martijn managing director - Endeavour Heroes

Meer weten? Neem contact op.

New campaign blues

Campaign blues blog
Tim Grobben
Tim Grobben
- 3 min lezen
Tags

Elk bedrijf straalt iets anders uit. Daarom zou ook elk social media kanaal een andere uitstraling moeten hebben. Toch valt men vaak in herhaling als het gaat om het creëren van content. Waarom zou je immers het wiel opnieuw uit moeten vinden, als het gewoon werkt. Het antwoord daarop is simpel: omdat het niets nieuws toevoegt.

Stel, je wil graag een campagne beginnen. Je zit te denken aan een grote actie, waarmee je veel verkeer richting jouw platform gaat creëren. Misschien zou je graag meer volgers willen of een andere doelgroep aanspreken. Maar hoe onderscheid je jouw social media platforms van de kampen van soortgelijke bedrijven? Dat antwoord is minder eenvoudig te geven. Om je te helpen staan hieronder de 5 vragen die jij jezelf dient te stellen voordat je begint met een nieuwe campagne.

Wat is mijn verhaal?

Ten eerste is het raadzaam om eens goed op papier te krijgen wat het verhaal is dat je wil uitdragen op jouw social platforms. Idealiter prijs je op social media meer aan dan alleen een specifiek product: je verkoopt een way of life. Bezoekers van jouw profiel moeten zich kunnen verplaatsen in het verhaal dat jij schetst. Noteer jouw beoogde verhaal zo concreet en specifiek mogelijk en verlies dit gedurende het proces niet uit het oog. Denk daarbij ook na wat het precies is dat je wil bereiken met jouw nieuwe campagne. Gaat dit bijvoorbeeld om het vergroten van jouw bereik, of misschien gaat het om het verhogen van conversies? Ga met je team een middag goed brainstormen over deze vragen. Samen kom je vaak tot betere inzichten.

Waarom volgt men mijn profiel?

Daarnaast is het goed om te weten waarom jouw huidige volgers jou volgen op social media. Zijn er al berichten geweest waarin je interactie had met bezoekers? Of zijn er posts die opvallen door een hoog percentage aan likes? Maak een analyse van deze berichten. Wat heb je hierin beter gedaan, in vergelijking met minder succesvolle berichten? Wellicht ligt het aan de opvallendheid van het beeld of aan de boodschap van de tekst. Trek hieruit een conclusie: dit wordt de hoeksteen van jouw nieuwe campagne. Ook kun je ter vergelijking kijken bij concurrenten. Pas hierbij wel op: ga hen niet kopiëren. Wat voor hen werkt, werkt niet per se voor jou. Daarnaast wil je jouw authenticiteit niet verliezen.

Hoe draag ik mijn boodschap uit?

Vervolgens kun je beginnen aan een daadwerkelijke campagne. Je hebt inmiddels duidelijkheid over wat jouw verhaal is en over wat jouw volgers wel of niet willen zien. Dit moet nu vertaald worden naar een visueel beeld met een pakkende tekst. Denk na over welke vorm je gaat gebruiken voor het beeld. Je kunt kiezen voor een foto, een video, een album, een animatie: opties genoeg. Maar wat past er bij jouw boodschap? Waar een video juist dynamisch is en kan prikkelen, kan een stilstaande afbeelding juist rust bieden. Dus vraag jezelf af: wat wil ik bereiken met mijn boodschap? Kies dan de vorm die het beste past bij jouw verhaal.

Hoe ga ik dit uitwerken?

Niet geheel onbelangrijk, de daadwerkelijke uitvoering. Hierbij is de belangrijkste tip dat je jouw plan goed uitwerkt. Denk hierbij aan: de enscenering, het kleurgebruik (wellicht huiskleuren?), welk formaat je kiest en, als je kiest voor video, de duur. Het belangrijkste is hierbij dat je de analyse van jouw verhaal en jouw volgers in het achterhoofd houdt. Neem tijdens het maakproces ruim de tijd. Het is altijd beter om minder goede opties te hebben. Wellicht gebruik je het ongebruikte materiaal wel voor een volgende campagne. Vaak maak je de beste beelden na meerdere keren proberen. Zo zorg je dat je het meeste uit het maakproces haalt, waardoor jouw campagne des te meer opvalt op jouw social media platforms.

Meer weten?

Kortom, dit klinkt allemaal heel logisch, maar blijkt in de praktijk niet altijd even simpel te zijn, en ook nog eens heel erg tijdrovend. Toch nog hulp nodig bij het opzetten van een nieuwe social media campagnes? Neem vrijblijvend contact met ons op en krijg advies van één van onze social media specialisten. Raak in no time je new campaign blues kwijt. 

Ook interessant?