Soe-Soe-online-allround-marketeer

Meer weten? Neem contact op.

Looker Studio inzetten voor data driven campagnes

Looker Studio inzetten voor data driven campagnes​ - Endeavour Heroes
Soe Soe Yu
mrt 24, 2023
- 4 min lezen

In het huidige online marketing landschap draait alles om het verzamelen van data en het nemen van beslissingen op basis van data. Met de enorme hoeveelheid gegevens en de verspreiding over verschillende platforms, is het lastig om een goed overzicht te krijgen van alle gegevens. Hierdoor is het moeilijker om je beschikbare data om te zetten in waardevolle inzichten. Dit is waar Looker Studio, voorheen Google Data Studio, om de hoek komt kijken. In deze blog ga ik in op hoe Looker Studio jou helpt in de wereld van data-driven marketing.

Looker Studio inzetten

  1. Wat is Looker Studio?
  2. Hoe gebruik je Looker Studio
  3. Looker Studio en campagne management
  4. Looker studio in de praktijk
  5. Rapportages van Looker Studio delen

Wat is Looker Studio?

Looker Studio is een gratis data-visualisatietool van Google die gebruikers in staat stelt om gegevens uit verschillende bronnen te verzamelen en te visualiseren. Het is gebruiksvriendelijk ontworpen en biedt talloze mogelijkheden om gegevens te analyseren en te presenteren op een visueel aantrekkelijke manier. De interface werkt met drag & drop, dus je hoeft geen ingewikkelde talen te leren om grafieken en tabellen te maken.

Met Looker Studio verzamel je gegevens uit verschillende bronnen, waaronder Google Analytics, Google Ads, Facebook en Instagram Ads. Vervolgens gebruik je deze gegevens om interactieve dashboards, rapporten en andere visuele presentaties te maken. 

Hoe gebruik je Looker Studio?

Looker Studio is te gebruiken in combinatie met andere Google tools. Om data vanuit een niet-Google-platform zoals Facebook Ads te importeren, gebruik je een zogenaamde connector. Dit zijn door derde partijen ontwikkelde verbindingen om de niet-Google-databronnen aan te sluiten op Looker Studio. Vaak zijn er wel kosten aan verbonden om deze te gebruiken.

Zelf gebruik ik de connectors van Reporting Ninja. Met hun goedkoopste abonnement van €20 verbind je Looker Studio direct met de meest populaire online marketing platforms. 

Looker Studio en campagne management

Als online marketeer heb je op enig moment voor verschillende klanten meerdere online campagnes lopen via verschillende platforms. Looker Studio helpt je om het overzicht te bewaren, de kwaliteit te bewaken en tijd te besparen in het managen van alle campagnes.

Dashboard creëeren

Zoals eerdergenoemd, creëer je in Looker Studio een dashboard waarin je de data vanuit verschillende platforms samenbrengt. Hierdoor hoef je niet meer in te loggen op de verschillende platforms om je data tezien, waarmee je veel tijd bespaart.

Realtime campagnes analyseren

Marketeers monitoren in Looker Studio real-time de prestaties van hun campagnes. Zo zie je snel of een 

campagne goed presteert of dat er juist verbeteringen nodig zijn. Het is mogelijk om waarschuwingen in te stellen voor belangrijke gebeurtenissen of wijzigingen in de prestaties van de campagne.

Effectief monitoren

Ten slotte is de grote mate van aanpasbaarheid van de dashboards één van de voordelen omje campagnes effectief te monitoren. Het komt je waarschijnlijk wel bekend voor dat je elke keer de kolommen en views van verschillende platforms moet aanpassen om de juiste data weer te geven. In Looker Studio creëer je dus je eigen tabellen en stel je per campagne en platform direct de KPI’s in die voor jou van belang zijn.

Looker Studio in de praktijk

Zo gebruik ik zelf Looker Studio voor een opdrachtgever om via een dashboard campagnes van Linkedin, Facebook, Instagram en Google Ads te monitoren. Op dit dashboard monitor ik onder andere de clicks, impressions, CTR, reach en spend. Vooral het laatste punt is een belangrijke reden geweest om deze dashboardsin te richten, omdat je nu in één oogopslag ziet wat er in totaal is uitgegeven over alle online advertising platforms.

Hooker studio

Rapportages van Looker Studio delen

De gecreëerde dashboards binnen Looker Studio zijn geschikt om mee te communiceren met belanghebbenden binnen je organisatie. Door de link van het dashboard te delen, stimuleer je data driven marketingbeslissingen. Enkele voordelen hiervan zijn:

  1. Consistentie: Door het gebruik van gestandaardiseerde rapportage templates in Looker Studio, bied je consistentie in de rapportage van campagnegegevens. Dit maakt het gemakkelijker om prestaties te vergelijken en verbeterpunten te identificeren.
  2. Interactieve rapportages: Looker Studio-rapportages zijn interactief, wat betekent dat ze de kijker in staat stellen om met de gegevens te spelen en deze aan te passen aan hun specifieke behoeften. Dit helpt om belangrijke inzichten op te sporen die je anders misschien over het hoofd ziet. Zoals eerder gezegd, zijn de dashboards ook gemakkelijk en vlot in gebruik. Hierdoor maak je het voor andere stakeholders makkelijk om de data te bekijken.
  3. Gemakkelijk te delen: Met Looker Studio deel je rapportages eenvoudig met collega’s. Dit betekent dat de gegevens toegankelijker zijn voor een breed scala aan gebruikers. Met een simpele link zien je stakeholders het dashboard zonder dat ze deze rapportages per ongeluk aanpassen.

Conclusie

Looker Studio is een tool die het voor gebruikers mogelijk maakt om gegevens uit verschillende bronnen te verzamelen en te visualiseren. De tool verzameld gegevens uit bijvoorbeeld Google Analytics, Google Ads, Facebook en Instagram en maakt hier dashboards, rapporten en andere visuele presentaties van. Het doel hiervan is om het overzicht te bewaren van online campagnes via verschillende platforms. Je kan real-time de prestaties van campagnes monitoren. Zo zie je snel of een campagne goed presteert of niet. Ideaal dus voor een online marketeer!

Marketing ondersteuning nodig?

Denk jij na het lezen van dit blog: hier kan ik wel ondersteuning in gebruiken! Via Endeavour Heroes huur je snel een online marketeer in die tegen een aantrekkelijk tarief bij jou op locatie komt werken. Nieuwsgierig? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Ook interessant?