Retentiemarketing: handige strategieën waarmee jouw klanten terugkomen


- maart 1, 2021
Retentiemarketing is bij veel organisaties helaas een ondergeschoven kindje. Er wordt te weinig aandacht besteed aan de betrokkenheid van bestaande klanten. Zonde, want retentiemarketing is belangrijk in het stimuleren van herhalingsaankopen en het opbouwen van een duurzame klantrelatie. Klantretentie kan zorgen voor een stijging van jouw omzet en is goedkoper om toe te passen dan klant acquisitie. In dit artikel delen we handige retentiemarketing strategieën die ervoor zorgen dat jouw klanten terugkomen voor een herhalingsaankoop en betrokken bij jouw bedrijf blijven.
Wat is retentiemarketing?
Laten we dit artikel eenvoudig beginnen. Of je het retentiemarketing, lifecycle marketing of loyaliteitsmarketing noemt; het betekent allemaal hetzelfde. Deze vorm van marketing omvat de acties die bedrijven ondernemen om te zorgen bestaande klanten een herhalingsaankoop doen en hen te laten uitgroeien tot loyale klanten met een maximale levensduur. Door retentiemarketing in jouw bedrijf toe te passen, voorkom je dat klanten na hun eerste aankoop vertrekken en niet terugkomen voor een vervolgaankoop. Door tijd (en wellicht een beetje geld) te investeren in het opbouwen van een langdurige klantrelatie, wordt de levenslange klantwaarde (customer lifetime value) verhoogd. Klanten doen tenslotte vaker een aankoop bij je, waardoor ze meer geld besteden en je omzet uiteindelijk stijgt. Kassa!
Voordelen van retentiemarketing
Aandacht besteden aan klantbehoud heeft meerdere voordelen. Een van de voordelen is dat het behouden van klanten vele malen goedkoper is dan klantacquisitie. Onderzoek toont aan dat een toename van 5% in klantbehoud zorgt voor een omzetstijging van maar liefst 125%! Ook is het conversieratio onder bestaande klanten hoger. De kans dat je aan bestaande klanten iets verkoopt, is zo’n 60 tot 70 procent hoger dan het conversieratio onder nieuwe klanten. Een ander voordeel van retentie marketing is dat jouw meest loyale klanten tot wel 3 keer meer besteden per aankoop dan jouw overige klanten. Het gemiddelde aankoopbedrag onder loyale klanten is dus hoger.
Retentiemarketing strategieën
Ben je benieuwd naar de andere voordelen van retentiemarketing en met welke retentie strategieën je klanten kunt behouden?
Endevour Hero, Maryse Barnhoorn, vertelt je alles over retentiemarketing in een artikel op Frankwatching.
Lees het volledige artikel op Frankwatching
Tags
Ook interessant?
Looker Studio inzetten voor data driven campagnes
In deze blog vertelt Soe je alles over hoe Looker Studio (voorheen Google Data Studio) jou...
Campagne management like a boss
Beheer campagnes als een baas en haal het maximale eruit. Stephanie bespreekt in deze blog de...