het blijven investeren in de tevredenheid van bestaande klanten.

retentiemarketing-strategieen

4. Verhoogd gemiddeld aankoopbedrag

Loyaliteit loont in de vorm van financiële bijdragen. Jouw meest toegewijde klanten besteden tot wel 3 keer meer per aankoop dan andere klanten. Dit verhoogt natuurlijk het gemiddelde aankoopbedrag. Door gerichte upselling en cross-selling kunnen bedrijven profiteren van deze loyale klantenbasis en hun winstpotentieel maximaliseren.

5. Langdurige klantrelaties

Retentiemarketing legt de focus op het opbouwen van langdurige klantrelaties. Het investeren in klantloyaliteit betaalt zich niet alleen op korte termijn uit, maar vormt ook de basis voor toekomstige groei en stabiliteit. Dit vereist niet alleen het leveren van kwaliteitsproducten of -diensten, maar ook het creëren van een positieve klantervaring die de klantrelatie versterkt.

Conclusie

In veel organisaties blijft retentiemarketing helaas een ondergeschoven kindje, met onvoldoende aandacht voor de betrokkenheid van bestaande klanten. Een gemiste kans, gezien de voordelen die het biedt. Klantretentie bevordert niet alleen herhalingsaankopen, maar legt ook de basis voor een duurzame klantrelatie. De statistieken liegen er niet om: kostenbesparing, omzetstijging, verhoogde conversieratio, een groter gemiddeld aankoopbedrag en langdurige klantrelaties zijn allemaal tastbare resultaten van een doordachte retentiemarketingstrategie. Door te investeren in deze strategieën, zorg je ervoor dat jouw klanten niet alleen terugkomen voor herhaalaankopen, maar ook betrokken blijven bij jouw bedrijf.

Retentiemarketing uitbesteden?

Ben je benieuwd naar andere voordelen van retentiemarketing en met welke retentie strategieën je klanten kunt behouden? Onze online marketing specialisten helpen je hier graag bij. Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.

Ook interessant?