Talitha-Management-Online-Marketing-Manager

Meer weten? Neem contact op.

Meer social succes in 2022? 4 tips van Yvonne.

social strategie 2022 - Endeavour Heroes
Picture of Yvonne Menks
Yvonne Menks
- 4 min lezen
Tags

Doe jij aan social media marketing? Dan is de kans groot dat je daarmee dit jaar betere resultaten wilt halen dan voorheen. Social is ten slotte altijd in ontwikkeling en dat is dus precies wat jij moet doen, als je in 2022 het beste uit jouw social strategie wilt halen.

Daarom praat ik je in dit artikel bij over de Facebook- en Instagram trends voor 2022, gebaseerd op cijfers die de afgelopen jaren gestegen of gedaald zijn. Ben jij benieuwd waar jouw social campagnes aan moeten voldoen voor maximaal resultaat? Lees dan snel verder.

Ik wil graag meer engagement voor mijn merk, welk kanaal en wat voor soort posts moet ik inzetten?

Als we de totale interacties (vind-ik-leuks en reacties) van 2020 vergelijken met die van 2021, zien we dat de voorsprong van Instagram ten opzichte van Facebook stijgt. In het tweede kwartaal van 2020 was het aantal reacties via Instagram 5,2 keer hoger dan op Facebook. In 2021 was dit in hetzelfde kwartaal 6,4 keer hoger. Dit komt doordat Instagram sinds de lancering van IGTV meerdere updates heeft gedaan om het aantal weergaven en interacties hiervan te verhogen. Denk hierbij aan het weergeven in het tabblad ‘verkennen’ en voorbeelden van IGTV in de feed. Hiermee heeft Instagram het interactieniveau van IGTV vergroot. IGTV-berichten presteren daardoor beter dan standaard videoberichten.

De conclusie die hieruit getrokken kan worden, is dat gebruikers meer interactie met live video hebben dan met traditionele inhoudsdelingen. Voor jouw merk is het belangrijk om rekening te houden met deze trend. Video en livestreaming zijn een ‘must’ om op te nemen in je Facebook- en Instagram strategie.

Moet ik de klantenservice via social media uitbreiden?

Uit onderzoek is gebleken dat steeds meer klanten van merken zich wenden tot Facebook en Instagram om hun probleem op te lossen. Als we kijken naar de cijfers van verschillende branches is de telecommunicatiesector het beste in klantenservice via social. Zij hebben een snelle reactietijd op zowel opmerkingen als direct messages. Daarna volgen de luchtvaartmaatschappijen, financiële instellingen en e-commerce bedrijven. Dit toont aan dat klantenservice via social media steeds belangrijker wordt. Wil je social inzetten om je klanttevredenheid te verhogen? Probeer dan de response-tijd via social media te versnellen. Het koppelen van WhatsApp aan Facebook en/of Instagram kan hiervoor een handige manier zijn. Hoe dat moet lees je hier.

Ook goed om te weten: in Facebook Messenger heb je een functie voor automatisch antwoorden. Wellicht een goede optie om de reactiesnelheid te verbeteren, maar vergeet vervolgens niet om ook persoonlijk te reageren.

Staan de advertentiekosten en het bereik dat ik daarmee behaal nog in balans?

De kosten voor online advertising zijn sinds het begin van de pandemie erg gestegen. Om een voorbeeld te geven: wereldwijd zijn de CPC’s, over alle kanalen genomen, in het tweede kwartaal van 2021 met 85,1% gestegen. Dit betekent dat er meer druk ligt op marketeers. Zij moeten de juiste beslissingen nemen om verspilling te voorkomen. Wat opvalt is dat de CTR van Facebook Ads wél stabiel is gebleven. Daar houden je advertenties dus dezelfde waarde als voorheen. Een kleine domper: het bereik van Facebook Ads is sinds het tweede kwartaal met 12,4% gedaald. Is dit heel slecht nieuws? Dat valt best mee. Want door de Coronapandemie steeg het bereik op Facebook tussen 2019 en 2020 juist met 30%. Zo blijkt maar weer eens dat timing een enorm verschil kan maken in de ROI op je social ads.

Moet ik wel of geen hashtags gebruiken?

Heb je een media- of nieuwsaccount? Uit onderzoek blijkt dat Instagram-berichten van dit soort accounts zónder hashtags 1,8 keer meer interacties krijgen dan berichten die wel hashtags gebruiken.

WVoor merk-accounts geldt dat posts met 1 of 2 hashtags de meeste interacties krijgen, daarna komen de posts zonder hashtags. Posts met heel veel hashtags krijgen de minste interacties.

Conclusie: het gebruik van te veel hashtags in berichten is geen effectieve strategie meer om interacties te genereren. Beperk je hashtags dus en probeer deze dan zo relevant mogelijk te maken. Succes!

Social media expert inhuren?

Wil je meer weten over social media marketing of wil je een social media expert inhuren? Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie over dit onderwerp en wat Endeavour Heroes voor jou kan betekenen. 

Lees hier ook nog het andere blog van Yvonne over social media adverteren en de beperkingen vanuit Meta!

Ook interessant?