martijn managing director - Endeavour Heroes

Meer weten? Neem contact op.

Verhoog je conversieratio in 3 stappen

conversieratio omhoog
Frederique Vergroesen
Frederique Vergroesen
- 3 min lezen

Stel, je bent op zoek naar een nieuwe elektrische tandenborstel. Je zoekt het internet af en wordt overrompeld door het enorme aanbod van tandenborstels: elektrisch, niet elektrisch, grote borstels, kleine borstels en nog veel meer. Voel je het al opkomen, de keuzestress? Is het misschien zo dat we online té veel opties hebben om uit te kiezen?

Keuzestress komt niet alleen voor in het dagelijks leven, maar ook bij mensen die advertenties zien en zo op een website terechtkomen. Het laatste wat je wilt als online marketeer, is dat mogelijke klanten door de bomen het bos niet meer zien. Met als gevolg dat bezoekers niet converteren terwijl je torenhoge kosten maakt. De oplossing? Je conversieratio verhogen, en wel op de volgende drie manieren.

1. Zorg ervoor dat je weet hoe bezoekers zich op jouw website gedragen

Bezoekers komen op je website terecht vanuit allerlei verschillende kanalen, zoals advertenties die jij als marketeer hebt opgezet. Een website is een eenmalige stop waar je de bezoeker zo veel mogelijk informatie wilt geven over een product of service. Het is jouw taak om de bezoeker te laten converteren.

Om dit voor elkaar te krijgen, wil je weten hoe bezoekers zich gedragen op jouw website. Dit kun je doen met behulp van Google Analytics of CRM-systemen als HubSpot, waarmee je precies kan achterhalen waar bezoekers vandaan komen, hoe lang ze op jouw website blijven hangen, waar ze op klikken en waar ze eventueel gegevens achterlaten. Zorg dat je weet hoe bezoekers zich gedragen, en speel daarop in met de inrichting van je website.

2. Werk aan een funnel

Het is van groot belang dat je de doelgroep die je probeert te bereiken goed kent. Dit doe je door na te denken over wat er gebeurt, voordat een bestelling in het winkelmandje terechtkomt. Stel jezelf vragen zoals: tegen welke problemen loopt de doelgroep aan? Op welke platformen zoeken ze antwoorden op hun vragen? En hoe komen ze uiteindelijk op mijn website terecht? Vervolgens koppel je de doelgroep aan het doel dat jij voor ogen hebt voor jouw website. Is dat het vergroten van de naamsbekendheid? Of gaat het om het verkopen van jouw product of service? Gebruik bijvoorbeeld het traditionele AIDA-model als uitgangspunt. Besef dat je funnel continu moet worden geanalyseerd en geoptimaliseerd; het is een proces zonder einde. Wedden dat jouw conversieratio omhoog gaat wanneer je een funnel hebt uitgewerkt?

3. Gebruikt Call To Actions (CTA’s) en verlaag de drempel naar conversie

CTA’s zijn onwijs belangrijk voor het omhoog krijgen van de conversieratio. Het kan gaan om een download, nieuwsbrief-aanmelding of het delen van een social media post. Zorg dat je ze in het zicht van de bezoeker plaatst, laat ze meerdere keren voorbij komen, maar ga niet spammen. Je begeeft je op glad ijs waar je de balans moet vinden tussen wat wel en niet werkt voor jouw doelgroep.

Over het algemeen kun je de CTA het beste zo snel mogelijk aan de bezoeker laten zien, anders loop je het risico dat de bezoeker de CTA mist. Als je formulieren gebruikt voor jouw CTA’s, zorg dan dat ze niet te lang zijn. Dit heeft alles te maken met user experience: je hebt zelf toch ook geen zin om mega veel informatie over jezelf weg te geven? De bezoeker haakt dan af. Dat is niet wat je wilt. Keep it short and simple!

Verhoog jouw conversieratio's met een Hero

Begin vandaag nog met het verhogen van je conversies. Onze CRO specialisten kijken en denken graag met je mee, maar we kunnen ook alle online marketing werkzaamheden uit handen nemen.

Zo heb jij er geen omkijken meer naar en weet je zeker dat het op de juiste manier door een professional wordt gedaan. Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden. 

Ook interessant?