Steven-online-allround-marketeer

Meer weten? Neem contact op.

Online marketing in de metaverse

online marketing in de metaverse - Endeavour Heroes
Steven Welp
jan 18, 2022
- 4 min lezen

Wat is de metaverse en waarom zou het weleens de toekomst van online marketing kunnen zijn? De Metaverse is een begrip dat voor velen nog onbekend is, maar de laatste tijd sterk in populariteit stijgt. Steeds meer grote bedrijven gaan de waarde van deze virtuele realiteit inzien. Wellicht heb je wel meegekregen dat Facebook haar naam heeft veranderd naar Meta en ook grootmachten als Microsoft en Apple steken miljarden in de ontwikkeling van hun eigen metaverse. In deze blog nemen we je mee in deze nieuwe digitale omgeving en alles wat erbij komt kijken.

Dit lees je in deze blog

  • Wat is de metaverse?
  • Online marketing in de metaverse
  • Voorbeelden uit de praktijk
  • Is de metaverse de toekomst?

Wat is de metaverse?

De metaverse valt te omschrijven als een virtuele omgeving waarin mensen van over de hele wereld middels avatars in een 3D weergave interacteren. Denk hierbij aan een omgeving waar je kunt winkelen, vergaderingen bijwoont, lessen volgt of naar een concert van je favoriete artiest gaat. Een digitale weergave van de realiteit dus, die onder andere met een virtual reality bril te bereiken is.

De ontwikkelingen rondom de metaverse bevinden zich nog in een vroeg stadium. Hoe het zich precies vorm gaat geven is nog onbekend. De metaverse is niet alleen afhankelijk van de technologische ontwikkelingen, maar vooral van draagvlak vanuit de maatschappij. De verwachting is dat er uiteindelijk niet maar één metaverse zal zijn, maar dat er diverse werelden naast elkaar bestaan.

Online marketing in de metaverse

Ondanks dat de metaverse nog in de kinderschoenen staat en velen nog sceptisch zijn, ziet het bedrijfsleven al kansen. Zodra grote groepen mensen gebruik gaan maken van deze virtuele werkelijkheid, nemen ook de commerciële mogelijkheden toe. Bedrijven kunnen in de metaverse hun producten of diensten aanbieden. Denk hierbij aan zakelijke mogelijkheden als: 

  • Het kopen van advertentieruimte.
  • Het plaatsen van een online winkel op een stuk land.
  • Het aanbieden van een online event om meer engagement met klanten te krijgen.

Voorbeelden uit de praktijk

Mega-ondernemingen zoals Samsung en Nike sorteren nu al voor op de marketingwaarde van de nieuwe realiteit. Zo heeft Samsung een virtuele winkel genaamd 387x geopend. De multinational heeft dit gedaan in één van de meest populaire metaverse projecten van het moment, genaamd Decentraland. De virtuele winkel is een replica van een iconisch filiaal uit New York. Sportgigant Nike pakt het anders aan en heeft het digitale bedrijf RTFKT, (spreek uit als ‘artifact’), overgenomen voor een nog onbekend bedrag. RTFKT maakt digitale producten, bijvoorbeeld sneakers, die in de metaverse verhandeld kunnen worden.

Is de metaverse de toekomst?

Werk en sociale interactie vinden steeds meer online plaats. Ook winkelen doen we steeds vaker via internet. Naar verwachting vindt in 2025 zo’n 26,4% van alle verkopen in de detailhandel online plaats. Ook de populariteit van technologieën als Virtual (VR), Augmented (AR) en Mixed Reality (MR) stijgt. Denk bijvoorbeeld aan Snapchat filters of spellen als Pokemon Go. Alleen Facebook (Meta) investeerde in 2021 al minimaal 10 miljard in Facebook Reality Labs. De verwachting is dus dat de metaverse er zeker komt. Of het een succes zal worden is nog te vroeg om te zeggen, maar de forse investeringen in ontwikkelingen rondom de metaverse zijn veelzeggend. Wij wachten het vol spanning af!

Metaverse

Conclusie

De metaverse is in het kort dus een virtuele omgeving waarin mensen van over de hele wereld middels avatars in een 3D weergave met elkaar interacteren. Dit is een virtuele omgeving waar je kan winkelen, vergaderingen kan bijwonen of lessen volgt. In het bedrijfsleven liggen er al kansen. Zodra er meer mensen gebruik gaan maken van deze virtuele werkelijkheid zullen ook de commerciële mogelijkheden groeien. Bedrijven kunnen in de metaverse hun producten aanbieden. Voorbeelden zijn: het kopen van advertentieruimte, het plaatsen van een online winkel en het aanbieden van een online event om meer engagement met klanten te krijgen.

Meer weten?

Endeavour Heroes houdt de ontwikkelingen nauw in de gaten. Wij denken dan ook graag met je mee over jouw online toekomst. Ook een hero in je team? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Onze online marketeers kunnen je op weg helpen met het opzetten en onderhouden van jouw online marketing. Zo heb jij er geen omkijken meer naar en weet je zeker dat het op de juiste manier door een professional wordt gedaan.

Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.

 

Ook interessant?